Gå til innhold
Hundesonen.no

Handlenett og andre geniale miljøvennlige ting


Lemen

Recommended Posts

Jeg sitter og kjeder meg og leter etter et nytt handlenett på internett (*fnis*) også tenkte jeg at det sikkert ikke bare er meg som liker miljøvennlige geniale ting, så her er en tråd om det. :P

Jeg er blitt handlenett frelst og har donert bort et av mine to Baggunett til en venninne fordi hun ikke hadde og alle burdte ha, det er jo genialt. :P Baggu kommer i en liten pose som du bretter ut og vips har du et passe stort handlenett.

Så nå trenger jeg et nytt nett. :P

Miljøvennlig, stilig, praktisk og endelig blir du kvitt skuffen/skapet fullt av plastposer. Siden du ikke kjøper nye bruker du av fjellet med plastposer for å bli kvitt søpla, og du ser kul ut når du handler. :P For alle del, jeg har det grønne Kiwi nettet og det blå Coop nettet, men det er liksom ikke samme svungen over de synes jeg..

Jeg har kjøpt mine handenett her: Baggu Men nå sikler jeg på et av hver av Rett i nett sine nett.. <ahttp://hundesonen.no/uploads/emoticons/Jul_cool.png' alt=':cool:'> Rett i nett

Her er enda flere handlenett sider: Hippo, Fair Trade, Naturbaby

Minner også om billigsalg av Biopose bæsjeposer på Clas Ohlson, genialt og billig. :P

Andre som har miljøvennlige geniale tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse linkene- geniale! Vel, mitt miljøvennlige tips er kjedelig .... Kjøp sykkel! Jeg vurderer å selge min lekre, nesten nye flotte 21 girs off road for å kjøpe en gammeldags damesykkel med kurv (så hyl ut om noen er intrs! Den kostet 5000 ny, jeg har brukt den kanskje fem ganger og ellers har den stått i garasje ... Vil ha 2000 for den. Perfekt å sykle med hund på, dempere og gode dekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruger handlenet fra Kiwi, når mit net er slidt op, så leverer jeg det gamle til dem og får et nyt af dem gratis :cool:

Jeg har også det til Kiwi, de har en super ordning sånn sett. :P Men jeg synes det er litt for stort. Jeg faller alltid for fristelsen av å fylle det helt og så knapt klare å kreke det med meg inn i bilen.. Så det er ikke så bra for funkiser som er svake og har dårlig dybdesyn.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også det til Kiwi, de har en super ordning sånn sett. :cool: Men jeg synes det er litt for stort. Jeg faller alltid for fristelsen av å fylle det helt og så knapt klare å kreke det med meg inn i bilen.. Så det er ikke så bra for funkiser som er svake og har dårlig dybdesyn.. :P

Hahaha den er god :P

Jeg fylder kun det i handlekurven så jeg orker at bære uden at få ondt i fingrene, da jeg ellers ikke klarer at bære handlenet med varer hjem, og må sætte det fra mig i frygt for at mine led ryger ud af led(har alt for løs led).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte mitt grønne stygge kiwinett nr 2 i dag. Det er helt greit å ha to, siden det hender jeg handler mye (butikken rett over gata er ikke økonomisk, ikke litt engang) og vil gjerne ha balanse med likevekt på begge sider. Men, jeg har et problem. Og det er at jeg er så j***** distre! jeg kommer jo aldri til å klare å huske å ta med meg den lille tøyposen på butikken... Da er jeg strengt tatt like langt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte mitt grønne stygge kiwinett nr 2 i dag. Det er helt greit å ha to, siden det hender jeg handler mye (butikken rett over gata er ikke økonomisk, ikke litt engang) og vil gjerne ha balanse med likevekt på begge sider. Men, jeg har et problem. Og det er at jeg er så j***** distre! jeg kommer jo aldri til å klare å huske å ta med meg den lille tøyposen på butikken... Da er jeg strengt tatt like langt, eller?

