Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdskonsultasjon

LeneG

Recommended Posts

Jeg har lest her på forumet før (ikke spør meg hvor for det husker jeg ikke) at hunden kan legge annen gjeting på hylla når den finner ut hva den er ment for å gjete.

Gry Løberg var jo også inne på dette.

Det er jo flere her inne med Border Collier som gjeter. Lager en egen tråd jeg.

Vil jo ikke gjøre den andre gjetingen hennes verre heller og det er jo ikke garantert at jeg har mulighet til å gjete til hun dør.

Men det er vi vel alle enige om, at gjeting av sau er av det gode og sannsynligvis vil fjerne annen gjeting...

Men jeg har vel vanskelig for å tro at det er nok at hunden "vet" at det er sau den er ment for å gjete, om den ikke får praktisere liksom...?

Jeg vil vel tro at lysten til å gjete blir ennå større etter at hunden har lært det, og da tar på seg egne oppgaver om du ikke tilbyr sau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vi vel alle enige om, at gjeting av sau er av det gode og sannsynligvis vil fjerne annen gjeting...

Men jeg har vel vanskelig for å tro at det er nok at hunden "vet" at det er sau den er ment for å gjete, om den ikke får praktisere liksom...?

Jeg vil vel tro at lysten til å gjete blir ennå større etter at hunden har lært det, og da tar på seg egne oppgaver om du ikke tilbyr sau...

Det høres fornuftig ut det du og BP sier men jeg synes også den andre teorien høres fornuftig ut :D

Jeg vil gjerne VITE jeg før jeg gjør noe galt.

Nå håper jeg jo jeg kommer til å ha muligheten til å fortsette til hun blir gammel.

Ble bare litt usikker på om jeg er nødt til å la henne gjete hele livet.

Jeg har jo hverken gård eller sau så er jo avhengig av andre.

Må høre litt mer med han jeg pratet med i Akershus gjeternemd. Han bør vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut det du og BP sier men jeg synes også den andre teorien høres fornuftig ut :D

Jeg vil gjerne VITE jeg før jeg gjør noe galt.

Nå håper jeg jo jeg kommer til å ha muligheten til å fortsette til hun blir gammel.

Ble bare litt usikker på om jeg er nødt til å la henne gjete hele livet.

Jeg har jo hverken gård eller sau så er jo avhengig av andre.

Må høre litt mer med han jeg pratet med i Akershus gjeternemd. Han bør vite det.

Men altså, grunnen til at jeg maler videre på dette er fordi jeg ikke helt skjønner hva du sier (at du har hørt...)

Mulig jeg er meget blånd og treg nå, men skitt samme... :rolleyes:

Du mener altså (at du har hørt, vel å merke) at så lenge hunden har forstått at det er sau den er ment for å gjete, så slutter den å gjete annet, SELV OM den ikke blir presentert for sau???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at

a) å lære hunden å gjete sau vil "overføre" mye av annen tullegjeting til dette, og det er stor sannsynlighet for at skyggegjeting og sånt forsvinner, og

b) det er viktig å gjete jevnlig de første årene- MEN jeg tror ikke du må gjete resten av livet for å holde dette i sjakk, og du trenger heller ikke gjøre det tre ganger i uken f.eks. Om du får lekt med sau annenhver uke sånn ca, ganske jevnlig, er det helt supert. Nå har heller ikke jeg den helt store erafringen med dette, men det er det jeg har hørt og tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, grunnen til at jeg maler videre på dette er fordi jeg ikke helt skjønner hva du sier (at du har hørt...)

Mulig jeg er meget blånd og treg nå, men skitt samme... :rolleyes:

Du mener altså (at du har hørt, vel å merke) at så lenge hunden har forstått at det er sau den er ment for å gjete, så slutter den å gjete annet, SELV OM den ikke blir presentert for sau???

Hehe. Beklager dårlig formulering Molly. Den må jo bli presentert for sauen ihvertfall.

Jeg tror det var på canis i en eller annen diskusjon at noen mente det holdt at hunden ble presentert og "tent" på sauen for at annen gjeting skulle bli dempet.

Det var flere som "tente" sauen rundt 6 mnd'rs alder og begynte å gjete når hunden var rundt året.

