Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du var oppdretter


Guest Vicky

Hadde du solgt valp til en ungdom under 18 år?  

43 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      32
    • Nei
      11


Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Det ville nok kommet an på person, situasjon, erfaring osv. Man skal ikke si at en person under 18. klarer å ta dårligere vare på en hund enn en på 50. Det er så individuelt. Man er nødt å sette seg inn i den enkelte situasjonen. Det mener nå i hvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kjøpsloven kan ingen under 18 år skrive under kontrakten alene (i alle fall det jeg fikk vite av en oppdretter), så foreldre måtte stå som "verger"; det skulle vært underskrift av foresatte på at sønnen/datteren deres hadde lov til å kjøpe denne hunden.. Men det hadde vært han eller hun jeg hadde solgt til, derfor er det han eller hun jeg skulle vurdert.

- Har hun satt seg inn i rasen?

- Er hun ivrig etter å lære- spør hun?

- Har hun en generell plan om hva hun vil gjøre med hunden?

- Er hun interessert i å gå kurs (dette skulle stått i kontrakten)

- Har hun en generell plan om fremtiden, er hun klar over at det er mye hun må ofre for å ha hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns uansett at om man har hund så skal man være forberedt på at man ikke kan feste hver helg altså... Jeg kjenner at jeg ikke har det behovet lengre uansett. Liker å sitte inne og ha en rolig kveld med Anders og Mona :D

Altså.. selvfølgelig trenger man noen ganger at foreldre passer hunden. Jeg må jo ha pass jeg også liksom. Men jeg føler ikke at Mona er i veien så jeg ikke kan feste :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å nevne det med loven jeg også...

Produktet (hunden) selges jo med kontrakt...

Ellerskan man jo sette det på spissen, ville du anbefalt noen å få barn når de er under 18år.? Noen kan, noen kan ikke... Man har jo alltid noen voksene som passer på i bakgrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på personen, som sagt tidligere her.

og om personen hadde vært under 18, så hadde jeg nok snakket med foreldrene først. om det var greit eller ikke osv.

Jeg føler heller ikke behovet for å ut å feste hver helg lengre. blir jeg bedd med ut så drar jeg. om jeg ikke får det til pga hunden (noe som er veeldig skjeldent) så drar jeg ikke. så enkelt er det.Det handler om å prioritere. og om en 16-17 åring klarer å prioritere hunden framfor festing så er jo det kjempe bra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på personen og ja!

Jeg kommer til å være veldig streng kanskje når jeg skal selge valpene til Tini.

hehe.. det er på babyene mine...

Jeg kunne solgt hund til en under 18, men jeg ville gjerne møtt foreldrene og egentlig deres navn stå i kontrakten og heller registrere navnet til personen under 18 når den personen er fylt 18.. hvis dere skjønner?

Jeg skal ha i kontrakten at hvis hunden skal omplasseres så skal den tilbake til meg eller jeg skal være med å finne en ny eier.. på samme måte som jeg vuderte de...

De må jo være med å bestemme fordi det er jo deres hund og de skjenner jo hunden bedre enn meg da.

så JA jeg kunne ha godkjent å solgt en hund til en person under 18.. men ikke yngre enn 15 år tror jeg.. En hund er jo veldig mye jobb.

Da må foreldrene ha vært med på det liksom.. kjøpe hunden som familie.

husk på alt det sosiale en 15 år gammel person mister hvis den har 100% ansvar for hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde jeg gjort.

Men jeg hadde satt noen krav:

Personen måtte vist god interesse for hund

Ha satt seg inn i hva et hundehold krever

Ha foreldre/familie som kunne støtte

Og som nevnt; jeg hadde også kanskje endret disse kravene etter rasen jeg drev oppdrett av!

Enig med deg. og så kommer jo kjøpsloven inn og, og da må foreldrene trå til om den som skal ha hund er mindreårig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. og så kommer jo kjøpsloven inn og, og da må foreldrene trå til om den som skal ha hund er mindreårig. :D

Det står faktisk ingenting i standardkontrakten til NKK om alder!

Men det er jo kjøpsloven som kommer inn her, for det er faktisk 5 års reklamasjonsfrist. Det stå faktisk nevnt helt nederst på kjøpsavtalen at det henvises til kjøpsloven :D

Jeg bruker ikke denne, da jeg har laget min egen kontrakt med eget design. NKK sin er jo veldig kjedelig :( (teksten til NKK har jeg brukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så ville jeg mye heller solgt hunden min til en ungdom som kunne mye om hund og som jeg syntes var symptisk, enn en voksen som var hel lost. Si at jeg hadde en valp igjen og det sto melom to slike hadde jeg selvfølgelig solgt til den jeg mente var best kvalifisert uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn da.. En venninne av meg (Charlotte som har rottisen Marco og collien Raya- lite aktiv bruker av forumet) skulle kjøpe seg rottweiler (omplassert). Han som skulle selge hunden stod mellom to kjøpere, lille Charlotte på 19 og en voksen fyr på 26 eller noe. Han valgte å selge hunden til Charlotte.

