Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående boxer


boxer-dream

Recommended Posts

Lurer på om noen vet hva fordeler/ulemper ved å velge en boxer tispe er i forhold til en hann boxer og omvendt?

Er en jente på 24 år som siden jeg var liten har hatt lyst på boxer, og begynner å føle meg klar for det nå. Kommer nok til å skaffe meg en kompis innen et par år, men nå lurer jeg på om jeg vil ha jente eller gutt.

Og klarer ikke å bestemme meg for om jeg vil ha valp, eller en ung omplasserings boxer.

Må jeg være hjemmeværende i flere mnd hvis jeg vil ha en valp?-

Har jo mest lyst på en valp og er fult klar over hvor mye arbeid det er å oppdra en valp, men da kan jeg liksom ha noe å si med hvordan hund jeg vil ha tenker jeg?!?

Eneste anledningen jeg da kan se til å få meg valp er neste gang jeg er hjemmeværende i mamma permisjon, for jeg kan jo ikke gjøre meg arbeids ledig fordi jeg vil anskaffe meg en valp.

Noen råd fra erfarne boxer eiere??!

hilsen marthine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lyst til å skrive litt om mine hunder, jeg har en av hvert kjønn som er bror og søster. Klein og Sara, blir 4 år 15 august :icon_confused:

Aggresjon mot andre hunder :

Mange sier at Boxerguttene aldri kommer overens med andre hannhunder, at de er utrolige aggresive mot samme kjønn og at de i enhver tid vil legge opp til bråk.

Isåfall har jeg vært veldig heldig med gutten min, Klein , han er en stor og snill 4 åring som går bra med andre hanner, aldri vist aggresjon eller yppet til bråk. Han har aldri vært i en slosskamp, aldri provosert andre hunder og han har vært mye sammen med andre løse hunder av begge kjønn. Han er en ENGEL mot valper, er som en barnehage onkel, elsker å legge seg ned i valpekasser eller på bakken der det er valper å la de klatre over han eller henge i de store leppene hans. Han har et perfekt språk og har brukt som terapihund i hundeklubben i møte med andre usikre hunder.

Tispa mi, Sara er mere bitch! Ho har større behov for å "tøffe" seg, vise andre hunder hvem som er sjefen, legger gjerne ned mindre hunder i bakken for å heve seg selv. Med valper har ho heller ikke den tålmodigheten som broren hennes, Klein har. Ho syns valper er litt kjedelige, er ikke så trygg som Klein i møte med andre hunder og bruker litt lengre tid på å bli "kjent". Men går godt med andre av begge kjønn hun også, aldri vært i slosskamp eller yppet til bråk.

Trening:

Sara har vært den letteste å trene med fra dag 1, hun er mere kontaktsøkende mot fører, er mere oppmerksom og virker mere villig til å jobbe. Klein er mere som oksen Ferdinand, går litt mere i rolig tempo med han, er ikke så tålmodig eller oppmerksom, tuller mere, kan plutselig legge seg ned å rulle på fellesdekken fordi han syns det er tregt å ligge der så lenge, vanskligere å motivere. På enkle hverdagslige ting tok det lengre tid på å lære Klein f.eks ikke hoppe på mennesker, ikke løpe etter den katten, gå ned fra sofaen, osv osv.. Virker som om Klein tester grenser mye mere enn Sara, han virker mere barnslig og tullete.

Møte med andre mennesker :

Begge hundene mine elsker andre mennesker, og da spesiellt unger. Tror det ikke er store forskjellen på kjønn når det gjelder det sosiale.

Du får ikke en mere familievennlig hund enn en Boxer.

Sikling :

Mange er opptatt av sikling på hundene sine, hannhunder har som regel større hode og større henge-lepper, noe som gjør at de sikler mere. Men de sikler ikke i tide og utide, kun når de tigger og etter at de har drukket vann.

Sara sikler ikke i det hele tatt.

Nå var jeg heldig mht jobbsituasjon og har hatt med begge hundene fra de var 8 uker på jobb, men tror ikke en Boxervalp er noe verre eller bedre enn alle andre valper mht være hjemme fra tidlig av.

Et råd jeg gir til alle som ønsker seg en Boxervalp : Gå på valpekurs, kjempe viktig! En Boxervalp er nysgjerrig og livlig, viktig at hundene lærer seg at det er en av/på-knapp. Det må gå ann å være "rolighund" også. Det jeg tror er avgjørende for at mine er såpass snille med andre hunder er at jeg har sosialisert dem ordentlig fra de var små av med andre hunder, først de valpene på kurs, så videre og videre..Ønsker deg lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jane!

Tusen takk for informativt og utfyllende svar :rolleyes2:

Morsomt å lese om hvor forskjellige Klein og Sara er.

Er lett å forelske seg i en boxer. Ønske om en boxer er nå så stort at jeg får helt vondt i magen av å tenke på det, blir helt tullete.

Har liksom alltid tenkt at jeg FØRST vil ha en hann boxer, men nå er jeg så usikker. De stiller pluttselig så likt nå.

Vet at boxere er en egen klasse for seg, og gikk til innkjøp av boken til canis om klikker trening for 2 år siden og boken de har om boxer. Har lest alt jeg har kommet over om boxere på nettet, og er fult innforstått med at de trenger disiplin,tålmodighet og at valpe kurs etc er et must, men dette er jeg mer en villig til å jobbe med.

Jeg bor 30 meter unna lillomarka, så tur i skog og mark blir ikke noe problem. Har en sønn som blir 4 år om 2 uker, og til og med han har skjønt mamma sitt ønske om en boxer, og han har også begynnt å spørre.

Men hvis jeg ikke har en jobb hvor jeg kan ha med en valp, hva skal jeg gjøre da?