Da mente de at annen gjeting var mindre etter "tenningen" av sauen. Om det stemmer vet jeg jo ikke. Man leser jo mye rart rundt omkring.

Gry Løberg var også inne på noe rundt dette temaet men det skjedde så mye på den timen at jeg ikke husker halvparten.

Får rapport på e-mail snart så jeg kan gå gjennom alt en gang til.

Jeg tror at

a) å lære hunden å gjete sau vil "overføre" mye av annen tullegjeting til dette, og det er stor sannsynlighet for at skyggegjeting og sånt forsvinner, og

b) det er viktig å gjete jevnlig de første årene- MEN jeg tror ikke du må gjete resten av livet for å holde dette i sjakk, og du trenger heller ikke gjøre det tre ganger i uken f.eks. Om du får lekt med sau annenhver uke sånn ca, ganske jevnlig, er det helt supert. Nå har heller ikke jeg den helt store erafringen med dette, men det er det jeg har hørt og tror.

Takk for klart og deilig svar Aya:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tja, min forrige hund måtte ha små måltider gjennom hele dagen, ellers ble hun kvalm og spydde hun magesyre. Det feilte henne ikke noe utover det at magesekken ikke tålte å bli helt tom. Det hunden jeg har nå sultestreiket i sitt tidligere hjem og kunne gå dagevis uten mat. Hun klarer seg like fint på ett stort måltid daglig som flere små. Jeg har prøvd OMAD selv, og jeg klarer faktisk ikke å spise ~2000 kalorier (som er mitt dagsbehov for vedlikehold) på ett måltid. Fasting kan sikkert være positivt for noen individer i noen tilfeller, men jeg tror absolutt ikke det er noe som passer for alle.
    • Det var lenge siden! Hvis du faktisk skal ha noe særlig sol og varme så er det sør-Spania som gjelder. Kanariøyene hvis du vil være værsikker. Det kan være ganske hustrig ellers i sør-Europa, og husene der er jo ofte ikke laget for vinter og ikke spesielt godt isolert. Heller ikke i Spania, forsåvidt. Kanskje se på feriehusutleiere som Novasol og den type ting?  Tenker du å fly eller kjøre? Det blir jo fort dyrt å fly tre store hunder fram og tilbake i cargo.
    • Jeg har begynt å se etter sydendestinasjoner pga helsa, og tenker at hvis jeg blir ufør så blir det å tilbringe vintrene der nede. Jeg vil ha noe veldig rolig, ei hytte ved et stille fjellvann med bare en dagligvarebutikk i nærheten hadde funka, liksom, men jeg sliter litt med å orientere meg. Er det noen som har forslag til feriedestinasjoner for ei litt pysete dame med to mellomstore (alaskan husky og storpuddel) hunder? 🙈 Pris har en del å si, jeg vil helst ikke blakke meg 🙈
    • Hei.  Jeg har hatt Mitt spor og err veldig fornøyd med dem men nå skal jo dem legges ned fra 30sept nå.. Så da fikk jeg tilbud om å få gratis brikker igjennom Lildog og dette er noe av det mest ubrukelige jeg har hatt.. Dem har ikke i nærheten av det Mitt spor har av aktivitetsovervåkning og turfunkjon osv.. Så jeg skal over til Tractive men har 2 hunder så det som holder meg igjen er prisen på abennomentene jeg må ha siden jeg vil jo ha alle de funksjonene som er tilgjengelig men da må jeg ut med minimum 2520-, for ett år på begge gutta samtidig for å få fullt utbytte av trackeren.. + at det koster jo fra 1000-, - 1500-, pr sporingsenhet oppå der igjen.. Og med uførepensjon så har man ikke mulighet til å betale sånne summer på engang på en sporingsenhet men heller det enn å miste dem fordi dem kanskje løp etter ett rådyr ellernoe og løp for langt og ikke finner veien hjem igjen..  Så du betaler for trygghet på tur tenker jeg.. Jeg har mine løse på tur nesten hver eneste dag.. Det har gått bra hittil men man vet aldri..  MEN STYR UNNA LILDOG IHVERTFALL ER MITT RÅD!!! 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...