Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal få kanin (:


Dyreelsker93

Recommended Posts

Hei :D

Jeg er en snart 15 år gammel jente som snart skal få meg en kanin (sannsynligvis fra Dyrebeskyttelsen). Jeg har ikke så innmari mye greie på kaniner, så derfor vil jeg veldig gjerne ha råd og tips fra alle dere som kan mer enn meg :P

Jeg skal ha en sånn passe stor, i hvert fall ikke dvergkanin, og den skal bo i stallen der fôrhesten min står. Jeg skal ha den i utebur, året rundt. Jeg tror jeg vet hvilken kanin jeg skal ha (den bor midlertidig i stallen jeg skal ha den i, og jeg har pratet med hun som passer den om å adoptere den), og i så fall vil den få selskap av en til kanin (de bor sammen nå og er venner, så det burde ikke være noe problem, de er også kastrert). Om jeg ikke skal ha nettopp den kaninen vil kaninen jeg skal ha i utgangspunktet stå alene. Jeg har noen spørsmål jeg håper noen vil hjelpe meg med (:

Jeg skal som sagt ha kaninene i utebur året rundt, må uteburet da være isolert? Jeg vet at alle kaniner kan være ute om vinteren hvis de er blitt vant til å bo ute fra sommeren av. Men den kaninen jeg tror jeg skal adoptere har bare sånn halvveis bodd ute det siste halvåret. Den har bodd en del inne i stallen i en boks, og inne i et hus, men den har vært mye ute i innhegning også, holder det til at den fra og med september/oktober kan bo fast ute?

Jeg er også (p.g.a. dette) litt usikker på hva slags bur jeg skal skaffe meg.. Det er rev i området, så er det sagt :P Jeg kommer nok til å skaffe meg et bur som to kan bo i, uansett om det blir boende en eller to, men ikke så veeeldig stort, da jeg sikkert kommer til å gå litt tur og ha den i liten innhegning (med mindre det er luftegård i kaninburet). Og for å være ærlig er jeg en smule usikker på hva som egentlig kan kalles isolert. Er det tette trevegger på tre kanter eller er det med isopor eller noe sånt inni? Jeg lurer vel egentlig også på om hvis et av rommene i buret har trevegger, er dette nok til å holde en "halvveis utevant" kanin varm? :P

Også lurer jeg litt på om det stemmer at friske kaniner ikke skal ha noen vitamintilsetninger, gnagestein med vitaminer/ mineraler, o.l.?

Og hvilke sykdommer bør en kanin som skal brukes til kos være vaksinert mot? Er det noen i det hele tatt egentlig?

Håper noen kan hjelpe meg med det jeg lurer på og gi meg råd og tips om alt mulig rart innen kanin! :P Helst litt etter hva som er mest økonomisk. Jeg har ikke mulighet til å bruke all verdens penger på denne kaninen, så jeg satser på de billige, enkle, men selvfølgelig bra for kaninen løsningene.

Og jeg vil nemlig kunne mest mulig før jeg får kaninen, noe som vil skje en gang i høst. Skal proppe meg full med kunnskap, jeg :P Så jeg blir veeeeeldig glad for svar! Hilsen fra Ane :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har ett kull nå på to dager! Og de skal gies bort/selges om rundt 8-9uker!

Vis du er intr. De er av fargen hollender (http://img.photobucket.com/albums/v217/Cec_81/lante%20bilder/eidsvaar04_hollender.jpg) 2 stk. Og 2 stk til er som mamma, og den siste er tenten Tan (http://www.freewebs.com/tan_kanin/Unge22.jpg), eller som pappa.

Mamma siden, er det hoppekaniner, så de kan prøves i det!

Rasen er løvehodemix! Kommer til å bli mellomstor. Mindre enn mamma, større en Pappa.

Oppfølgingsmappe følger med om ønskelig!

