Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeskolen

charlotte

Recommended Posts

Jeg vi legge ut noen sitat fra min nyinnkjøpte bok "Hundeskolen" av Johan B Steen og Erik Wilsson:

Sitat ang dominerende unghund:

"Vi må tilpasse våre metoder til nettop denne hundens særpreg og gjøre det spesielt klart at dens selvfølgelige plass er nederst på rangstigen. Vi må lære av ulvemor som tar den oppsetsige over nakken og rister den til motstridigheten har ebbet ut"

Sitat ang kloklipp over nerva hvor hunden hyler:

"Hadde vi i stedet holdt fast i poten og sagt til hunden at den fikk slutte og syte , hadde den etterpå verken haltet eller sett ut som om den skulle dø. Og neste gang ville den ikke prøvd å unnslippe når vi tok frem klosaksen."

Sitat ang hunder som løper etter biler:

"Da tar vi hunden i kobbel og går langs veien. Idet en bil passerer, gir vi den et rapp med en kjepp, helst uten at hunden ser det. Etter å ha gjentatt dette et par ganger er hunden blitt usikker. Denne usikkerheten kan vi forsterke ved at vi ved neste bilpassering rykker hunden med oss ut i veikanten, og snakker til den i et tonefall som om vi synes situasjonen var farlig."

Sitat ang aggresjon:"Ettersom hunden alltid skal stå nederst på rangstigen, innebærer alle trusselsignaler (for eks knurring ved matfatet) at hunden ikke anerkjenner sin rangplassering. Godta derfor aldri at hunden knurrer mot deg eller noen annen i familien. Gjør du det, aksepterer du også at hunden har høyere rang enn deg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hvorfor denne boka i det hele tatt er for salg i butikkene. Det som beskrives i den boka er rein og skjær dyremishandling..! :cry::( Tenk deg så nedbrutt en av hans hunder vil være om det er sånn han trener dem. Herre. Nervevrak til tusen?? Noen folk er rett og slett for glade i makt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er faktisk ganske ny..

Kjøpte den i fjor jeg, og da var den ikke gammel..

Nå ligger de bakerst i hylla, og jeg har skrevet drittbok på den.. haha. Vurderte å gi den på oppemarked eller noe, men kan jo ikke risikere at han sprer sin "visdom" mer en nødvendig :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min utgave er helt ny hvertfall. De har visst laget en ny og forbedret utgave, og det står til og med om klikkertrening i den.

Kanskje noen burde sende disse forfatterne til Psykiatriker, eller iallefall fortelle dem at de burde oppsøke en :cry:

Den type lærdom høres helt idiotisk ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...