Jeg ville gjort det samme.. Det komemr ann på rasen her, men hvis jeg f.eks skulle solgt en rottweiler eller schäfer ville jeg heller vurdert en 18/19 år gammel sympatisk jente, som ville gå på kurs og lære mer, enn en sjefete mann rundt 40 som "kunne alt".. det går litt etter skjønn det her. Jeg ville ikke solgt hund etter alder, men ettermenneske. (Men folk under 18 måtte som sagt ha hatt underskrift av foreldrene, pga av kjøpsloven)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh kjøpte min gordon setter da jeg var 16 år. Jeg hadde tjent pengene selv å jeg hadde ordnet alt. Flyttet hjemmefra som 16 åring, å styrte endel som alle 16 åringer, men idet jeg fikk hunden min tok jag godt vare på den kanskje bedre enn folk med familie å jobb å andre forbliktelser ville gjort fordi jeg hedde den tiden til rådighet. Jeg gikk turer å finansierte selv alt. Med 3000 i mnd var det hardt, men hunden var aldri sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hveit du hva la oss heller stille det i dette lyset:

Hva er viktighst hos en dyreeier, i dette tilfelle en hund?

Sett opp en liste å kom deretter med påstander om en person under 18 er egnet eller ikke. Å ikke kom med at du blir mer ansvarsfull idet du dinger 18, for den eneste plassen du blir mer ansvarsfull da er på papiret. Lenge før denne tid kan du ta ansvar for dine handlinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hveit du hva la oss heller stille det i dette lyset:

Hva er viktighst hos en dyreeier, i dette tilfelle en hund?

Sett opp en liste å kom deretter med påstander om en person under 18 er egnet eller ikke. Å ikke kom med at du blir mer ansvarsfull idet du dinger 18, for den eneste plassen du blir mer ansvarsfull da er på papiret. Lenge før denne tid kan du ta ansvar for dine handlinger!

=D> helt eni med deg der :)

Man blir ikke automatisk mer ansvarli når man runder 18. økonomien blir heller ikke bedre selv om man er 18...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er som om man automatisk blir dømt som unde hundeeiere. Er det ikke en positiv ting at unge iteresserer seg for hund å friluftsliv? Det det heller skulle vert var flere tilbud til nybeggynere. Veit ikke hvordan det er sør i landet, men her er det vanskelig å komme inn i et hundemiljø hvor du kan ta kurs å div. Syns istede for å døme mindre erfarne folk, så burde "flinke" hundefolk være mer behjelpelig! Det skulle vert arrangert flere kurs å slikt for å orjentere nybegynnere. Alder spiller nok en rolle, vist du snakker om en 10 åring. Men når vi snakker om såpass voksene folk som hær så er nok kunnskap et mye viktigere tema! Man kan ikke forvente at nye hundeeiere vet alt, men man kan støtte å hjelpe mye heller enn å dømme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=D> helt eni med deg der :)

Man blir ikke automatisk mer ansvarli når man runder 18. økonomien blir heller ikke bedre selv om man er 18...

Ehm en ting til dette, Hva har myndighet å si i dag? Som 18 åring er omentrent alt som endrer seg at du kan kjøpe tobakk å øl. Å stemme (noe du burde kunne før den tid!!!) Du har jo allerede lenge vert over den kriminelle lavalder, noe som virkelig må si at du kan styre dine handlinger, å du kan i tillegg ha samleie som 16, å bli gravid!!! Så dette med myndighet er vel strengt tatt litt oppskryt. I usa kan man kjøre bil som 16 åring. En ungdom som skaffer seg en hund har nok tengt over dette, å veit hva han går til. 8000 + er mye for unge mennesker, så tviller for at det bare er et "innfall"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ok la meg si dette slik

Jeg flyttet hjemmefra å skaffet meg en gordon setter da jeg var 16. Han kom som en redning, veit ikke hvor jeg hadde vert hadde det ikke vert for ham. Jeg skylder han mer enn ord kan beskrive, men gidder ikke lage en klisje her inne. Han var mye syk. Alt fra luftveisinfeksjaon å tarminfeksjon til eksem å greier. Jeg hadde 3000 i mnd, å allikevel var det altid hunden som kom først. Desverre, bare litt over 1 år gammel døde hunden min. Så, verden var på tur å rase sammen. Uten å gidde å gå så dypt inn i det så var jeg ødelagt. VIRKELIG ødelagt. Han var familien min, å han var borte. For alltid.

