Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du var oppdretter

Guest Vicky

Hadde du solgt valp til en ungdom under 18 år?  

43 stemmer

1. 1.

• Ja
      32
    • Nei
      11

Recommended Posts

Skrevet

Ja, det er nettopp det eg og meiner. For min del så er det viktigeste at eg som oppdretter får rette magefølelsen før det blir levert ut noen valp. :)

ENIG! Magefølelsen har rett i 90% av alle tilfeller

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

jeg ser ingen grund til å ikke gjøre det! jeg kjøper jo valp selv nå og er 17 da.

jeg har ikke med meg foreldrene engang...

hadde jeg solgt selv hadde jeg kanskje da spurt om det var noen voksene i bildet hvis dem som kjøper er sånn 15 eller mindre da.

Skrevet
men som jeg sa' date=' jeg hadde stilt samme krav som til en voksen, jeg er ikke dum som selger til en uvitende person... jeg fikk min første hund når jeg var 12, min 2. når jeg var 14 og min 3.når jeg var 15...og så skal selvfølgelig en voksen være med i bildet hvis de skal kjøpe av meg![/quote']

Hvilken var din første hund?

Skrevet
nettopp' date=' men man burde ikke skaffe seg hund i så ung alder hvis man ikke har noen avløser, det er slitsomt...[/quote']

Enig, men jeg mener at det fint går an og selge en hund til en under 18 men hun/han må da være forberedt på ansvaret, og hatt noen i ryggen som kunne være avløser.

Så ja, ville nok solgt til under 18 år hvis denne personen virket som en som var klar over ansvaret over å ha en hund, men foreldrene måtte også vært med i bildet

Skrevet

Vel vist er det slitsomt! Jeg har studert i 3 år i vesterålen uten bil å med 3000 kr i mnd!!! Men det var et valg jeg tok å aldri i livet ville jeg forandret på noe!

• 2 months later...
Skrevet
Det kommer litt ann på.

Tror nok jeg ville ha hatt undeskrift av foreldrene og være sikker på at denne ungdomen ikke var alene om ansvaret og at hun eller han ville få økonomisk hjelp om det var nødvendig. I tilfelle skade, sykdom osv.

signerer den jeg...

Skrevet
Hva om personen ikke bor hjemme hos foreldrene da, skal h*n liksom ikke være verdig en hund? Bare spør  :lol:

nei, foreldre blir vel ikke det eneste alternativet, men en avløser :wink:

Skrevet

Ja, det hadde jeg nok. Men personen må ta ansvar for hunden, og vise interesse. Også må jo foreldrene også ta ansvar for hunden. Personen må vite en del om rasen, og vite hvor mye ansvar det kreves når man er hundeeier.

Skrevet

nei, foreldre blir vel ikke det eneste alternativet, men en avløser :wink:

Enig med Mali... det bør stå foresatte bak.

Skrevet

Det hadde jeg, men bare hvis personen hadde hatt kunnskap om hund og visste hva som innebar i et hundehold, men det gjelder jo alle kjøpere :lol:

Guest Belgerpia
Skrevet
Hadde du solgt valp til en ungdom alene under 18 år?

Nei!

Jeg er oppdretter og ville ikke solgt valp til person under 18 år.

Når det er sagt så kunne jeg nok godt solgt hund til en familie der ett av barna skulle ha den som "sin hund" - men kun under forutsetning av at foreldrene var innstilt på å ha hund dersom ungdommen ikke følte at det passet lenger. Kunne også ha registrert hunden på ungdommen, men underskriften på kontrakten måtte ha vært fra en foresatt som gikk god for å holde oppsyn.

Skrevet

ja, samme her. Men jeg hadde ikke solgt til et barn/ungdom alene. Og ifølge kjøpsloven er det ulovlig å selge til en under 18 alene.

Skrevet
For meg er det ikke alderen som betyr noe' date=' men mennesket.[/quote']

Enig, et ungt menneske kan være like flink, også enda bedre, til å ta vare på hunden, enn det et eldre menneske kan! En ung person har ofte mer tid til hunden også, og mange går virkelig inn for at hunden skal ha det bra og at alt det positive med å ha hund skal komme frem!

Men hadde jeg vært oppdretter, ville jeg nok forsikret meg om at personen visste hva det innebar med det å ha hund! At det kan være veldig mye arbeid og at det tar mye tid, og at man ofte må prioritere det å være hjemme med hunden istedenfor å gå på fest f.eks..

Så ja, jeg ville solgt valp til personer under 18 år, så lenge jeg følte på meg at hunden kom til å få et godt liv.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...