Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpt akvarium i dag!:)

Toya

Recommended Posts

Jepp, dyrebutikken er tingen :P Men sørg for at det er ett sett der du kan måle pH, gH og nitritt/nitrat, det er vel det viktigste.. Eller har jeg glemt noe? Colliegirl, O store sensor? *flirer*

haha :P morro å se at du og må spørre o stoooore colliegirl :P Virker som om hu har en del peil.. jeg bare HÆ?`måle verider hihi.. ikke tenkt på, og INGEN som sa det i dyrebutikken... nei nei.. får alliere meg med Colliegirl når jeg skal på shåpping til akvarier neste gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Hehehe jeg er jo en nybegynner jeg og, i forhold til Colliegirl :P Dama har peil og er flink, så må jo "bruke" henne for det hun er verdt! :) You know I love you bæib! ;)

Men du får sånne sett, hvor alt skal være i ;) Har og sett at noen bruker sånne stix, de er ikke helt nøyaktige, men nøyaktige nok sa mannen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe jeg er jo en nybegynner jeg og, i forhold til Colliegirl :P Dama har peil og er flink, så må jo "bruke" henne for det hun er verdt! :) You know I love you bæib! :P

Thank you bæib - you know i love you to, snailwoman! Hahaha!

Men du får sånne sett, hvor alt skal være i ;) Har og sett at noen bruker sånne stix, de er ikke helt nøyaktige, men nøyaktige nok sa mannen...

Sticks er laaangt fra nøyaktige nok - rett og slett en nødløsning (søppel m.a.o)

Tetra har fine og nøyaktige tester som er enkle å bruke. Prodac sine er også fine og enkle tester.

Man kan godt kjøpe et komplett testsettt som inneholder alle, men på sikt lønner seg seg (hvis lommeboka får bestemme) å kjøpe enkelttester ettersom man f.eks. stort sett kun måler Nitrat i oppstarten eller ved mistanke om forgiftning.

PH bør måles hver uke ca. 2 timer etter vannbytte og GH/KH holder å måle ca. en gang i mnd.

Det du må/bør ha er:

* PH tester (enten Tetra eller Prodac)

* GH/KH tester (anbefaler Tetra hvor begge er i samme pakke)

* Nitrittester (enten Tetra eller Prodac)

I tillegg kan man og kjøpe Nitrattester men det er sjeldent man sliter med Nitrat egentlig. Nitrat er jo den kjemiske reaksjonen man får etter Nitrit som oftest medfører trøbbel og fiskedød.

Og ikke "overfor" karet ditt nå - det holder med ei lita klype flakfor nå. Mål nitritten om 14 dager og ser den grei ut kan du slippe oppi ei lita klype til før du måler om nye 14 dager. Er den fin da kan du begynne å sette inn de første fiskene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you bæib - you know i love you to, snailwoman! Hahaha!

*Fnis* Men etter at Oslo fikk nytt vannrenseverk så trives ikke sneglene så godt hos meg :) Har ikke hatt noen egg på eeevigheter og de jeg har, har sluttet å vokse, det er helt merksnodig ;) Men vannverdiene er som de skal.. Og ja jeg tilsetter kalk og gjør alt som jeg har gjort før...

Sticks er laaangt fra nøyaktige nok - rett og slett en nødløsning (søppel m.a.o)

Ja det var vel egentlig det jeg regnet med og derfor ikke har kjøpt det..

Det du må/bør ha er:

* PH tester (enten Tetra eller Prodac)

* GH/KH tester (anbefaler Tetra hvor begge er i samme pakke)

* Nitrittester (enten Tetra eller Prodac)

Hihi, da glemte jeg ingenting ;)

I tillegg kan man og kjøpe Nitrattester men det er sjeldent man sliter med Nitrat egentlig. Nitrat er jo den kjemiske reaksjonen man får etter Nitrit som oftest medfører trøbbel og fiskedød.