Det er derfor jeg synes Baggu nettet mitt er så innmari genialt, det kommer en liten pose som tar liten plass i veska og kan lett pakkes ned i den lille posen igjen etter bruk. Jeg har et nett i hver veske jeg og husker derfor (som regel) å bruke det. Det er forresten mye billigere å kjøpe fra USA enn å kjøpe det i rett i nettet. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg synes Baggu nettet mitt er så innmari genialt, det kommer en liten pose som tar liten plass i veska og kan lett pakkes ned i den lille posen igjen etter bruk. Jeg har et nett i hver veske jeg og husker derfor (som regel) å bruke det. Det er forresten mye billigere å kjøpe fra USA enn å kjøpe det i rett i nettet. :P

Ja, men det krever at jeg har med veske. :cool: Er ikke så fryktelig dame jeg, så jeg napper somregel bare med meg lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Baggu-nettet hørtes jo ikke så dumt ut... Nå er det ikke så ofte at jeg handler mer enn jeg får oppi en sekken jeg har med på jobb, men likevel: miljøvennlige produkter er jo alltid bra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet miljøvennlig på dette området lenge, jeg :P Jeg har nemlig med meg sekk når jeg handler(mye bedre måte å bære tyngre ting på), men må med jevne mellomrom spørre etter pose likevel, for jeg må jo ha noen til bosset, og har jo nesten ingen plastposer i leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på Esso stasjonen på(i?) Flisa at de solgte slike handlenett for 55,- kroner, og de pengene går visst til myggnetting for folk som lever i malariautsatte områder. Malaria er vel en av de sykdommene som tar flest liv i verden og. Da kan man både være miljøvennlig, og støtte en god sak. Er vel sikkert ikke noe Flisafenomen, så da er det bare å leite opp andre som selger slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, mange av nettbutikkene som selger bæretøy til barn har også slike smarte ting. Tror både Alveslottet og Lotusbarn har, og sikkert mange fler. Var bare de jeg kom på i farten.

Takk for disse linkene- geniale! Vel, mitt miljøvennlige tips er kjedelig .... Kjøp sykkel! Jeg vurderer å selge min lekre, nesten nye flotte 21 girs off road for å kjøpe en gammeldags damesykkel med kurv (så hyl ut om noen er intrs! Den kostet 5000 ny, jeg har brukt den kanskje fem ganger og ellers har den stått i garasje ... Vil ha 2000 for den. Perfekt å sykle med hund på, dempere og gode dekk).

Ja faktisk, jeg trenger meg ny sykkel :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Disse funker som juling, har brukt de i nesten ett år nå.

Så gøy å høre! :ahappy: Men bruker du lavendeldråper på vaskeposen? Jeg så det var anbefalt? Jeg tåler ikke sterke lukter så lavendel (og andre eteriske oljer) er ikke et alternativ for meg. Jeg har også lest av nøttene har en spesiell lukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å høre! :ahappy: Men bruker du lavendeldråper på vaskeposen? Jeg så det var anbefalt? Jeg tåler ikke sterke lukter så lavendel (og andre eteriske oljer) er ikke et alternativ for meg. Jeg har også lest av nøttene har en spesiell lukt?

Bruker hvit edikk og lavendel som skyllemiddel til sengtøy og håndkler, ikke sammen med nøttene. Ellers bruker jeg ikke tøymykner/skyllemiddel. Synes ikke nøttene har spesiell lukt, de lukter nøtter og lett såpe... Naturlig vil jeg si (elendig på å forklare) og slett ikke sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst - så er det med handlenett en ganske teit økologi-sak.. iflg SFT! De aller aller fleste plastikkposer brukes flere ganger og ender opp som helsemessig viktig emballasje for søppel (dvs brukes som søppelposer..). Havner de ute i naturen er de ikke til noe særlig skade, selvom de tar mange år å råtne opp (faktisk binder de CO2...). De lages av "skrotet" etter oljeutvinning som ellers ville blitt kastet - så denne handlenett-hypen av økologisk begrunnelse er i grunnen ganske oppskrytt! (Men den der med å gi penger til malarianett hørtes meningsfylt ut da.. men da er begrunnelsen humanitær og ikke økologisk). Forøvrig savner jeg veldig å se energiregnskapet for å lage handlenett.. tror ikke nødvendigvis at den går i pluss i forhold til plastposer..

Disse økologi-greiene synes jeg det er mye rart med. Såkalt "fornybar energi", biodiesel etc Det øyeblikket man forbrenner noe ganske grundig, blir det laget CO2 (hvis man hadde mindre effektiv forbrenninger ville produktene blitt noe ganske annet som ikke ville gi noen drivhus-effekt faktisk, men ulempen ville være at det ville dreie seg mye om kreftfremkallende stoffer samt at energi-utnyttelsen ville være lav - men CO2 ville man unngått!) - for å minske CO2 må man egentlig la være å forbrenne. Å kalle det "fornybart" synes jeg er en tilsnikelse. Man kan lage biodiesel av trær feks.. de regnes visst som fornybare - men det tar altså ca 40-50 år å få et velvoksent grantre - hva slags tidsperspektiv snakker man da om vedr fornyingen? I prinsippet er også olje fornybart - tar bare noen millioner år.. Å bruke planter til biodiesel synes jeg er noe ordentlig tull. Dels bruker man arealer som kunne vært brukt til matproduksjon isteden (noen som så reportasje fra Haiti hvor de spiste sølekaker pga mat-tilgangen var blitt lav etter at bøndene tjente mer på å produsere råmateriale til biodiesel fremfor mat?) og dels er det ikke å komme fra at trær - særlig løvtrær binder masse CO2!

