Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekkel oppførsel


Mirai

Recommended Posts

Skrev dette egentlig på Canis, men legger det inn her også:

Er på besøk hos ei venninne og har med meg bikkja. Jeg har en ulvehund på 6 mnd og hun har en Old English Sheepdog på 10 mnd. De leker stort sett hele tiden om vi ikke skiller dem, spesielt min er ganske pågående der. Hun er jo fremdeles valp og litt innpåsliten :D

Men de ryker i tottene på hverandre, to ganger har de gjort det skikkelig nå. Den første gangen stod min oppe i en seng og knurra den andre ned i bakken (de er tisper begge to) og den andre gangen var nå nettopp på kjøkkenet. Begynte med lek, så bråkete lek, og så begynte de å knurre, glefse og bråke noe veldig. Endte med at sheepdogen befant seg under en stol mens min stod snerrende ved siden av.

Jeg syns jo ikke det er spesielt ålreit at hun holder på sånn, og jeg skjønner det ikke helt heller. Hun har aldri hatt noen negative opplevelser sånn i forhold til hunder at hun burde oppføre seg på den måten. De er jo nokså like i størrelse også.

Vi gikk ikke imellom dem, men lot dem ordne opp selv. Det gjorde vi også forrige gangen.

Er hun rett og slett sjefete? Trenger hun kanskje å få oppleve noen som setter henne på plass på en ordentlig måte?

Det er kanskje vanskelig å finne en voksen hund som er såpass trygg, størrelsen hennes gjør at en del hunder blir usikre selv om hun fortsatt er veldig ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg, men Lunah (for jeg regner med det er hun det er snakk om) er jo ikke voksen og det er ikke Mona heller og det er vel et part mnd som skiller dem, så det kunne kanskje være alderen?

At ikke alltid valper som er i forskjellig alder forstår hverandre helt? Synes å ha lest det et sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere HUSKE en viktig, gammel regle når det gjelder tisper dere!

"Dogs fight for breeding rights

Bitches fight for breathing rights.."

-ser dere forskjellen? begge deres valper er på vei til første kjønnsmodning,og de er begge tisper - dette hadde vært lettere om det hadde vært hannhunder,for der er det mere bråk,uten no ekte trøbbel.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah har hatt første løpetid :?

Så vi skal bare la dem holde på da?

NEI ! Dere skal IKKE la dem holde på. Det er viktig at dere som ledere stoppe denne oppførselen,og sier klart ifra at den er uakseptabel - skill dem og la dem få "time out" - ikke kjeft og brøl,men bare ta dem fra hverandre med et kontant "NEI".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil de ikke lettest ordne opp seg i mellom? :?

For det er vel ikke sånn i en flokk at lederen skal megle hele tiden, individene setter vel opp rang seg i mellom? Eller får de ikke røre hverandre i det hele tatt? Med hester (neida, hest og hund er ikke det samme, jeg vet det, heh..) så er det jo sånn at uansett hvor de befinner seg på "rangstigen" vil de ordne opp seg i mellom.

Noen gode tips til hvordan man eventuelt går i mellom 200 tenner? :D Uten å bruke langkosten! Vi har ikke på dem halsbånd inne. De har forresten sluttet etter 10 sekunder når de har holdt på, da er de ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil de ikke lettest ordne opp seg i mellom? :?

For det er vel ikke sånn i en flokk at lederen skal megle hele tiden, individene setter vel opp rang seg i mellom? Eller får de ikke røre hverandre i det hele tatt? Med hester (neida, hest og hund er ikke det samme, jeg vet det, heh..) så er det jo sånn at uansett hvor de befinner seg på "rangstigen" vil de ordne opp seg i mellom.

Noen gode tips til hvordan man eventuelt går i mellom 200 tenner? :D Uten å bruke langkosten! Vi har ikke på dem halsbånd inne. De har forresten sluttet etter 10 sekunder når de har holdt på, da er de ferdige.

Lar dere dem fortsette å "ordne opp selv" så kommer det til å gå galt på et tidspunkt. Nei, ikke denne gang, men hva om etpar mndr..? Med andre hunder ?Det er ikke snakk om rang - det er snakk om å bråke inne - og det er uakseptabelt! Og jeg har sett hopper drepe hverandre i krangel om rang...

-gå mellom med å ta fatt i ræven på dem og dra dem fra hverandre (om de ikke henger altfor godt fast i hverandre..)- ha på dem halsbånd som ikke ødelegger tennene evt.

En vannpistol er og god å ha - ingen som liker vann i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har til nå ikke hengt i hverandre... de bråker hverandre opp i trynet og det har endt med at Mona har trua Lunah ned i bakken... flaut syns nå jeg. Men ja.. vi kan jo prøve å ta de fra hverandre, men de rekker nok ikke å brake sammen igjen før vi skal dra :D '

Men om man tar to hunder fra hverandre, vil de ikke da føle at de har noe uoppgjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man tar to hunder fra hverandre, vil de ikke da føle at de har noe uoppgjort?

Det skal du drite hundre null i, for å si det sånn...-det er du som leder som bestemmer oppførsel,og å brøle og vise tenner uten at noen har bedt om det, er uakseptabelt - hvertfall inne i hus.

