Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips ang trening av valp...


Baby

Recommended Posts

Har ei venninne som har en 4 mnd gammel valp som er blanding mellom Schæfer, Golden, gordon setter, buhund og Ausralian sheperd.

Hun sliter veldig med denne tispa. Hun er rett og slett "gal". Piper HELE tiden, men vet aldri hvorfor hun piper. Prøver å leke med henne, men hun er ikke interissert i å leke, når man kaster en leke, pinne el.l så ser hun bare dumt på en.

Har prøvd å lære henne å gå spor, men hun skjønner ingenting. Hun nekter å putte nesa i bakken.

Det virker som om hun vil leke, men når man prøver, så skjønner hun liksom ingenting.

Hun liker å "sloss" med andre hunder.

Virker veldig forvirret og eieren sammenligner henne med en kilos tung sprettball.

Noen tips? Det er tydlig at hun trenger hodetrim, men hvordan?

Hun minner meg forøvrig mee om Aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne valpen høres deperimert ut...

Hva med å prøve klikker trening? Etter det jeg har skjønt, så er det veldig god mental trening for hunden. Samtidig som at det er gøy. Man må jo ikke bruke leker som belønning, man kan jo bruke noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne valpen høres deperimert ut...

Hva med å prøve klikker trening? Etter det jeg har skjønt, så er det veldig god mental trening for hunden. Samtidig som at det er gøy. Man må jo ikke bruke leker som belønning, man kan jo bruke noe godt.

Nå ble jeg nysgjerrig: hvorfor tror du valpen er deprimert??

Jeg lurer på hvor denne valpen ble kjøpt jeg. Hvor vokste valpene opp og i hvilket miljø lurer jeg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen kommer fra Tromsø. Hun var visst veldig godt sosialisert der. Hvordan det var der vet jeg jo ikke, men kan spørre henne en dag, men hun har iallefall vært veldig trygg fra dag 1.

Hun er ikke redd noenting og har aldri vært det.

Deprimert er hun nok ikke for hun er glad hele tiden, hopper og spretter hele tiden.

Det er litt sånn "kom å lek med meg". Men når man skal leke med henne så skjønner hun liksom ikke hvordan hun skal leke.

Som sagt når man kaster noe til henne så kikker hun dumt på en, og når man tar en leke, tauleke f.eks og vifter forran henne med, prøver å få til en drakamp med henne så kikker hun bare dumt da og.

Hun har slike aktivitetsleker sånn som man gjemmer godbiter inni og hun må skyve osv for å finne de, det gjør hun, men virker som om hun syns det er kjedelig for hun bruker ikke mange sekundene på det.

Men, sånn ellers så virker det nesten som om nesen hennes "ikke fungerer". Man kan kaste en godbit til henne, hun sitter å ser rett ned, om godbiten havner rett bak eller rett forran så klarer hun ikke å lukte seg frem til den.

Eieren er veldig frustrert nå, hun trenger noen tips for hun maser og piper HELE TIDEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rett og slett ut som hun må trenes opp til disse tingene? Ikke alle hunder kommer "ferdig" med innebygd lyst til å ha drakamp. Belønn for all mulig kontakt med leken, og bygg det sakte men sikkert opp til at hun tar den i munnen f. eks.

Angående godbitene på bakken så er det også noe de må få forståelse for. Ikke alle "skjønner" at de lander eller at det går an å finne. Kast så veldig lett at hun SER hvor den lander, gjør det enkelt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, hun har visst prøvd dette, men ingen fremgang i det heletatt.

Kan jo få prøvd å hjelpe henne litt på trening neste uke da. Er trening i dag, men da skal frøkna mi opereres så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo tross alt en valp. Kanskje lurt å ta tiden til hjelp?

Jeg har møtt mange smårare valper i mitt liv, kanskje det går over etterhvert.

Men hun piper mye? I hvilke situasjoner gjør hun det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen kommer fra Tromsø. Hun var visst veldig godt sosialisert der. Hvordan det var der vet jeg jo ikke, men kan spørre henne en dag, men hun har iallefall vært veldig trygg fra dag 1.

Hun er ikke redd noenting og har aldri vært det.

Deprimert er hun nok ikke for hun er glad hele tiden, hopper og spretter hele tiden.

Det er litt sånn "kom å lek med meg". Men når man skal leke med henne så skjønner hun liksom ikke hvordan hun skal leke.

Som sagt når man kaster noe til henne så kikker hun dumt på en, og når man tar en leke, tauleke f.eks og vifter forran henne med, prøver å få til en drakamp med henne så kikker hun bare dumt da og.

Hun har slike aktivitetsleker sånn som man gjemmer godbiter inni og hun må skyve osv for å finne de, det gjør hun, men virker som om hun syns det er kjedelig for hun bruker ikke mange sekundene på det.

Men, sånn ellers så virker det nesten som om nesen hennes "ikke fungerer". Man kan kaste en godbit til henne, hun sitter å ser rett ned, om godbiten havner rett bak eller rett forran så klarer hun ikke å lukte seg frem til den.

Eieren er veldig frustrert nå, hun trenger noen tips for hun maser og piper HELE TIDEN!

Ting som faller inn i hodet mitt: Hadde denne valpen flere søsken der hun vokste opp? Eller var hun alenevalp kanskje? Ang. lek med gjenstander, så er det ikke sikkert hun har sett mange leker før hun flyttet fra "oppdretteren" sin. Noen oppdrettere gir valpekullene de har masse leker å styre med fra de er 2-3 uker gamle mens noen tenker ikke på dette, og jeg ser lett for meg at en valp ikke vet hva den skal "gjøre" med noe når man så kaster en leke.. Og det med at hun ikke vet hva hun skal gjøre når hun prøver å leke ellers, - kanskje hun ikke har hatt så mange søsken å "øve seg" på å leke og hærje med?

Jeg regner med at valpen har fått en skikkelig sjekk hos veterinær for å utelukke eventuelle mangler av noe slag? Jeg tenker da på syn og hørsel, f.eks, og om de to sansene er "på topp" .. Kom til å tenke på dette siden hun piper så mye.

Og godbiter på bakken ER vanskelig når man er veldig ung :wub: Begge mine hunder måtte lære seg å lete etter godbiter på bakken men det kom seg ganske raskt etterhvert som de ble litt eldre. Når hunder er veldig unge, type bare noen uker gamle, så har de mye dårligere syn enn en voksen hund. Spesielt ting som ligger i ro er vanskelig for dem å se - det er mye enklere å se ting som rører på seg. Tror valper har dårlig dybdesyn blant annet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...