Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid og blødning


Recommended Posts

Flere år siden jeg hadde forrige tispa mi og husker ikke helt :P Men blør tispene mindre når de er høyløpske? Blondie er nå høyløpsk (dag 11) og blør betydelig mindre nå en hun har gjort før.. Er dette vanlig eller er det veldig individuelt?

Ja! :P Som flere dyrleger har sagt til meg; "alt" er normalt i en løpetid, fordi alt er så individuelt! Men de fleste vil vel blø litt mindre den uken de står, og den siste uken er blodet mer brunlig på farge - eller var det motsatt? At den første uken var det brunlig og den siste rødlig? :P(Og jeg vet at de ikke står i en hel uke, i alle fall de færreste, men sånn for enkelhets skyld har jeg delt løpetiden opp i uker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! :P Som flere dyrleger har sagt til meg; "alt" er normalt i en løpetid, fordi alt er så individuelt! Men de fleste vil vel blø litt mindre den uken de står, og den siste uken er blodet mer brunlig på farge - eller var det motsatt? At den første uken var det brunlig og den siste rødlig? :P(Og jeg vet at de ikke står i en hel uke, i alle fall de færreste, men sånn for enkelhets skyld har jeg delt løpetiden opp i uker.)

Ja husker fra hovawarten min også at hun blødde mest i begynnelsen og at det ble mere brunlig og tykt på slutten.. Men husker ikke om hun blødde mindre når hun sto eller ikke :P (hun hadde jo så mye pels, var svart og var flink til å vaske seg, lettere å se på denne lille hvite dotten som er barbert bak og ikke helt har forstått at hun kan vaske seg.. :P ) Men det er vel sånn med oss mennesker også. Blør mest de første dagene og så blir det mindre og mere brunlig på slutten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
jeg bare lurer på en ting siden det er løpe tid det er snakk om her!

hunden min har bare hatt løpe tid litt over en uke og nå blør hun ikke i det hele tatt er det normalt...?

Ja, det var det jeg så dårlig prøvde å forklare. For enkelhets skyld deler jeg opp løpetiden i tre uker (den varer ca så lenge). Jeg er klar over at de ikke står i en hel uke; de fleste står i noen dager, men for å gjøre det enkelt forklarer jeg det slik. :) Den første uken blør de, den andre uken står de og da kan det være mindre blod, og den tredje uken blør de litt igjen. Den siste uken kan blodet være mer brunlig enn den første uken (eller var det motsatt, jeg blander alltid.. :) ) Men uansett er det individuelle variasjoner, både når det gjelder mengde/farge på blod, lengde på løpetiden og stå-tiden, atferden under løpetiden og alt ellers. Blør hun derimot i fire uker eller mer sammenhengende, er det på tide å ta en tur til dyrlegen, da dette kan være farlig.

Hunden din er nå antageligvis kommet inn i den perioden hvor hun "står", du kan se hun legger halen til side når andre hunder snuser henne bak, eller kanskje også når du selv stryker henne over baken. Hun klemmer også kanskje med musklene sånn at man kan se kjønnsorganet bevege seg litt opp og ned. Hun er rett og slett klar for parring, og det er ekstremt viktig at du passer godt på henne nå. Hadde hun skulle hatt valper, hadde du skullet parre henne på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg så dårlig prøvde å forklare. For enkelhets skyld deler jeg opp løpetiden i tre uker (den varer ca så lenge). Jeg er klar over at de ikke står i en hel uke; de fleste står i noen dager, men for å gjøre det enkelt forklarer jeg det slik. :P Den første uken blør de, den andre uken står de og da kan det være mindre blod, og den tredje uken blør de litt igjen. Den siste uken kan blodet være mer brunlig enn den første uken (eller var det motsatt, jeg blander alltid.. :angry: ) Men uansett er det individuelle variasjoner, både når det gjelder mengde/farge på blod, lengde på løpetiden og stå-tiden, atferden under løpetiden og alt ellers. Blør hun derimot i fire uker eller mer sammenhengende, er det på tide å ta en tur til dyrlegen, da dette kan være farlig.

Hunden din er nå antageligvis kommet inn i den perioden hvor hun "står", du kan se hun legger halen til side når andre hunder snuser henne bak, eller kanskje også når du selv stryker henne over baken. Hun klemmer også kanskje med musklene sånn at man kan se kjønnsorganet bevege seg litt opp og ned. Hun er rett og slett klar for parring, og det er ekstremt viktig at du passer godt på henne nå. Hadde hun skulle hatt valper, hadde du skullet parre henne på denne tiden.

da skjønner jeg :P hun har tideligere blødd mye mer enn nå..

så skjønte ingen ting da hun plutselig stoppet og blø.

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, løpetid er ett kapittel for seg selv.

Nå har jeg ikke mange års erfaring med tisper men.

Første tispa mi blødde vel mer eller mindre i de 2

første ukene i løpetiden. Nå blødde hun generelt lite da,

og var ganske flink å holde seg ren. Hun blødde vel mest

i starten, og så avtar det, og den siste uka blør det ikke

i det hele tatt. Første løpetiden stod hun kun 1 dag, mens

2 løpetiden tror jeg hun stod i over 10 dager. Nå venter

jeg den 3`dje løpetiden i høst, og aner ikke hva jeg kan

forvente. Så ikke bare er løpetidene forskjellige fra tispe

til tispe, men også for hver løpetid hos samme tispa og :rolleyes:

Nå har tispe nr 2 fått sin første løpetid for 2 dager siden, og

hun blør mye mer enn første tispa, og ikke like flink å holde seg

ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt "vanlig og normalt" at ei tispe ikke blør når hun er i stå perioden.

Når hun er i "stå" perioden kan varierer fra hund til hund. Har hatt ei tispe som sto på dag 8.. og hørt om tispe som er parret på dag 21..

Men "normalen" er at de gjerne har en 10-12 dager før de kommer i stå perioden. Noen står i hel uke, noen kun ett par dager. ALT er like normalt:-)

Når tispen er i "ståperioden" så er vulva'n melkehvit plomme/sviske aktig. Når man kiler litt ved halefeste så "spretter" den opp slik at den står rett ut, og halen brettes helt til siden.

DA bør man passe på, for høyløpske tisper kan være like ille som hanner om ikke verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, løpetid er ett kapittel for seg selv.

Nå har jeg ikke mange års erfaring med tisper men.

Første tispa mi blødde vel mer eller mindre i de 2 første ukene i løpetiden. Nå blødde hun generelt lite da, og var ganske flink å holde seg ren. Hun blødde vel mest i starten, og så avtar det, og den siste uka blør det ikke i det hele tatt. Første løpetiden stod hun kun 1 dag, mens 2 løpetiden tror jeg hun stod i over 10 dager. Nå venter jeg den 3`dje løpetiden i høst, og aner ikke hva jeg kan forvente. Så ikke bare er løpetidene forskjellige fra tispe til tispe, men også for hver løpetid hos samme tispa og :rolleyes:

Nå har tispe nr 2 fått sin første løpetid for 2 dager siden, og hun blør mye mer enn første tispa, og ikke like flink å holde seg ren.

Som unge jenter, trenger også tisper litt tid på å stabilisere seg med sine hormoner. Derfor kan de første være veldig annerledes enn de neste. For eksempel kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...