Gå til innhold
Hundesonen.no

Hester som napper/biter

Guest LeenaM

Recommended Posts

Guest LeenaM
Skrevet

hei hei. jeg kjenner noen hester som napper og biter, sikkert fordi de har fått godbit fra hånda. hva skal man gjøre med de? er det ikke litt feil å slå de på nesa hver bidige gang? håper på svar, da jeg rir på noen hester som napper =) (de er snille ellers)

Skrevet
hei hei. jeg kjenner noen hester som napper og biter, sikkert fordi de har fått godbit fra hånda. hva skal man gjøre med de? er det ikke litt feil å slå de på nesa hver bidige gang? håper på svar, da jeg rir på noen hester som napper =) (de er snille ellers)

Ikke slå dem på næsen, det er et af de mest følsomme steder på dem, og det kan gøre dem hovedsky.

Hellere sig nej og giv dem et lille dask(lidt hårdere end vanligt klap) på skulderen.

Guest LeenaM
Skrevet

takk for svar =) han har sommerferie nå, men jeg skal fortsette å ri han etter ferien. så jeg skal si "nei" istedenfor å slå borti han på nesa. syntes ikke det hørtes helt riktig ut.

btw: når mange skraper hover på han, prøver han å bite de rumpa =P men heldigvis ikke på meg =)

Guest Gråtass
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor gammel hesten din er eller hvor lenge han har holdt på med nappingen, men som regel så er det sånn at jo lenger den har holdt på jo lengre på du trene for å få han til å slutte. Det å daske til en hest gjør at den slutter der og da, men den vil allikevel prøve senere. Jeg syns du skal lære han at napping er ufint. Det jeg ofte gjør er at jeg står med hesten inne i en litt rolig situasjon og stryker på hesten, hvis han napper etter meg går jeg umiddelbart ut av boksen og blir borte ett minutt, før jeg går inn igjen. Jeg sier ikke nei eller fy, for det har han ingen forståelse av i denne situasjonen. Jeg stryker, koser og godprater litt med hesten, så slipper jeg den ut før han rekker å gjøre feil (napper). Hvis du er rolig, men bestemt i denne situasjonen, så kan du etterhvert overføre det til stallgangen, hamning, ute eller andre situasjoner. Men det viktigste er at han forstår at du gidder ikke å ha noe med han å gjøre hvis han ikke er grei.

Skrevet
takk for svar =) han har sommerferie nå, men jeg skal fortsette å ri han etter ferien. så jeg skal si "nei" istedenfor å slå borti han på nesa. syntes ikke det hørtes helt riktig ut.

btw: når mange skraper hover på han, prøver han å bite de rumpa =P men heldigvis ikke på meg =)

Du bør ALDRIG slå dem på næsen eller i hovedet.

Da jeg trænede mine føl gjorde jeg lidt a la Gråtass nævner, stopper med hvad jeg gjorde om det var rense hove eller anden interaktion, indtil de lærer at stå pæn etc.

Det er lidt andet efter min mening med heste man har "overtaget" senere i deres liv

Guest LeenaM
Skrevet
Nå vet ikke jeg hvor gammel hesten din er eller hvor lenge han har holdt på med nappingen, men som regel så er det sånn at jo lenger den har holdt på jo lengre på du trene for å få han til å slutte. Det å daske til en hest gjør at den slutter der og da, men den vil allikevel prøve senere. Jeg syns du skal lære han at napping er ufint. Det jeg ofte gjør er at jeg står med hesten inne i en litt rolig situasjon og stryker på hesten, hvis han napper etter meg går jeg umiddelbart ut av boksen og blir borte ett minutt, før jeg går inn igjen. Jeg sier ikke nei eller fy, for det har han ingen forståelse av i denne situasjonen. Jeg stryker, koser og godprater litt med hesten, så slipper jeg den ut før han rekker å gjøre feil (napper). Hvis du er rolig, men bestemt i denne situasjonen, så kan du etterhvert overføre det til stallgangen, hamning, ute eller andre situasjoner. Men det viktigste er at han forstår at du gidder ikke å ha noe med han å gjøre hvis han ikke er grei.

Han er 30 år.. :rolleyes: Og han har vært baneridninghest på Tusenfryd, så han har nok fått noen godbiter fra hånda, ja... Han har også vært rideskolehest, men bare får en liten stund, da han ikke likte det. Jeg kan prøve det du gjør også =) Jeg har ridd han i 2 år nå.

Du bør ALDRIG slå dem på næsen eller i hovedet.

Da jeg trænede mine føl gjorde jeg lidt a la Gråtass nævner, stopper med hvad jeg gjorde om det var rense hove eller anden interaktion, indtil de lærer at stå pæn etc.

Det er lidt andet efter min mening med heste man har "overtaget" senere i deres liv

Nei, jeg skal prøve både "Nei" og Gråtass sitt tips :icon_confused:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Legitime = oppriktige/riktige i følge lover og regler.
    • Det finnes mange gode bøker og kurs om språk. Turid Rugaas har "På talefot med hunden" og "Bjeffing - språket som høres".  Dette er også en god jeg har i bokhylla www.dogwise.com/the-language-of-dogs-understanding-canine-body-language-and-other-communication-signals-dvd-set/ Hvis du bor på østlandet kan jeg på det varmeste anbefale språkkurset til Lundqvist hundeskole. Jeg har gått det to ganger og det er utrolig lærerikt. Det avhenger veldig av individene om de kan ordne opp selv eller ikke. Så lenge hundene oppfører seg ok mot hverandre og tar hverandres signaler så er det ok. Om det er stor forskjell i alder og adferd på dem så trenger de ofte litt hjelp for å fungere sammen. Jeg mener uansett at det er eierens ansvar å sørge for at alle hundene trives og har det greit, og ingen hunder skal være nødt til å sloss for plassen sin eller mistrives i flokken.
    • De som har flere hunder enn tre og som lever i flokk. Lar dere flokken ordne opp i alt selv? Eller tar dere helt styringa? Blir det værre da? Ønsker kun å lære mere om hundespråk.
    • Hva betyr legit? Betyr det at de er greie?
    • Om kjøper har betalt full valpepris og hunden står registrert på valpekjøper, så eier denne alle rettigheter. Da er det normalt med en leasingavtale for kull hvor andre enn eier er oppdretter. Her vil nok avtalene være forskjellig, normalt sett leaser man for prisen av en valp eller en valp.  Hvilken avtale som gjøres er mellom partene selv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...