Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO

Kristiin

Recommended Posts

RIK

RIK er Verdens STØRSTE hundesport og består av mange forskjellige programmer.

IPO som er det programmet som trenes mest består av- Spor/Lydighet/Forsvar

SL er en Spor-Lydighetsprøve, dette er en populær prøveform ute i verden. Mange velger og starte i SL før man går videre.

AD / UHP eller utholdenhetsprøve er en annen form man kan prøve sin hund i innenfor IPO, dette er en prøve hvor hund skal følge sin syklende fører over en distanse på 20 km. Denne distansen skal gjennomføres på av dommer anvist tid. Under og etter prøven kontrolleres hundens fysiske og psykiske tilstand.

Dette er bare noen av programmene som finns i Rik-programmet. se Nkk Rik-regler for mere info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO er en forkortelse for International Prüfungsordnung og er FCI`s internasjonale brukshundprogram. Det består av tre hovedøvelser, gruppe A er spor, gruppe B er lydighet og Gruppe C er forsvarsarbeid. Disse tre hovedøvelsene består igjen i mange delmomenter som bedømmes. Dette er tre forskjellige øvelser som er satt sammen for å teste den allsidige brukshunden. Den harmoniske, driftsssterke hunden som kan føres og som kan konsentrere seg rolig når det trengs. I Europa og verden forøvrig har man funnet ut at brukshunden har sin plass også i det moderne samfunn. Det er stor etterspørsel etter brukshundens tjenester fra politiet, forsvaret, redningstjeneste, spesialsøk osv I Europa har man funnet ut at den beste måten å få tilgang på gode brukshundemner i samfunnets tjeneste, er å holde konkurranser for sivile oppdrettere i programmer relevant for tjenestebruk. Det har vist seg at den rene eksteriøravlen har gjort det vanskeligere for det offentlige å få tilstrekkelig tilgang på egnede brukshunder. Derfor har FCI sitt internasjonale brukshundprogram, og Norsk kennelklubb har tatt dette inn i sitt regelverk. I IPO skal samme hund vise evne til ro og konsentrasjon i sporet. Den skal vise førbarhet, og samarbeidsvilje i lydigheten og den skal vise et høyt temperament, belastbarhet og sterke drifter som lar seg kontrollere i forsvarsarbeidet. Dette gjør at man får en svært allsidig prøveordning som premierer den allsidige brukshunden. Dette gir oppdrettere mulighet til å velge de avlsdyrene som egner seg og gjør det bra i denne sporten. Når slike konkurranser får prestisje, avler oppdretterne med tanke på å oppnå resultater. Det gjør at man får fokus vekk fra de rene eksteriørhundene og produserer hunder som egner seg til samfunnsnyttig tjeneste.

Det er selvfølgelig mye billigere for det offentlige å få dekket sitt behov for gode brukshunder ved sivile oppdrettere, enn at de selv skal ha et komplett avlsprogram. Dette ville kreve enorme ressurser dersom en skulle ha en bred avlsbase og unngå innavlsproblemer ol.

En vesensforskjell i forhold til annen brukshundsport er også at dommeren hele tiden skal tenke på hundens kvalitet og ikke bare fokusere på det treningsmessige resultat. Dette nettopp med tanke på å premiere de avlsmessig interessante hundene.

For de som ikke vil drive med forsvarsarbeid er det også full anledning til å bare konkurrere i spor og lydighet, eller bare spesialkonkurranser i spor. Det internasjonale sporhundprogrammet er særdeles krevende sporkonkurranser der vi i Norge har store problemer med å hevde oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
IPO, kan noen fortelle litt nærmere hva det er ?

For å være helt ærlig har jeg ikke helt kjønt det. Har sett en del bilder der hunder bitter en i armen. Hva er hensikten med det?

edit; hva står IPO for fresten?

Schützhunder biter ikke i armen, det er essensielt her. Den biter en figurant i bitearmen, en stooor bitepølse. En IPOtrent hund vil ikke bite noen i armen mer enn andre hunder.

Opprinnelig en tysker som for en hundre års tid siden fant ut at ett sånt program var fint for å kunne se bruksegenskapene til schäferhunden i avlsammenheng og utøves sivilt.

For å trene og stille til prøve i gruppe C ( bitearbeidet ) må fører ha bestått RIK grunnkurs og fått lisens fra NKK for ekvipasjen.

RIK er Verdens STØRSTE hundesport og består av mange forskjellige programmer.

IPO er verdens største hundesport. RIK ( Regler for Internasjonale Konkurranser ) er bare det noen her på berget har valgt og kalle dette og i tillegg tatt inn to Nordiske grener, rundering og spor ala NBF.

Prøver innen RIK reglene: ( Alle disse unntatt de merket RIK er med i IPOprogrammet )

Begynnerprøve B

Begynnerprøve AB

Begynnerprøve ABC

Spor- og Lydighetsprøve 1

Spor- og Lydighetsprøve 2

Spor- og Lydighetsprøve 3

IPO 1 / SchH 1

IPO 2 / SchH 2

IPO 3 / SchH 3

RIK Bruksprøve Spor 1

RIK Bruksprøve Spor 2

RIK Bruksprøve Spor 3

RIK Bruksprøve Rundering 1

RIK Bruksprøve Rundering 2

RIK Bruksprøve Rundering 3

Sporhundprøve 1

Sporhundprøve 2

Utholdenhetsprøve

Ferdselsprøve > Må først bestås for å stille til alle ovennevnte prøver. ! Består av en lydighetsdel og en ferdselsdel.

Alle godkjente prøver er stamtavleberettighet og vil tilføres hundens tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trene og stille til prøve i gruppe C ( bitearbeidet ) må fører ha bestått RIK grunnkurs og fått lisens fra NKK for ekvipasjen.

For å stille til prøve, det være seg A, B eller C, må vel hunden også ha gjennomført og bestått ferdselsprøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
For å stille til prøve, det være seg A, B eller C, må vel hunden også ha gjennomført og bestått ferdselsprøven?

Riktig, om du tar deg tid til å lese nest nederste linje i inlegget mitt. :ahappy:

Ferdselsprøven er obligatorisk for samtlige prøver i RIKprogrammet. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, om du tar deg tid til å lese nest nederste linje i inlegget mitt. :ahappy:

Ferdselsprøven er obligatorisk for samtlige prøver i RIKprogrammet. <_<

Nei, det leste jeg ikke, bare skummet. Men tenkte det gjerne var hensiktsmessig at det sto noe lenger oppe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Må hunden ha bestått ferdelsprøve får å stille i utholdensprøve?

Det kan se ut som den er unntaket.

Kopierer fra RIK reglene:

Dessuten skal hunden ha bestått

Ferdselsprøve før start i IPO Forprøve, SchH1, IPO1, VPG1, SL1, R.SP1, R.RP1, SPH1 og

SPH2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...