Kaninen, må være enten UTE eller INNE-kanin, ingenting som heter halvt utekanin :D

Kullet:

frstedag.jpg

Mamma:

11-1.jpg

Pappa:

DSC_0209.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

Jeg er en snart 15 år gammel jente som snart skal få meg en kanin (sannsynligvis fra Dyrebeskyttelsen). Jeg har ikke så innmari mye greie på kaniner, så derfor vil jeg veldig gjerne ha råd og tips fra alle dere som kan mer enn meg ;)

Jeg skal ha en sånn passe stor, i hvert fall ikke dvergkanin, og den skal bo i stallen der fôrhesten min står. Jeg skal ha den i utebur, året rundt. Jeg tror jeg vet hvilken kanin jeg skal ha (den bor midlertidig i stallen jeg skal ha den i, og jeg har pratet med hun som passer den om å adoptere den), og i så fall vil den få selskap av en til kanin (de bor sammen nå og er venner, så det burde ikke være noe problem, de er også kastrert). Om jeg ikke skal ha nettopp den kaninen vil kaninen jeg skal ha i utgangspunktet stå alene. Jeg har noen spørsmål jeg håper noen vil hjelpe meg med (:

Hei og velkommen som fremtidig kanineier! ;) Jeg begynte med to kosekaniner for altfor mange år siden, og har ikke vært uten kanin en dag siden... Jeg er nemlig bitt av kaninbasillen :P

Hvis du ønsker å vite mer om kaniner, vil jeg anbefale Norges Kaninhoppforening, hvor de har en egen side med Nyttige tips vedrørende kaniner, og det er også mulig å spørre om ting du lurer på. Ellers vil jeg anbefale Norsk Kaninforum. Mange mennesker der inne med en hel masse kunskap om kanin.

Jeg skal som sagt ha kaninene i utebur året rundt, må uteburet da være isolert? Jeg vet at alle kaniner kan være ute om vinteren hvis de er blitt vant til å bo ute fra sommeren av. Men den kaninen jeg tror jeg skal adoptere har bare sånn halvveis bodd ute det siste halvåret. Den har bodd en del inne i stallen i en boks, og inne i et hus, men den har vært mye ute i innhegning også, holder det til at den fra og med september/oktober kan bo fast ute?

Jada, den skal fint kunne bo ute fra september/oktober.

Jeg er også (p.g.a. dette) litt usikker på hva slags bur jeg skal skaffe meg.. Det er rev i området, så er det sagt.. Jeg kommer nok til å skaffe meg et bur som to kan bo i, uansett om det blir boende en eller to, men ikke så veeeldig stort, da jeg sikkert kommer til å gå litt tur og ha den i liten innhegning (med mindre det er luftegård i kaninburet).

Når det kommer til bur, så er det et par ting du bør tenke på. Det første er at om det er rev i området så bør ikke buret bestå av hønsenetting(hønsenetting er dessuten relativt lett for kaniner å bite seg ut av). Såkalt revenetting"firkantnetting" tåler mye mer. Om det skal være en utegård tilknyttet kaninburet(hvor kaninen skal gå uten tilsyn), så må denne ha tak og bunn(av netting). Kaniner er svært spretne, så med mindre veggen er rimelig høy, så skal du se at de kan være rimelig oppfinnsomme når det gjelder å komme seg ut. Å grave seg ut er heller ingen vanskelig oppgave for en kanin. I tillegg er det selvfølgelig det faktum at andre dyr kan finne på å grave seg inn...

Når det gjelder burstørrelse vil jeg bare si at jo større, jo bedre. Uansett om du tar kaninen ut på tur, så sitter den veldig veldig mange timer i døgnet i buret sitt, og da er det jo kjekt om den har god plass? Når kaninene går løs ute, så løper de mye rundt, og den må ha mulighet til å bevege seg også i buret sitt. Så får du heller ikke så fryktelig dårlig samvittighet den dagen du ikke får tid til å ta ut kaninen, for den har jo tross alt et stort bur :P Altfor mange kjøper altfor lite bur til kaninen sin, og de fleste bur i dyrebutikken er i pygméstørrelse! Mener ikke å være sur her, men det er så mye bedre for kaninen om man gir den litt god plass :P

Ellers så kjøper veldig mange kanineier såkalte kompostgårder fra biltema. Disse koster 89 kr for 4 ruter, og hvis man kjøper seg minst 8 ruter, gjerne 12 eller mer, og setter dem sammen, så får kaninene flott tumleplass.

gard.jpg

Her er noen av mine i en slik gård. Dette er 8 ruter tror jeg(nå har jeg vel rundt 40-50 stk. tenker jeg, hehe). Disse på bildet er satt på høykant, som gjør gjerdet høyere, men gården mindre. Jeg har aldri hatt problemer med at kaninene har hoppet ut, og jeg har alle sammen på "lavkant". Dette er en fin måte å lufte kaninene på, når du har mulighet til å være i nærheten og følge litt med. Dessuten er det veldig lett å flytte gården rundt.

