Gå til innhold
Hundesonen.no

Pigghalsbånd


Pan

Recommended Posts

Går det an å ta av et slikt halsbånd på en fremmed hund,slik at den plutselig er løs?Fikk eier beskjed om dette,eller reagerte eier med å ta hunden for at den ikke skulle gå bort?Eller var den allerede løs?Datt litt ut jeg..men hadde aldri turt det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, essensen i det du sier er at pigghalsbånd er greit?

Og at det er greit å ha det på hunden mens den leker med andre hunder?

Hvor i all verden i Gråtass' innlegg leser du den "essensen" der? Den gikk visst over hodet på deg den der... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er ganske greit at noen faktisk tør å si i fra jeg. Men det hadde vært en god del bedre å fortelle h*n om et alternativ slik man kan trene inn gå pent treningen e.l. Kunne blitt gjort og fortalt på en litt penere måte.

Det er fullt mulig å lære alle hunder å gå pent i bånd, ved bare bruk av ros osv, bare man har nok tolmodighet og er konsekvent nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde tatt av min hund båndet hadde jeg blitt rimlig sur. Det finnes bedre måter å fraråde folk å bruke pigg.

Bruker ikke det selv, men vet om mange som gjør dette ( bla på jakt ).

Enig med de som sier at det er ikke båndet i seg selv som er farlig, men misbruket av dette.

Pigghalsbånd er for øvrig ikke lov på jaktprøver, der ble det flittig brukt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt forbanna om noen hadde kommet og tatt av halsbåndet på bikkja mi. Hvorfor kan ikke folk som kjenner hundene best bestemme hvilket bånd de syntes funker best? Pigghalsbånd er ikke ulovlig så de bryter ikke noen lov?

Men jeg hadde ikke brukt et selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååååå glad for at jeg ikke møter sånne komplette idioter som trådstarter her når jeg er ute på tur...

Noen har tydeligvis ikke skjønt eller fått med seg noen form for oppdragelse hjemmefra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt forbanna om noen hadde kommet og tatt av halsbåndet på bikkja mi. Hvorfor kan ikke folk som kjenner hundene best bestemme hvilket bånd de syntes funker best? Pigghalsbånd er ikke ulovlig så de bryter ikke noen lov?

Men jeg hadde ikke brukt et selv.

Pigghalsbånd er et brudd på Lov om dyrevern, §8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Pigghalsbånd er et brudd på Lov om dyrevern, §8.

Hva som er dressurhalsbånd er ikke definert i loven. Det nærmeste man kommer er en avtale mellom NJFF og Mattilsynet som regulerer bruk av elektriske halsbånd i forbindelse med sauerenhetsdressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En merkelig historie -hvor mange ville akseptere at en vilt fremmed tar over håndteringen av hunden, tar av halsbåndet og fyrer av en salve formaninger?

Forøvrig er jeg av den oppfatning at man kommer lenger med positiv dialog enn trusler, kjeftbruk mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å spørre eieren på en høfelig måte om h*n er klar over at båndet kan være vondt for hunden. Noen er faktisk uvitende og trenger ikke bli halshugget for det. Å gå å røske av båndet er direkte frekt og strengt talt ikke noe dere hadde rett til å gjøre. Itillegg er det stygt gjort å samle seg flere for å skjelle ut 1 person, det blir jo mobbing. Hadde holdt om en sa ifra på en ordentlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er dressurhalsbånd er ikke definert i loven. Det nærmeste man kommer er en avtale mellom NJFF og Mattilsynet som regulerer bruk av elektriske halsbånd i forbindelse med sauerenhetsdressur.

Nå blander du kortene. Dressurhalsbånd har ingenting med §8 å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nå blander du kortene. Dressurhalsbånd har ingenting med §8 å gjøre.

Hva er det som har med §8 å gjøre da??? Hva er pr defenisjon "dressurhalsbånd"? Er det el-halsbånd, pigghalsbånd, strupelenke, retriverbånd, stummebånd eller alt sammen?

Edit: Jeg går utifra at du her refererer til Dyrevernsloven §8 punkt 7.

Sakset fra Lovdata:

§ 8. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på.

