Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer meg?

Ella8pv

Recommended Posts

Det sies at 18 % av de hvite Boxerene er døve på ett eller begge ører,

det har ikke blitt gjort noe undersøkelser om hvor mye hvitt de hadde og/eller om de var kritthvite, men nå har jeg god kontakt med rescue white boxer i statene, organisasjoner rundt omkring i verden, vår egen norsk snowboxerklubb og en drøss med eiere av hvite Boxere og etter min mening så er det kun helt hvite hunder ( uten de pigmentene Mari snakker om, f.eks flekker i huden når de er våte og brune/sorte flekker rundt omkring på kroppen ) som du finner de døve hundene.

Mine har begge flekker på seg og jeg vet med meg selv at neste hvite Boxer skal også ha en flekk eller to på seg :

n85263059521014872401qe6.jpg

Men nå skal jeg ikke skremme deg med å velge en helt kritthvit Boxer heller, de fleste hvite Boxere er faktisk helt hvite og det er jo bare et fåtall som er døve.

En annen ting er jo at en hund blir ikke døv med årene, oppdretter finner tidlig ut om valpen er døv eller ei, så det er lett å unngå dersom man ikke vil ha en døv hund, men man likevell vil ha en hvit Boxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 117
  • Created
  • Siste svar
Men du, hvordan er AB i forhold til boxeren egentlig?

Vanskelig å si da AB ikke er en spesielt homogen rase.

Jeg har skrevet endel om rasen her inne om du er interessert. Søk på "amerikansk bulldog" med meg som forfatter så komme det sikkert opp ganske mye.

Men du kan ta utgangspunkt her, her og her.

Men jeg tror jeg kan si at det nok er litt mer alvor i ABen når de blir voksne, enn det er i Boxeren. AB'n kan god ha litt vakt. Men like livlige, glade og fulle av spillopper er de nok! :ahappy:

Hvem er ABen du kjenner?

etter min mening så er det kun helt hvite hunder ( uten de pigmentene Mari snakker om, f.eks flekker i huden når de er våte og brune/sorte flekker rundt omkring på kroppen ) som du finner de døve hundene.

Ikke for å være vrang, men det trenger ikke å stemme. Men det er helt riktig at en hvit hund med mye pigment (spesielt da i huden, flekker trenger ikke ha så mye med saken å gjøre) er mindre sannsynlig at er døv. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucha. Har en del bilder jeg har tatt av henne, både som helt liten og fra bare et par uker siden, men jeg har ikke lyst til å legge dem ut uten eiers godkjennelse :ahappy: Der har jeg uansett fulgt litt med på pigmenteringen fordi jeg synes dette med hvitt er litt interessant og så grubler jeg på om de samme prinsippene/genetikken for hvitt gjelder for hunder som for katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrang, men det trenger ikke å stemme. Men det er helt riktig at en hvit hund med mye pigment (spesielt da i huden, flekker trenger ikke ha så mye med saken å gjøre) er mindre sannsynlig at er døv. :ahappy:

Hehe, neida du er ikke vrang,

det finnes nok ikke noe fasitsvar på dette heller, men av alle hvite Boxere jeg har vært i kontakt med både i utland og innland så har de døve vært helt hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucha. Har en del bilder jeg har tatt av henne, både som helt liten og fra bare et par uker siden, men jeg har ikke lyst til å legge dem ut uten eiers godkjennelse :)

Lucha er eid av min aller beste venninne. :D

Jeg driter i Ks tillatelse! Jeg tar den. :lol:

Fra:

2295850773_625821c209.jpg

Til:

2540644815_46fabbb626.jpg

Går den an å ikke være forelsket?? *smelt* :ahappy:

(Nå lurer jeg veldig på hvem du er jeg... Kan jo være vi kjenner hverandre? ;))

Edit: Lucha er forøvrig godt pigmentert med tanke på døvhet og sånt. Men hun mangler pigment sånn for å nå til toppen eksteriørt. Kosmetisk altså. Hun skulle hatt sort eyeliner, og sorte lepper. Men mye kommer til å komme etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med du tok tillatelse for oss begge :ahappy:

Frøkna har ikke helt kontroll på kroppen enda;

DSC_0116.jpg

Speider etter ene katten min, som hun har ENORM respekt for;

DSC_0123.jpg

Fra nå nylig;

DSC_0100.jpg

DSC_0103.jpg

Hun er bare knusedeilig, veldig sjarmerende og morsom.

Resten skal jeg svare på på pm :lol:

Amerikansk bulldog er virkelig en utrolig sjarmerende rase, og vakker, men jeg tror nok det må bli en eventuell hund nummer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag møtte jeg en boxer, og jeg kjenner at boxere er noe spesielt for meg altså. Jepp, kanskje er det boxer jeg skal gå for!