Og for å være ærlig er jeg en smule usikker på hva som egentlig kan kalles isolert. Er det tette trevegger på tre kanter eller er det med isopor eller noe sånt inni? Jeg lurer vel egentlig også på om hvis et av rommene i buret har trevegger, er dette nok til å holde en "halvveis utevant" kanin varm? Dette blir nok bare et problem første vinter for fra og med neste vår vil kaninen bli 110 % vant til å stå ute hele tiden. Er bare denne vinteren jeg er litt usikker på :P

Kaniner har en fantastisk god pels, som holder dem varme om vinteren. Kaniner tåler imidlertid ikke trekk og fuktighet så bra(dva. at den må ha et tørt og vindtett krypinn). Det spørs litt hvor i landet du bor, men her hvor jeg bor(mildt Bergensklima) har det ikke vært nødvendig å isolere buret. Jeg vil likevel anbefale deg å ha en liten del av buret isolert(og ikke minst tørt og vindtett. Husk husk!). Det skal ikke mer til enn et par isoporplater(som må dekkes med materialer slik at kaninen ikke kan gnage på dem, for da varer ikke isoporen lenge...)

Jeg vil anbefale at kaninens "varmerom" består av fire vegger(selvfølgelig med et hull som kaninen kan komme seg inn gjennom), og et tett gulv. Tre vegger holder ikke på varmen. Men kaninen har som sagt en pels som isolerer godt :P

Også lurer jeg litt på om det stemmer at friske kaniner ikke skal ha noen vitamintilsetninger, gnagestein med vitaminer/ mineraler, o.l.?

Nei, så lenge kaninen får kaninfor(pellets), vann og høy(skal alltid ha tilgang på høy og vann), skal den få alt den trenger. I tillegg elsker kaniner grønt!

Her kommer en matliste som er et greit utgangspunkt hvis du lurer på hva kaniner tåler. Om kaninen ikke er vant til å få grøntfôr, er det greit med en gradvis tilvenning.

Matlisten:

En av de vanligste sykdomsårsakene hos norske kaniner, og da spesielt kjæledyrskaninene, er feilfôring, og det kan ikke sies nok ganger hvor viktig det er å fôre kaninen rett!

Grønnsaker:

Minst 3 forskjellige sorter og 1-4 dl om dagen. En av de 3 daglige sortene bør inneholde A-vitamin (f. eks bete + blader, brokkoli, gulrot + topper, løvetann, endivie, karse, sikorisalat osv)

• Gulrot + topper (selve roten bør begrenses fordi den inneholder MYE sukker)

• Stangselleri - må kuttes i biter (ca 2 cm)

• Knollselleri

• Reddik + bladene

• Grønn paprika

• Romanosalat

• Rossosalat

• Lollosalat

• Rucculasalat

• Sikorisalat

• Artisjokk

• Gresskar

• Squash

• Beter + blader

• Skvallerkål

• Fennikel

• Okra

• Alfalfa (fersk)

• Pastinakk

• Persillerot

• Spinat (små mengder)

• Endivie

• Hvetegress

• Asparges

• Sukkererter

• Tomat (kun små mengder av frukten – resten av planten er svært giftig)

PS: Salater med mørkegrønne/ røde blader er fine, men de som har lysegrønne blader kan forårsake diaré Agurk og ishavssalat - inneholder nesten ingen næring, og mange kaniner får diaré pga høyt vanninnhold.

Grønnsaker som er OK i små mengder:

KAN forårsake oppblåsthet/luft i magen. Vær på vakt for sikkerhetsskyld!

• Brokkoli

• Blomkål

• Rosenkål

• Grønnkål

• Bladkål

• Endivie

• Kålrabi

• Neper + topper

• Ertebelger

• Bok Choy

NB: For mye kål kan også føre til forstørret skjoldbruskkjertel (struma).

