Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden retrieveren Joko :)


carofo@online.no

Recommended Posts

Hei! Da har jeg endelig fått henta min lille nydelige valp, fra vestby hundeskole (veiviseren) Hun er en liten golden retriever, født 12.mai. Hun har opplevde mye nytt denne dagen, men hun er utrolig rolig og sosial for det. Neste steg, er å få hun renslig. For dere som ikke vet hva Vestby hundeskole er, så er det en hundeskole som avler valper for å få den til å bli førerhunder. Det er kun noen få som klarer det, så lite som 20%. Navnet hennes er Joko, som er satt av oppdretter der. Vi kan altså ikke bytte navn, men vi blir nok vant til det navnet også : ) Legger ved noen bilder, men flere bilder kommer senere :ahappy: Joko ligger nå rett ut på tepper rett ved siden av meg :lol:

14246_080715222312_2.jpg

14246_080715222307_1.jpg

14246_080715222315_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Takk : ) Ja, hun er helt nydelig :lol:

Må bare spørre, har du sikret de kompostelementene der? Eller er de kun støttet av kleskurven og noe annet på sidene der? :ahappy:

Jupp, de er sikret, var egentlig bare tilfeldig at moren min hadde satt kleskurev ved siden av :) Har festet toppen med kroker ( som følger med i pakken), og nede er det festet med en slaks boks i veggen ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig tass. :ahappy: Er det sånn at dere skal beholde henne til hun eventuelt blir førerhund, og deretter gi henne fra dere? Og beholde henne resten av livet hvis hun ikke er "god nok"? Eller har jeg misforstått? :D

Ja, det stemmer nok det :) Hun blir tatt inn til en slaks "eksamen" når hun blir 12 - 15 måneder, så blir spennede å se om hun klare det. Vi må nok være godt forbredt på det, for det blir VELDIG hardt å måtte gi henne bort. Det er flest labradorer som klarer testen, så de har bare et kull med golden retriever, og vi var så heldig å få en av de tre som ble født :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer nok det :) Hun blir tatt inn til en slaks "eksamen" når hun blir 12 - 15 måneder, så blir spennede å se om hun klare det. Vi må nok være godt forbredt på det, for det blir VELDIG hardt å måtte gi henne bort. Det er flest labradorer som klarer testen, så de har bare et kull med golden retriever, og vi var så heldig å få en av de tre som ble født :lol:

Golden valper er helt nydelige! Det var denne også :ahappy:

Vet du hva denne "eksamenen" går ut på? Og er det noe dere må gjøre for å forbedrede henne på å ta denne "eksamenen" ?

Har alltid lurt på dette, så griper sjansen til å spørre noen som sikkert har litt mer peiling enn meg :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk : ) Ja, hun er helt nydelig :ahappy:

Jupp, de er sikret, var egentlig bare tilfelig at moren min hadde satt kleskurev ved siden av :D Har festet toppen med kroker ( som følger med i pakken), og nede er det festet med en slaks krok i veggen ; )

Ah, smart :lol: Bare så for meg hele saken ramlet i hodet på valpen, hehe :) Liker hun å ligge under der? For det fungerer vel mer som et "tak" enn et bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden valper er helt nydelige! Det var denne også :ahappy:

Vet du hva denne "eksamenen" går ut på? Og er det noe dere må gjøre for å forbedrede henne på å ta denne "eksamenen" ?

Har alltid lurt på dette, så griper sjansen til å spørre noen som sikkert har litt mer peiling enn meg :D hehe

Vi har egnetlig ikke fått vite noe om hva denne testen går ut på, men antaglighvis hvordan den reagerer på diverse ting, som fek.s når den møter andre hunder, om den har noen uvaner, eller noen andre plager som ikke gjør den i stand til å bli trent opp, som feks. nervøsitet. Vi har fått med en CD til dataen, hvor det står masse fakta, skal få lest dette en dag, og se om det står noe om denne testen :lol:

men det er en del ting vi må gjøre for å forbedre sjangsen for å klare denne "testen".

- Ta mye på hunden, det vil si , ører, snute, føtter, armer osv. Da en blind person er nødt for det, for å sjekke om alt er i

orden.

- Vi kan ikke sparke ball/kaste pinne osv, for det passer dårlig om hunden vil se noen sparke fotball, og dra med seg eieren.

- Vi må trene lydighet og en del forskjellige øvelser, slik at den kommer når du roper på den, og ikke holder seg lengre unna enn 5 meter.

- Ta den med på alle mulige transporter, som feks. Bil, buss, t-bane, tog , båt.

