Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundelufting med bil

Djervekvinnen

Recommended Posts

Har ikke lest alle innleggene like nøye, men leser noe sjokkert at det virker som om det er akseptert å trimme hundene etter bil o.l. Ved lov så er dette faktisk forbudt! Les: det er ikke tillatt å mosjonere dyr vha motoriserte kjøretøy. En annen misforståelse er også at hundekjørere bruker dette. Svært mange av de bruker trehjulinger eller firhjulinger der motoren er fjernet, eller i fri, og så trekker hundespannet doningen på sommeren. Det er vesensforskjellig fra å slippe bikkja ut av bilen og la den spurte etter. Jeg har faktisk flere eksempler på bikkjer som er ihjelkjørt av egen eier på denne måten.

For meg blir det ikke noe annet enn latskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg synes dette høres ut som trening eller russisk rulett.. Men hvis hunden synes dette er moro og løpe foan bilen på en rett strekke hvor det ikke er annen trafikk eller folk så må den få lov til det.. De sier jo at hundene koser seg..

Faren til samboern min hadde en Kleiner Münsterlender før og de bodde ved en grusvei som var ganske øde. På denne grusveien var det en bratt bakke. Svigerfar kjørte moped (med sånn lasteplan foran) med hunden springende ved siden av og når hunden ble sliten hoppet den opp i lasteplanet :) De kjørte denne strekningen hver dag og hunden var sprek som fy den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elinhe skrev:
Vet ikke helt om jeg synes dette høres ut som trening eller russisk rulett.. Men hvis hunden synes dette er moro og løpe foan bilen på en rett strekke hvor det ikke er annen trafikk eller folk så må den få lov til det.. De sier jo at hundene koser seg..

Faren til samboern min hadde en Kleiner Münsterlender før og de bodde ved en grusvei som var ganske øde. På denne grusveien var det en bratt bakke. Svigerfar kjørte moped (med sånn lasteplan foran) med hunden springende ved siden av og når hunden ble sliten hoppet den opp i lasteplanet :) De kjørte denne strekningen hver dag og hunden var sprek som fy den..

I det tilfellet her hos oss, så koser ikke hunden seg overhodet. Den løper for livet, -livredd for å bli kjørt ifra! Han er halvveis nervevrak og har sterk seperasjonsangst. I tillegg er han ikke helt trygg å ha løs, og eieren kjører som regel fremst, med hunden etter bilen i støvet på veien... Helt ****** spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorligtalt, dette hørtes helt forferdelig ut.

Det eneste tilfelle jeg kunne forstå meg på må være den som løp veien opp til hytta selv.

Men den bilen på filmen vil jeg da si presser hunden til å løpe, hvertfall en stund i begynnelsen.

Hadde hunden mistet fotfeste et øyeblikk, hadde den med stor sannsynlighet havnet under bilen.

Og tenk å ha på samvittigheten å ha kjørt på sin egen hund pga. latskap. Nei, huff.

Jeg har en husky hos meg nå denne uka, og har hatt den her før også, og den bruker jeg å ha med på ridetur hver dag,

da den naturligvis løper løs da. Og den synes det er skrekkelig morsomt å kappe den siste sletta hjemover mot stallen, men ellers er jeg forsiktig med å ikke presse den til å løpe. Men den er igrunn overalt på en gang i fullt firsprang bortover laangt foran hesten og meg :) Men det er MYE tryggere enn med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anniken&rotta skrev:
I det tilfellet her hos oss, så koser ikke hunden seg overhodet. Den løper for livet, -livredd for å bli kjørt ifra! Han er halvveis nervevrak og har sterk seperasjonsangst. I tillegg er han ikke helt trygg å ha løs, og eieren kjører som regel fremst, med hunden etter bilen i støvet på veien... Helt ****** spør du meg...

Da synes jeg ikke det hørtes veldig bra ut.. Stakkars hund. Det må jo gå an å se an på hunden hva den liker og ikke liker. Jeg mener nå at hunden skal like treningen, og ikke bare trenes for å "slites" ut. Hvis hunden er bak bilen, hvordan ser eieren som kjører bilen (i tillegg alt veistøvet) hvor hunden er til enhver tid? Det hørtes ikke ut som dette kommer til å ende bra..