Urter:

• Basilikum

• Mynte

• Persille

• Karse

• Salvie

• Karve

• Dill

• Oregano

• Lavendel

• Valurt

• Løvetann

• Peppermynte

• Rosmarin

• Timian

• Kløver

• Kamille

• Koriander

• Agurkurt

• Pimpernell

• Kjørvel

• Løpstikke

• Sennepsblader

• Estragon

• Sitronmelisse

• Brennesle

Bær:

(svært små mengder pga høyt sukkerinnhold)

• Bringebær + blader

• Blåbær + -lyng (godt for å regulere magen)

• Tyttebær + lyng

• Jordbær + blader

• Bjørnebær + blader

Frukt:

(maks 1 ss om dagen pga høyt sukkerinnhold)

• Eple (ikke kjernehuset)

• Melon

• Papaya

• Pære

• Fersken

• Ananas

• Druer

• Banan

• Appelsin (ikke skall)

• Mango

Fersk papaya og ananas har enzymer (papain og bromelain) som sies å kunne hjelpe til å bryte ned matpartikler og slim som binder sammen pels i fordøyelsessystemet. Bruk det gjerne forebyggende og under røyteperioder for å hindre at ”hårballer” dannes. Kun fersk papaya og ananas inneholder disse enzymene, ikke hermetisert eller tørket.

Spiselige blomster:

Epleblomster, sennepsblomster, basilikumblomster (Ocimum basilicum), agurkurt (Borago officinalis), pimpernell (Sanguisorba minor), ringblomst (Calendula officinalis), kamille, kløver, koriander, løvetann, daglilje (hemerocallis), dill, tusenfryd (Bellis perennis), fennikel, gladiolus, isop (Hyssopus officinalis), jasmin (Jasminum sambac), stemorsblomst (viola tricolor), lavendel rose, rosmarin, salvie, solsikke, timian, fiol, groblad.

Hva som kan gi ALVORLIGE fordøyelsesproblemer:

Hele frø, nøtter, korn, mais, erter, linser, bønner, poteter, bambusskudd, alle melkeprodukter (også yoghurtdrops), råsukker (kjeks, kake og annen menneskemat).

Hvorfor det er skadelig?

Yoghurt blir brukt til syke kaniner over kort tid for å stimulere bakteriefloraen i tarmen; kun til kaniner som bruker antibiotika eller på kaniner med fordøyelsesproblemer. Kaninen kan ha godt av bakteriene i yoghurten, men fettet og særlig laktose er skadelig. Voksne kaniner produserer nemlig ikke laktoseenzymet som fordøyer laktose. Bruk heller Zoolac (fås gjennom veterinær) eller et annet melkefritt probiotisk produkt. Hele frø, nøtter, korn, mais, erter, melkeprodukter og råsukker blir antatt å kunne skape alvorlige fordøyelsesproblemer fordi det gjennom forskning er funnet ut at disse produktene kan bidra til dødelige tilfeller av enterotoxemi, en giftig overflod av "dårlige" bakterier i tarmen. I frø, korn og mais er det dessuten mye mer stivelse enn en kaninmage kan håndtere i lengden. En del stivelse kan passere helt greit gjennom tynntarmen, mens mesteparten ikke blir tilgjengelig før det når cecum (der den myke "blindtarms"avføringen blir produsert). Her blir den en potensiell energikilde for bakteriene i cecum. I motsetning til fiber, som forhindrer esing, så gjør stivelse at cecum eser opp fort, noe som kan føre til overvekst av bakterier, oppblåsthet og kolikk/trommesyke. Og kolikk kan være dødelig hvis det ikke blir behandlet FORT. Et av problemene med mye sukker og fett i dietten er at kaninens forbrenning er laget for et svært magert kosthold og overskuddet forbrennes ikke, men ender som fett på kroppen. Overvekt er veldig usunt og skadelig for kaniner (som for alle dyr og mennesker) fordi de rett og slett ikke er skapt for å være overvektige. På grunn av den begrensede forbrenningen ender ofte kjæledyrskaniner opp som overvektige p.g.a. feil kosthold. Kaniner er mye mer følsomme for fett enn mennesker er. I tillegg til at kaninen blir overvektig vil overskuddsfettet samle seg opp i lever og blodårer. Dette ender ofte med døden som følge.

Giftig

• Rå bønner som limabønner, snittebønner og soyabønner.

• Løk - alt innen løkfamilien.

