Gå til innhold
Hundesonen.no

Saluki LC og Racingskryt

Tøfflus

Recommended Posts

Min skjönne salukigutt har värt på Int.LC-pröve i Finland. Han vant :shocked: tok cert, cacil og FINLCCH. Og siden han fra för var N SLCCH ble han også NORDLCCH, den förste saluki-hanne ever i hele verden som har oppnådd denne tittelen.

Fy flate så stolt jeg ble :P

Noen dager senere startet han i sitt förste racinglöp, debuterte i Nordisk Mesterskap, og jammen sprang han seg ikke opp til en 2 plass med res.cacil!! Erre mulig?!?!

Min fantastiske "Töfflus" :ahappy:

Neste er EM, håper han holder koken der også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle hyggelige grattis :banana:

Jeg er jo bare superstolt av min gutt da...

Og ennå mere stolt, og en smule trist, idag. Jeg fikk nemlig oversendt bilder fra racingen og det var ikke bare et pent syn. De viste at han ble utsatt for en meget stygg takling allerede før han var helt ute av boksen. Og hva gjør min gutt...han backer off og springer videre!!

Videre fikk han et frontal angrep, av samme hund, i første sving, løpet ble stoppet, og han kommer springende til "mamma" som er raskt ute på banen for å "redde" sin elskede.

Det gjør meg stolt å ha en slik psykisk stabil hund, men trist at han skulle bli utsatt for slikt i sitt første løp.

Heldigvis løper de med munnkurv.

Det skal sies at dette ikke er vanlig, noe "gruff" kan det jo være, men noe sånt har aldri skjedd før. Det er meget strenge regler for å kunne ta racing-lisens. Det er "tøft" å skulle løpe seks hunder i et smalt felt uten å en gang titte på hverandre, men det er slik det skal være. Det ligger mye trening bak før de får starte i løp. Og hunder som ikke takler dette får heller ikke lisens. Så noe må ha "klikket" for den andre hunden akkurat her..

Heldigvis har min gutt ikke tatt skade av dette, han løp finalen som intet var skjedd ("slemmingen" ble disket og fikk derfor ikke starte finale) og sikret seg, som tidligere skrevet, 2 plassen. Og fikk stående applaus og trampeklapp/plystring da det ble annonsert at det var hans første løp. Og jeg har i etterkant mottatt en haug med tilbakemeldinger på at jeg har en fantastisk stødig hund :)

Akkurat nå ligger han strødd ut på gulvet her, rimelig fornøyd med at "mamma" i eninga har klappet og kost og fortalt han hvilken fantastisk hund han er etter å ha sett disse bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer noen av de bildene på siden din kanskje etterhvert?

Mja, kanskje. Ikke de "verste", har liten lyst å "henge" ut andre hunder. Men noen av de som viser hans løpsegenskaper, ja de kommer nok :banana: Må bare bli helg først, da har man tid til oppdateringer og sånn...

(jeg har egentlig ikke tid til å jobbe, hvorfor kan jeg ikke bare FÅ lønn??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Gratulerer så mye! :) Hadde vært kult å se bilder, kjenner veldig lite til denne hundesporten.

Takker og bukker for alle grattis :)

Her er link til NMK's side hvor man kan finne masse av linker (igjen) til både treninger og prøver med bilder og filmer av lure coursing: http://www.myndeklubben.no/modules/tinycon...index.php?id=61

Enjoy :)

Og lurer du/andre på noe, spør ivei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så kjempekjekt ut! Har alltid ønsket meg en mynde, enten saluki eller greyhound, og da er det jo kjekt å se at noen av dem blir brukt i sport. Nå blir det nok lenge til det skal flere hunder i hus her, så det blir bare sikling på avstand. :rolleyes:

Har du linker til oppdrettere som 'satser' litt på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så kjempekjekt ut! Har alltid ønsket meg en mynde, enten saluki eller greyhound, og da er det jo kjekt å se at noen av dem blir brukt i sport. Nå blir det nok lenge til det skal flere hunder i hus her, så det blir bare sikling på avstand. :rolleyes:

Har du linker til oppdrettere som 'satser' litt på dette?

Øhhh..meg!?! :)

Vel, det er jo flere oppdrettere i myndemiljøet som har gode LC-hunder. Årets hund for noen år siden var jo en greyhound som også var Int.LCCH, Norges første, og såvidt jeg vet, Norges eneste pr nå. Og det er flere andre raser som har "sparket" godt fra seg innen LC, både som Europa-mestere og med nasjonale LCCH. Bla Afghansk Mynde, Spansk Galgo, Greyhound, Whippet og seff Saluki :P

Har ikke lyst legge ut noen spesifikke oppdretter-linker her, det blir liksom litt feil. Vet heller ikke om noen som spesielt satser på dette. Men for meg er bruks-området til salukien/mynden viktig, jeg vil ha en kombinasjon av Beauty & Performance. Jeg syntes vel egentlig at bruks-området er hakket viktigere enn utstilling, men dog skal hunden være innunder den standarden som er satt (som vel tolkes på maaaange forskjellige måter skal man se hva som blir vektlagt i ringen....). Nå er det slik at for å oppnå LCCH MÅ hunden ha utstillingsmeritter, men omvendt...nope.

Pr nå er det bare et par afghanske mynder og en saluki (min) som har startet i racing etter hva jeg vet. Men flere salukier er på G :P

Ser du bor på vestlandet. Pr nå finnes det dessverre ingen organisert LC i den delen av landet, det meste foregår på østlandet. Men Trøndelag er skikkelig på G så kanskje vi kan utvide med flere prøver "oppi der" om en stund.

Om du har muligheten skal vi ha Int.LC-prøve på Østlandet 14-15 september, kom og se og lær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...