Kan vel ikke være særlig heldig med alt det støvet i nese og øyer heller.. Jeg synes hvertfall ikke veistøv er behagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Eurasier, og sannsynligvis pyrineer, er ikke hunder jeg vil anbefale om man har noe ambisjoner i hundesport. Bichon utgår på bjeffingen. Det er (heldigvis!) forskjell på raser, og det er en grunn til at noen raser går igjen, på godt og vondt. Av gruppe 1 har du jo colle, lang- og korthår. Det har vært noe mentale svakheter på dem, men jeg har inntrykk av at det bedres. Det er himla mye røyting og børsting. Og så vil jeg generelt sett fraråde sports/jaktvarianter av rasene. Alle disse er aktive bruksraser som tåler å brukes en god del uten å være hypervarianten. Noen av jaktvariantene har mye stress og dårligere mentalitet. Det er ikke alle som får dem til, og jeg synes helt ærlig at de bør være hos noen som jakter, eller minimum satser mye på hundesport.
    • Hahaha! Har tenkt lenge for å klare komme på noen raser å supplere med. Det er alltid golden, labrador og springer som foreslås, fordi de er hva de er, og de andre rasene er det ikke.  Det ble vanskelig. Raser med masse, tykk pels vil ikke jogge i varmen, så pyrineer og eurasier utgår på det.  Bichon? De individene jeg har møtt har vært fine og gitt et inntrykk av rasen som fin. Jeg kommer heller ikke på flere raser som passer alle kriteriene like godt som de Simira nevner.  Aldri hørt om en kjip labrador, men det ble avlet noen lite rasetypiske og dårlige golden under store popularitetsbølger, og det finnes visst sure og gretne springere også. Velg oppdretter med omhu.    Edit: "retrieverne" ville jeg unntatt Nova Scotia Duck Tolling, Curly Coated og Chesapeak Bay fra. De to første er ihvertfall noe annet enn typisk lab og golden. Nervøsitet blant første, vokt på andre. Siste er jeg usikker på, men den er sjelden, og det er sikkert en grunn til det. 
    • Jeg er enig med resten. Om man har økonomi selv til dekke mye er det jo veldig bra!   Dyrlege prisene har økt ganske så mye de siste årene da så det jeg betalte for operasjon av kreft kul i 2016 til forrvge hunden min var ca det samme jeg nylig betalte til hun jeg har nå for ørerens under lett bedøvelse og blodprøve 11300-,   Jeg har ikke økonomi til ikke ha forsikring med de prisene som er nå. Har hatt Agria siden 2006 og er godt fornøyd med de.Har ikke brukt de så alt for mye men,endel har det jo blitt. Årssummen øker jo jevnt og trutt der også selv om rasen jeg har ike er den dyreste forsikre. Var på litt over 4000,- for 8 år siden nå er den på 8000,-
    • Med tanke på ønske om terapihund, hundesport og familieliv så tenker jeg jo at retrieverene, eventuelt engelsk springer spaniel eller storpuddel, er generelt gode alternativer. Husk også at barn under 16 ikke skal ha selvstendig ansvar for hund. Det er litt rom for tolkning der, men jeg ville ihvertfall gjort en seriøs vurdering på hvordan barnet vil takle og håndtere en uventet situasjon på tur, om hunden kommer seg løs og skremmer noen, blir angrepet av en annen hund, jager vilt e.l.
    • Hei! Vi er en familie på 6, 4 barn fra 15år til 1år. Jeg er hovedsakelig den som har lyst på hund, og det vil nok jeg som hovedsakelig har ansvar for både luftig og trening. Håper også at de to eldste på 15 og 12 skal kunne lufte uten problem. Jeg har tidligere hatt flere hunder i hus, blant annet Border Collie, Rottweiler, Dobermann-blanding og Chihuahua. Jeg trives nok best med hunder i gruppe 1, men ønsker meg nå noe mer stødig, uten for mye risiko for mentale brister, vokt osv.  Jeg kommer nok heller ikke til å være like aktiv på trenings fronten, selv om jeg har et ønske om både lp og agility på hobbybasis.    Hunden vil hovedsakelig være familiehund, og være en del av hverdagskaoset, med masse lek og moro, følging på fotballtreninger, en joggetur i ny og ne, lengre turer i helger. Min store lidenskap er hund, så mentalttrening vil bli lagt inn litt hit og dit innimellom.    Den må tåle besøk, nye situasjoner og helst ikke ty til bjeffing ved hver minste ting. Vet at dette er ting som også må trenes på, men ønsker en rase der det er 90% sjanse for å lykkes enn 10%. Hvilke raser tenker dere kan passe inn hos oss? Har også en drøm om å utdanne denne hunden til terapi hund, men det vil tiden vise.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...