• Rabarbra

• Sjokolade

• Sitrusskall

• Avokado (inneholder et giftig komponent som heter persin)

• Kjerner og steiner i frukt (også epler og pærer)

Liste over giftige planter finner du i artikkeldelen her på siden.

Kvister til å gnage på:

Tennene vokser hele livet (ca 2 millimeter i uken), og det er derfor lurt at kaninen har kvister og greiner som den kan beskjeftige seg med. Det er mange treslag som kan brukes, men man må være sikker på at de ikke er sprøytet eller forurenset. Ikke ta grener fra trær langs trafikkerte veier. Trær som har frukter med stein i (f. eks plommer, kirsebær, moreller og lignende) er GIFTIG for kaniner.

Trygge treslag

Selje, pil, gran (vanlig og edel), rogn, ask, poppel, osp, epletrær, pæretrær, hassel, hagtorn, lønn, bjørk, einer

Kaninens tørrfôr

I Norge er det vanskelig å få tak i gode kaninpellets. De fleste forretninger og dyrebutikker selger frøblandinger som IKKE er bra for kanin. Dette fordi de spiser sine favorittbiter og lar resten ligge, og fordi de inneholder tørkede frø/frukter som faktisk ikke er bra for kanin (for eksempel mais). Her er en oversikt over det IDEELLE innholdet i pellets for kjærledyrskaniner:

• Råprotein : 12-14 %

• Råfett : max 3 %

• Råfiber : 18 % eller mer

• Kalorier : 950

• Kalsium : 0,6 %

• Råaske : 5 %

En voksen dvergvedder bør få ca. 0,5-0,7 dl pellets daglig. Det er helt vanlig at matskåla fort kan bli tom, men da skal den alltid ha godt høy å knaske på. Det er veldig viktig for kaninmagen at den får i seg tilstrekkelig med høy, da en vanlig dødsårsak hos kaniner er forstoppelse og andre fordøyelsesproblemer, pga at de spiser for lite høy.

Skrevet av Camilla Bergstrøm.

Og hvilke sykdommer bør en kanin som skal brukes til kos være vaksinert mot? Er det noen i det hele tatt egentlig?

I Norge vaksinerer vi ikke kaniner, så det behøver du ikke tenke på. (Vi har bla. ikke sykdommen RVHD som Sverige har)

Håper noen kan hjelpe meg med det jeg lurer på og gi meg råd og tips om alt mulig rart innen kanin! :P Helst litt etter hva som er mest økonomisk. Jeg har ikke mulighet til å bruke all verdens penger på denne kaninen, så jeg satser på de billige, enkle, men selvfølgelig bra for kaninen løsningene.

Og jeg vil nemlig kunne mest mulig før jeg får kaninen, noe som vil skje en gang i høst. Skal proppe meg full med kunnskap, jeg :P Så jeg blir veeeeeldig glad for svar! Hilsen fra Ane ;)

Håper du fikk svar på noe av det du lurer på.

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha nevnt det, så selges kompostbinger hos mange dyrebutikker og på plantasjen, men de er stort sett billigst på biltema.

åja! Det er ganske viktig altså! Var på dyrebutikken, der hadde de nøyaktig samme (unntatt feste og embalasjen) og de kosta 299 ! helt sjukt! :lol: Jula å biltema koster den 89 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :lol:

Tuuuusen takk for et langt og fint svar! Dette hjalp veldig :D

Jeg bor forresten utenfor Oslo, så her kan det bli ganske kaldt :P Jeg skal prøve å få tak i et stort bur og ha et isolert rom, men jeg bare lurer, kan fire trevegger i rommet være (om jeg ikke får tak i isolert rom til riktig pris og størrelse og sånt) med selvfølgelig masse høy være nok isolasjon? I senere år tenker jeg at dette sikkert går bra, men fordi kaninene ikke er så vante til å stå ute nå, er det denne vinteren jeg er mest nervøs for. Men jeg tror, at i værste fall, kan de flyttes inn i et innebur jeg kan låne når tempraturen er på sitt kaldeste.. Jeg bare tenker høyt her, og lurer på hva du syns om det ;)

Men jeg lurer også på noe med disse kompostbeholder-veggene.. (De virket forresten utrolig smarte og rimelige, så det kan godt hende jeg skaffer meg noen sett med de) Er de bare satt rett på bakken, eller er det sånn at gjerdet stikker nedi bakken og liksom er et gjerde litt under jorda? Tenkte at det kunne være lurt å ha gjerde noen 20 cm nedi, sånn at kaninen ikke kan grave seg ut så lett :P