- Bli kjent med andre dyr , og ikke være redd for dem.

- Være trygg i trafikk.

- Være trygg i forskjellige miljøer, både skog og mark, kjøpesentre, matbutikker, glatte gulv, trapper, heier osv.

- Ikke ha den i sofa/seng, da dette er en dum uvane om en stor hund plutselig skulle hoppe oppå sin blinde eier.

Var de jeg kom på nå, kan heller legge til mer om jeg kommer på flere punker ;)

Ah, smart :) Bare så for meg hele saken ramlet i hodet på valpen, hehe :P Liker hun å ligge under der? For det fungerer vel mer som et "tak" enn et bur?

Ja, dette hadde ikke vært noe godt, stakkar. Vi bruker den som seng på dagtid, og på natten fester vi et kopostgjerde foran igjen som en slaks "dør" slik at det blir et bur (kan ta bilde). Vi hadde tenkt å bruke bilburet vi kjøpte til henne, men det blir for liten plass. De på hundeskolen ba oss om å ha valpen i bur på natten og når vi ikke var hjemme. Hun virker som hun føler seg trygg inni der ja. Hun har lagt seg for en stund siden, og jeg lå å strøk henne til hun søvnet, og har ikke hørt noe piping etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub:

Nå har vi kommet hjem fra den nest siste turen i dag. Joko har løpt og kost seg masse! Så fotogen var hun ikke, men fikk noen bilder ;) Vi har vært på masse turer i dag, jeg har gått ut med hun neste hver time, og det elsket hun : ) Hyggelig å se hvor godt hun syntes det er å komme ut og leke. Hun lyder nå navnet sitt , og går veldig fint i bånd allerede. :wub:

14246_080716232733_1.jpg

14246_080716232737_2.jpg

14246_080716233557_1.jpg

14246_080716233600_2.jpg

14246_080716233604_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Vi har vært på besøk hos min bestemor i en uke nå, og Joko har kost seg veldig! Vi har vært å bada i hele uka (i det nydelige været) Hun elsker alt av vann :) Vi var også å besøkte en valp, som broren min har :lol: Joko har kost seg med Pia, som er en blandingshund som bestemor også passet samtidig. Hun har ikke gjort noe fra seg inne ^^

Fler bilder kommer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går bra med Joko :) Hun har blitt husvarm og elsker å bite på alt! :P Men det er jo helt vanlig i den aldern :P Ellers er hun veldig flink til å være alene. Hun går rett og slett å legger seg. På natten sier hun ikke ett kvekk :P Vi bruker ikke bur på natten mer, da kun er roligere uten. Men, som vi forstod det, sa de kun at vi måtte ha henne i bur til vi stolte på henne. Hun har nesten blitt husten, selv om det skjer noen uhell her og der. Men det er neste punkt på lista som skal læres.

Ting hun allerde har lært er ;

-Sitt

-dekk

-Gi lapp

Hun er veldig glad i å jogge ved siden av meg, og det passer med yppelig :lol: Fotfølger meg :P Hun er utrolig sjalu, så kattene føler seg nok litt utenfor. Her kommer jeg inn i stua og koser med kattene som ligger på gulvet " hei vennen " Da er det en liten krabat som kommer løpende og jager kattene bort, og kommer uskyldig til meg ;p Men det blir nok bedre etterhvert :P Joko er veldig begeistret for kaninene, men også nysgjerrig på kattene. Tror den begge syntes hun er litt voldsom, men tror de blir perlevenner hele gjengen, når hun er over denne tiden :P

Legger inn noen nye bilder av min lille rakkerunge:) :huh:

post-4280-1217721653_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går det ikke an å legge inn fler bilder : O ?

Hei! Det enkleste er å gå inn på www.tinypic.com og laste ned bilder der og kopiere den texten som har IMG foran og bak :huh: Så limer du den inn her så kommer bildet, du kan ta med så mange bilder du vil :happy:

Valpen er utrolig gossig! Skal dere ha ny hund hvis den skal bli førerhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det enkleste er å gå inn på www.tinypic.com og laste ned bilder der og kopiere den texten som har IMG foran og bak :huh: Så limer du den inn her så kommer bildet, du kan ta med så mange bilder du vil :happy:

Valpen er utrolig gossig! Skal dere ha ny hund hvis den skal bli førerhund?

Aha, så det er et vist anntall bilder man kan legge som vedlegg da :) Da skal jeg gjøre det :P

Om hun blir førerhund skal vi enten prøve oss på ny valp, eller evt. få kjøpt en ny valp, håper jeg ihvertfall! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...