Gå til innhold
Hundesonen.no

Vannapport

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

Linjene hennes har mye å si, ingen tvil om det. Også har jeg stått på fra første dagen, og gjort alt tilrettelagt for en femtidig fugleapportør. Begynte ikke for tidlig, og ikke for seint med innlæringen og hennes arbeidslyst kombinert med min stå på vilje har gitt meg resultater jeg aldri hadde drømt om. Det er ikke alle som lærer inn avstandskommandoer og fremadsending til rute heller kanskje, når hunden er 5 mnd? Hihi... Skal passe på altså, så ikke jeg kveler henne i starten. Det er fort gjort!

jøss' date=' imponerende i forhold til alderen!! men blir vel sånn med en hund som bare har jakt i linjene? =D>[/quote']
Skrevet
Linjene hennes har mye å si' date=' ingen tvil om det. Også har jeg stått på fra første dagen, og gjort alt tilrettelagt for en femtidig fugleapportør. Begynte ikke for tidlig, og ikke for seint med innlæringen og hennes arbeidslyst kombinert med min stå på vilje har gitt meg resultater jeg aldri hadde drømt om. Det er ikke alle som lærer inn avstandskommandoer og fremadsending til rute heller kanskje, når hunden er 5 mnd? Hihi... Skal passe på altså, så ikke jeg kveler henne i starten. Det er fort gjort!

jøss, tror dette blir en ekstremt flink jakthund!! Når skal du prøve henne på fugl?

Skrevet

Jeg er nødt til å finpusse avleveringa, og trene inn mer nøyaktig dirigering. SÅ kan jeg prøve henne på fugl, og det gleder jeg med virkelig til. Leter etter jegerprøvekurs i disse dager, og når jeg består prøven skal jeg søke lisens for å ha hagle. Da kan jeg skyte duer og ender og gjess sjøl! (Litt skuddtrening i forkant kanskje, vet jo ikke hvordan Lisa reagerer på skudd.)

IW: Takk for det.. Er vel egentlig ikke så flink, bare lidenskapelig interessert i hva jeg driver med, og da går ting av seg selv vil jeg tro :D

Skrevet

Jepp, OG deg selv!?!!!?! :wink::P:P

ja, det er jo henne som har trent bikkja til å apportere! Det er jo ikke hunden som er flink da, for den kan det jo. Men det er henne som er flink og har fått lisa til å apportere på kommando :wink:

Skrevet

he he morro å se! ;)

Har du prøvd å dra på fisketur med en vannapportør?

Sånn fiske med sluk?

Tolleren min var helt besatt av å apportere i vann og han rablet fullstendig hvis han ikke fikk hente alt som plasket..helt umulig å ha med :D

Fikk god nytte av han engang:da jeg hadde mistet duppen under markfiske,gjett hvilken stolt gutt som svømte ut å hente den til mamma! :)

Mvh Annette

Skrevet

Har hatt med eldste hunden på fisketur en gang, med dupp og mark. Da måtte hun ligge mye stille mens jeg heiv uti snøret og dro inn fisk, hun lå og skalv av lyst til å hoppe uti Kanskje jeg skal lære minstemann å apportere fisk? Hihi

he he moro å se! ;)

Har du prøvd å dra på fisketur med en vannapportør?

Sånn fiske med sluk?

Tolleren min var helt besatt av å apportere i vann og han rablet fullstendig hvis han ikke fikk hente alt som plasket..helt umulig å ha med :D

Fikk god nytte av han engang:da jeg hadde mistet duppen under markfiske,gjett hvilken stolt gutt som svømte ut å hente den til mamma! :)

Mvh Annette

Skrevet
Har hatt med eldste hunden på fisketur en gang' date=' med dupp og mark. Da måtte hun ligge mye stille mens jeg heiv uti snøret og dro inn fisk, hun lå og skalv av lyst til å hoppe uti Kanskje jeg skal lære minstemann å apportere fisk? Hihi

He he :P

Jeg fikk ikke fisk jeg for Pan var så flink på "Tollerhylet".....*kremt* Ikke mye fredelig fisketur :D

Jeg holdt på å bli sprø! Kjefting hjelper jo overhodet ikke når bikkja har gått uta av sitt gode skinn så jeg tenkte jeg skulle bare fiske videre til han ble lei seg selv..Etter en time og tre kvarter ga jeg opp,da hadde han hylt konstant! :P

Han hadde sikkert slappet mer av hadde jeg satt apporteringslysten mer i system slik som du har gjort, med Pan kunne jeg etterhvert ikke la han apportere i vann overhodet for det ble for sterkt for han ;) Ikke bra med for mye morro for stressa gutter...Men det er noe med å la dem gjøre hva de er avlet for..

Du må jo lære yngstemann å dykke da? :P

Mvh Annette

Skrevet

Ja, hun kan allerede dykke på grunt vann, så jeg får jobbe litt med plastfisker og sånn så skjønner hun det nok etterhvert :P:)

He he :P

Jeg fikk ikke fisk jeg for Pan var så flink på "Tollerhylet".....*kremt* Ikke mye fredelig fisketur :P

Jeg holdt på å bli sprø! Kjefting hjelper jo overhodet ikke når bikkja har gått uta av sitt gode skinn så jeg tenkte jeg skulle bare fiske videre til han ble lei seg selv..Etter en time og tre kvarter ga jeg opp,da hadde han hylt konstant! ;)

Han hadde sikkert slappet mer av hadde jeg satt apporteringslysten mer i system slik som du har gjort, med Pan kunne jeg etterhvert ikke la han apportere i vann overhodet for det ble for sterkt for han :P Ikke bra med for mye moro for stressa gutter...Men det er noe med å la dem gjøre hva de er avlet for..

Du må jo lære yngstemann å dykke da? :P

Mvh Annette

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...