Kult, nå har jeg ordna meg en avtale gjennom snowboxerklubben med ei som har 4 boxere, to hvite og to farga. I neste uke skal jeg ut dit og hilse på og bli bedre kjent med boxeren, og da spesielt de hvite. Gleder meg masse!

*Dobbelpost, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk! Jeg vet ikke om jeg har nevnt det tidligere, men jeg fikk for ca 3 år siden en blandingsvalp (labrador, dachs, dunker og toller). Det var bare helt katastrofalt, valpen jokka på oss fra dagen vi henta ham, åtte uker gammel, og var en superstressa hund 24/7. Jeg orker ikke fortelle hele historien, men jeg sleit veldig mye med denne valpen, og selv om jeg hadde lest bl.a. På talefot med hunden og Fra valp til voksen hund + hadde hjelp og oppbacking fra selger, var det ikke tegn til bedring. Vi hadde også meldt oss på kurs, men jeg fikk hunden i oktober/november og kurset begynte ikke før i slutten av januar. Ikke viste han tegn til å bli stuerein heller, selv om vi var ute hver gang han hadde sovet, spist, lekt, osv. Han var på do når vi var ute, men tissa og bæsja likevel inne flere ganger om dagen, og stressa generelt veldig mye. Jeg prøvde mye for å få det til, men til ingen nytte. Det var mye slit og lite glede i tiden jeg hadde ham, og til slutt kjente jeg at jeg ikke klarte mer. All glede jeg hadde følt ved det å få hund var borte, etter noen måneder avtalte jeg og selger at han skulle overta hunden og finne et nytt hjem til den.

I ettertid har jeg tenkt at det nok er mye jeg kunne ha gjort annerledes, og kanskje ville jeg lyktes bedre da. Uansett har jeg vært rett og slett redd for å få hund igjen, i tilfelle det skulle gå likeledes. Det var utrolig tøft og vondt at det endte på denne måten, jeg ventet jo på drømmehunden min og jeg følte på mange måter at jeg sviktet. Samtidig føler jeg også at det ikke var verdens letteste hund å ha med å gjøre, og i ettertid har jeg funnet ut at flere av valpene fra det kullet har vært omplassert.

Dette skal jeg aldri, aldri, aldri oppleve igjen. Det er derfor jeg prøver å gjøre et grundig forarbeide nå, slik at jeg er bedre forberedt, slik at jeg vet hva jeg kan forvente og slik at jeg forhåpentligvis kan takle det bedre. Jeg vil ikke svikte noen hund igjen og jeg vil ikke ødelegge for meg selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, nå har jeg ordna meg en avtale gjennom snowboxerklubben med ei som har 4 boxere, to hvite og to farga. I neste uke skal jeg ut dit og hilse på og bli bedre kjent med boxeren, og da spesielt de hvite. Gleder meg masse!

Marit Follum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk! Jeg vet ikke om jeg har nevnt det tidligere, men jeg fikk for ca 3 år siden en blandingsvalp (labrador, dachs, dunker og toller). Det var bare helt katastrofalt, valpen jokka på oss fra dagen vi henta ham, åtte uker gammel, og var en superstressa hund 24/7. Jeg orker ikke fortelle hele historien, men jeg sleit veldig mye med denne valpen, og selv om jeg hadde lest bl.a. På talefot med hunden og Fra valp til voksen hund + hadde hjelp og oppbacking fra selger, var det ikke tegn til bedring. Vi hadde også meldt oss på kurs, men jeg fikk hunden i oktober/november og kurset begynte ikke før i slutten av januar. Ikke viste han tegn til å bli stuerein heller, selv om vi var ute hver gang han hadde sovet, spist, lekt, osv. Han var på do når vi var ute, men tissa og bæsja likevel inne flere ganger om dagen, og stressa generelt veldig mye. Jeg prøvde mye for å få det til, men til ingen nytte. Det var mye slit og lite glede i tiden jeg hadde ham, og til slutt kjente jeg at jeg ikke klarte mer. All glede jeg hadde følt ved det å få hund var borte, etter noen måneder avtalte jeg og selger at han skulle overta hunden og finne et nytt hjem til den.

I ettertid har jeg tenkt at det nok er mye jeg kunne ha gjort annerledes, og kanskje ville jeg lyktes bedre da. Uansett har jeg vært rett og slett redd for å få hund igjen, i tilfelle det skulle gå likeledes. Det var utrolig tøft og vondt at det endte på denne måten, jeg ventet jo på drømmehunden min og jeg følte på mange måter at jeg sviktet. Samtidig føler jeg også at det ikke var verdens letteste hund å ha med å gjøre, og i ettertid har jeg funnet ut at flere av valpene fra det kullet har vært omplassert.

