Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen er i hus


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Ja, nå er da vår dalmis valp i huset og har vært hos oss i en uke. Må bare si jeg føler jeg er forelsket. Fy flate for noen følelser man får for et dyr. Må bare si jeg syns synd på de som ikke har mulighet eller evne til det, for det må da være bedre enn all annen rus/opplevelse. Spesielt tidlig på morgenen når jeg og valpen setter oss ned (etter at nødvendig ærend er unnagjort) og ser på at livet starter opp rundt oss, lytter på alle lydene. Fuglekvitter, vinden som blåser i naturen, noen passerer (med og uten hund) osv ... Man får et bånd mellom person og valpen som er ubeskrivelig... det må bare oppleves.

Det er bare så herlig med valp/hund.

Det var min emosjonelle side for i dag, så var det spørsmålet ^^

I Rugaas sin "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet" bok, så bruker hun en knegge/smatte lyd for f.eks retningsendring på tur. Jeg skjønner dette kan være greit, men hvorfor ikke bare bruke "kom" eller "her"? - Hva bruker du(dere) ?.

Jeg vet jo jeg må finne ut hva jeg(vi) vil bruke selv, men jeg ser liksom ikke hensikten med egen "nøytral" lyd som hun vel kaller det, på tur.

Prøver å lære han "værsågod" (skrives det sånn ? ^^) og den er grei, men ble litt tvil på hva bør man gjøre først, hvis noe. Jeg har tatt håndflata imot han og sagt "vent". Men så begynte jeg å tenke på at man kanskje bruker hånda slik på "bli" også.

Så er litt i tvil. Kan jo slå opp i bøkene og lete, men syns det er greit å spørre med det samme som jeg deler min glede over å endelig ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange svar på dine spm, men jeg har alltid brukt smattelyd for å få kontakt med Ita, når hun da tar kontakt drar hun heller ikke i båndet, og får ros.. Det har funka fint til oss.

Ellers vil jeg bare gratulere med dalmisvalp, og så lurer jeg jo veldig på hva den heter og sånn da :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer da! :huh: Bilder!

Jeg bruker også den "hva gjør du når osv" boken. Jeg har brukt smattelyd, men det faller meg ikke naturlig i det hele tatt, derfor har jeg vel stort sett sluttet med det, jeg glemmer det, sier bare navnet hans istedenfor jeg. Og stort sett bruker jeg heller ikke noen lyd/ord i det hele tatt, jeg bare stopper opp når han trekker (han er veldig flink), og da slakker han båndet selv, eller setter seg ned. Men det vi må øve på er forbipasserende, fordi han vil gjerne hoppe opp på dem, ganske slitsomt. Har vært litt sløv på den treningen der, men har tenkt å bruke smattelyd. Kanskje for å ikke "bruke opp" kom, eller navnet? Jeg vet ikke hva grunnen er jeg.

Jeg bruker også håndflaten mot ham når jeg sier "vent". og når jeg sier "bli". Jeg ser ikke helt forskjellen på de kommandoene jeg altså, eller gjør jo det, men er vel ikke noe i veien for å bruke håndflaten på begge. Uansett vil jo hånbevegelsen på "vente" kunne fjernes etterhvert, det har jeg gjort automatisk, rett og slett fordi den egentlig ikke behøves så mye mer når kommandoen er innlært. Og vente går vel mest på kortere intervaller, som å vente på et versågod til maten osv.

Men uansett, strengt tatt trenger man kanskje ikke bruke håndbevegelse på vente i det hele tatt, fordi man bare kan fjerne maten osv med en gang valpen løfter rompa. Det blir jo vanskeligere ved et "bli", hvor man befinner seg kanskje langt unna. Og da er iallefall håndbevegelse praktisk å ha. Men tviler på at det gjør noe om man bruker på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han heter for "Firefox". Ja, det kan være litt rart, men for oss passer det utmerket ^^. Han er en småfet vinglepetter med all verdens sjarm i den 'lille' kroppen.

Han går ikke rolig ved venstre siden ennå nei. Han er 9 uker, så store 'gåingen' har det jo ikke vært. Vi har for det meste ruslet og ikke direkte gått tur og da har jeg ikke prioritert noe annet enn at han ikke skal dra i båndet. Da stopper vi og venter til han slakker, uten å lage lyd av noe slag. Fortsetter når han ikke drar.

På kontakt tror jeg jeg vil bruke navnet hans egentlig. Tror de skiller mellom det å 'koseprate' navnet og et med litt 'trykk' for kontakt.

Kanskje jeg skal kutte ut hånden på "vent" da, når "vent" sitter litt bedre. Tror du har noe der. For det blir jo litt smør på flesk når forståelsen for "vent" er forstått. Men er litt usikker likevel, for god trening for "bli" når man er for langt borte... hmmm

Takker for svar og gratulasjoner.

Bilder har jeg på siden min og også en liten film av der vår hankatt møter Firefox helt nært for første gang. (andre ganger har Firefox sovet) Tror det holder at jeg har det der. Så får de som vil ta seg en titt der.

Prøvde meg med klikkeren for første gang idag. Trodde jeg hadde dette klart, men må ta en titt i boka tror jeg. Spørsmålene kommer når man prøver ting i praksis ^^ - Forøvrig skjønte han klikkeren med en gang, så innkjøring av forståelsen av den var bortkastet egentlig :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei på deg og gratulere sååå masse med dalmatinervalp :huh:

kan jeg spørre om hvor han kommer ifra?? kan det være dotcom??? jeg hadde selv en dalmatiner ifra dotcom for noen år siden...må si jeg virkelig savner dalmatminer!!

vil gjerne se masse bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...