Kan ikke sykemelde meg heller i flere mnd for å kjøpe meg valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste der anskaffer sig valp, gør det som regel i forbindelse med afholdning af ferie, så de har 2-4 uger fri, til at få gjordt hvalpen tryg på sit nye hjem, og få startet på alene hjemme træning, før hvalpen skal være alene hjemme for real, mens du er på job.

Selv har jeg med mine hunde gjordt det at jeg havde 2-3 ugers fri, og allerede fra dag 2 lukket en dør mllem mig og valp når man skal ud med søppel de 2 minutter det tager. og lige så stille lagt lidt flere minutter til for hver dag, hvis hunden takler det fint.

Når jeg så er startet på job igen, tog jeg hjem i min lunch pause og luftet valp og legede lidt med den så den blev træt, så den sov de sidste par timer mens jeg var på job, sørgede for at den havde en del legetøj og aktivitets legetøj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne personlig ikke tenke meg å kjøpe en valp uten at jeg visste at jeg kunne ta 4 uker sammenhengende med ferie i den forbindelse. Ikke bare for valpens eget beste, men også for min egen del. Det er veldig slitsomt, spesielt de to første ukene så jeg hadde ikke hatt energi til å kombinere det med jobb. Dessuten må du rekke å både miljøtrene og sosialisere til den store gullmedaljen. Jeg synes også det er et must for valpen sin del også. Det jeg gjorde da min hund var valp (og kommer til å gjøre med min neste) er å ta 4-5 uker ferie og når jeg begynner tilbake i jobb kommer jeg til å ta den med på jobben den første uken og la den være der halve dagen, for så å kjøre den hjem og la den være alene resten av arbeidsdagen, slik at det blir en myk overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha...Hvis det holder med ca. 4 uker sammenhengende ferie så er det jo ikke noe problem, trodde jeg måtte ha flere måneder hjemme jeg :rolleyes:

Da lar det seg nok ordne.

Bør jeg begynne allerede nå å sjekke med diverse oppdrettere om jeg kan få stå på valpe lister, hvem jeg vil kjøpe hund fra osv?

Syntes boxerne fra Flashman boxer er veldig fine, noen boxer eiere her som har erfaring fra dem?

Noen som vet om en boxeroppdretter som holder til i oslo?

Tusen takk for alle svar by the way! Setter pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å undersøke oppdrettere og referanser er lurt å gjøre selv om det er kanskje er flere år til du skal ha valp. Nå vet ikke jeg hvordan det er på boxer markedet, men generelt så er det noen oppdrettere som er populære og som har lang ventetid (over 1 år), mens andre sliter med å få solgt hundene. Er det under ett år til du har planlagt å kjøpe valp bør du absolutt finne en oppdretter du liker og skrive deg på liste. Du er jo uansett ikke bundet om du skulle angre både med tanke på rase og oppdretter. Lykke til :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de beste Boxeroppdrettere i mine øyne er ikke medlemmer av Norsk Boxerklubb lengre, kan godt sende deg en pm med noen forslag til bra oppdrettere.

Flashman har flotte Boxere, kjenner ikke så mye til helsen på de ( og det er noe av det viktgste du må sjekke ut om kullet når du bestemmer deg for å kjøpe deg valp ), men går utifra du ønsker deg tigret Boxer siden du likte Flashman og de har vel etter det jeg kjenner til nesten bare tigrete ?

Å være hjemme fra jobb i 4 uker med valpen syns jeg var lenge nok, så får du til det så er det jo helt flott :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, send meggjerne en pm med forslag til oppdrettere:) men Hvorfor er de ikke medlem av Norsk Boxerklubb lenger? hvis de er så gode mener jeg??

Har veldig lyst på tigret boxer ja, ihvertfall førstemann :rolleyes2: ut ifra hva alle andre skriver så er det lett å ønske seg en nr 2 også når du først har lært å kjenne boxern.

Hva skal jeg se etter på helsen til kullet jeg ønsker valp fra da? Skjønner ikke så mye ennå av alle skjemaene og stam treene som oppdretterne har på sidene sine.

er det noe sted jeg kan forhøre meg f.eks om hvordan helsen til Flashman sine boxere er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Endelig var ventetiden på mer enn ett år over og ny valp er hentet!  🌸 VH Stella Polaris aka Stella 🌸  Ei tøff og trygg haldentispe som skal brukes til jakt, tur og friluftsliv. 
    • Jeg hadde nok tatt hun med til vetrinær for å være sikker på at alt er ok. Bedre å reise en gang for mye enn en gang for lite.
    • Men er det noen her som selv har erfaring med å ha to valper fra samme kull?
    • Jeg har masse ledig tid så det går bra. Har tid til å trene de separat med miljøtrening, og sosialisering med hver enkelt individ. Sånn at de får oppleve verden uten de andre hundene. Jeg trener også i hundeklubben så da kan jeg også trene de alene med kun en av dem mens den andre kan trene ro i bilen. Enten sammen med de andre hundene eller kun alene. Kommer til å trene i by, i skogen, tettsted og ved vann og strand.   Men kan ikke valpene da få uvanene av de voksne hundene også? Og at det da er vanskelig med leking inne eller soving. Jeg skjønner ikke at det er ekstra vanskelig når de kommer fra samme kull enn ikke. Hundene kan vell trekke hverandre opp selv om de lever i flokk. Jeg kan dele opp flokken og trene med de alene. Det gjør jeg allerede fra før av med de to jeg har fra før siden de trenger alenetid. Jeg er langt over middels glad i hund og jeg hadde synes det hadde vært intressert i å lære hvordan det er å ha to valper fra samme kull. Jeg er oppvokst med hund og hatt hund hele livet men aldri hatt to valper samtidig. Kun valp og ungdom sammen og det gikk bra.
    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...