Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodøre


Recommended Posts

Ja, det måtte jo bare komme. Etter 4 inn og ut sjekker med Ayshas ører har hun nå fått "blodøre." Jeg aner ikke hvordan hun har fått det, men jeg oppdaget det under leting av flått (som jeg gjør hver dag så hun kan ikke ha fått det for mange dagene siden da ville jeg ha merket det....)

Hun har en ca. 10 cm lang "blodbyll" (i mangel av bedre ord) langs det høyre øret. Så vi har time imorgen kl. 12.00. Da skal hun dopes ned og øret skal "tømmes." Jeg er selvfølgelig livredd, hønemor som jeg er, så jeg gruer meg. Ser for meg at hun aldri våkner av narkosen :o:

Så jeg trenger sårt noen lykkeønskninger, for jeg er nervevrak selv for en ganske liten ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig dette for noe? Jeg har aldri hørt om blodøre før, blomkåløre ja- men ikke blodøre :S Og er det slik at det må tømmes? Det er ingen sjanse for at dette går tilbake av seg selv? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet´n sa over telefon at det kunne gå over, men de måtte vurdere øret først.

Nettopp snakket med veterinæren, som mente at det var myyyye bedre at jeg kom i morgen for da kom "hovedvet´n" hjem fra ferie. Jeg er egentlig bare glad for det egentlig.

Så timen er utsatt til imorgen kl. 12.00.

EDIT: Vala, på netdyredoktoren.dk står det at blodøre utvikler seg til blomkåløre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ja, det måtte jo bare komme. Etter 4 inn og ut sjekker med Ayshas ører har hun nå fått "blodøre." Jeg aner ikke hvordan hun har fått det, men jeg oppdaget det under leting av flått (som jeg gjør hver dag så hun kan ikke ha fått det for mange dagene siden da ville jeg ha merket det....)

Hun har en ca. 10 cm lang "blodbyll" (i mangel av bedre ord) langs det høyre øret. Så vi har time imorgen kl. 12.00. Da skal hun dopes ned og øret skal "tømmes." Jeg er selvfølgelig livredd, hønemor som jeg er, så jeg gruer meg. Ser for meg at hun aldri våkner av narkosen :frantics::

Så jeg trenger sårt noen lykkeønskninger, for jeg er nervevrak selv for en ganske liten ting..

Har hun vondt i øret?

Er hun handterbar?

Lyder hun deg når du sier hun skal ligge i ro?

Hvorfor jeg spør er fordi gammelmannen (Timo) hadde blodøre rett før han ble skikkelig dårlig (ingen sammenheng), og det var en voldsom boble.

Vi dro til vetten, hvor de umiddelbart ville dope ned for å sjekke, tømme osv.

Jeg virkelig HATER å dope bikkjene mine, så med mindre det er helt nødvendig så gir jeg ALDRI tillatelse til at de skal dope mine hunder. Det er uaktuelt - så veterinæren fikk klar melding om at han fikk forsøke uten dop først...

Nå var jeg tydelig nok i mitt krav om at han fikk forsøke uten dop først, men hadde han protestert så hadde jeg insistert på å få det gjort uten dop.

Litt nølende satte vetten igang - barberte først - mumlet noe om at dette kom til å bli vondt for hunden - før han stakk inn nåla for å tømme lommen. Timo lå vakkert og relativt avslappet uten å si så mye som ett lite pip engang (og jeg kan her legge til at han var ei pyse av dimensjoner) - lommen ble tømt og så fyllt med kortison (vanlig prosedyre), hvorpå øret ble bandasjert/teipet sånn at det ble press der.

Hele greia var over på 15 minutter, bikkja fikk ikke ett gram dop og øret ble superfint på null komma svisj........

Så - om hunden din er grei å håndtere så kan dette fint gjøres uten dop uansett hva veterinæren din måtte mene om saken - så kjenner du hunden din godt og vet at du kan kontrollere henne så synes jeg du skal insistere på at de forsøker uten å dope henne.

Vet´n sa over telefon at det kunne gå over, men de måtte vurdere øret først.

Nettopp snakket med veterinæren, som mente at det var myyyye bedre at jeg kom i morgen for da kom "hovedvet´n" hjem fra ferie. Jeg er egentlig bare glad for det egentlig.

Så timen er utsatt til imorgen kl. 12.00.

EDIT: Vala, på netdyredoktoren.dk står det at blodøre utvikler seg til blomkåløre.

Det er skrekkelig dumt å utsette behandling av blodøre da det kan gjøre øret forkrøplet for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er helt riktig at det kan utvikle seg til blomkåløre. Hun forrige Schäferen min hadde det. Hun fikk blodøre først, og vi tømte det tre ganger, men det kom tilbake hver gang. Det virket ikke som om det plagde henne stort, utenom når vi pelte for mye på det, da trakk hun seg litt unna, så litt ubehagelig var det nok.