Eh ja... *skuler bort på de tre sorte neontetraene som er igjen i karet* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, henne om det liksom ;)

En venninne av meg fikk beskjed om at det ikke var noe problem at hun kjøpte karet og fiskene samme dagen... Vi begge var veldig glade for at jeg hadde prenta hue hennes fullt av info før hun kjøpte kar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, henne om det liksom :)

En venninne av meg fikk beskjed om at det ikke var noe problem at hun kjøpte karet og fiskene samme dagen... Vi begge var veldig glade for at jeg hadde prenta hue hennes fullt av info før hun kjøpte kar ;)

hihi ;)

Ja ikke sant..

jeg er veldig glad for at jeg spørr her.. ellers hadde jeg nok kjøpt de fiskene på fredag...

jeg regner faktsik med at de kan det de holder på med når de jobber ett sted..

jeg må sette meg inn i sykdommer o.l til brukerene på jobben, da burde de folkene i dyrebutikk sette seg inn i alt de selger av levende vesen altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, skulle jo tro at de som jobber i dyrebutikker og har gjort det i mange år skulle ha peil...

Jeg syns det er flott at du spør jeg da :) Og du trenger jo ikke huske alt nå, du kan jo bare lese igjennom tråden om det er noe du lurer på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanet er nå skikkelig klart.. jeg har som de som kjenner meg ( les VELDIG utolmodig..) så jeg var å kjøpte bakterier på mandag... hihi.. så nå venter vi bare litt til..

har funnet ut at de fleste fiskene jeg vil ha må bestilles hihi.. så :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja dama har nå sjekket vannet i tre ulike dyrebutikker og ingen fant noe galt med "damas" vann hihi..

så nå har dama kjøpt fisk :)

Endte opp med masse kule fisk :)

En sånn tiger sugekoppfisk ( ikke be meg om navn, var sånn sugekopp i allefall)

Jeg har ett par sverddragere ( fine fisk)

Har to scalarer

En Ildhale

2 Øksefisk ( de er råe de) hihi

også har jeg en liten stim med noen røde fisk ( orangse aktig) som jeg ikke husker navnet på...

Han fyren på Sem sa det var enkle fisker å ha med å gjøre, og nå er jeg i gang :)

nå vil jeg bare ha mer akvarium...

har ikke mer plass i karret mitt hihi

og jeg fant noen GULE fisk jeg bare MÅ ha...

de var kule..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* har du puttet to scalarer i en 60 liter??? Dette er en ciklideart som krever god plass og anbefalt minstemål er 240 liter.

Ellers har du heller ikke fulgt våre råd om å ikke blande levendefødere (sverddragere) og eggleggere (scalarer), ei heller har du oppfylt øksefiskens behov for artsfrender i form av en gruppe på 5-6 individer.

Blir jo da spennende å høre hvordan dette går fremover da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge han mannen skulle det gå fint, og jeg sa at jeg kun ville ha sånne som ikke var levendefødene, men de om det, det funker fint. jeg har flere økser:)

ja scalarene får større plass etterjvert. de klarer seg fint til 250 litern kommer når vi flytter ned

Edit, det har gått ekstremt bra til nå i allefall, og en annenting jeg og forventer, er at jeg kom på sem og sa jeg har det og det, hva kan jeg ha sammen med det, også når jeg da får beskjed om at jeg kan ha sverddrager så tror jeg at jeg kan ha det, han fyren har hatt fisker i butikken sikkert like lenge som jeg har levd, så litt gammel ut.

Så er faktisk noe jeg forventer når jeg spørr folk med peil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja dama har nå sjekket vannet i tre ulike dyrebutikker og ingen fant noe galt med "damas" vann hihi..

så nå har dama kjøpt fisk :D

Endte opp med masse kule fisk ;)

En sånn tiger sugekoppfisk ( ikke be meg om navn, var sånn sugekopp i allefall)

Jeg har ett par sverddragere ( fine fisk)

Har to scalarer

En Ildhale

2 Øksefisk ( de er råe de) hihi

også har jeg en liten stim med noen røde fisk ( orangse aktig) som jeg ikke husker navnet på...

