Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumet mitt!


Wilma

Recommended Posts

Ja, så er det jeg som skal starte litt mer aktivt med akvarium igjenn :) Jeg trenger vell mer eller mindre ganske masse tips og slikt. Ja jeg kan jo litt, har jo hatt akvarium før, og holdt ganske aktivt på med fisk og litt "hjemmeoppdrett". Men nå har jeg lyst til og prøve noe nytt. Nye fisker, planter og grus! Så har du noe og annbefale, snakk, snakk, snakk! ;) Jeg setter pris på alt, tips og advarsler. Så liker jeg jo Platyer veldig godt da :rolleyes:

Jeg er i hværtfall sikker på at jeg skal ha noen standra fisker da, Platy og Malle, det er i hvertfall de jeg skal ha. Hvis det er noen fisker du synes er fine ol. så kanskje vi kan finne ut om de passer inn i mitt akvarium ;)

I bruk nå er det en 120liter og en 60liter. Det som ikke er i bruk er en 25liter. Det er den som skal startes opp igjenn nå ;)

Håper på svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så er det jeg som skal starte litt mer aktivt med akvarium igjenn :P Jeg trenger vell mer eller mindre ganske masse tips og slikt. Ja jeg kan jo litt, har jo hatt akvarium før, og holdt ganske aktivt på med fisk og litt "hjemmeoppdrett". Men nå har jeg lyst til og prøve noe nytt. Nye fisker, planter og grus! Så har du noe og annbefale, snakk, snakk, snakk! :) Jeg setter pris på alt, tips og advarsler. Så liker jeg jo Platyer veldig godt da :rolleyes:

Jeg er i hværtfall sikker på at jeg skal ha noen standra fisker da, Platy og Malle, det er i hvertfall de jeg skal ha. Hvis det er noen fisker du synes er fine ol. så kanskje vi kan finne ut om de passer inn i mitt akvarium ;)

I bruk nå er det en 120liter og en 60liter. Det som ikke er i bruk er en 25liter. Det er den som skal startes opp igjenn nå :P

Håper på svar ;)

Hvis jeg forstår deg rett, så er det 25 literen som skal "restartes", og oppi der ønsker du bla. platy? Da kan jeg bare si at det er alt for liten plass for platyer - de krever minst 60 liter ;) Og 'malle' er et svært vidt begrep - det finnes både c-maller og l-maller og innenfor hver gruppe finnes det flere hundre arter!

Et passelig oppsett i en 25 liter er f.eks en trio av killi, pluss 4-5 stk. otto. Evt. et rent reke- eller sneglekar :P

Veldig pent å innrede med javamose, spesielt i mindre kar synes jeg. Kan festes på røtter og stener, og er perfekt yngelplass for killifisker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javell. Men jeg synes da ikke at 25liters kar er for lite plass for 3 platyer sm er 4cm lange? :ahappy:

Nå ble jeg veldig skuffet altså :) Jeg har ønsket meg platy så lenge.. Og nå går det ikke?

Hva slaks malle det er, er ikke så viktig for meg, jeg vil bare at den skal hjelpe til med og spise alger og slikt..

Hadde jeg ikke tenkt og ha mer en kanskje 8 fisker der..?

Jaja.. Da har jeg et nytt spørsmål, går platyer og kampfisker sammen?

Skal kanskje kjøpe platyer til de større karene.. Men da må jeg flytte litt på fiskene, og selge litt..

Jaja, Platy skal jeg uansett ha :ahappy: (Som jeg først nå klarte og komme på..)

Edit: Måtte legge til litt

Siden det ikke kommer flere svar, oppdaterer jeg litt :barfy:

Nå har jeg faktisk restarter 25liters karet, og oppi der bor det kun en kampfisk.

Jeg synes det var greit at han ble boende i en 25liter, siden han bodde i knapt 5liter når jeg kjøpte ham.

Han har pompe, sand, og plante, og snart kommer det kanskje en crown tale hunn, som selskap :)

Hvis jeg ikke får tak i en, får han noen andre fisker til selkap. Han er en rød og blå crown tale :)

Men jeg har et problem.. Han gjømmer seg bak pompa hele tiden, og jeg er redd han skal dø, siden den gamle mollyen min

gjorde det og døde. Redd han skal sette seg fast..

Hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke kommer flere svar, oppdaterer jeg litt :D

Nå har jeg faktisk restarter 25liters karet, og oppi der bor det kun en kampfisk.

Jeg synes det var greit at han ble boende i en 25liter, siden han bodde i knapt 5liter når jeg kjøpte ham.