Det er ikke noe farlig, så du trenger ikke være så hønemor nå :|

Rent kosmetisk så har jo Aysha hengeører fra før av, noe de får lett av sånt. Laurelle endte opp med ett henge øre og ett brettetpåmidtenøre, ja hun så litt rar ut :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun vondt i øret?

Er hun handterbar?

Lyder hun deg når du sier hun skal ligge i ro?

Hvorfor jeg spør er fordi gammelmannen (Timo) hadde blodøre rett før han ble skikkelig dårlig (ingen sammenheng), og det var en voldsom boble.

Vi dro til vetten, hvor de umiddelbart ville dope ned for å sjekke, tømme osv.

Jeg virkelig HATER å dope bikkjene mine, så med mindre det er helt nødvendig så gir jeg ALDRI tillatelse til at de skal dope mine hunder. Det er uaktuelt - så veterinæren fikk klar melding om at han fikk forsøke uten dop først...

Nå var jeg tydelig nok i mitt krav om at han fikk forsøke uten dop først, men hadde han protestert så hadde jeg insistert på å få det gjort uten dop.

Litt nølende satte vetten igang - barberte først - mumlet noe om at dette kom til å bli vondt for hunden - før han stakk inn nåla for å tømme lommen. Timo lå vakkert og relativt avslappet uten å si så mye som ett lite pip engang (og jeg kan her legge til at han var ei pyse av dimensjoner) - lommen ble tømt og så fyllt med kortison (vanlig prosedyre), hvorpå øret ble bandasjert/teipet sånn at det ble press der.

Hele greia var over på 15 minutter, bikkja fikk ikke ett gram dop og øret ble superfint på null komma svisj........

Så - om hunden din er grei å håndtere så kan dette fint gjøres uten dop uansett hva veterinæren din måtte mene om saken - så kjenner du hunden din godt og vet at du kan kontrollere henne så synes jeg du skal insistere på at de forsøker uten å dope henne.

Det er skrekkelig dumt å utsette behandling av blodøre da det kan gjøre øret forkrøplet for alltid.

Ja, hun synes det er helt greit å bli håndtert (særlig hvis man har godbit.) Hvis jeg tar på øret trekker hun seg litt unna, og jeg ser at hun synes det er ubehagelig. Hun ligger i ro når jeg ber henne om det.

Det eneste som er med Aysha er at siden hun har vært så mye inn og ut med ørene sine. Hvor vet´n har tuklet med ørene hennes er hun mer "obs" på dem hos veterinæren. Jeg har VELDIG lyst til at dette skal bli gjort uten dop, men jeg er veldig usikker på hvordan hun vil reagere ( med nål og veterinær og benk.) Jeg har lest på forskjellige danske veterinær sider at dette kan bli gjort med lokalbedøvelse, og hvis ikke det går uten noenting tenkte jeg å foreslå det.

Grunnen til at vi utsatte var rett og slett at veterinæren jeg snakket med ikke virket særlig erfaren, min magefølelse sa nei og personen jeg snakket med ville heller at den andre veterinæren skulle gjøre dette inngrepet. H*n sa også at dette kunne gå over av seg selv (?.)

Aysha virker ikke særlig afisert ellers. Hun løper, bader og spiser (hvis hun ikke hadde spist hadde jeg hoppet i båten og fått akuttime...)

:frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min berner har hatt blodøre. Veterinæren anbefalte at vi ikke skulle gjøre noe med det, da det har veldig lett for å komme igjen. Hun mente blodansamlingen ville tørke inn og det gjorde den. Nå er øret riktig nok litt "tykt" og knudrete akkurat der blodansamlingen var, men han har ikke hatt slike problemer siden (dette er vel seks år siden)... :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min berner har hatt blodøre. Veterinæren anbefalte at vi ikke skulle gjøre noe med det, da det har veldig lett for å komme igjen. Hun mente blodansamlingen ville tørke inn og det gjorde den. Nå er øret riktig nok litt "tykt" og knudrete akkurat der blodansamlingen var, men han har ikke hatt slike problemer siden (dette er vel seks år siden)... :frantics:

Det er det som heter blomkåløre :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi tilbake fra byen. Selve turen til vet'n gikk svært lite smertefullt. Jeg sa at jeg absolutt ville foretrekke å gjøre inngrepet uten full neddoping, og nå er det bestemt at vi skal inn på fredag for å tømme øret. Med kun lett avslappende :D Jeg er fornøyd med det, og idag ble det bare en kortison sprøyte for å lindre betennelse.

Så fredag it is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi tilbake fra vet'n. Aysha er frisk og rask, og hele greia gikk smertefritt :ahappy: Litt beroliggende, og Aysha slappet helt av. Hun var kjempeflink!

Nå ligger hun på føttene mine og hviler, mens hun tygger fornøyd på en tørrfisk bit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...