De store urskogsområdene er blitt kraftig redusert og forsvinner fremdeles i fantastisk fart. Det enorme grønne beltet rundt ekvator var veldig viktig ikke bare for binding av CO2 men også for været på globaltnivå. En del av klimaendringene kan tilskrives noe så dumt som å fjerne enorme grønne arealer. Å redde regnskog synes jeg er myyyyyyye viktigere enn å dille rundt med handlenett og å passe på at dieslbiler har partikkelfilter.. (visste dere forresten at dieselbiler med partikkelfilter spyr ut mer CO2 enn dieselbiler uten? Dette ifølge transportøkonomisk institutt. Partikkelfilter gir noe økt dieselforbruk og dermed økt CO2. Og visste dere at dieselbiler er langt å foretrekk fremfor bensin-biler; man får mer energi ut av en liter diesel enn en liter benisn, iflg Newsweek dreier det seg om opptil 30 % mer effektivitet ut av diesel enn bensin..).

Og så har vi dette med emballasje. Jeg har sett til min irritasjon at Tine har begynt å sette skrukorker i sine melkekartonger - altså det dreier seg om en ekstra dubbeditt av plast som ikke egentlig er nødvendig (de fantes jo ikke før på melkekartongene) - de har innført ekstra emballasje. Og emballasje er ikke bra! Eller alle pakninger som er blitt så lettvinte og kjekke fordi de inneholder "småpakninger" inni som også er pakket inn... noe av det mest ekstreme i den leien er vel ballerinamuffins og de der sjokoladekake-greiene i blå pakker. Så jobb heller generelt mot all den unødvendige bruk-og-kast emballasjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke bruker handlenett, men vanlig pose. Handler på Prix og der har de gule poser. Hva f.. skal man med de? Her bruker sorterer vi søppel i tre forskjellig fargede poser: hvit, grønn og rød. De gule posene kan altså ikke brukes til søppel engang, så det kan ikke være veldig miljøvennlig akkurat. (Og det er visst heller ikke jeg, som kjøper de gule posene, men uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst - så er det med handlenett en ganske teit økologi-sak.. iflg SFT! De aller aller fleste plastikkposer brukes flere ganger og ender opp som helsemessig viktig emballasje for søppel (dvs brukes som søppelposer..). Havner de ute i naturen er de ikke til noe særlig skade, selvom de tar mange år å råtne opp (faktisk binder de CO2...). De lages av "skrotet" etter oljeutvinning som ellers ville blitt kastet - så denne handlenett-hypen av økologisk begrunnelse er i grunnen ganske oppskrytt! (Men den der med å gi penger til malarianett hørtes meningsfylt ut da.. men da er begrunnelsen humanitær og ikke økologisk). Forøvrig savner jeg veldig å se energiregnskapet for å lage handlenett.. tror ikke nødvendigvis at den går i pluss i forhold til plastposer..

Jeg mener å ha leste at plastposer er en ganske teit økologi sak, og konsekvensen av den tankegangen er plastposeforbud ( bla Kina, Bangladesh, enkelte stater i USA og i Zanzibar, Frankrike er på trappene, andre land har høye avgifter på plastposer for å redusere forbruket). Det er også blitt diskutert ganske heftig i Norge.

Jeg personlig kan ikke se skaden ved at jeg diller med de fine fargerike handlenettene mine, verken på regnskogen eller ved at de øker CO2 utslipp. Mine handlenett er laget enten av hamp, økologisk bomull, resirkulerte plastflasker eller annen resirkulert materiale.

