Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille fremmede raser

HHC

Recommended Posts

Skrevet

Sammen med landslagsplass kommer det også noen forpliktelser til meg. Og siden jeg har tenkt til å skyve min egen rase langt pokker vekk fra raser jeg ønsker meg på nordisk mesterskap (vi skal velge 3 + reserve) så trenger jeg å prøve noe nytt. Derfor hadde jeg håpet at noen soniser som har noen av rasene jeg tenker på hadde villet gi meg 10minutter på en eller annen utstilling vi begge er på å gitt meg litt tilbakemelding og tips på hvordan stille rasen deres.

Rasene jeg har i tenkeboksen er Curly/chesapeak, en liten type terrier, en stor type terrier, en stor tung hund (nuffe, berner, grand danois, st bernhard ovs), schæfer (ser ut som noe helt for seg selv, så kanskje litt mer enn 10min her :D) samt noe fra gr 9, 5 og 1 (trenger litt påfyll av erfaring fra de 3 gruppene føler jeg.)

Om noen har lyst, eller har spørsmål om dette, send gjerne en PM - eller svar i tråden.

Håper noen har lyst i hvertfall :P

EDIT; Gjerne andre raser også - all trening er såklart bra :P

EDIT2; er på resten av årets NKK med unntak av Tromsø.

Skrevet

Er bare å komme bort til meg om du ser meg på utstilling, så skal du få prøve deg på noen bernere. Men nå skal ikke jeg sørover på utstilling før NKK Kongsvinger i Oktober da, og det blir kanskje litt lenge til.

Skrevet
Jeg skal sannsynligvis til Hamar om dvergschnauzer er interessant - de regnes jo som terriere i USA :D

Desverre litt sent, dessuten stilte jeg en på selve landslaguttaket da vi byttet hunder. Men tusen takk for tilbudet:)

Mona; Jeg klenger meg på deg på en eller annen utstilling antakelig - tusen takk :P

Skrevet

Du har sikkert vært borti Basenji før (Anulika??) men om du ønsker er det bare å prøve seg på mine. Er på de fleste utstillinger på Østlandsområdet, og skal til Drammen nå.

Skrevet
du må og gjerne få prøve deg på collie, skal på nkk drammen nå til neste helg

Gjerne det, om vi er samme dag :D

(er lørdagen selv)

Yodel: PM

Skrevet

Jeg har sheltie som kan lånes til sånt også.. Trekker meg fra Drammen, men skal til Orre og Kongsvinger :D Da skal jeg ha med både Saeta og Villa antar jeg, begge er jo rutinerte i ringen.

Skrevet

Et annet tips er å prøve å sjekke ut hvem som driver med hunder i nærmiljøet deres. Husker jeg var kvalifisert til semifinalen i juniorhandling da jeg var 16 år. Da skrev jeg og ei venninne som også var kvalifisert brev rundt og forklarte at vi øvde oss til finalen og lurte på om de var villige til å lære oss å stille deres rase. Vi var å stilte alt fra franske bulldogger, cavalier, briarder hjemme hos Wera og Rodi Hubenthal, leonbergere og bedlington blandt annet.. Morro :D

Skrevet

Tja, om du vil prøve springer er jo Norma et alternativ. Vi skal i hvert fall til NKK Drammen på lørdagen :D

Skrevet
Tja, om du vil prøve springer er jo Norma et alternativ. Vi skal i hvert fall til NKK Drammen på lørdagen :)

Akkurat det vil jeg veldig gjerne, for jeg har stilt veeldig lite spaniel til at det er gr 8 :)

Du vet du får låne wheaten av meg, og jeg kan sikkert kapre en kineser også til deg;)

haha, du er en selvfølge du :lol:

Du kan gjerne låne/bruke Aron - papillon. Stiller på NKK rogaland, om du har tenkt deg der :-)

Hadde vært veldig flott, skal til Orre :P

Jeg har flere kinesere du kan få prøve deg på... :lol:

haha, trenger jeg, ikke vant til å kjenne hud på bikkjene :)

Skrevet
Akkurat det vil jeg veldig gjerne, for jeg har stilt veeldig lite spaniel til at det er gr 8 :lol:

*klipp*

Flott! Send meg gjerne en PM, så sees vi i Drammen vettu :lol:

Skrevet
Hei

Vi skal til Drammen, Orre og Kongsvinger hvis du er interessert i å sjekke ut en sledehund (samojed) fra gruppe 5:)

Det er jo bare helt supert! :lol:

Men er dere lørdagen da?

Skrevet
Nei, vi kommer nok bare på søndagen i Drammen ja.

Æsj, vi er ikke samme dag på Orre engang <_< Det var synd..

Skrevet

Om du vil teste jentene mine så kan du få lov til det.

Men jeg tror nok at sjangsen er lik 0 for at du får en AK å stille i USA :lol:

Jeg skal til Gudbransdalen, Kongsvinger og Letohallen. Begge jentene mine er "vanskelige" på hver sin måte :rolleyes:

Skrevet
Om du vil teste jentene mine så kan du få lov til det.

Men jeg tror nok at sjangsen er lik 0 for at du får en AK å stille i USA :P

Jeg skal til Gudbransdalen, Kongsvinger og Letohallen. Begge jentene mine er "vanskelige" på hver sin måte :rolleyes:

USA?

Om du tenkte på mesterskapet så holdes det på Nordisk vinner utstilling i Danmark :P

Men vil gjerne prøve - tøff rase! :P

Skrevet
USA?

Om du tenkte på mesterskapet så holdes det på Nordisk vinner utstilling i Danmark :P

Men vil gjerne prøve - tøff rase! :P

*ups* blingsa :P Jeg mente jeg leste før i dag noe om det..

Men i Danmark fins jo det muligens en liten promille... :rolleyes:

Om du ser meg en gang så får du bare komme, Blaze blir nok ikke med etter at hun er parret, men hun er nok ikke langt unna. Hun er vel den som stilles mest "korrekt" Australsk og proffs. Mens Talli fri stilles.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...