Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdskonsultasjon


LeneG

Recommended Posts

Jeg har lest her på forumet før (ikke spør meg hvor for det husker jeg ikke) at hunden kan legge annen gjeting på hylla når den finner ut hva den er ment for å gjete.

Gry Løberg var jo også inne på dette.

Det er jo flere her inne med Border Collier som gjeter. Lager en egen tråd jeg.

Vil jo ikke gjøre den andre gjetingen hennes verre heller og det er jo ikke garantert at jeg har mulighet til å gjete til hun dør.

Men det er vi vel alle enige om, at gjeting av sau er av det gode og sannsynligvis vil fjerne annen gjeting...

Men jeg har vel vanskelig for å tro at det er nok at hunden "vet" at det er sau den er ment for å gjete, om den ikke får praktisere liksom...?

Jeg vil vel tro at lysten til å gjete blir ennå større etter at hunden har lært det, og da tar på seg egne oppgaver om du ikke tilbyr sau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vi vel alle enige om, at gjeting av sau er av det gode og sannsynligvis vil fjerne annen gjeting...

Men jeg har vel vanskelig for å tro at det er nok at hunden "vet" at det er sau den er ment for å gjete, om den ikke får praktisere liksom...?

Jeg vil vel tro at lysten til å gjete blir ennå større etter at hunden har lært det, og da tar på seg egne oppgaver om du ikke tilbyr sau...

Det høres fornuftig ut det du og BP sier men jeg synes også den andre teorien høres fornuftig ut :D

Jeg vil gjerne VITE jeg før jeg gjør noe galt.

Nå håper jeg jo jeg kommer til å ha muligheten til å fortsette til hun blir gammel.

Ble bare litt usikker på om jeg er nødt til å la henne gjete hele livet.

Jeg har jo hverken gård eller sau så er jo avhengig av andre.

Må høre litt mer med han jeg pratet med i Akershus gjeternemd. Han bør vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut det du og BP sier men jeg synes også den andre teorien høres fornuftig ut :D

Jeg vil gjerne VITE jeg før jeg gjør noe galt.

Nå håper jeg jo jeg kommer til å ha muligheten til å fortsette til hun blir gammel.

Ble bare litt usikker på om jeg er nødt til å la henne gjete hele livet.

Jeg har jo hverken gård eller sau så er jo avhengig av andre.

Må høre litt mer med han jeg pratet med i Akershus gjeternemd. Han bør vite det.

Men altså, grunnen til at jeg maler videre på dette er fordi jeg ikke helt skjønner hva du sier (at du har hørt...)

Mulig jeg er meget blånd og treg nå, men skitt samme... :rolleyes:

Du mener altså (at du har hørt, vel å merke) at så lenge hunden har forstått at det er sau den er ment for å gjete, så slutter den å gjete annet, SELV OM den ikke blir presentert for sau???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at

a) å lære hunden å gjete sau vil "overføre" mye av annen tullegjeting til dette, og det er stor sannsynlighet for at skyggegjeting og sånt forsvinner, og

b) det er viktig å gjete jevnlig de første årene- MEN jeg tror ikke du må gjete resten av livet for å holde dette i sjakk, og du trenger heller ikke gjøre det tre ganger i uken f.eks. Om du får lekt med sau annenhver uke sånn ca, ganske jevnlig, er det helt supert. Nå har heller ikke jeg den helt store erafringen med dette, men det er det jeg har hørt og tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, grunnen til at jeg maler videre på dette er fordi jeg ikke helt skjønner hva du sier (at du har hørt...)

Mulig jeg er meget blånd og treg nå, men skitt samme... :rolleyes:

Du mener altså (at du har hørt, vel å merke) at så lenge hunden har forstått at det er sau den er ment for å gjete, så slutter den å gjete annet, SELV OM den ikke blir presentert for sau???

Hehe. Beklager dårlig formulering Molly. Den må jo bli presentert for sauen ihvertfall.

Jeg tror det var på canis i en eller annen diskusjon at noen mente det holdt at hunden ble presentert og "tent" på sauen for at annen gjeting skulle bli dempet.

Det var flere som "tente" sauen rundt 6 mnd'rs alder og begynte å gjete når hunden var rundt året.

Da mente de at annen gjeting var mindre etter "tenningen" av sauen. Om det stemmer vet jeg jo ikke. Man leser jo mye rart rundt omkring.

Gry Løberg var også inne på noe rundt dette temaet men det skjedde så mye på den timen at jeg ikke husker halvparten.

Får rapport på e-mail snart så jeg kan gå gjennom alt en gang til.

Jeg tror at

a) å lære hunden å gjete sau vil "overføre" mye av annen tullegjeting til dette, og det er stor sannsynlighet for at skyggegjeting og sånt forsvinner, og

b) det er viktig å gjete jevnlig de første årene- MEN jeg tror ikke du må gjete resten av livet for å holde dette i sjakk, og du trenger heller ikke gjøre det tre ganger i uken f.eks. Om du får lekt med sau annenhver uke sånn ca, ganske jevnlig, er det helt supert. Nå har heller ikke jeg den helt store erafringen med dette, men det er det jeg har hørt og tror.

Takk for klart og deilig svar Aya:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk! Dette var veldig oppklarende!😊😊
    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...