Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening i Agility


occurrence

Recommended Posts

Beklager at jeg kommer med et dumt spørsmål, men jeg kan ingenting om agility derfor spør jeg:

De fleste pleier å lokke hunden gjennom de forskjellige momentene i agility i begynnelsen ikke sant? Men det er noen som bruker klikkertrening i denne sporten også? Hvordan gjøres dette da i praksis når man er på kurs eller trener med klubben? Skal man stå og vente på at hver enkelt hund skal ta initiativ til å f.eks. hoppe over et hinder kan det ta ganske lang tid per hund, eller hvordan fungerer det?

Pleier generelt klubber som trener med lokking å være åpne for medlemmer som vil bruke klikkertrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet så anbefaler jeg deg å gå agilitykurs hos Klickerklok.se på Vestby. Det er Thomas og Fanny som tidligere hadde Canis Oslo/Akershus, og de er råflinke. Fanny har vært i Canada/USA to ganger i vinter/vår på agilitykurs med noen av verdens beste trenere.

På agilitykurs der så lærte vi handlingsystem. Når man kan dette systemet, så er det null problem å få hunden gjennom og over hindre på banen, uansett om det er under, over eller gjennom.

Boken "Shaping Success" av Susan Garret (som Fanny har gått på kurs med, og bruker mye av i kursene sine) handler også om agilitytrening med "nye" metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått intrykk av at de er imot klikkert! Det er heller motsatt :lol: Med klikkertrening kan du shape in ting, og hunden får også tilbakemelding akkurat når den skal ha det. Om du bare bruker f.eks. gobit så kan du ikke "fortelle" hunden din i hvilket sekund den har gjort noe riktig mener jeg.

Men dette har selvfølgelig ikke så mye med hvordan du får en hund igjennom/over et hinder, men det gjør det enklere etterpå :)

Snakk med hundeklubben/skolen du skal delta på og hør hva de mener. Jeg tror ikke det vil bli brukt mer tid på en hund med klikkertrening enn noen som ikke har det.

Anbefaler boka "Shaping Success" av Susan Garret jeg også! Kan være lurt å lese litt på forhånd før du bestemmer deg også :lol:

Lykke til! :happy:

Hadde vært artig å høre hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...