Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukeskurs Grunnkurs med Lundqvist Hundeskole

HildeM

Recommended Posts

I dag, eller i går blir det vel, kom vi hjem fra en gøy, slitsom og ikke minst lærerik uke på fjellet. Nærmere bestemt Austlid Fjellstue ved Skeikampen.

Jeg og søskenbarnet mitt Elisabeth hadde meldt oss på Ukeskurs Grunnkurs med Lundqvist hundeskole. Innsjekking lørdag 26. juni og utsjekking lørdag 2. august. Nå skal jeg bruke mitt innlegg nr. 1000 til å skrive litt om det.

Lørdagen hadde vi kursmøte med litt generell informasjon om selve kurset, og litt nærmere teori om språk og psykologi hos hunder, og på mandag begynte treninga. Hver dag starta vi kl. 10 og var ferdige i seks-tiden. Av og til startet vi med teori og andre ganger kom dette litt utpå dagen.

Treninga gikk mye ut på nyttige hverdagsøvelser og noen aktiviseringsøvelser. Hverdagsøvelser som hit, være her og sette seg, og aktiviseringsøvelser som dekk o.l.

Ro og Kontakt var i fokus. Ro, Kontakt, Læring, Krav.

Onsdagen gikk vi en tur der vi lært om "5 om dagen" for hunder, og hvordan vi kan legge dette inn i turene våre. Det vil si: Fysisk mosjon, Kontakt/Samarbeid, Balanse/Kroppsbeherskelse, Nesearbeid og Problemløsning.

Senere på dagen var det "slipp". Her ble to og to hunder og større grupper sluppet sammen og filmet. Kl. 7 kunne de som ville lære mer om språk møte opp, og kl. 8 ble filmene vist og kommentert. Utrolig lærerikt og interessant!

Jeg forstår hunden min bedre nå. Hunder er flinke til "Signal Krever Respons", som vi lærte om.

Her er noen bilder fra slippet:

Ukeskurs022_Small.jpg

Tassen klar for å slippes.

Ukeskurs023_Small.jpg

Tassen og Akela

Ukeskurs024_Small.jpg

Tassen og Akela

Ukeskurs025_Small.jpg

Tassen

Ukeskurs027_Small.jpg

Tassen er fryktelig lett. Han er bare skinn og bein. Og hår da ...

Ukeskurs038_Small.jpg

Twist og Flora

Ukeskurs042_Small.jpg

Mocca skal slippes

Ukeskurs044_Small.jpg

Skal vi leke?

Flere bilder:

Ukeskurs003_Small.jpg

Kommer du me det kameraet nå igjen? Jeg prøver å få sove her!

Ukeskurs005_Small.jpg

Ta det bort!

Ukeskurs006_Small.jpg

Sjarmtrollet

Ukeskurs050_Small.jpg

Elisabeth, Emil og instuktør Merethe(?) i bakgrunnen.

På lørdagskvelden avslutta de med felles middag og fremvisning av bilder instruktørene hadde tatt i løpet av uka. Og premieutdeling til gruppa som vant konkurransen. Det vil si bl. annet menneskefeltsøk og -agility. Søksgruppa vant :)

Alt i alt et morsomt og lærerikt kurs som jeg lærte mye av. Anbefales :P

Vurderer allerede å melde meg på neste år :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Må han være der? Jeg tenker det kan være greit som en del av alenetreningen etterhvert, men så lenge dere er hjemme disse første ukene så ser jeg ingen grunn til å stenge ham inne der med mindre dere har behov for å skjerme ham for noe, unna gulvvask, støvsuging og sånt. Men selv det er også ting han bør bli vant til, strengt tatt. La valpegrinda være åpen så mye som mulig både dag og natt, så lærer han nok å finne roen etterhvert.
    • Valpen vår på snart 10 uker er vandt med valpeinnhegning med et bur inni(dør åpen til buret) på batteristandard. Vi sover enn så lenge på madrass på utsiden av innhegningen. Men på dagtid blir han helt rabiat når han blir satt i innhegningen. Hyler og skriker i evigheter selv når han ser oss. Vi vet han både har er mett, har tisset og bæsjet og behovene hans er fylt. Hvor lege skal han få lov å holde på før jeg gir opp? Valpehjerte får jo vondt av han, men vil jo heller ikke gi opp for lett. Vi vet det enda er tidlig og vi har fri helt frem til nytt år for å være hjemme med han. Gode tips og råd mottas med takk. 
    • Kan stedet jeg beordrer hunden for irettesettelse være den vanlige dagsenga i stua eller bør det være et separat sted/seng?
    • Jeg har hentet flere valper gjennom årene og har aldri tenkt over at det er noe problem at tisper i huset har løpetid.  Tror det går fint med både tispe og valp.
    • Ja han har teppe fra dem. Han koser seg fint i buret sitt på dagtid.  hittil må vi ut med ham rundt kl 02 og igjen kl 05.30 når han våkner på morningen. Han blir tatt ut for å tisse og legger seg raskt tilbake i buret. Men går 3-5 minutter så kommer han tuslende over på madrassen. Vi får prøve å legge oss utenfor å se hvordan det går. Bare håpe. Vi ikke vekker han for mye da når vi flytter madrassen vi skal sove på.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...