Så fikk jeg kontakt med kennel Imingen, en ganske god kennel for Gordon setter, å jeg skulle få valp der ifra (jeg var 17 å skreiv under kontrakt) Dette ga meg 2 mnd å tenke på. Jeg ønsket å jobbe i forsvaret eller kanskje studere i en by, det kunne jeg tenke meg, å jeg hadde frihet til å gjøre MYR mer enn før. Vel, jeg var ikke i tvil et sekund, jeg skulle ha den nye hunden, å nå viste jeg hva det innebar. Jeg viste hvordan økonomien ville være, fritid, jobb å skole, alt. Men var aldri i tvil, å tok meg av Troy fra det sekundet jeg fikk han. Har vert på både utstilling å jaktprøve, NM faktisk, å jeg er en nybegynner enda vil jeg si. Jeg har et biblotek av hundebøker å vil gjærne klare alt dette, å jeg vil si at han har det bra. Han fylte idag 2 år, å vi har det enda bra. Jeg har måttet gi opp mange av mine drømmer om fremtiden, men angrer ikke. Han er fremtiden! Han er famillien min. Hadde en type før jul, men han klarte ikke å ha helt den samme entusiasmen for hunden som meg, så vi skildte lag fort.

Dette er bare min historie om hvordan det kan gå... Det er vel også på sin plass¨å si takk til Bexo å Troy. Uten de to guttene hadde jeg ikke vert hær i dag. Å kanskje spesielt Troy som kom da jeg virkelig trengte støtte å en venn. Jeg har i alle fall lært å kjenne verden på den måten at det er mye mer støtte å hjelp i en hund enn i noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hveit du hva la oss heller stille det i dette lyset:

Hva er viktighst hos en dyreeier, i dette tilfelle en hund?

Sett opp en liste å kom deretter med påstander om en person under 18 er egnet eller ikke. Å ikke kom med at du blir mer ansvarsfull idet du dinger 18, for den eneste plassen du blir mer ansvarsfull da er på papiret. Lenge før denne tid kan du ta ansvar for dine handlinger!

dette er en god ide! Sett opp en liste du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg har jo nettopp solgt en valp til en gutt på 12 år, men det var jo i samråd med foreldrene og de hadde leitet etter en japaner i 2 år nå, og jeg ble annbefalt av en stor oppdretter som de egentlig skulle få valp fra men begge tispene deres gikk tom. så jeg tenkte at hvis hun ville selge dem valp så hadde ikke jeg noe problemer med å selge dem en, og den guttungen satte faren godt på plass når det gjaldt hvordan hunden skulle lære å bli reinslig.

har fått en tlf fra dem minst en gang i uken siden de fikk han med masse gode tilbakemeldinger fra dem ikke noe negativt så de er storfornøyd med hunden de. og her er jo det snakk om en unge som har kjøpt inn alt han trenger før hunden kom i hus selv for egne oppsparte penger mens foreldrene betalte hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg har jo nettopp solgt en valp til en gutt på 12 år, men det var jo i samråd med foreldrene og de hadde leitet etter en japaner i 2 år nå, og jeg ble annbefalt av en stor oppdretter som de egentlig skulle få valp fra men begge tispene deres gikk tom. så jeg tenkte at hvis hun ville selge dem valp så hadde ikke jeg noe problemer med å selge dem en, og den guttungen satte faren godt på plass når det gjaldt hvordan hunden skulle lære å bli reinslig.

har fått en tlf fra dem minst en gang i uken siden de fikk han med masse gode tilbakemeldinger fra dem ikke noe negativt så de er storfornøyd med hunden de. og her er jo det snakk om en unge som har kjøpt inn alt han trenger før hunden kom i hus selv for egne oppsparte penger mens foreldrene betalte hunden.

=D> så moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før jeg selger valper til NOEN som helst..uansett alder så skal jeg ha kontakt med dem i lang tid før jeg bestemmer meg..det kan være folk som er over 30 som er mindre erfaren til å ta vare på en hund enn ei på 13...

Flytte gjør da voksne også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før jeg selger valper til NOEN som helst..uansett alder så skal jeg ha kontakt med dem i lang tid før jeg bestemmer meg..det kan være folk som er over 30 som er mindre erfaren til å ta vare på en hund enn ei på 13...

Flytte gjør da voksne også!

Ja, det er nettopp det eg og meiner. For min del så er det viktigeste at eg som oppdretter får rette magefølelsen før det blir levert ut noen valp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...