Husk at hunder lever i nuet - hun vil ikke gå å bære nag til noen eller noe, om du tar henne vekk,og viser at du er sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Calina her, og SPESIELT med tisper er det like greit å skille de.. Om de ikke skal bo sammen hele tiden finner de som regel aldri ut hvem som er sjefen, og det blir kejfting og krangling hele veien.. Føler at hannhunder har lettere for å ordne opp og bli ferdig med det. Det er bare tull og tøys de driver med, og ikke noe poeng. Vil tippe at sånt ikke skjer når de er i aktivitet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI ! Dere skal IKKE la dem holde på. Det er viktig at dere som ledere stoppe denne oppførselen,og sier klart ifra at den er uakseptabel - skill dem og la dem få "time out" - ikke kjeft og brøl,men bare ta dem fra hverandre med et kontant "NEI".

Helt enig med Calina, gi beskjed med et kontant NEI :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VELDIG viktig at de ikke får holde på sånn.

Jeg har en omplasseringshund som er veldig usikker og har ryki i tottene på nesten alle hundene som er for pågående.

Jeg har vist henne tydelig at dette er uakseptabelt ved å bryte opp slagsmålet og bære henne til bilen på trening.

Jeg setter henne i bilen og sier "NOK", dette er et ord jeg bruker sjeldent men som har enorm betydning for hunden min.

Da vet hun at mor er sint.

Tør man ikke bryte inn i kampen (hvis det har blitt en stor greie) så ha en bøtte vann eller noe som man kan kaste på dem.

Det er mobbing mot den andre hunden hvis hun står over og knurrer og ikke bra.

HUSK: aldri la hunden din "gjøre opp" med andre hunder, for det kan virke som en oppfordring for henne en annen gang.

Og tisper er tisper, de har en tendens til å bli kanske sære :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har aldri bråkt når de har lekt ute. Når de har bråka så har det vært inne, og det har vært forholdsvis trangt.

Det var Lunah som begynnte med å forsvare vaffelen jeg hadde i hånda (tror jeg), og Mona tok igjen, og bjeffa helt til Lunah stod med hode senket ned i bakken. Lunah er ingen dominant og vrang hund, hun krangler ikke ofte, og gir seg fort. Så det endte alltid med at Mona 'vant'.

Det hele tok egentlig bare 10-15 sekunder.

Nå har jo Mona reist, så da er det ikke noe problem mer.

De fikk ikke lov å leke inne, så¨når de begynnte å tulle skillte vi de (prøvde hvertfall å ikke la de leke for mye).

Men som sagt, ingen problemer med bråk ute. :D

litt vansker med å forklare. hehe

Er det vanlig at en yngre hund 'sjefer' over en som er større? Jeg merker det med Lunah også, at hun 'sjefer' over nabobikkja som er 2 år. Men den er veldig usikker da. :?

Lunah og Mona koste seg hvertfall det meste! Og de gikk fint sammen (hvis man ser bort i fra de 2 gangene de føyk sammen (høres brutalt ut men...)!

Mona har dratt og Lunah ligger flat etter bakken. Hu kommer til å være slått ut i flere dager hun nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig, de prøver å stille seg i rangen hos de fleste hunder de omgåes litt.

De tester grenser og ser hvor landt de kan dra det, dette er ganske typisk.

Her hjemme holder de på og "omøblere" ranger.

Hu yngste er nå i en rette alder av 2 år og vil gjerne stå over min eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne blir det fort trangt. IW tror ikke at hunder forsvarer sitt territorie, som f.eks når vicky forsvarer sin trenings sekk. Men når det blir trangt om plassen kan det fort bli krangling og spesiellt når det er på den andres territorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne blir det fort trangt. IW tror ikke at hunder forsvarer sitt territorie' date=' som f.eks når vicky forsvarer sin trenings sekk. Men når det blir trangt om plassen kan det fort bli krangling og spesiellt når det er på den andres territorie.[/quote']

Dette er jo ikke en diskusjon om hva jeg tror eller ikke... og JODA ASTRID jeg veit at hunder forsvarer det de ser på som sitt, bare sånn at du ikke tror jeg er stokk dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jeg quote det du skrev i en annen diskusjon? du skrev at det at Vicky forsvarte en SEKK(med store bokstaver ja) var helt idiotisk og unormalt. så skal jeg quote det? så ser du selv at det er ikke bare en påståelse jeg kommer meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at det er unormalt, men jeg har sagt at jeg tvilte på måten hun gjorde det på. At hun kastet seg etter Mona med en gang.

Men hvis du ikke har noe å tilføye diskusjonen setter jeg pris på om du holder deg til emnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det lureste dere kan gjøre er å ikke la dem herje inne og å skille dem før det blir for hett slik som dere jo har gjort.Jeg ser ingen grunn til at hunder som ikke er i samme flokk engang skal få lov til "ordne opp".Hva er vitsen med det?jeg tillater ikke min hund å knuffe med noen (ikke at han gjør det,men han er litt oppmerksomhetsterrorist) det ser jeg rett og slett ikke noe poeng i at han skal få lære seg.

Men de leiker jo stort sett fint og har visst ingen problemer ute så da hadde jeg ikke vært så veldig bekymret...

:)

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal trekke dere heilt unna uten å brøle eller skille dem fra hverandre, la dme ordne opp selv, har hatt problemet selv med dette, fikk vite av en profosjonell at vi måtte la dem ordne opp selv. Det virker!

Om det virker så har ikke de tispene du snakker om kranglet skikkelig. Jeg har selv sett hvordan det kan gå om to tisper braker skikkelig sammen...-da er det svært lite en kan gjøre!

Nei - tisper skal skilles. Er det to som bor under samme tak og i samme familie som ikke tåler trynet på hverandre, skal de også holdes adskilt når de ikke er under oppsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...