Jump to content
Hundesonen.no

Sikler i møte med hund som har sår

Tab07

Recommended Posts

Posted

Hunden min lekte med en av sine beste venner i dag, en golden retriver. Den hadde fått et lite sår rett ved øret som hadde blødd litt. Hunden min var veldig opptatt av dette såret, og luktet veldig på det. Men det jeg reagerte på var at han siklet, noe helt enormt mye. Han sikler ikke til vanlig, har aldri sett han sikle før i det hele tatt. Men nå bare rant det, og det skummet litt også. Jeg har aldri sett eller hørt om noen andre hunder som har en sånn reaksjon på sår hos andre hunder. Så det jeg lurer på er om noen vet hvorfor dette skjedde? Og er det normal reaksjon?

Posted

Han ble vel sulten da han kjente blodlukta, tenker jeg.. :P

Nei, jammen om jeg vet. Men noen hunder er veldig opptatt av å stelle sår og sånt hos andre hunder. Valpen (terrier) her er veldig opptatt av ørene til den eldste (spaniel), og slikker og ordner. Forrige hunden var også opptatt av ørene til spanielen da jeg hadde renset de; da skulle han på død og liv rense han også. Mange hunder liker jo også å slikke på eiers sår, eller sin egen ørevoks når den er fjernet, eller øyegugge eller lukte og smake på tannstein man fjerner. Antar at din opplevelse kommer inn i denne kategorien på en måte..

Posted

Tequila er sånn, alt av sår må suttes på, Litas ører og øyne blir vasket til den store gullmedaljen flere ganger om dagen. Men jeg har aldri sett henne sikle når hun holder på.. Hehe, men når jeg tenker meg om så har jeg aldri sett henne sikle noen gang, ever! Og hun er 8,5 år :P

Posted

Takk for svar. Er kanskje normalt å være opptatt av andre sine sår, men denne siklingen var litt rart synes jeg. Spesielt siden jeg aldri har sett han sikle før. Er nok som du sier Huldra, han ble nok sulten da han kjente blodlukta :P Farlige, blodtørste valpen min :P

Posted
Takk for svar. Er kanskje normalt å være opptatt av andre sine sår, men denne siklingen var litt rart synes jeg. Spesielt siden jeg aldri har sett han sikle før. Er nok som du sier Huldra, han ble nok sulten da han kjente blodlukta ;) Farlige, blodtørste valpen min :)

Hehe, ja det var nok noen ur-instinkter som våknet der ja! ;)

Ang sikling, så kom jeg på at hannhunder (spesielt, men også noen tisper) kan jo finne på å slikke på tiss etter andre hunder (tispers tiss i hovedsak) når de finner en lukteflekk. Så får de tiss i munnen og står og "tygger" på det, ser det ut som. Noen ganger kan de også begynne å sikle når de gjør det. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de gjør det (antageligvis for å fremheve noe lukt, for å kjenne lukten bedre, analysere lukten), men kanskje det var noe sånt din hund gjorde?

Posted
Hehe, ja det var nok noen ur-instinkter som våknet der ja! :o

Ang sikling, så kom jeg på at hannhunder (spesielt, men også noen tisper) kan jo finne på å slikke på tiss etter andre hunder (tispers tiss i hovedsak) når de finner en lukteflekk. Så får de tiss i munnen og står og "tygger" på det, ser det ut som. Noen ganger kan de også begynne å sikle når de gjør det. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de gjør det (antageligvis for å fremheve noe lukt, for å kjenne lukten bedre, analysere lukten), men kanskje det var noe sånt din hund gjorde?

Når du sier det, så så det ut som han tygde mens han stod der å siklet. Så der har vi nok svaret. Takk skal du ha :o

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det er slett ikke alle som får katter og hunder til å gå sammen. Hva slags hunder har du, og hvor gamle er de? Vi måtte omplassere våre katter, da de og hunden aldri kom overens. Det beste er nok om de kan se hverandre, men ikke komme fysisk bort til hverandre. En kompostgrind er ikke mye til hjelp mot ivrige hunder hvis de er større enn en chihuahua.  Jeg har ikke noe erfaring med dette etter det første forsøket for 20 år siden, så jeg har dessverre ingen gode råd, utover å overhodet ikke la de være løse sammen.
    • Jeg har tatt kompostgrind på døra men hundene bare bryter den opp så det går ikke.
    • Jeg har hunder fra før av og har skaffet meg kattunger. Jeg har hatt kattungene på eget rom. Bytta tepper sånn at de skulle lukte hverandre. Latt hundene være i bånd. Dette funka bra i 2 måneder. Nå på den 3.måneden så har alt snudd. Hundene blir ville når kattungene kommer ut. De bjeffer. Jeg tør ikke å la de gå løs. De gjorde dette først og da var de rolige. Men nå hopper de og bjeffer og er mye mere på. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har gått gradvis frem men kattungene er redde og det er ikke greit.  Er det lurt å ta inn kattungene på ett eget rom ennå? Eller å slippe de løs sammen med løse hunder? Redd hundene blir mere ivrig når de har på bånd på. Og at forventningene da blir skyhøye hver gang de kommer ut. Hvis de var ute og løse sammen hele tiden hadde dem da synes det er mere kjedelig? Vil at de skal godta dem.  Jeg har sikkert gjort noe galt siden folk får jo hunder og katter til å gå sammen når de tar det gradvis. Det har jeg gjort også. Hva bør jeg gjøre nå?
    • Alder opp til 12 uker: Den viktigste sosialiseringsperioden, når valpene ennå ikke har utviklet noen uttalt frykt.
    • Det viktigste rådet når du skal velge mellom disse skolene, er å legge merke til hvor intensivt timeplanen er og de metodiske nyansene i oppførselskontrollen.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...