Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassere gjeterhunder som ikke tenner på sau?


ipadda

Recommended Posts

Jeg lurer på en ting...

Hvordan kan det ha seg at enkelte sauebonder velger og avlive hundene som ikke tenner på sau fremfor å omplasere de ?

Er det ikke bedre de får en ny sjanse.. ?

Jeg kjenner to bonder som handler på denne måten, altså, tenner ikke hundene på sau innen de fyller ett år, blir de avlivet! Her er det ikke snakk om omplasering o.l ... Da jeg spurte hvorfor sa han at det tok alt for mye tid osv..

Hva mener dere, burde de få en ny sjanse, selv om de ikke tenner på sau ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det nok finnes aå alt for mange border collies/bc-blandinger som det er - at det er vanskelig å finne hjem til ennå flere.

Kanskje ennå vanskeligere med en gårdshund som kanskje ikke har allverden av sosialisering eller erfaring med alt det der som "vanlige" hunder bør kunne i 1 års alder.

Dessverre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting...

Hvordan kan det ha seg at enkelte sauebonder velger og avlive hundene som ikke tenner på sau fremfor å omplasere de ?

Er det ikke bedre de får en ny sjanse.. ?

Jeg kjenner to bonder som handler på denne måten, altså, tenner ikke hundene på sau innen de fyller ett år, blir de avlivet! Her er det ikke snakk om omplasering o.l ... Da jeg spurte hvorfor sa han at det tok alt for mye tid osv..

Hva mener dere, burde de få en ny sjanse, selv om de ikke tenner på sau ?

Det tar for mye tid for en bonde. Han trenger en hund som kan jobbe, ikke en som bare subber rundt på gården og koster penger. Det er harde fakta...

Hva jeg mener; jo det er greit at bonden avliver. Stort sett er slike hunder lite sosialiserte, neppe husreine og kan ikke en skitt. Antageligvis har de også blitt utsatt for behandling som ikke er så bra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh.. Bønder fremstilles ikke akkurat i et sympatisk lys her, syns jeg.. Er alle bønder sånn, liksom? Siden vi er så opptatt av hva bønder gjør med BC'ene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel alle typer bønder, slik som det er med hundeeiere generelt og...

Det finnes nok BC'er på gårder (iallefall der jeg bor) som ikke jobber mye med sau, men som likevel trakker på gården og koser seg med både familie og andre dyr...

De hundene har det vel så godt (om ikke bedre) enn en del av disse stakkars overnervøse hundene som har blitt dikket og dullet med i en leilighet i byen hele livet.

Nei, jeg sier ikke at ALLE gårdshunder har det godt, men som med så mye annet her inne, så er folk EKSTREMT flinke til å feie alle under én kam, og sette seg selv på en pidestall.

(sorry)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm... Bor på gård og faren min er 100% bonde. Han likte ikke hunder tidligere ("Vi skal ikke ha noen flere bikkjer her!"), men han her helt GAL etter Amira. Han ville blitt like lei seg som meg om Amira hadde dødd, for å si det sånn. Veldig dumt å sette alle bønder i samme bås. Veldig mange bønder har samme interesser og følelsesmessige forhold som andre yrkesgrupper... Jeg kjenner MANGE sauebønder og alle deres BC'er er husreine og normalt lydige hunder. De fleste av de fungrer også som vanlige familiehunder som er med familien på utflukter. Det får være måte på fordommer altså...!

Anyways... En BC som ikke gjeter har kanskje flere feil? Det er flere folk enn bønder som avliver hundene sine. Men det er nok tilfellet at en bonde tar lettere på avlivning av en ikke-gjetende BC fordi avliving av svake og dårlige dyr (slakt) er en viktig del av forvaltningen under en produksjon. Jeg mener ikke at hunden blir tatt på lik linje som en sau, men en bonde forstår at landet ikke har noe behov for flere dårliger border collier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at mange bønder har dårlig erfaring med å omplassere sine ubrukelige hunder også?

Nettopp fordi de ofte (?) er dårlig sosialisert, ikke husreine og lite trent.

Ellers er jeg enig med bcAmira og Roma. Bønder er da vel en like mangfoldig gruppe som en hvilken som helst annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...