Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående boxer


boxer-dream

Recommended Posts

Lurer på om noen vet hva fordeler/ulemper ved å velge en boxer tispe er i forhold til en hann boxer og omvendt?

Er en jente på 24 år som siden jeg var liten har hatt lyst på boxer, og begynner å føle meg klar for det nå. Kommer nok til å skaffe meg en kompis innen et par år, men nå lurer jeg på om jeg vil ha jente eller gutt.

Og klarer ikke å bestemme meg for om jeg vil ha valp, eller en ung omplasserings boxer.

Må jeg være hjemmeværende i flere mnd hvis jeg vil ha en valp?-

Har jo mest lyst på en valp og er fult klar over hvor mye arbeid det er å oppdra en valp, men da kan jeg liksom ha noe å si med hvordan hund jeg vil ha tenker jeg?!?

Eneste anledningen jeg da kan se til å få meg valp er neste gang jeg er hjemmeværende i mamma permisjon, for jeg kan jo ikke gjøre meg arbeids ledig fordi jeg vil anskaffe meg en valp.

Noen råd fra erfarne boxer eiere??!

hilsen marthine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lyst til å skrive litt om mine hunder, jeg har en av hvert kjønn som er bror og søster. Klein og Sara, blir 4 år 15 august :icon_confused:

Aggresjon mot andre hunder :

Mange sier at Boxerguttene aldri kommer overens med andre hannhunder, at de er utrolige aggresive mot samme kjønn og at de i enhver tid vil legge opp til bråk.

Isåfall har jeg vært veldig heldig med gutten min, Klein , han er en stor og snill 4 åring som går bra med andre hanner, aldri vist aggresjon eller yppet til bråk. Han har aldri vært i en slosskamp, aldri provosert andre hunder og han har vært mye sammen med andre løse hunder av begge kjønn. Han er en ENGEL mot valper, er som en barnehage onkel, elsker å legge seg ned i valpekasser eller på bakken der det er valper å la de klatre over han eller henge i de store leppene hans. Han har et perfekt språk og har brukt som terapihund i hundeklubben i møte med andre usikre hunder.

Tispa mi, Sara er mere bitch! Ho har større behov for å "tøffe" seg, vise andre hunder hvem som er sjefen, legger gjerne ned mindre hunder i bakken for å heve seg selv. Med valper har ho heller ikke den tålmodigheten som broren hennes, Klein har. Ho syns valper er litt kjedelige, er ikke så trygg som Klein i møte med andre hunder og bruker litt lengre tid på å bli "kjent". Men går godt med andre av begge kjønn hun også, aldri vært i slosskamp eller yppet til bråk.

Trening:

Sara har vært den letteste å trene med fra dag 1, hun er mere kontaktsøkende mot fører, er mere oppmerksom og virker mere villig til å jobbe. Klein er mere som oksen Ferdinand, går litt mere i rolig tempo med han, er ikke så tålmodig eller oppmerksom, tuller mere, kan plutselig legge seg ned å rulle på fellesdekken fordi han syns det er tregt å ligge der så lenge, vanskligere å motivere. På enkle hverdagslige ting tok det lengre tid på å lære Klein f.eks ikke hoppe på mennesker, ikke løpe etter den katten, gå ned fra sofaen, osv osv.. Virker som om Klein tester grenser mye mere enn Sara, han virker mere barnslig og tullete.

Møte med andre mennesker :

Begge hundene mine elsker andre mennesker, og da spesiellt unger. Tror det ikke er store forskjellen på kjønn når det gjelder det sosiale.

Du får ikke en mere familievennlig hund enn en Boxer.

Sikling :

Mange er opptatt av sikling på hundene sine, hannhunder har som regel større hode og større henge-lepper, noe som gjør at de sikler mere. Men de sikler ikke i tide og utide, kun når de tigger og etter at de har drukket vann.

Sara sikler ikke i det hele tatt.

Nå var jeg heldig mht jobbsituasjon og har hatt med begge hundene fra de var 8 uker på jobb, men tror ikke en Boxervalp er noe verre eller bedre enn alle andre valper mht være hjemme fra tidlig av.

Et råd jeg gir til alle som ønsker seg en Boxervalp : Gå på valpekurs, kjempe viktig! En Boxervalp er nysgjerrig og livlig, viktig at hundene lærer seg at det er en av/på-knapp. Det må gå ann å være "rolighund" også. Det jeg tror er avgjørende for at mine er såpass snille med andre hunder er at jeg har sosialisert dem ordentlig fra de var små av med andre hunder, først de valpene på kurs, så videre og videre..Ønsker deg lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jane!

Tusen takk for informativt og utfyllende svar :rolleyes2:

Morsomt å lese om hvor forskjellige Klein og Sara er.

Er lett å forelske seg i en boxer. Ønske om en boxer er nå så stort at jeg får helt vondt i magen av å tenke på det, blir helt tullete.

