Gå til innhold
Hundesonen.no

Pusser dere tennene til hundene deres?


Recommended Posts

Nei, har aldri pusset tennene på hundene og kommer nok aldri til å gjere det heller. :D

Schæfere er vel ikke så utsatt for tannsten som mange småhunder.. Husker bichonen min fikk fryktelig dårlig tenner på sine gamle dager og flere måtte trekkes/ falt ut, så derfor har jeg lyst til å passe bedre på tennene til Blondie, og lurer derfor på hvor stor effekt pussing/bruk av plaque off har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæfere er vel ikke så utsatt for tannsten som mange småhunder.. Husker bichonen min fikk fryktelig dårlig tenner på sine gamle dager og flere måtte trekkes/ falt ut, så derfor har jeg lyst til å passe bedre på tennene til Blondie, og lurer derfor på hvor stor effekt pussing/bruk av plaque off har :P

Jo visst får dei og tannstein. Men mine får harde ting å tygge på (tørr skalk hver morgen) bein av og til (når jaktlykke har vært på jakt :D ) Og så skraper eg tannstein om eg ser dei har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri pusset tenner på noen av hundene mine.

Aldri hatt noe problem med tannstein på de store hundene, de gnager mye bein, kraftbein og hardt godis.

Boston Terrier`n var jeg hos dyrlegen engang å fjernet tannstein på da ho på sine gamle dager gikk vekk fra tørrföret til bare bløtför.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri, og kommer aldri til å pusse tennene på mine hunder. (Vel, Casper fikk pusset tennene to-tre ganger da han var valp, men så gadd jeg ikke mer. Han hadde aldri problemer med tannstein.) Tulla fikk Plaque Off tidligere, og da sammenhengende i over ett år. Det hadde ingen effekt på verken tannstein eller ånde. Jeg skraper tennene hennes selv med tannskrape. Aynï er så lita enda at jeg ikke vet om hun får mye tannstein eller ikke. Jeg kommer uansett til å skrape tennene hennes også hvis det blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusset tennene på den eldste når han var valp, men så ble jeg lat og sluttet med det.. :D

Han fikk Plaque Off en stund, men syntes ikke det hadde noen effekt på noenting, så jeg sluttet med det også.

Begge to får mye tyggeben, og de får Royal Canin sine Dentastix innimellom.

Rocky (den eldste) må dessuten jevnlig til veterinær og bedøves for å nappe ørene, og da sjekker vi alltid tennene samtidig.

Han har veldig lite tannstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pusser aldri tenner hverken på katter eller hund. Bridie får en del mat med bein i, samt gulrøtter og andre harde ting å tygge på, så hu får vekk det værste på den måten. Og ser jeg evnt noe, så skraper jeg det vekk selv.

Prøver også å skrape om jeg ser noe på kattene, og kun lille Luc har vært inne for å ta tannstein da han var 1 år gammel. Nå er han 3,5 og jeg har ikke sett noe mer problem med det. Psycho på 5 har aldri trengt å ta noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plaque off var ikke effiktivt her hvertfall, så gidder ikke bruke den lengre.

Pusset tennene en stund på han og det hjalp, men nå er jeg blitt så lat - så er lenge siden jeg har gjort det. Jepp - jeg bør skjerpe meg der, for tennene blir veldig gule hos han viss ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusser tennene til Enya hver kveld :D Hun får også dentastix en gang i blant.

Vi begynte tidlig med det, etter at et vennepar av oss tok med mopsen sin til vetrinæren. De måtte trekke ut en masse tenner! Jeg vil gjerne at hunden min skal ha pene tenner og god ånde :P (den kan jo ha det selv om ikke tennene pusses altså.. Bare forsikrer meg om det jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjort det ofte nok til nå, men har nettopp begynt å få litt mer rutine på det. Hovedgrunnen er vel at jeg ikke vil han skal få gule tenner, men det er vel også en del motivasjon i at han spiser absolutt alt han kommer over ute. Han syns vel ikke det er råfestlig, men finner seg i det meste av den slags med et resignert "du-er-ikke-glad-i-meg" blikk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser ikke tennene på noen av mine, og kommer neppe til å begynne med det heller. Orry har litt tannstein, men ikke så mye at det er noe problem. Normas tenner er foreløpig hvite og fine, og det har nok sammenheng med at hun tygger en del på harde ting (enten mat eller leker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som vi småhund eierene pusser mere en de med store hunder :D men nå er det jo også sånn da at småhunder oftere får plakk og dårligere tenner.. Blondie også får foret sitt tørt og får tyggeben, men synes det er greit å pusse tennene alikevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser ikke tennene på mine hunder. (Jeg hadde tannbørste og tannkrem til de, men Chili spiste opp både tannbørster og tannkremtube en dag hun kjedet seg her hjemme...) Vesla får lett tannstein på hjørnetennene, men det holder jeg borte ved å gi henne tyggepinner hver dag og Plaque Off på maten. Chili får det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...