Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsslipp som aldri gir seg


Recommended Posts

Amigo ser ikke ut for tiden - han har så tynn pels at han snart er gjennomsiktig ( jeg ser huden lyse gjennom i svangene f.eks).

Han har egentlig vært i halvslapp pels siden tidlig i vår. Han hadde sin normale røyteperiode i januar og pelsen var på plass igjen til mars/april. Så kom det en hetebølgeperiode i slutten av mai som tydeligvis satte ham i gang igjen for i slutten av juni var det på` an igjen... og han holder fortsatt på!

Han fikk på seg Exspot før vi dro til Sverige på WDS, men det har ikke hjulpet i det hele tatt - jeg plukker flått som bare det. De siste dagene har jeg tatt sikkert 10-15 stykker på bein, mage og hode. Bittesmå j***** som sitter i grøfta og hopper på når han går nedi for å tisse (det er vannvittig mye flått i år hos oss).

Slik som dette har han aldri sett ut. Han er skikkelig stygg og matt i pelsen. Er det flåtten som gjør dette tror dere eller er det bare sånn som skjer? Jeg vet at stabijen bruker opptil 4 år på å utvikle pelsen og det er kun det siste halve året at han har hatt røyting av denne karakter. Eneste han har igjen som ikke har falt av er halehenget... han ser ut som om jeg har gått over ham med hårkutteren som ungene bruker.

Ellers er han i vanlig form og spiser godt - men han er mer preget av varmen for tiden enn han normalt sett pleier å være (men kanskje ikke så rart med den sommeren vi har hatt da).

Jeg har begynt å gi ham Salmopet i maten men jeg trenger gode råd fra dere om hva jeg skal finne på.

Til sammenligning så er Aika helt annerledes. Hun slapp pelsen i løpet av 14 dager i vår og ny pels var på igjen i løpet av la si en måned. Hun er i full pels nå på tross av den syke varmen som har vært her og det ser heller ikke ut som om hun skal begynne å røyte enda. Hun er heller ikke nevneverdig plaget av varmen og henne finner jeg knapt flått på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle gitt han tilskudd med b vitaminer/øl gjær? Det er veldig bra for pels og hud.

Jeg vet ikke om hårtapet kommer av all flåtten, men har han sånn flåtthalsebånd? Da slipper du kanskje så mange flått på han?

Jeg bruker flåtthalsebånd på Chicka + en Shampo som vi har på jobben som heter Aromatic, den skal være "avskrekkende" for utøy :huh: med denne behandlingen så får hun ikke flått på seg *bank i bordet* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...