Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumet mitt!

Wilma

Recommended Posts

Skrevet

Ja, så er det jeg som skal starte litt mer aktivt med akvarium igjenn :) Jeg trenger vell mer eller mindre ganske masse tips og slikt. Ja jeg kan jo litt, har jo hatt akvarium før, og holdt ganske aktivt på med fisk og litt "hjemmeoppdrett". Men nå har jeg lyst til og prøve noe nytt. Nye fisker, planter og grus! Så har du noe og annbefale, snakk, snakk, snakk! ;) Jeg setter pris på alt, tips og advarsler. Så liker jeg jo Platyer veldig godt da :rolleyes:

Jeg er i hværtfall sikker på at jeg skal ha noen standra fisker da, Platy og Malle, det er i hvertfall de jeg skal ha. Hvis det er noen fisker du synes er fine ol. så kanskje vi kan finne ut om de passer inn i mitt akvarium ;)

I bruk nå er det en 120liter og en 60liter. Det som ikke er i bruk er en 25liter. Det er den som skal startes opp igjenn nå ;)

Håper på svar :P

Skrevet
Ja, så er det jeg som skal starte litt mer aktivt med akvarium igjenn :P Jeg trenger vell mer eller mindre ganske masse tips og slikt. Ja jeg kan jo litt, har jo hatt akvarium før, og holdt ganske aktivt på med fisk og litt "hjemmeoppdrett". Men nå har jeg lyst til og prøve noe nytt. Nye fisker, planter og grus! Så har du noe og annbefale, snakk, snakk, snakk! :) Jeg setter pris på alt, tips og advarsler. Så liker jeg jo Platyer veldig godt da :rolleyes:

Jeg er i hværtfall sikker på at jeg skal ha noen standra fisker da, Platy og Malle, det er i hvertfall de jeg skal ha. Hvis det er noen fisker du synes er fine ol. så kanskje vi kan finne ut om de passer inn i mitt akvarium ;)

I bruk nå er det en 120liter og en 60liter. Det som ikke er i bruk er en 25liter. Det er den som skal startes opp igjenn nå :P

Håper på svar ;)

Hvis jeg forstår deg rett, så er det 25 literen som skal "restartes", og oppi der ønsker du bla. platy? Da kan jeg bare si at det er alt for liten plass for platyer - de krever minst 60 liter ;) Og 'malle' er et svært vidt begrep - det finnes både c-maller og l-maller og innenfor hver gruppe finnes det flere hundre arter!

Et passelig oppsett i en 25 liter er f.eks en trio av killi, pluss 4-5 stk. otto. Evt. et rent reke- eller sneglekar :P

Veldig pent å innrede med javamose, spesielt i mindre kar synes jeg. Kan festes på røtter og stener, og er perfekt yngelplass for killifisker.

Lykke til!

Skrevet

Javell. Men jeg synes da ikke at 25liters kar er for lite plass for 3 platyer sm er 4cm lange? :ahappy:

Nå ble jeg veldig skuffet altså :) Jeg har ønsket meg platy så lenge.. Og nå går det ikke?

Hva slaks malle det er, er ikke så viktig for meg, jeg vil bare at den skal hjelpe til med og spise alger og slikt..

Hadde jeg ikke tenkt og ha mer en kanskje 8 fisker der..?

Jaja.. Da har jeg et nytt spørsmål, går platyer og kampfisker sammen?

Skal kanskje kjøpe platyer til de større karene.. Men da må jeg flytte litt på fiskene, og selge litt..

Jaja, Platy skal jeg uansett ha :ahappy: (Som jeg først nå klarte og komme på..)

Edit: Måtte legge til litt

Siden det ikke kommer flere svar, oppdaterer jeg litt :barfy:

Nå har jeg faktisk restarter 25liters karet, og oppi der bor det kun en kampfisk.

Jeg synes det var greit at han ble boende i en 25liter, siden han bodde i knapt 5liter når jeg kjøpte ham.

Han har pompe, sand, og plante, og snart kommer det kanskje en crown tale hunn, som selskap :)

Hvis jeg ikke får tak i en, får han noen andre fisker til selkap. Han er en rød og blå crown tale :)

Men jeg har et problem.. Han gjømmer seg bak pompa hele tiden, og jeg er redd han skal dø, siden den gamle mollyen min

gjorde det og døde. Redd han skal sette seg fast..