Og igjen, tusen takk for svar og tips og linker, det er til stor hjelp :)

Hilsen Ane

PS: Nå er jeg ny her og det er mye rart jeg ikke skjønner, så hvis det ikke kommer opp hvem jeg har svart til er det til MrsPowers :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2 kaniner før, men de ble aldri riktig tam :D Men jeg har lest mye :) Buret burde ha firkantnetting/minknetting eller hva det nå heter :lol: Ikke hønsenetting, kaninen kommer ut, og reven kommer inn... Jo større bur jo bedre. Det hadde vært fint med en liten luftegård, og ett litt mindre sovehus. Sovehuset burde være ett isolert lite hus, som den kan strekke seg ut i. Da bruker man isopor o.l. I huset burde det være sagflis nederst og tørrhøy oppå der. Til sovehuset burde det bare være ett lite hull, ca. 15x15 cm. Vannet må skiftes ofte om vinteren, fordi det fryser i kuldegrader... En vanlig flaske blir da veldig upraktisk, fordi man ikke får ut isen uten å vente på att den smelter... Ville brukt en stor vannskål... Kaniner kan godt spise rundballehøy/silo men siden man skal ha tørrhøy i sovehuset trenger den bare tørrhøyet. Jeg synes ikke de forbalndingene på matbutikkene er gode, de passer best til mus fordi bitene er alt for små. Jeg anbefarler Kalle kaninpellets eller annen type kaninpellets... Forblandinger er litt dumme, fordi bitene er forskjellige, så kaninen kan velge bort det som ikke er godt, og da får den kanskje ikke alle vitaminer/mineraler den skal ha... Gulrot, eple, agurk, salat, løvetann og gress er fint i tilleg. Helst grønntfor flere ganger i uken :P Kaniner burde få vitaminblanding i vannet, og gnagesteiner uansett om de er friske eller ikke :D Du må venne kaninen til å være ut fra våren og utover... Men hvis det ikke går kan du sette den ut tidlig på høsten... Men ikke sett den ut i ett bur når den aldri har vært ute før midt på vinteren, da kan den dø... Du må passe på tennene til kaninen, de vokser hele tiden, og hvis de blir for lange må den til dyrlege, fordi den ikke klarer å spise da... Kaniner blir opp til 8 år vanligvis :P På sommeren kan den stå i gressebur ute, ett bur som man setter rett på bakken med netting i bunn, da kan den spise gress. Bare vær obs på at de ofte blir en grisete mørk flekk når du flytter det ;) Kaniner blir fort for tjukke, så pass på hvor mye mat du gir den :P

Det var alt jeg kunne komme på akkurat nå :rolleyes:

Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det to like tråder her? Èn i gnagerprat og én i kaninprat?

Må bare kommentere et par ting her:

Jeg hadde 2 kaniner før, men de ble aldri riktig tam :D Men jeg har lest mye :D Buret burde ha firkantnetting/minknetting eller hva det nå heter :lol: Ikke hønsenetting, kaninen kommer ut, og reven kommer inn... Jo større bur jo bedre. Det hadde vært fint med en liten luftegård, og ett litt mindre sovehus. Sovehuset burde være ett isolert lite hus, som den kan strekke seg ut i. Da bruker man isopor o.l. I huset burde det være sagflis nederst og tørrhøy oppå der. Til sovehuset burde det bare være ett lite hull, ca. 15x15 cm. Vannet må skiftes ofte om vinteren, fordi det fryser i kuldegrader... En vanlig flaske blir da veldig upraktisk, fordi man ikke får ut isen uten å vente på att den smelter... Ville brukt en stor vannskål... Kaniner kan godt spise rundballehøy/silo men siden man skal ha tørrhøy i sovehuset trenger den bare tørrhøyet. Jeg synes ikke de forbalndingene på matbutikkene er gode, de passer best til mus fordi bitene er alt for små. Jeg anbefarler Kalle kaninpellets eller annen type kaninpellets... Forblandinger er litt dumme, fordi bitene er forskjellige, så kaninen kan velge bort det som ikke er godt, og da får den kanskje ikke alle vitaminer/mineraler den skal ha... Gulrot, eple, agurk, salat, løvetann og gress er fint i tilleg. Helst grønntfor flere ganger i uken :) Kaniner burde få vitaminblanding i vannet, og gnagesteiner uansett om de er friske eller ikke :P

Vitaminblanding og gnagestein er ikke nødvendig(men gi gjerne kaninen kviseter som den kan gnage på, helt gratis er det også ;) ). Så lenge kaninen får pellets, høy og vann, gjerne med diverse grønt i tillegg, så får den det den trenger.

