Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell på gordon setter


Huldra

Recommended Posts

Vet ikke helt hvor denne tråden hører hjemme, men jeg prøver her. :)

Jeg har en gordon setter til pass her for tiden, og hun så rett og slett ikke ut da hun kom. Ikke at hun var vanskjøttet altså, men pelsstellet har nok blitt forsømt mye, siden eierne er opptatt med andre viktige ting. Hun hadde masse dødhår - sånne lyse fjon, over hele ryggen og sidene, disse har jeg fjernet. Hodet var overgrodd, det har jeg nappet. Hun hadde noen floker, og de er kammet ut, flått er også fjernet. Men hun har masse - virkelig masse - "fjon" /død pels på føttene; nedover lårene og foran på frambeina osv. Rett og slett masse ullen pels rundt hele omkretsen av føttene. Har prøvd å nappet/fjernet endel (mest på framsiden, men også fjernet død pels i fanene), men så har jeg et lite problem da; hvordan skal det egentlig være? Jeg fjerner den pelsen jeg ser er død/ullen, men det hadde jo vært fint å fått henne til litt skikkelig! :P Noen som kan forklare meg hvordan en gordon setter skal se ut? Altså mest med tanke på fanene på føttene, og gjerne ørene (ørene vet jeg skal klippes rundt, men det har jeg ikke gjort enda). Faren er stor for at hun ender opp med å se ut som en spaniel, og det er jo heller ikke helt rett, haha! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, men jeg hadde ei venninne som drev oppdrett av engelsk setter, og der ble jo hundene pyntet en god del på til utstilling. .Vil tippe det er omtrent likt på ES og GS.. Vi brukte der efileringssaks (tynnesaks) under halsen og ned til brystbenet. Der var det rimelig kort. og tynnet ut alle fjoner og hår på toppen av hodet.. Mellomhånda ble klippet kort med vanlig saks, og benhårene forran ble klippet i en pen vinkel ovenfra og ned, mot mellomhånda.. På bakbena ble også pelsen nede på bena klippet i en pen vinkel. .Det samme med halen. Den ble tynnet ut litt helt innerst, og resten ble gredd opp og klippet til i pen vinkel..Vi tynnet også ut buksene litt akkurat rundt analåpningen og klippet bort hårene der, mht avføring.. Litt hår i buken ble også tynnet ut eller klippet bort på hannhunder samt klippet litt hår på tissen deres..

Håper du ble litt klokere eller at noen med GS kan forklare deg ordentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da har jeg funnet ut at hun har for mye pels på de stedene det skal være lite, og for lite der hun skal ha mye. (Og det hadde hun før jeg begynte med "stellet" mitt altså.) Men jeg ser i alle fall hva jeg kan fjerne mer av. Takk for link, Anette, og for beskrivelse, Blondiemamma. Kristiin: joah, LITT likhet er det jo mellom spaniel og setter, men jeg tror ikke jeg skal ta ørene på samme måte.. :) Jeg vil også helst klippe minst mulig, siden dette bare er noe ekstra greier jeg gjør sånn helt av meg selv frivillig. Vet jo at pelsen blir dårligere av å klippes, men det er godt mulig hun er klipt endel før. Generelt er pelsen veldig ullen. Eller kanskje det har med fargen å gjøre? Hun er nemlig brun med tan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vis ørene er for lange skal de liksom klippet rett av og litt skeivt oppover mot halsen tror jeg!

Kan vi ikke få ett bilde av henne da? Hvordan du ha klipt henne?

Jeg har ikke klippet henne, jeg prøver å nappe mest mulig først. Hun er i utgangspunktet full av ullen underull. Jeg har kamera, men ikke kabel til å overføre bilder med dessverre. Og dessuten har jeg kommet ganske langt; dere skulle sett henne da hun kom hit første gangen, hun så ut som en kylling..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt bilde av før/nå :)

Skulle absolutt det! Nå har jeg startet med å ta venstre siden (tror jeg?), sånn at jeg selv kan se og sammenligne. Kan jo ta bilde av det da. :) Har tatt litt på høyre siden også, men man kan i alle fall se stor forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene... I stedet for å gjette - gå inn på NKK sine sider og se på rasestandarden! Bildet viser det meste!

Jeg har da gjort det, og syns bildet viser utrolig lite i grunnen.. :) Ser ikke hvordan det skal være på bakbeina - skal det være helt kort fra hasene og ned? Skal det være skjørt eller faner? Både foran og bak på bakbeina? Hvor skal fanene på frambeina starte, hvor lange skal de være..? osv Hunden jeg har foran meg har liksom faner rundt alle beina, som står til alle vinkler, og det er helt umulig å se tan-tegningene for all ulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...