Det er forbode:

1. å sparka dyr eller å slå dyr med staur, med reip eller reim som det er knute eller noko liknande på, eller å slå med noko anna som kan gjera dyret like vondt,

2. å bruka pisk som framdriftsmiddel i trav- og galopptevlingar,

3. å nytta levande dyr til agn eller åte eller til fôr åt andre dyr,

4. å tvangsgjøda dyr,

5. å brennemerke dyr med unntak for merking i hov, klauv, skjel eller horn,

6. å dopa dyr til tevling eller anna føremål, eller å nytta dyr som er dopa til slike føremål,

7. å dressera eit dyr på slik vis at det kjem i fåre for å lida eller verta skræmt i utrengsmål.

Kan du fortelle meg hvilke tiltak som kommer innunder eller ikke kommer innunder punkt 7? For så vidt jeg vet har ikke dette med valg av utstyr å gjøre. Du glemmer nemlig definisjonen på "utrengsmål"- slå det opp om du er usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle meg hvilke tiltak som kommer innunder eller ikke kommer innunder punkt 7? For så vidt jeg vet har ikke dette med valg av utstyr å gjøre. Du glemmer nemlig definisjonen på "utrengsmål"- slå det opp om du er usikker..

Tiltak som ikke er spesifikt nevnt i andre deler av loven går under §8, punkt 7.

Dressurhalsbånd er tatt med i §11, punkt 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Tiltak som ikke er spesifikt nevnt i andre deler av loven går under §8, punkt 7.

Dressurhalsbånd er tatt med i §11, punkt 4

Når du kobler pigghalsband sammen med Dyrevernloven antok jeg at det var bruken av pigghalsband du refererte til. Du vet vel ingen ting om hvordan eieren av hunden brukte bandet annet enn at hunden hadde det rundt halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tiltak som ikke er spesifikt nevnt i andre deler av loven går under §8, punkt 7.

Dressurhalsbånd er tatt med i §11, punkt 4

Dette er jo bare pjatt! Enten så diskuterer man en sak ordentlig eller så sier man at man er tom for argumenter. Jeg kjøper ikke utsagnet om at alt som ikke er definert i loven går under punkt 7 som sier at dyr ikke skal bli skremt eller lide unødvendig. Det er jo faktisk ikke din tolkning av hva som er hverken lidelse eller unødvendighet som legges til grunn for en tolkning da..

Gi meg gjerne ett spesifikt eksempel på hvorfor bæring av pigghalsbånd eller ett hvilket som helst annet halsbånd for den sakens skyld, uansett årsak, er i strid med loven. Kort sagt gi meg en god grunn til å forstå din motivasjon og handling i den gitte situasjonen du skisserer. Nå har du riktignok ikke fått den støtten og annerkjennende klappen på skulderen som du kanskje hadde forventet i dette fora, men det er vel like viktig å kunne argumentere for sine saker, uten bare å gjemme seg bak en lovtekst, hvis dette er et tema som tydeligvis engasjerer deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk om hunden var utrolig aggressiv mot mennesker, og kanskje det var en av grunnene til at hunden bar på et sånt halsbånd? Tenk på hva som hadde skjedd hvis hunden gikk løs på deg, eller stakk av?

Synes bare ikke det var god nok grunn til å gå så langt at man tar AV halsbåndet til en fremmed hund.

Men det var jo også en bra ting å gjøre, hvis dette virkelig var dyremisshandling. Bra at du tar tak i det! Noe alle egentlig bør gjøre. Men det var litt over streken å ta AV halsbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kobler pigghalsband sammen med Dyrevernloven antok jeg at det var bruken av pigghalsband du refererte til. Du vet vel ingen ting om hvordan eieren av hunden brukte bandet annet enn at hunden hadde det rundt halsen?

Her trekker andre frem en paragraf, og nevner dressurhalsbånd i samme slengen. Jeg påpeker så at dressurhalsbånd rammes av en egen paragraf i gjeldende lovverk. Er det problematisk for deg?

Dette er jo bare pjatt! Enten så diskuterer man en sak ordentlig eller så sier man at man er tom for argumenter. Jeg kjøper ikke utsagnet om at alt som ikke er definert i loven går under punkt 7 som sier at dyr ikke skal bli skremt eller lide unødvendig. Det er jo faktisk ikke din tolkning av hva som er hverken lidelse eller unødvendighet som legges til grunn for en tolkning da..