Hjelp? :)

Skrevet
Siden det ikke kommer flere svar, oppdaterer jeg litt :D

Nå har jeg faktisk restarter 25liters karet, og oppi der bor det kun en kampfisk.

Jeg synes det var greit at han ble boende i en 25liter, siden han bodde i knapt 5liter når jeg kjøpte ham.

Han har pompe, sand, og plante, og snart kommer det kanskje en crown tale hunn, som selskap :D

Hvis jeg ikke får tak i en, får han noen andre fisker til selkap. Han er en rød og blå crown tale :whistle:

Men jeg har et problem.. Han gjømmer seg bak pompa hele tiden, og jeg er redd han skal dø, siden den gamle mollyen min

gjorde det og døde. Redd han skal sette seg fast..

Hjelp? :D

Kampfisker lever faktisk ikke sammen i naturen (les utdraget nedenfor, hentet på akvaforum.no), -hunner og hanner møtes kun for å parre seg, og ved å sette to kampfisker sammen i et så lite akvarium ber du om bråk. Du vil med andre ord muligens fort ende opp med bare èn fisk...

"Kampfisken er en solitær fisk som ikke liker selskap av sin egen art særlig godt. Den er svært aggressiv mot andre hanner av sin egen art og man skal ikke ha mer enn en hann i et akvarium.

Dersom man har hunner i akvariet, bør akvariet være stort! Det må til for at hunnene skal greie å rømme og komme seg langt nok unna når hannen jager dem. Når det er sagt, hender det at bordet er snudd og det er hunnen som inntar sjefsplassen og viser seg som den mest aggressive av dem. Hun i sin tur kan like gjerne finne på å skrelle finnene av hannen eller flise han kraftig opp."

..... så jeg anbefaler at den hannen får leve alene :D

Ang. det at den gjemmer seg bak pumpen; har den nok skjulesteder i form av planter ellers i karet? Er pumpen så stor at den kan sette seg fast noe sted? Vit at kampfisken ikke er glad i for mye sirkulasjon i vannet ettersom den lever i svært stillestående vann (rismarker). Så pass på at ikke pumpen skaper for mye strøm :ermm:

EDIT: Leste i den andre tråden din at det ikke er betta splendens du har - hvilken art er det da? Betta imbellis?

Skrevet
Kampfisker lever faktisk ikke sammen i naturen (les utdraget nedenfor, hentet på akvaforum.no), -hunner og hanner møtes kun for å parre seg, og ved å sette to kampfisker sammen i et så lite akvarium ber du om bråk. Du vil med andre ord muligens fort ende opp med bare èn fisk...

"Kampfisken er en solitær fisk som ikke liker selskap av sin egen art særlig godt. Den er svært aggressiv mot andre hanner av sin egen art og man skal ikke ha mer enn en hann i et akvarium.

Dersom man har hunner i akvariet, bør akvariet være stort! Det må til for at hunnene skal greie å rømme og komme seg langt nok unna når hannen jager dem. Når det er sagt, hender det at bordet er snudd og det er hunnen som inntar sjefsplassen og viser seg som den mest aggressive av dem. Hun i sin tur kan like gjerne finne på å skrelle finnene av hannen eller flise han kraftig opp."

..... så jeg anbefaler at den hannen får leve alene :D

Ang. det at den gjemmer seg bak pumpen; har den nok skjulesteder i form av planter ellers i karet? Er pumpen så stor at den kan sette seg fast noe sted? Vit at kampfisken ikke er glad i for mye sirkulasjon i vannet ettersom den lever i svært stillestående vann (rismarker). Så pass på at ikke pumpen skaper for mye strøm :D

EDIT: Leste i den andre tråden din at det ikke er betta splendens du har - hvilken art er det da? Betta imbellis?

Okeii, men jeg kjenner noen som hadde en hunn og en hann i samme bolle.. Det gikk helt fint det.

Men jeg får vell stole på "fasiten" da :whistle: Da får han vell bare leve alene da.

Han har en plante, og jeg skal kjøpe en stein på onsdag til han, så han kanskje slutter.

