Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om amerikansk bulldogoppdretter i Danmark


Shedim

Recommended Posts

Hei.

Jeg har tenkt å kjøpe meg en amerikansk bulldog nå snart, og har vært i kontakt med en i Danmark som selger denne flotte rasen. Jeg har "reservert" en tispe hos han, men han vil ha ett depositum på 2000 kr. Er litt redd for a bli svindla, så lurer på om det er noen som har hørt om denne fyren, evt kjøpt hund av han før.

*Redigerte bort navn på person. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvordan man gjør alt dette for å være ærlig, ang. å kjøpe fra oppdretter mener jeg..

Har en rottis fra før, men han er uregistrert og har ingen papirer så var bare til å hente han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig ihvertfall. Kjenner ei som betalte depositum på en Fransk bulldog i Danmark, svigerfaren var og hilste på oppdretter, så valpen osv. alt så bra ut, men de fikk ingen valp.

Svindlet, viste seg at valpen var solgt 3-4 gang.

Hadde ikke betalt valpen før jeg hadde den i hendene.

Lykke til.

Am bull er kjempe fine hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er din ven :)

kan se at den pågældende avler har udstillet hund i Danmark den 12 og 13 maj i AB 's raceklub, så jeg vil regne med at du nemt og hurtigt finder ud af om det er en seriøs avler, hvis du kontakter raceklubben i Danmark, som jeg har givet dig et link til.

Men her er endnu et hvor der er resultater fra udstillingen http://www.american-bulldog-team.dk/20071305.htm

Her er endnu et link med resultater fra en udstilling, hvor vedkommende opdrætter stillede hunde: http://www.europeankennelclub.com/05052007.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg får komme med det spørsmålet jeg stiller alle som vurderer rasen jeg da,

Hvorfor ønsker du deg en Amerikansk Bulldog?

Hør på Anebanana, gå inn på raseklubbens forum og les les les. Gå igjennom de klistrete trådene, spesielt det om aggresjon mot hunder av samme kjønn. Søk fram gamle poster og ta til deg det du leser. På forumet finner du mye info om rasens, både deres fordeler og ulemper.

Jeg har skrevet endel om rasen her inne fra før. Du kan søke på "amerikansk bulldog" og med meg som forfatter. Du vil sikkert få opp endel. Men du kan starte med å lese disse trådene? Tråd Tråd og Tråd

Jeg ville ikke valgt Amerikansk Bulldog uten at begge foreldredyr var mentaltestet, helsetestet (minst 3 tester), stilt ut og hadde arbeidstitler av et eller annet slag. Dessverre er det få oppdrettere som tester sine avlsdyr på så bred basis, det er bare én oppdretter i Europa jeg personlig ville kjøpt valp av. Den oppdretteren holder ikke til i Danmark. Det finnes faktisk bare en oppdretter i Danmark jeg ville gått god for.

Angående Amerikansk Bulldog og Danmark generelt har vi hatt en regelrett valpedumping fra Danmark. I den grad at det i min mening er skummelt. Jeg har inntrykk av at markedet er stappfullt der nede, og dermed selger de valper i stor stil og for en billig penge til Norge. Og ja, det er endel som er blitt "svindlet".

Jeg for min del synes det er rart at oppdrettere selger valper uten å ha møtt valpekjøper og undersøkt deres hundehold. Det virker som en bestilling er nok for mange av oppdretterne i Danmark. Jeg vet også at det er mange oppdrettere som ikke følger opp valpene sine i det hele tatt, jeg forstår ikke hvordan de kan kartlegge sine parringer når de ikke harpeiling på hva hundene deres produserer.

Frynsete nerver er noe som man ser på rasen, så sørg for å møte foreldredyr. Gjerne utenfor deres områder, og test dem gjerne også litt. Etter å ha snakket med mange utstillingsdommere, så jeg jeg at de ser mange redde hunder spesielt i danmark og Tyskland. Du har MYE igjen for å være nøye og stille strenge krav til oppdretter.

(Disclaimer: Jeg tillater meg å være såpass direkte siden jeg ikke lengre sitter i styret i raseklubben. Ganske befriende for å være helt ærlig.)

Om du velger Amerikansk Bulldog, så sørg for å kjøpe hund av motsatt kjønn til den du har. Det er trist om du ender opp med å måtte skille de 24/7. Dette gjelder spesielt hanner. Sørg også for at din nåværende hund er voksen og allerede hverdagslydig og til å stole på. Det gjør alt så mye enklere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :lol:

Jeg har lyst på en AB fordi jeg syns de er nydelige. En veldig flott rase med personlighet.

Har lest litt i de trådene (og spesielt innleggene dine Mari), og diverse sider på nettet. Dessverre kom jeg ikke inn på rase forumet, da det stod at siden var nede hver gang jeg trykka meg inn på linken deres.

Jeg har send mail til selger og spurt om foreldrene, angående HD, AA og NCL og om de har blitt mental testet, men har ikke fått svar ennå. Jeg har sett på sidene til AB-klubb i danmark og navn på selger har vært på listene deres (begge linkene som Einstein&Charlie postet), og både tispe og hanne som selger eier har vunnet.

Ja, har tenkt å kjøpe en tispe, da jeg har en hanne fra før. Gutten min er 3 1/2 år gammel og ganske så grei, selv om han har sine perioder da han kan være litt sta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Har nettopp fått vite at foreldrene er HD og AA frie, men de er ikke blitt testet for NCL.

Edit: Henvendte meg til ABCD og fikk snakket via mail med en fyr der, og har sier han har hørt om denne fyren (eller kona hans i allefall) og deres kennel. Han vet ikke hva slags hvalper de "lager".

Men, hva bør jeg spørre oppdretter/selger om angående valpen/foreldredyr osv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...