Du må venne kaninen til å være ut fra våren og utover... Men hvis det ikke går kan du sette den ut tidlig på høsten... Men ikke sett den ut i ett bur når den aldri har vært ute før midt på vinteren, da kan den dø... Du må passe på tennene til kaninen, de vokser hele tiden, og hvis de blir for lange må den til dyrlege, fordi den ikke klarer å spise da...

Ja, kaninens tenner vokser hele livet, og slipes naturlig med variert kost. Kaniner med såkalte "voksetenner", som oftest forårsaket av at kaninen har underbitt(i stedet for overbitt som er normalt), og får tenner som vokser ukontrollert og skaper sår. Kaninen får da problemer med å spise ettersom fortennene ikke står i normal posisjon, og slipes ikke naturlig. Dette er en lidelse, og hender ikke hos kaniner med normalt bitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg skriver litt om fôring ettersom det var et laaangt innlegg lenger opp her, som så utfyllende ut :)

Ja, kaninen skal ha fri tilgang på høy og vann. Den kan få 20 g pellets per kaninens kilo kroppsvekt. Altså, om den veier 2 kg, skal den da ha 40 g med pellets. Anbefalt pelletstype er Oxbow. Les mere om Oxbow på www.kanicare.no. Den kan også få grønnsaker hver dag. Ikke så mye frukt.

Obs: Gi ikke gnagerblanding ! Det er dødelig for kaninen!

Saltstein trenger den ikke, heller ikke kalkstein/mineralstein. Kalkstein/mineralstein er svært skadelig.

Vitamin-tilsetning i vannet trenger den heller ikke. Kaninen produserer c-vitamin selv.

Anbefaler å ha høyet i høyhekk!

Håper dette hjalp litt ang fôring :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde to emner fordi jeg etter å ha laget det på gnagersonen oppdaget at det fantes en kaninsone, og tenkte at det sannsynligvis ville passe best :D Jeg er nye her og det er mye jeg ikke skjønner enda, hehe..

Men til de som har svart meg: Tusen takk for enda flere nyttige råd :lol: Er masse dere skriver som hjelper meg, altså! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har et til spørsmål :) Jeg vet ikke om det kommer opp at jeg skriver dette til en spesiell, men uansett, jeg spør vel alle som har litt peiling: Noen steder står det at kaniner ikke skal ha knekkebrød, mens noen steder står det at det er bra for å slite ned kaninens tenner. Og de kaninene jeg skal ha (eller, jeg skal bare ha den ene, men de skal bo sammen) får litt knekkebrød innimellom. Noen som vet hva som egentlig stemmer? :D Eller i det minste har en personlig mening om det? :lol:

Hilsen Ane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke gi knekkebrød til kaninen - heller ikke brødskalker eller lignende. Rett og slett ,- ikke menneskemat bortsett fra grønnsaker! (gulrot er sukkerholdig, så ikke gi altfor mye av dette heller). Gi den pinner som den kan gnage på for å slipe ned tennene :lol: Gjerne med litt blader på, det synes de er godt! :)

Edit: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at brød og knekkebrød er ok i moderate mengder(hey, vi spiser da snop i blant, gjør vi ikke?), og mine kaniner får spise gulrøtter til de stuper(okey, nesten :lol: ). Det utgjør ikke hoveddietten deres, og det holder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke gi knekkebrød til kaninen - heller ikke brødskalker eller lignende. Rett og slett ,- ikke menneskemat bortsett fra grønnsaker! (gulrot er sukkerholdig, så ikke gi altfor mye av dette heller). Gi den pinner som den kan gnage på for å slipe ned tennene :whistle: Gjerne med litt blader på, det synes de er godt! :ermm:

Edit: Skriveleif

ehm, lewis har både fått knekkebrød, og skalk som han gnager på!

Ikke noe farlig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...