Han har pompe, sand, og plante, og snart kommer det kanskje en crown tale hunn, som selskap :D

Hvis jeg ikke får tak i en, får han noen andre fisker til selkap. Han er en rød og blå crown tale :whistle:

Men jeg har et problem.. Han gjømmer seg bak pompa hele tiden, og jeg er redd han skal dø, siden den gamle mollyen min

gjorde det og døde. Redd han skal sette seg fast..

Hjelp? :D

Kampfisker lever faktisk ikke sammen i naturen (les utdraget nedenfor, hentet på akvaforum.no), -hunner og hanner møtes kun for å parre seg, og ved å sette to kampfisker sammen i et så lite akvarium ber du om bråk. Du vil med andre ord muligens fort ende opp med bare èn fisk...

"Kampfisken er en solitær fisk som ikke liker selskap av sin egen art særlig godt. Den er svært aggressiv mot andre hanner av sin egen art og man skal ikke ha mer enn en hann i et akvarium.

Dersom man har hunner i akvariet, bør akvariet være stort! Det må til for at hunnene skal greie å rømme og komme seg langt nok unna når hannen jager dem. Når det er sagt, hender det at bordet er snudd og det er hunnen som inntar sjefsplassen og viser seg som den mest aggressive av dem. Hun i sin tur kan like gjerne finne på å skrelle finnene av hannen eller flise han kraftig opp."

..... så jeg anbefaler at den hannen får leve alene :D

Ang. det at den gjemmer seg bak pumpen; har den nok skjulesteder i form av planter ellers i karet? Er pumpen så stor at den kan sette seg fast noe sted? Vit at kampfisken ikke er glad i for mye sirkulasjon i vannet ettersom den lever i svært stillestående vann (rismarker). Så pass på at ikke pumpen skaper for mye strøm :ermm:

EDIT: Leste i den andre tråden din at det ikke er betta splendens du har - hvilken art er det da? Betta imbellis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampfisker lever faktisk ikke sammen i naturen (les utdraget nedenfor, hentet på akvaforum.no), -hunner og hanner møtes kun for å parre seg, og ved å sette to kampfisker sammen i et så lite akvarium ber du om bråk. Du vil med andre ord muligens fort ende opp med bare èn fisk...

"Kampfisken er en solitær fisk som ikke liker selskap av sin egen art særlig godt. Den er svært aggressiv mot andre hanner av sin egen art og man skal ikke ha mer enn en hann i et akvarium.

Dersom man har hunner i akvariet, bør akvariet være stort! Det må til for at hunnene skal greie å rømme og komme seg langt nok unna når hannen jager dem. Når det er sagt, hender det at bordet er snudd og det er hunnen som inntar sjefsplassen og viser seg som den mest aggressive av dem. Hun i sin tur kan like gjerne finne på å skrelle finnene av hannen eller flise han kraftig opp."

..... så jeg anbefaler at den hannen får leve alene :D

Ang. det at den gjemmer seg bak pumpen; har den nok skjulesteder i form av planter ellers i karet? Er pumpen så stor at den kan sette seg fast noe sted? Vit at kampfisken ikke er glad i for mye sirkulasjon i vannet ettersom den lever i svært stillestående vann (rismarker). Så pass på at ikke pumpen skaper for mye strøm :D

EDIT: Leste i den andre tråden din at det ikke er betta splendens du har - hvilken art er det da? Betta imbellis?

Okeii, men jeg kjenner noen som hadde en hunn og en hann i samme bolle.. Det gikk helt fint det.

Men jeg får vell stole på "fasiten" da :whistle: Da får han vell bare leve alene da.

Han har en plante, og jeg skal kjøpe en stein på onsdag til han, så han kanskje slutter.

Kan han gå sammen med platyer og mollyer (i et større kar) ? :D

Han er en Crown Tale :P

Kampfisker lever faktisk ikke sammen i naturen (les utdraget nedenfor, hentet på akvaforum.no), -hunner og hanner møtes kun for å parre seg, og ved å sette to kampfisker sammen i et så lite akvarium ber du om bråk. Du vil med andre ord muligens fort ende opp med bare èn fisk...

"Kampfisken er en solitær fisk som ikke liker selskap av sin egen art særlig godt. Den er svært aggressiv mot andre hanner av sin egen art og man skal ikke ha mer enn en hann i et akvarium.

