Gå til innhold
Hundesonen.no

Råe egg


Akita

Recommended Posts

Akita har fått et egg eller to i uken til vanlig, men nå har eg vært på ferie og ho har vært hos moffen.

Det endte opp med at ho fikk eg hver dag.

Ho har nå begynt å røyte, kan det han noe med saken å gjøre?

Mvh Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akita har fått et egg eller to i uken til vanlig, men nå har eg vært på ferie og ho har vært hos moffen.

Det endte opp med at ho fikk eg hver dag.

Ho har nå begynt å røyte, kan det han noe med saken å gjøre?

Neppe! Egg er bra for hud og pels, og da spesielt rå eggeplomme, som inneholder store mengder av b-vitaminet biotin. Biotin er spesielt fordelaktig for både hud og pels. Rå eggehvite inneholder riktignok et stoff som reduserer opptaket av biotin, men man skal gi store mengder rå eggehvite før det slår ut negativt.

Jeg antar at røytingen heller har sammenheng med sommerværet, som jo gjerne fører til at man ønsker seg en tynnere pelskåpe på kroppen... Begge mine hunder, som er ørkenmynder, røyter nå som det har vært rekordvarmt en periode. Og det til tross for at de er bedre tilpasset varmen enn de aller fleste hunder... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sikkert dumt spørsmål: Er det bare å gi hele "innmaten" i egget, rett i fôrskålen? :P

Åjah, det var et skrhekkeligh dumt spørsmål, asså! Jeg er sjokkherth! :P

Ja, det er bare å knekke egget og dumpe det rett i skåla. Noen hunder liker faktisk å spise eggeskallet også. Mine hunder foretrekker egg uten skall, og de vil attpåtil gjerne ha egget sammenvispet, bortskjemte som de er.

Eggeskallene gir jeg tilbake til hobbyhønene mine. De spiser dem opp og bruker kalken til å danne nye eggeskall. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du egg ofte kan det lønne seg å ikke gi hvitten. Det er eggeplommen som hunden nyttiggjør seg av. Hvitten kan du spare og lage marengs av.

Kokt egg er energibombe som er ypperlig å gi til frokost om du skal ut på hard trenigsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du egg ofte kan det lønne seg å ikke gi hvitten. Det er eggeplommen som hunden nyttiggjør seg av. Hvitten kan du spare og lage marengs av.

Kokt egg er energibombe som er ypperlig å gi til frokost om du skal ut på hard trenigsøkt.

Hunden nyttiggjør seg av både plommen og hviten, men rå eggehvite inneholder et stoff som reduserer opptaket av b-vitaminet biotin. Hvis man gir egg ofte og i store mengder, er det derfor lurt å koke/steke hviten først, for da nøytraliseres den uønskede virkningen.

Både rå og kokte/stekte egg er gode energikilder, men koking/steking reduserer noe av næringsverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...