Kan han gå sammen med platyer og mollyer (i et større kar) ? :D

Han er en Crown Tale :P

..... så jeg anbefaler at den hannen får leve alene :P

Ang. det at den gjemmer seg bak pumpen; har den nok skjulesteder i form av planter ellers i karet? Er pumpen så stor at den kan sette seg fast noe sted? Vit at kampfisken ikke er glad i for mye sirkulasjon i vannet ettersom den lever i svært stillestående vann (rismarker). Så pass på at ikke pumpen skaper for mye strøm :ermm:

Obs, jeg lagde vist to :D

Skrevet
Okeii, men jeg kjenner noen som hadde en hunn og en hann i samme bolle.. Det gikk helt fint det.

Men jeg får vell stole på "fasiten" da :whistle: Da får han vell bare leve alene da.

Han har en plante, og jeg skal kjøpe en stein på onsdag til han, så han kanskje slutter.

Kan han gå sammen med platyer og mollyer (i et større kar) ? :ermm:

Han er en Crown Tale :D

Det kan kanskje gå fint med molly og platy som selskap, men karet bør være innredet på en slik måte at alle fisker kan gjemme seg dersom de føler for det. Det avhenger også litt på kampfiskens gemytt - normalt går det greit å ha den sammen med andre fisker, men unngå fisker med slør slik kampfisken selv.

Crowntail er en oppdrettsvariant - ikke en egen art. Det er nok den vanlige betta splendens du har.

Skrevet
Det kan kanskje gå fint med molly og platy som selskap, men karet bør være innredet på en slik måte at alle fisker kan gjemme seg dersom de føler for det. Det avhenger også litt på kampfiskens gemytt - normalt går det greit å ha den sammen med andre fisker, men unngå fisker med slør slik kampfisken selv.

Crowntail er en oppdrettsvariant - ikke en egen art. Det er nok den vanlige betta splendens du har.

Ja, da skal jeg ordne slik at alle kan gjømme seg, og passe på at ingen av fiskene jeg tar oppi der har slør ;)

Skiller dem jo hvis de krangler. Det er nok ikke den vanelige betta splendens.. Skal se om jeg kan laste opp bilde..

De i butikken sa det var en Crown tale..

Men nå må jeg bare si at 120litern og 60litern er solgt for noen dager siden.. Men jeg har kjøpt en helt ny 60liter i dag! :D Oppi der skal platyene mine + mange andre fisker bo! Akkurat nå har jeg bare to platyer og en kampfisk da.. De andre akvariumene ble solgt med fiskene i. Jeg hvet at de får det bra, for jeg kjenner de som jeg har solgt de til ;) Kampfisken bor i en midlertidig bolle på.. tja.. 15liter :lol: .. Det er fordi han ikke trivdes med platyene i 25litern, så jeg måtte flytte ham. De to platyene bor i 25litern som et midlertidig hjem de også. Ja jeg hvet nå at dere synes det er for lite, men det er bare for noen dager. Uansett ser det ut som de trives ;) Når 60litern er i gang skal kampfisken få bo i 25litern, alene! Jeg fant ut at han tydeligvis ikke likte selskap i det hele tatt.. Tusen takk for at du advarte meg mot og kjøpe en jente Showtime! ;) Bilder kommer av både kampfisken, platyene, 60litern og 25litern!

Gled dere til en bildespam ;)

Siden jeg ikke får til det med photobucket så må jeg ha linker..

Men her kommer i værfall bilder av fiskene! ;)

Kampfisken Pooka ;) -> http://i34.tinypic.com/5ys0mo.jpg

Gullfisken Honey -> http://i35.tinypic.com/6jlk0k.jpg

Gullfisken Money -> http://i37.tinypic.com/2usaa29.jpg

Platyen Shakira -> http://i35.tinypic.com/2849lj.jpg

Platyen Piko -> http://i34.tinypic.com/ws5h1v.jpg

Mollyen Molly :) -> http://i33.tinypic.com/en4p4.jpg

Guppy hannen Suprise gift -> http://i37.tinypic.com/zyd4eo.jpg

25Liters karet -> http://i34.tinypic.com/154cahh.jpg

Gammelt bilde av 60Liters karet -> http://i38.tinypic.com/256wzms.jpg

Det var noen bilder ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...