Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebøker

Car00line

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg endelig råd til å kjøpe noen hundebøker.

Men jeg vet ikke helt hva jeg skal begynne med.

Jeg lurer på å kjøpe en om lydighet. Og klikkertrening. Og kanskje noe om hundens språk eller noe slikt noe..

Noen som har noen anelse om hvilke bøker jeg bør kjøpe?

Jeg vil begynne med lydighet nå, så er det noen bra bok om dette?

Har sett litt rundt, men vil høre andres meninger osv :)

Takker for svar^^

Skrevet

Jeg er litt i samme beitet som deg, så jeg kan jo slenge ut et forslag:

Hvordan var det med de canisbøkene om lydighet/klikker. Hvilke av de burde man lese først? Den om klikkeren? :) Eller finnes det andre bedre bøker?

Guest Kåre Lise
Skrevet
Jeg er litt i samme beitet som deg, så jeg kan jo slenge ut et forslag:

Hvordan var det med de canisbøkene om lydighet/klikker. Hvilke av de burde man lese først? Den om klikkeren? :) Eller finnes det andre bedre bøker?

Canisbøkene, klikkertrening for hunden er en fin begynnelse.

Lydighetstrening i teori og praksis er videre på den og tar for seg hele LP programmet, kjøper du denne vil du nok heller ikke gå glipp av mye fra førstnevnte trur jeg da det er mye det samme.

Skrevet

Den beste hundeboken jeg har lest er Kulturkollisjon mellom hund og menneske av Jean Donaldson og Ikke skyt hunden av Karen Pryor kommer på en sterk andreplass. Jeg synes det er såpass mange interessante hundebøker, men likevel såpass få av dem som er verdt å lese flere ganger, at jeg låner dem heller på biblioteket. Er det noe som faller i veldig god smak kan jeg eventuelt kjøpe den i ettertid.

Skrevet

Den de selger på canis om dempende signaler er knallbra! Er Turid Ruugås som har skrevet den.. Hunsker ikke helt hva den heter, men noe sånt som " Tale med hunden" eller no..

Skrevet
Den de selger på canis om dempende signaler er knallbra! Er Turid Ruugås som har skrevet den.. Hunsker ikke helt hva den heter, men noe sånt som " Tale med hunden" eller no..

På talefot med hunden ja. Den er veldig bra, men jeg ville ikke begynt med å lese en bok om signaler. Jeg anbefaler heller en bok som forteller mer generelt om hundehold.

Guest Gråtass
Skrevet

Hvis du ønsker bøker om adferd/enkle øvelser er Kontakt kontraktet av Eva Bodfält er ett must for alle hundeeiere. Fra valp til voksen hund (eller noe lignende) av Åsa Ahlbom er ett godt sted å starte for nybegynnere, når det kommer til klikkerbøker skal jeg ikke anbefale noe som helst, for der syns jeg det er mye rart (og ikke minst kjedelig..)

Skrevet

Klikkertreningboka er nå på 20% på canis! :) Tror jeg bare kjøper med en gang.

Skrevet

"Ikke skyt hunden" og "Klikkertrening for din hund" er to bøker som er gode til å begynne med :)

Skrevet
Canisbøkene, klikkertrening for hunden er en fin begynnelse.

Lydighetstrening i teori og praksis er videre på den og tar for seg hele LP programmet, kjøper du denne vil du nok heller ikke gå glipp av mye fra førstnevnte trur jeg da det er mye det samme.

Slenger meg på den. Jeg har begge og er kjempe fornøyd :)

Skrevet

Hvis du liker å lese engelsk så synes jeg at Pamela Dennisons "Complete Idiot's Guide to positive dog training" virker bra så langt...

Skrevet

Har nettopp bestilt noen hundebøker fra capri , til hyggelige priser :)

Feks kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt for kr 133.- og div Anders Hallgren bøker fra 33.- til 143.-.

• 2 weeks later...
Skrevet
Den beste hundeboken jeg har lest er Kulturkollisjon mellom hund og menneske av Jean Donaldson

Takk for tipset, sitter og koser meg med denne nå. Synes ressonementene hennes virker logiske og anbefalingene/tipsene nyttige og gode. Tror dette er en bra bok!

Guest Kåre Lise
Skrevet
Takk for tipset, sitter og koser meg med denne nå. Synes ressonementene hennes virker logiske og anbefalingene/tipsene nyttige og gode. Tror dette er en bra bok!

Veldig bra bok om du tar på skyggellappene i introduskjonen

Skrevet
"Ikke skyt hunden" og "Klikkertrening for din hund" er to bøker som er gode til å begynne med :rolleyes2:

Ja, ''klikkert trening for din hund'' er en god bok å begynne med. Jeg har ikke lest ''Ikke skyt hunden''

men hvis den er bra tror jeg at jeg må kjøpe den :huh:

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde en liten formue.. Bøker er så dyre. Jeg valgte ut 7 bøker(ja jeg vet, det var overdrivent mange) som hadde bra omtale og som jeg syntes hørtes nyttig ut, ble jo godt over 1500kr desverre. Så jeg måtte velge ut tre av dem og det var Parson og Jack Russell Terrier håndbok, Med hund på utstilling og Klick og Trick, senere skal jeg kjøpe Ikke skyt hunden.. må spare litt først.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...