Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående genetikk

siljestokka

Recommended Posts

Skrevet

Kom til å tenke på at hunden min har blå øyne. (Jeg skal ikke pare henne slapp av). Men visst to hunder med blå øyne hadde blitt parret. ville ikke alle valpene fått blå øyne da?

For blå er jo reccesiv.

Men har hørt at man kan ikke tenke slik når det gjelder øyne.

(Synes bare sånt er ganske fascinerende å tenke på)

Skrevet
Er nok flere ting enn enkel dominant-recessiv arv som spiller inn på øyenfarge. Genetikk er spennende :blink:

Ja.. Kjempespenende. Jeg kan ikke helt se for meg et helt kull med blå øyne heller. Men kan ikke hjelpe å lure.

Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor de blå øynene kommer fra. Det finnes ulike gener på ulike raser som gir blå øyne. Er det husky i mixen din? Da står det noe om det på denne siden: http://www.huskycolors.com/genetic.html - blått er recessivt for brunt og parti-color-øyne. To hunder som genetisk sett har blå øyne burde derfor bare gi blåøyde valper. Problemet kan vel være at parti-color-øyne kan variere fra så nærme blå at det er vanskelig å skille dem fra blåøyde hunder.

Stammer de blå øynene fra collie-rasenes merle-gen, blir det sikkert noe helt annet. Også på andre raser dukker det opp blå øyne nå og da (whippet, bl.a.), men det er vel sjelden at arvegangen er helt klarlagt (recessivt på whippet, later det som, ettersom de jeg kjenner til har blitt produsert av foreldre med mørke øyne).

Skrevet
Det kommer vel litt an på hvor de blå øynene kommer fra. Det finnes ulike gener på ulike raser som gir blå øyne. Er det husky i mixen din? Da står det noe om det på denne siden: http://www.huskycolors.com/genetic.html - blått er recessivt for brunt og parti-color-øyne. To hunder som genetisk sett har blå øyne burde derfor bare gi blåøyde valper. Problemet kan vel være at parti-color-øyne kan variere fra så nærme blå at det er vanskelig å skille dem fra blåøyde hunder.

Stammer de blå øynene fra collie-rasenes merle-gen, blir det sikkert noe helt annet. Også på andre raser dukker det opp blå øyne nå og da (whippet, bl.a.), men det er vel sjelden at arvegangen er helt klarlagt (recessivt på whippet, later det som, ettersom de jeg kjenner til har blitt produsert av foreldre med mørke øyne).

Nei.. hun er renraset faktisk. hehe. Den gamle hunden er en mix. jeg klarer ikke å endre det som står som info. Så det er nok collie gen.

Så visst jeg for eksempel hadde parret henne med en blue merle bc, med blå øyne, så ville det sannsynlig ha kommet brune øyne inn?? eller?

Men dersom to husky med blå øyne hadde blitt parret, så ville valpene fått blå øyne?

Fascinerende.

Det er også noen raseer du aldri ser blå øyne his omtrent. Visst dem ikke er albino. Eller er en slags USA rase. Slik som i USA avler dem jo på blå dobermann og pinschere.. Har aldri sett en black tan pinscher med blå øyne for eksempel. Tror ikke det går ann. Eller kan det gå?

Skrevet
Nei.. hun er renraset faktisk. hehe. Den gamle hunden er en mix. jeg klarer ikke å endre det som står som info. Så det er nok collie gen.

Så visst jeg for eksempel hadde parret henne med en blue merle bc, med blå øyne, så ville det sannsynlig ha kommet brune øyne inn?? eller?

Det vet jeg ikke helt - som sagt har jeg lite peiling på hvordan det blå hos merle hunder nedarves - men ofte er jo øynene "merle" også. Det du i hvert fall hadde risikert, var valper med to merle-gen, og de er som regel både hørsels- og synshemmet og generelt ikke særlig friske.

Men dersom to husky med blå øyne hadde blitt parret, så ville valpene fått blå øyne?

Ja, i hvert fall om man skal tro det som står på siden jeg linket til. Men, som sagt, en hund kan sikkert ha parti-color-genet, selv om den fenotypisk ser ut til å ha helt blå øyne - akkurat som en hvit hund ofte har en eller annen flekk med annen farge, og vil nedarve genet for denne fargen.

Det er også noen raseer du aldri ser blå øyne his omtrent. Visst dem ikke er albino. Eller er en slags USA rase. Slik som i USA avler dem jo på blå dobermann og pinschere.. Har aldri sett en black tan pinscher med blå øyne for eksempel. Tror ikke det går ann. Eller kan det gå?

Tja, jeg har hatt whippet i 20 år, og visste inntil for et par år siden ikke at det fantes whippets med blå øyne - så jeg tror ikke man kan se bort fra det.

