Gå til innhold
Hundesonen.no

Terapihund/besøkshund


Knøttene

Recommended Posts

Jeg har flere ganger tenkt at jeg har en hund som ville egnet som ypperlig som terapihund/besøkshund.

Han er liten, han røyter ikke, han er verden snilleste og mest tålmodige, og er generelt veldig glad i mennesker.

Nå har jeg fått enda en som om mulig synes folk er enda mer fantastisk!

Halen går som en trommestikke hver gang noen går forbi, og han deler ut nusser og susser i det vide og breie.

Det er vel en forskjell på terapihund og besøkshund, hvor første kategori går med på å assistere i fysioterapi osv. mens siste er mer sånn som bare kommer på besøk og folk kan hilse og kose.

Begge deler er forsåvidt interessant, men i første omgang tenkte jeg mest på å besøke barn på sykehus, gamlehjem osv.

Hvordan går man frem for sånt?

Noen her som har prøvd?

I USA har de jo egne organisasjoner for terapihunder, men jeg har ikke funnet noe lignende her.

Synes det er et kjempegodt tiltak, og det er merkelig at ikke vi har kommet lenger på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennom mitt arbeid i helsevesnet tatt med meg kattene på besøk til et par sykehjem. Stor suksess. Jeg tenker også mye på dette med besøks- og terapidyr, faktisk er min drøm for fremtiden å en gang kunne kombinere mine to lidenskaper; sykepleie og dyr! Det eneste jeg kjenner til av slike tiltak er porsjekt eller grupper knyttet til ett bestemt sted e.l., som f.eks. kennel og hundekjøring på Tyrili i Folldalen (rusrehabilitering), gårder som er knytta til kommunen og har et opplegg via dem, eller private avtaler gjennom f.eks. en hundeeier som jobber i sykehjem og tar den med på tirsdager. MEN! Hva med å kontakte frivillighetssentralen der du er og foreslå å stille med terapi-/besøkshunder? Går an å gå turer med folk, komme på besøk med hunden osv. Helt supert at du vil bidra til andres glede gjennom dine egne hunder altså! Lykke til, håper du deler med oss hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke blitt noe stort i Norge enda. Men det er på vei. Jeg har planer om å få "godkjent" meg selv og bikkja gjennom antrozoologisk senter. Evt hvis vi venter et par år så jobber de med å få til en enda mere fylldig utdanning som er godkjent gjennom høyskolen i Ås.

http://www.antrozoologisenteret.no/

Ellers blir det jo å kontakte steder å høre om de kunne tenkte seg å få besøk av en pels i ny og ne bare for å få opp humøret og livskvaliteten til de som er der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som jobber på et sykehjem. De prøver å finne ulike måter å aktivisere beboerne på, og min venninne spurte meg om Isak ville komme på besøk. Hun har selv en labrador, men den blir litt stor og voldsom for beboerne. Har så langt hatt med Isak dit én gang. Kommer nok til å ta med Pablo etterhvert.

Du kan jo ta kontakt med et sykehjem eller en annen institusjon og høre om de har lyst på besøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...