Har liksom alltid tenkt at jeg FØRST vil ha en hann boxer, men nå er jeg så usikker. De stiller pluttselig så likt nå.

Vet at boxere er en egen klasse for seg, og gikk til innkjøp av boken til canis om klikker trening for 2 år siden og boken de har om boxer. Har lest alt jeg har kommet over om boxere på nettet, og er fult innforstått med at de trenger disiplin,tålmodighet og at valpe kurs etc er et must, men dette er jeg mer en villig til å jobbe med.

Jeg bor 30 meter unna lillomarka, så tur i skog og mark blir ikke noe problem. Har en sønn som blir 4 år om 2 uker, og til og med han har skjønt mamma sitt ønske om en boxer, og han har også begynnt å spørre.

Men hvis jeg ikke har en jobb hvor jeg kan ha med en valp, hva skal jeg gjøre da?

Kan ikke sykemelde meg heller i flere mnd for å kjøpe meg valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste der anskaffer sig valp, gør det som regel i forbindelse med afholdning af ferie, så de har 2-4 uger fri, til at få gjordt hvalpen tryg på sit nye hjem, og få startet på alene hjemme træning, før hvalpen skal være alene hjemme for real, mens du er på job.

Selv har jeg med mine hunde gjordt det at jeg havde 2-3 ugers fri, og allerede fra dag 2 lukket en dør mllem mig og valp når man skal ud med søppel de 2 minutter det tager. og lige så stille lagt lidt flere minutter til for hver dag, hvis hunden takler det fint.

Når jeg så er startet på job igen, tog jeg hjem i min lunch pause og luftet valp og legede lidt med den så den blev træt, så den sov de sidste par timer mens jeg var på job, sørgede for at den havde en del legetøj og aktivitets legetøj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne personlig ikke tenke meg å kjøpe en valp uten at jeg visste at jeg kunne ta 4 uker sammenhengende med ferie i den forbindelse. Ikke bare for valpens eget beste, men også for min egen del. Det er veldig slitsomt, spesielt de to første ukene så jeg hadde ikke hatt energi til å kombinere det med jobb. Dessuten må du rekke å både miljøtrene og sosialisere til den store gullmedaljen. Jeg synes også det er et must for valpen sin del også. Det jeg gjorde da min hund var valp (og kommer til å gjøre med min neste) er å ta 4-5 uker ferie og når jeg begynner tilbake i jobb kommer jeg til å ta den med på jobben den første uken og la den være der halve dagen, for så å kjøre den hjem og la den være alene resten av arbeidsdagen, slik at det blir en myk overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha...Hvis det holder med ca. 4 uker sammenhengende ferie så er det jo ikke noe problem, trodde jeg måtte ha flere måneder hjemme jeg :rolleyes:

Da lar det seg nok ordne.

Bør jeg begynne allerede nå å sjekke med diverse oppdrettere om jeg kan få stå på valpe lister, hvem jeg vil kjøpe hund fra osv?

Syntes boxerne fra Flashman boxer er veldig fine, noen boxer eiere her som har erfaring fra dem?

Noen som vet om en boxeroppdretter som holder til i oslo?

Tusen takk for alle svar by the way! Setter pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å undersøke oppdrettere og referanser er lurt å gjøre selv om det er kanskje er flere år til du skal ha valp. Nå vet ikke jeg hvordan det er på boxer markedet, men generelt så er det noen oppdrettere som er populære og som har lang ventetid (over 1 år), mens andre sliter med å få solgt hundene. Er det under ett år til du har planlagt å kjøpe valp bør du absolutt finne en oppdretter du liker og skrive deg på liste. Du er jo uansett ikke bundet om du skulle angre både med tanke på rase og oppdretter. Lykke til :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de beste Boxeroppdrettere i mine øyne er ikke medlemmer av Norsk Boxerklubb lengre, kan godt sende deg en pm med noen forslag til bra oppdrettere.

Flashman har flotte Boxere, kjenner ikke så mye til helsen på de ( og det er noe av det viktgste du må sjekke ut om kullet når du bestemmer deg for å kjøpe deg valp ), men går utifra du ønsker deg tigret Boxer siden du likte Flashman og de har vel etter det jeg kjenner til nesten bare tigrete ?

Å være hjemme fra jobb i 4 uker med valpen syns jeg var lenge nok, så får du til det så er det jo helt flott :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, send meggjerne en pm med forslag til oppdrettere:) men Hvorfor er de ikke medlem av Norsk Boxerklubb lenger? hvis de er så gode mener jeg??

Har veldig lyst på tigret boxer ja, ihvertfall førstemann :rolleyes2: ut ifra hva alle andre skriver så er det lett å ønske seg en nr 2 også når du først har lært å kjenne boxern.

Hva skal jeg se etter på helsen til kullet jeg ønsker valp fra da? Skjønner ikke så mye ennå av alle skjemaene og stam treene som oppdretterne har på sidene sine.

er det noe sted jeg kan forhøre meg f.eks om hvordan helsen til Flashman sine boxere er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...