Du forstår altså ikke at §8 er en generell paragraf lagd nettopp for å fange opp alt man ikke får fanget opp på annen måte?

Gi meg gjerne ett spesifikt eksempel på hvorfor bæring av pigghalsbånd eller ett hvilket som helst annet halsbånd for den sakens skyld, uansett årsak, er i strid med loven. Kort sagt gi meg en god grunn til å forstå din motivasjon og handling i den gitte situasjonen du skisserer. Nå har du riktignok ikke fått den støtten og annerkjennende klappen på skulderen som du kanskje hadde forventet i dette fora, men det er vel like viktig å kunne argumentere for sine saker, uten bare å gjemme seg bak en lovtekst, hvis dette er et tema som tydeligvis engasjerer deg..

Pigghalsbånd er i strid med loven fordi det påfører et dyr unødig ubehag, akkurat som det står i loven.

tenk om hunden var utrolig aggressiv mot mennesker, og kanskje det var en av grunnene til at hunden bar på et sånt halsbånd? Tenk på hva som hadde skjedd hvis hunden gikk løs på deg, eller stakk av?

Synes bare ikke det var god nok grunn til å gå så langt at man tar AV halsbåndet til en fremmed hund.

Hadde hunden vært aggressiv mot mennesker burde de virkelig ikke koblet av kobbelet.

I tillegg har jeg vel fått frem minst en gang her at dette skjedde på et friområde for hund, et sted man ikke kommer med hunder som er aggressive hverken mot mennesker eller hunder.

Og man sørger for at hunden ikke får vondt i lek med andre hunder, derfor skal pigghalsbånd og tilsvarende faenskap AV!

Men det var jo også en bra ting å gjøre, hvis dette virkelig var dyremisshandling. Bra at du tar tak i det! Noe alle egentlig bør gjøre. Men det var litt over streken å ta AV halsbåndet.

Jeg synes vi reagerte alt for mildt.

Lysten til å tre pigghalsbånd over hodet på de som misbruker slikt er stort.. De bør få kjenne på følelsen av å ha slikt rundt halsen selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*

'klippe*

Pigghalsbånd er i strid med loven fordi det påfører et dyr unødig ubehag, akkurat som det står i loven.

Bare for å kverulere litt.

Det er ubehagelig for hunden å gå med halsbånd i det hele tatt. Både helt og strupe, hva med disse ???

Synes forøvrig at pigg er en uting, men kan brukes i noen eks ( som nevnt før )

Tror nok du må lære eier bruk av båndet, fremfor å ta det av og skjelle ut eier.

Det er ikke noen fin dressur metode og kan likestilles som å bruke pigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke smertefult for en hund å bære et pigghalsbånd. Smerten kommer nå hunden trekker. Ergo påfører hunden selv smerten ved å trekke i båndet. For mange hunder må det til for at de skal skjønn at trekking i bånd ikke fører til noe. Like smertefult for en hund med hel eller halvstrup når den nesten kveler seg selv i båndet.

Helt enig med du! ;-)

Nå har jeg aldri behøvd å bruke pigghalsbånd på noen av min hunder, men husker godt at en nabo hjemme måtte bruke det på sin store kraftige Schæferhann, sånn ca. for 50 år siden eller så! ;-)

Hunden kjente ikke pigghalsbåndet til slutt, for han hadde lært seg at det var helt opp til ham om dette skulle gjøre vondt el. ei.

Og, jeg hadde blitt fly forbannet om et geskjeftig fjols hadde kommet bort til meg å lekset opp for meg om pigghalsbåndet grusomhet! Så da kunne du nok prøve å ta det ifra meg Pan! Kanskje det hadde blitt du som hadde fått det omkring halsen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde hunden vært aggressiv mot mennesker burde de virkelig ikke koblet av kobbelet.

I tillegg har jeg vel fått frem minst en gang her at dette skjedde på et friområde for hund, et sted man ikke kommer med hunder som er aggressive hverken mot mennesker eller hunder.

Og man sørger for at hunden ikke får vondt i lek med andre hunder, derfor skal pigghalsbånd og tilsvarende faenskap AV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...