Gå til innhold
Hundesonen.no

Å teipe ørene


Red Merle

Recommended Posts

For ca 2 uker siden begynnte det ene øret til Jatzy og 'vrenge seg'.. Eller, stå opp med knekk på, er vel bedre og kalle det.

Jeg synes ikke det er så lekkert med et av hvert, så jeg teipa ørene. Hadde de teipet i en uke frem til NKK Drammen, og deretter tok jeg den av. Ørene var helt fine og flate, frem til Tirsdagen (denne uka), så begynnte øret å hoppe opp igjen. Så jeg teipa det til i går, så tok jeg den av fordi hun måtte bades (hadde vært med på jobb og var full av søle og crap). Siden ørene så fine ut teipet jeg dem ikke på nytt.

Men i dag står det opp igjenn .

Skal jeg la de være, og håpe på at det andre også reiser seg? eller at det skal dette ned igjen? Tenker å teipe det igjen. Men hvor lenge skal teipen være på?

Hun mistet tennene for 2 uker siden, og det var da øret begynnte å leve sitt eget liv... Før det har de egentlig hengt flatt og fint hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om flere med aussie som har sett stor virkning av å massere ørene mange ganger om dagen. Er jo ganske logisk, siden man masserer brusken og holder den "myk og fleksibel" og ikke stiv og oppstående :P

Men ja, jeg tror kanskje du burde la teipen være på over en lengre tid hvis du først SKAL teipe. Å ha den på noen dager i slengen for så å ta den av, blir nok mest sannsynlig å føre til at det "hopper tilbake" igjen.

Meen så må jeg si en ting da, har du sett mange aussier med èt oppstående øre og et normalt? Ikke jeg iallefall :P Tipper at ørene blir å samle seg mer om bare noen uker og finne "sin" plass på hodet hennes uansett. Hun får neppe helt rare ører uansett tenker jeg, så jeg tror egentlig ikke det er noe å stresse med.

Dessuten er det jo fint med aussier som har litt lette ører :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meen så må jeg si en ting da, har du sett mange aussier med èt oppstående øre og et normalt? Ikke jeg iallefall :P Tipper at ørene blir å samle seg mer om bare noen uker og finne "sin" plass på hodet hennes uansett. Hun får neppe helt rare ører uansett tenker jeg, så jeg tror egentlig ikke det er noe å stresse med.

Dessuten er det jo fint med aussier som har litt lette ører :P

Så vidt jeg forstår, er det snakk om at ørene er ulike, uten at det ene er helt stående?

Kanskje slik som Yippie har? Begge ørene er riktige (rosenøre (?) og knekk fremover), men hun har ett av hvert:

IMG_3087.jpg

Jeg også synes lette ører er fiiiint! :D

Husk at ørene forandrer seg gjennom mange år, så det er veldig sannsynelig at de blir bra av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var imot å teipe før, men så ble Siri sine veldig rare, og jeg bestemte meg for å prøve, for å se om hun brydde seg/hvordan det gikk. Hun brydde seg ikke i det hele tatt! Like lite som når jeg klipper de lange hårene ytterst på halen, fordi jeg syns det er pent :D

Ida: Hvordan teiper du ørene? Har du noe bilde av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør forsåvidt ikke noe om ørene er et av hvert, for det er tillat med tanke på utstilling.

Så det går egentlig mer på hva jeg synes er pent og ikke. Det er ikke noe galt med hunder med to forkjellige ører, alt har sin sjarm!

0708200820369oDRGbrU2eIfdnN9bY.JPG

Ørene ser slik ut. Det er ikke rosen øre, men ikke flatt øre heller. En slags mellom ting, lassie aktig hehe.

190820081514byynSSk9YeQe86fpwA.JPG

Slik så de ut før de begynnte og leve sitt eget liv. Bildet er tatt på tirsdag denne uka, etter at jeg teipet dem.