Dersom man har hunner i akvariet, bør akvariet være stort! Det må til for at hunnene skal greie å rømme og komme seg langt nok unna når hannen jager dem. Når det er sagt, hender det at bordet er snudd og det er hunnen som inntar sjefsplassen og viser seg som den mest aggressive av dem. Hun i sin tur kan like gjerne finne på å skrelle finnene av hannen eller flise han kraftig opp."

..... så jeg anbefaler at den hannen får leve alene :P

Ang. det at den gjemmer seg bak pumpen; har den nok skjulesteder i form av planter ellers i karet? Er pumpen så stor at den kan sette seg fast noe sted? Vit at kampfisken ikke er glad i for mye sirkulasjon i vannet ettersom den lever i svært stillestående vann (rismarker). Så pass på at ikke pumpen skaper for mye strøm :ermm:

EDIT: Leste i den andre tråden din at det ikke er betta splendens du har - hvilken art er det da? Betta imbellis?

Obs, jeg lagde vist to :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okeii, men jeg kjenner noen som hadde en hunn og en hann i samme bolle.. Det gikk helt fint det.

Men jeg får vell stole på "fasiten" da :whistle: Da får han vell bare leve alene da.

Han har en plante, og jeg skal kjøpe en stein på onsdag til han, så han kanskje slutter.

Kan han gå sammen med platyer og mollyer (i et større kar) ? :ermm:

Han er en Crown Tale :D

Det kan kanskje gå fint med molly og platy som selskap, men karet bør være innredet på en slik måte at alle fisker kan gjemme seg dersom de føler for det. Det avhenger også litt på kampfiskens gemytt - normalt går det greit å ha den sammen med andre fisker, men unngå fisker med slør slik kampfisken selv.

Crowntail er en oppdrettsvariant - ikke en egen art. Det er nok den vanlige betta splendens du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje gå fint med molly og platy som selskap, men karet bør være innredet på en slik måte at alle fisker kan gjemme seg dersom de føler for det. Det avhenger også litt på kampfiskens gemytt - normalt går det greit å ha den sammen med andre fisker, men unngå fisker med slør slik kampfisken selv.

Crowntail er en oppdrettsvariant - ikke en egen art. Det er nok den vanlige betta splendens du har.

Ja, da skal jeg ordne slik at alle kan gjømme seg, og passe på at ingen av fiskene jeg tar oppi der har slør ;)

Skiller dem jo hvis de krangler. Det er nok ikke den vanelige betta splendens.. Skal se om jeg kan laste opp bilde..

De i butikken sa det var en Crown tale..

Men nå må jeg bare si at 120litern og 60litern er solgt for noen dager siden.. Men jeg har kjøpt en helt ny 60liter i dag! :D Oppi der skal platyene mine + mange andre fisker bo! Akkurat nå har jeg bare to platyer og en kampfisk da.. De andre akvariumene ble solgt med fiskene i. Jeg hvet at de får det bra, for jeg kjenner de som jeg har solgt de til ;) Kampfisken bor i en midlertidig bolle på.. tja.. 15liter :lol: .. Det er fordi han ikke trivdes med platyene i 25litern, så jeg måtte flytte ham. De to platyene bor i 25litern som et midlertidig hjem de også. Ja jeg hvet nå at dere synes det er for lite, men det er bare for noen dager. Uansett ser det ut som de trives ;) Når 60litern er i gang skal kampfisken få bo i 25litern, alene! Jeg fant ut at han tydeligvis ikke likte selskap i det hele tatt.. Tusen takk for at du advarte meg mot og kjøpe en jente Showtime! ;) Bilder kommer av både kampfisken, platyene, 60litern og 25litern!

Gled dere til en bildespam ;)

Siden jeg ikke får til det med photobucket så må jeg ha linker..

Men her kommer i værfall bilder av fiskene! ;)

Kampfisken Pooka ;) -> http://i34.tinypic.com/5ys0mo.jpg

Gullfisken Honey -> http://i35.tinypic.com/6jlk0k.jpg

Gullfisken Money -> http://i37.tinypic.com/2usaa29.jpg

Platyen Shakira -> http://i35.tinypic.com/2849lj.jpg

Platyen Piko -> http://i34.tinypic.com/ws5h1v.jpg

Mollyen Molly :) -> http://i33.tinypic.com/en4p4.jpg

Guppy hannen Suprise gift -> http://i37.tinypic.com/zyd4eo.jpg

25Liters karet -> http://i34.tinypic.com/154cahh.jpg

Gammelt bilde av 60Liters karet -> http://i38.tinypic.com/256wzms.jpg

Det var noen bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...