Skrevet
Tja, jeg har hatt whippet i 20 år, og visste inntil for et par år siden ikke at det fantes whippets med blå øyne - så jeg tror ikke man kan se bort fra det.

Schaefer med blå øyne. Det hadde vært interresant. Eller rotweiler :blink:

Skrevet

Genetisk sett er helhvite hunder faktisk sorte... (Det kan man se på pigmentet som er sort), og at de nedarver sin egen farge ganske dominant.

Ang. blå øyne - så vil en hund som er genetisk blå (inkl. blått pigment, øyenfarge, osv) nedarve blå øyne (og pels) til alle sine avkom når den blir parret med en annen blå, ja.

Dette skal jeg teste i praksis litt senere i år da jeg skal parre mine to blå beardiser..

Susanne

Skrevet

Hiver inn noe jeg pludret sammen på AB-forumet. :)

Ah, dette er noe jeg synes er skittkult - bear with me!

Det kalles heterokromia iridium. Det er genene som vil bestemme pigmentinnholdet i selve iris. Proteinet melanocyter er en pigmentproduserente celle i f. eks øyet. Pigmentet melanocyter lager kalles melanin (aktiviteten til melanocyter avgjør det hele når melanin produserer seg i organellene i cellen, som kalles melanosom). Melanosom lager pigmentfargen. Og melanin er pigmentet som gir fargen på øyenene. Mangel på melanin, vil gi albinisme. Melanin er også årsaken til grønne øyne. De har blitt et "sammensurium" fra blått og brunt.

Når melanocytene ikke når frem til andre øyet (fordi man tror produksjonen allerede er ferdig der), vil man få forskjellige farger.

Lite pigment gir blått. Dette er også en genmutasjon, så det er selvsagt at en av foreldre enten har det, eller er bærer av det. Genmutasjoner oppstår når en base i DNA blir skiftet ut med en ny base, eller en elller noen baser blir borte, eller om noen baser kommer som tillegg.

Allerede tidlig i fosterstadiget vil endringen skje i cellens mellomfase når DNA-molekylets enkeltkromosom skal kopiere seg selv, og før celledelingen starter. Spesielt mennesker (har ikke helt snøringa på om det samme gjelder hunder), med blå øyne, har fargekorn bare på det bakerste laget på regnbuehinnen (vi har to lag). Genotypen bb eller bb0 gir blått. b-genet dominerer over b0, men vil selv være recessivt overfor genet B. Men om man har brune eller grønne øyne, har man fargekorn på begge lag på regnbuehinnen, og da er man enten heterozygote Bb eller homozygote BB. Blåøyde foreldre vil ikke få barn som er brunøyde. Men det er vel vanskelig å avgjøre om en blåøyd person (hund? :P) har noen fargekorn i det forreste irislaget, og dermed vil ha genotypen Bb.

Kan muligens også kalles intermediær nedarving? Om man krysser en homozygot BB med en heterozygot Bb, vil avkommet (førstegenerasjonen) bli en mellomting mellom foreldrene. Om man krysser førstegenerasjonen igjen, vil avkommene få flere fenotyper, avhengig av farge.

Eller så får vi muligens få brakt opp Mendel opp fra jorden igjen og spørre sjøl. :P

Edit: fylt inn mer brainstorming.

Skrevet

Det er ei som har laget en side om dette. Tror hun studerer det. Hun spurte om å få et bilde av Kali på siden sin, men jeg husker ikke adressen. Om jeg ikke husker helt feil så har hun bilde av Renate sin hund også. Skal se om jeg finner siden :)

EDIT: Fant den. De handler egentlig mest om pelstyper, men det står litt iallefall,

http://student.umb.no/~hhelge/hvite_tegnin...inger.htm#Andre hvite tegninger

Skrevet
Genetisk sett er helhvite hunder faktisk sorte... (Det kan man se på pigmentet som er sort), og at de nedarver sin egen farge ganske dominant.

Ikke alle hunder som ser helhvite ut har svart pigment. På whippet (og sikkert andre raser) finnes det som kalles "creme" og er et dominant gen som vasker ut all farge slik at den ser nesten hvit ut - og gir lys leverfarget pigment. Om en hund med dette genet har lite fargeflekker, kan den se helt hvit ut - uansett om den genetisk sett er svart, rød eller brindle.

Ang. blå øyne - så vil en hund som er genetisk blå (inkl. blått pigment, øyenfarge, osv) nedarve blå øyne (og pels) til alle sine avkom når den blir parret med en annen blå, ja.

Her tror jeg vi må snakke om forskjellige blåfarger på forskjellige raser (hadde vært mye enklere om man som for katt hadde de samme fargebetegnelsene uansett rase...). "Blå" whippets har f.eks. normalt ikke blå øyne (litt lysere brun, ja, men ikke blå som en husky eller merle hund):

http://www.sommarhagens.se/2007/403T5060.jpg

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...