Dette skal jeg aldri, aldri, aldri oppleve igjen. Det er derfor jeg prøver å gjøre et grundig forarbeide nå, slik at jeg er bedre forberedt, slik at jeg vet hva jeg kan forvente og slik at jeg forhåpentligvis kan takle det bedre. Jeg vil ikke svikte noen hund igjen og jeg vil ikke ødelegge for meg selv heller.

Huff, for en vond opplevelse! Ei venninne av meg opplevde noe lignende... ;) En sunn valp er ikke slik. De er slitsomme, ja, men de KAN roe seg, de lærer seg å bli stuerene, de skal ikke stresse og de tar til seg lærdom. Du har hatt en veldig dårlig og uheldig opplevelse og jeg skjønner godt du blir skeptisk og redd for å få valp igjen. Likevel, en normal og sunn valp skal ikke være sånn og de aller, aller fleste valper er ikke slik. De er vanlige, dunete, bitende, sjarmerende vesen -som ikke eier folkeskikk, men som lærer seg det relativt fort ;) I Trondheim har du jo dessuten minst to kompetente hundeskoler du kan gå på kurs hos (Canis og Trondheim Hundeskole), så du skal nok være i gode hender :wub: Flytter du til Oslo er det nok en del gode kursholdere der også :wub: Blant annet Klickerklok og Canis. Så det går nok bra! ;)

Dagens peptalk fra Lone ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit Follum ?

Jepp ;) Regner med du kjenner henne?

Huff, for en vond opplevelse! Ei venninne av meg opplevde noe lignende... :wub: En sunn valp er ikke slik. De er slitsomme, ja, men de KAN roe seg, de lærer seg å bli stuerene, de skal ikke stresse og de tar til seg lærdom. Du har hatt en veldig dårlig og uheldig opplevelse og jeg skjønner godt du blir skeptisk og redd for å få valp igjen. Likevel, en normal og sunn valp skal ikke være sånn og de aller, aller fleste valper er ikke slik. De er vanlige, dunete, bitende, sjarmerende vesen -som ikke eier folkeskikk, men som lærer seg det relativt fort :wub: I Trondheim har du jo dessuten minst to kompetente hundeskoler du kan gå på kurs hos (Canis og Trondheim Hundeskole), så du skal nok være i gode hender ;) Flytter du til Oslo er det nok en del gode kursholdere der også ;) Blant annet Klickerklok og Canis. Så det går nok bra! ;)

Dagens peptalk fra Lone :D

Ja det er det jeg tenker selv også, at dette ikke var normal oppførsel og at sunne valper ikke er slik. Men man er jo alltids flink til å skylde på seg selv også ;)

Takk for peptalk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :wub: Regner med du kjenner henne?

Kjenner henne veldig godt :wub: Hun og mannen, Erik var de som stiftet Norsk Snowboxer klubb for 11 år siden.

Er det noen som kan om Boxere - er det de!

De har noen flotte hunder, kos deg på besøket og hils henne ifra meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun sa det, at de startet, og jeg ser jo at du er leder nå. Skal hilse dem fra deg, jeg. Gleder meg veldig til å hilse på dem og hundene, hestene og minigrisen :wub:

åhh, det forundrer meg ikke et plukk at du kommer hjem fra besøket og har tatt en besluttning, hehe :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kommer sikkert hjem derfra og har bestemt meg ja. For en minigris :wub:

Boxertreff måtte utgå pga sykdom, men forhåpentlig får jeg det til om ikke for lenge. Jobber max for tiden, men må få pressa inn noe.

Jeg har vurdert Bordeaux dogge en del i det siste,har satt meg litt inn i rasen og sett på oppdrettere. Jeg synes det er vanskelig å finne informasjon om rasen, spesielt på bordeaux-klubbens sider er informasjonen ganske...intetsigende synes jeg. Glad i å hoppe, liksom :rolleyes:

Jeg tenker jo mye på mastiffer da mastiffer alltid har ligget nært mitt hjerte, og jeg har åpnet veldig for bordeauxen. Men så slår det meg; hvorfor i all verden er mastiffer greit men ikke Grand Danois??? Grand Danois har alltid vært min absolutte favoritt, jeg drømmer om denne vakreste vakre av raser, så hvordan i all verden har jeg klart å ressonere meg frem til at mastiffer er greit men ikke GD? Nei nå tror jeg faktisk GD må tilbake på vurderingslista, for hittil har jeg funnet noen få raser som føles 90% rett, mens GD'en føles mye nærmere den rette for meg. Jo, nå skal GD'n inn på lista for fullt altså!

*Dobbelpost, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...