Greia er liksom det, at jeg vet ike om jeg gidder og teipe det eller ikke. For de vil jo finnes sin plass, som Anniken sier.

Men samtidig er jeg så ego at jeg liksom vil ha de 'flate'. De holder sag flate største parten av tiden, men noen ganger spretter det opp, så plutselig faller det ned igjenn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida: Hvordan teiper du ørene? Har du noe bilde av det?

Jeg teiper de slik du fortalte meg på msn at man skulle gjøre, eller jeg prøver iallefall.

1208200818528unIAiNXbgj3h5ZcDN.JPG

Det synes ikke så godt på bildet, men de er teipet så de ligge 'flatt' inntil hodet. Teipen går fra det ene øret, under haka, til det andre. Det er en til teip oppå den første, så ikke pelsen skal sette seg fast og lugge. Den er ikke for stram, eller for slakk... Og Hun bryr seg heller ikke om den. har jeg gjort det riktig? Kom gjerne med tips om hvordan det skal gjøres :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått, så skal ikke ørene stå opp som schæfer ører, men de skal heller ikke henge som golden retriever ører. De kan enten være 'flate', rosen eller sånn lassie aktig.. -Dette er sånn jeg har fortsått det, mulig det er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått, så skal ikke ørene stå opp som schæfer ører, men de skal heller ikke henge som golden retriever ører. De kan enten være 'flate', rosen eller sånn lassie aktig.. -Dette er sånn jeg har fortsått det, mulig det er helt feil.

Tror du har ganske rett. Mener også det er noe ala det du skrev her. Men jeg tror ørene kan henge så mye de vil, bare de ikke blir alt for store og tunge om du skjønner. Da blir det like rase-u-typisk som stå ører :D My sine ører henger jo helt flatt (bortsett fra når hun traver, hilser på hunder, koser osv. for da er de nemlig rosenører) men de er jo så SMÅ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat sånn er det med Jatzy sine også. Er hun i ro, så er de flate, men om hun leker eller er i aktivitet tar det ene øret og reiser seg, av og til det andre også. Spesielt hvis hun har sovet uten teip på ørene står det ene opp.. Kanskje hun ligge rart på det hehe.. For i løpet av dagen faller det liksom ned igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ører kan vel både stå og falle i perioder. Når Mira var valp, stod de og lå de vekselvis, noen ganger ene, noen ganger begge to. Trenger vel ikke å få panikk enda. Men har også hørt om folk som ikke teiper, men så fester f.esk skoletyggis i øre tuppen, så vekten vil holde det nede. Synes ikke det hørtes så dumt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at man masserer for at brusken skal bli myk tror jeg fungerer dårlig.

Har selv lært og har erfaring med at man masserer for å få i gang blodgjennomstrømningen slik at øret skal stå og at brusken skal kunne stivne etterhvert. Hvis man ønsker mer vipp på øret skal man altså la øret være.

Det er nok forskjellige meninger om dette, men på Collie (som dette blir gjort veldig ofte på) er det slik det gjøres.

Ved tannfelling er det veldig vanlig at ett eller begge ørene blir lettere og kanskje reiser seg helt (På Collie, men det forekommer jo hos andre raser også), er mulig å ha litt blue-tack elle rtyggis i øret da, men det skal virkelig være minimalt! En kvart ert eller noe er ofte mer enn nok, man skal helst ha så lite som mulig og man skal ta det ut med en gang øret er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ungene har bikka 12 uker. 4 av 6 har reist ❤️ nr 5 reiser i morgen ❤️ Laabanden Can't Belive It- Hektor. Eneste som ikke er solgt 🤣 Laabanden Can You Be My Hero- Enzo Laabanden Can't Let You Go- Nils - reiser til @Pixina 
    • Jeg har k-testa og mh teste kan mellomste. Hun yngste er tatt mh på. Kommer til og fortsette med det så langt det lar seg gjøre. I hvertfall en av delene
    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...