Gå til innhold
Hundesonen.no

En død flått-historie

Tøfflus

Recommended Posts

Skrevet

Igår så jeg en slik ekkel liten "kladd" i underleppen på en av hundene, iiik, en flåttj#¤%...... :frantics:

Frem med nyinnkjøp flåttfjerner, en sånn kubein-ting, og satte igang. Men neida, den bare "smatt" igjennom. Hmmm, funker ikke denne tingen da...prøvde igjen, samme sak, flåttj#¤% slimet seg gjennom "kubeinet".

Så da måtte pinsetten frem. Litt strul for å få tak, men av kom den da til slutt, helt intakt.

Og etter å ha fått av flåttj#¤% skjønte jeg hvorfor den bare "slimet" seg gjennom kubein-tingen.

Flåttj#¤% var dau som ei sild!

Posen var tom og slapp som en...(ja, her nevnes ingenting) og flåttj#¤% rørte ikke et bein.

Dette har jeg aldri sett før. En flåttj#¤% som sitter fast, ikke har suget en dråpe blod, og attpåtil er stein død?!?

Er dette vanlig eller er mine hunders underlepper full av "drep-flåttj#¤%" remedier logik.png

Skrevet
Igår så jeg en slik ekkel liten "kladd" i underleppen på en av hundene, iiik, en flåttj#¤%...... :|

Frem med nyinnkjøp flåttfjerner, en sånn kubein-ting, og satte igang. Men neida, den bare "smatt" igjennom. Hmmm, funker ikke denne tingen da...prøvde igjen, samme sak, flåttj#¤% slimet seg gjennom "kubeinet".

Så da måtte pinsetten frem. Litt strul for å få tak, men av kom den da til slutt, helt intakt.

Og etter å ha fått av flåttj#¤% skjønte jeg hvorfor den bare "slimet" seg gjennom kubein-tingen.

Flåttj#¤% var dau som ei sild!

Posen var tom og slapp som en...(ja, her nevnes ingenting) og flåttj#¤% rørte ikke et bein.

Dette har jeg aldri sett før. En flåttj#¤% som sitter fast, ikke har suget en dråpe blod, og attpåtil er stein død?!?

Er dette vanlig eller er mine hunders underlepper full av "drep-flåttj#¤%" remedier logik.png

Jeg har aldri prøvd en slik flåttfjerner som du beskriver her, har bare bruk neglelakkfjerner på en vattdott og holt dette en stund på flåtten. Da har den etter en kort stund blitt bedøvet og falt av dyret. Syntes det var for ille å søle bort godt brennevin til dette bruket! :D

Nå er det svært skjelden noen av mine dyr har fått på seg flått, selv om vi har bodd i nærheten av løvskog i mange år nå!

Men "Wester", den eldste katten vår fikk en flått i nakken i fjor sommer, den hadde spist seg god å feit, så jeg lot den sitte til den falt av av seg selv neste dag! Da tok jeg bare å kaster vesenet i søppla! :o

Men ang. flåtten som var stein død, kan jo hende at bikkja hadde dårlig ånde da, så flåtten tok repern før den rakk å suge blod!? :frantics:

Skrevet

Har opplevd flere ganger å finne døde flått på hestene. vanligvis etter at de er påført antiflåttmiddel, men innimellom ellers også. :frantics: å helt unormalt er det nok ikke. Men enig, de er UMULIG og få ut da ..

Guest lijenta
Skrevet

Min avdøde TIgergutt var av den sorten at de fleste flottene døde på han. Det virket som dem hadde i noen omganger iritert han og han hadde klødd hull på dem. Men andre ganger så så det ut til at dem hadde festet seg og dødd. Det skjedde hver sommer i de ti årene han levde. Den kubeine bruker å komme i to utgaver og noen ganger så må du bruke det minste kubeinet.

Skrevet

Oki, har bare aldri opplevd at en flått sitter så fast uten å ha suget blod og attpåtil er død :o

Godt det ikke er heeelt unormalt da, selvom det ikke er det vanligste heller :frantics:

Har sjelden, omtrent aldri, flått på mine så dette ble liksom en helt ny opplevelse. Kanskje det er noe i det, AnneM, at han hadde så dårlig ånde at flåttj#¤% bare ikke maktet presset ;):|

Uansett var han rimelig fornærmet på meg etterpå, hunden altså, ikke flåtten, den var jo død :D , at han gikk sin vei og ville ikke snakke med meg på en stund. Ikke så rart, all den tid jeg halte og dro i underleppen hans for å få vekk den flåttj#¤%

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...