Disse økologi-greiene synes jeg det er mye rart med. Såkalt "fornybar energi", biodiesel etc Det øyeblikket man forbrenner noe ganske grundig, blir det laget CO2 (hvis man hadde mindre effektiv forbrenninger ville produktene blitt noe ganske annet som ikke ville gi noen drivhus-effekt faktisk, men ulempen ville være at det ville dreie seg mye om kreftfremkallende stoffer samt at energi-utnyttelsen ville være lav - men CO2 ville man unngått!) - for å minske CO2 må man egentlig la være å forbrenne. Å kalle det "fornybart" synes jeg er en tilsnikelse. Man kan lage biodiesel av trær feks.. de regnes visst som fornybare - men det tar altså ca 40-50 år å få et velvoksent grantre - hva slags tidsperspektiv snakker man da om vedr fornyingen? I prinsippet er også olje fornybart - tar bare noen millioner år.. Å bruke planter til biodiesel synes jeg er noe ordentlig tull. Dels bruker man arealer som kunne vært brukt til matproduksjon isteden (noen som så reportasje fra Haiti hvor de spiste sølekaker pga mat-tilgangen var blitt lav etter at bøndene tjente mer på å produsere råmateriale til biodiesel fremfor mat?) og dels er det ikke å komme fra at trær - særlig løvtrær binder masse CO2!

Jeg synes det er positivt jeg at det forskes på alternative energikilder. Matavfall, avfall fra jordbruk, gjødsel, avføring, avfall fra sagbruk, frityrolje osv osv osv kan også bli gjort om til fornybar energi. Det er ikke bare elendighet og snakk om å bruke verdifull matjord til å dyrke biodisel-Mais, selv om det dessverre skjer. Og hva er uansett alternativet, fortsette med olje og diesel?

De store urskogsområdene er blitt kraftig redusert og forsvinner fremdeles i fantastisk fart. Det enorme grønne beltet rundt ekvator var veldig viktig ikke bare for binding av CO2 men også for været på globaltnivå. En del av klimaendringene kan tilskrives noe så dumt som å fjerne enorme grønne arealer. Å redde regnskog synes jeg er myyyyyyye viktigere enn å dille rundt med handlenett og å passe på at dieslbiler har partikkelfilter.. (visste dere forresten at dieselbiler med partikkelfilter spyr ut mer CO2 enn dieselbiler uten? Dette ifølge transportøkonomisk institutt. Partikkelfilter gir noe økt dieselforbruk og dermed økt CO2. Og visste dere at dieselbiler er langt å foretrekk fremfor bensin-biler; man får mer energi ut av en liter diesel enn en liter benisn, iflg Newsweek dreier det seg om opptil 30 % mer effektivitet ut av diesel enn bensin..).

Dieselbiler med partikkelfilter spyr også ut massesvis av nanopartikler, små knallharde og mangekantede partikler som setter seg fast i luftveisystemet og dypt i lungene der de gjør stor skade. Disse bilene har i tillegg et mye høyere utslipp av Nitrogenoksider (NOx). Som igjen kan føre til sur nedbør, luftveisinfeksjoner og mer bakkenært Oson.

Og så har vi dette med emballasje. Jeg har sett til min irritasjon at Tine har begynt å sette skrukorker i sine melkekartonger - altså det dreier seg om en ekstra dubbeditt av plast som ikke egentlig er nødvendig (de fantes jo ikke før på melkekartongene) - de har innført ekstra emballasje. Og emballasje er ikke bra! Eller alle pakninger som er blitt så lettvinte og kjekke fordi de inneholder "småpakninger" inni som også er pakket inn... noe av det mest ekstreme i den leien er vel ballerinamuffins og de der sjokoladekake-greiene i blå pakker. Så jobb heller generelt mot all den unødvendige bruk-og-kast emballasjen!

Jeg er helt enig med deg at det er alt for mye emballasje, men jeg hadde nesten håpet at du kom med noen faktisk gjørbare ideer om hvordan vi kan redde regnskogen, unngå unødig emballasje og bruke andre mer miljøvenlige energikilder siden du har så sterke meninger om emnet. You can talk the talk, but can you walk the walk? :)

EDIT: Glemt helt å svare Tulip jeg :)

Bruker hvit edikk og lavendel som skyllemiddel til sengtøy og håndkler, ikke sammen med nøttene. Ellers bruker jeg ikke tøymykner/skyllemiddel. Synes ikke nøttene har spesiell lukt, de lukter nøtter og lett såpe... Naturlig vil jeg si (elendig på å forklare) og slett ikke sterkt.

Så godt å høre at nøttene ikke lukter sterkt. Jeg har tidligre brukt Ecover produkter, men selv om de er tilsatt naturlige duftstoffer lukter de altfor sterkt for meg. Gleder meg til å prøve vaskenøttene nå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...