Han fyren på Sem sa det var enkle fisker å ha med å gjøre, og nå er jeg i gang :D

nå vil jeg bare ha mer akvarium...

har ikke mer plass i karret mitt hihi

og jeg fant noen GULE fisk jeg bare MÅ ha...

de var kule..

Woho - det var da alt for mye fisk på èn gang! <_< Og som Colliegirl nevner, - du blander ikke levendefødende og eggleggende fisker, og å holde 2 stk. øksefisker er alt for lite! Hvis du vil unngå at øksefiskene skaffer seg mobbeoffer innad stimen så skaffer du flere. Det trengs nemlig en 6-7 fisker for å etablere en naturlig hakkeorden. Og stakkars scalarer (jeg håper de er små...?)

i følge han mannen skulle det gå fint, og jeg sa at jeg kun ville ha sånne som ikke var levendefødene, men de om det, det funker fint. jeg har flere økser:)

ja scalarene får større plass etterjvert. de klarer seg fint til 250 litern kommer når vi flytter ned

Edit, det har gått ekstremt bra til nå i allefall, og en annenting jeg og forventer, er at jeg kom på sem og sa jeg har det og det, hva kan jeg ha sammen med det, også når jeg da får beskjed om at jeg kan ha sverddrager så tror jeg at jeg kan ha det, han fyren har hatt fisker i butikken sikkert like lenge som jeg har levd, så litt gammel ut.

Så er faktisk noe jeg forventer når jeg spørr folk med peil.

HVORFOR hører du ikke heller på oss her inne som har kunnskaper om akvariehold? At fyren selger deg sverddragere når du sier du ikke skal ha levendefødende fisker sier jo litt om mannens kunnskapsnivå (eller at han bare tenker SALG, SALG, SALG). Stol ikke på dyreforhandlere! Tilegn deg kunnskap om de artene du tenker å skaffe deg på egenhånd. Det er din oppgave å sørge for at fiskene dine trives.

Beklager, jeg blir bare litt provosert når folk ikke gidder å høre på folk som faktisk har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så 13 - 15 fisk er mye i ett 60 liters akvarium?

Neppe...

Var ikke mannen som solgte meg ildhalen. var ei dame på tropehagen i horten.

Hu som anbefalte scalare, og ildhale sammen selv når jeg sa hvilken str jeg hadde på karret mitt,

og når jeg da uka ettter kommer til vestfolds mest drevene akvarie fyr ( ja er ett par som har anbefalt han) valpekjøperen min f eks, har vel drivi med akvarie før de fleste her blei født kan jeg tenke meg, ja hu er gammel...

sa han hadde bra peil, hu har også sett på fisken min, og sagt det går helt fint, og JA jeg har planer om å få større karr, så scalaren lider ingen nød, og JA scalarene er små!

og nei jeg putta ikke alle fisken oppi med en gang, var de to scalarene, den ene ildhalen og en sånn sugekoppfisk i over 1 uke før jeg i det hele tatt tenkte på å putte mer fisk oppi.

men men, fisken trives den, ingen som har dødd heller, og nå har karret levd en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så 13 - 15 fisk er mye i ett 60 liters akvarium?

Neppe...

Var ikke mannen som solgte meg ildhalen. var ei dame på tropehagen i horten.

Hu som anbefalte scalare, og ildhale sammen selv når jeg sa hvilken str jeg hadde på karret mitt,

og når jeg da uka ettter kommer til vestfolds mest drevene akvarie fyr ( ja er ett par som har anbefalt han) valpekjøperen min f eks, har vel drivi med akvarie før de fleste her blei født kan jeg tenke meg, ja hu er gammel...

sa han hadde bra peil, hu har også sett på fisken min, og sagt det går helt fint, og JA jeg har planer om å få større karr, så scalaren lider ingen nød, og JA scalarene er små!

og nei jeg putta ikke alle fisken oppi med en gang, var de to scalarene, den ene ildhalen og en sånn sugekoppfisk i over 1 uke før jeg i det hele tatt tenkte på å putte mer fisk oppi.

men men, fisken trives den, ingen som har dødd heller, og nå har karret levd en god stund.

Da beklager jeg - misforstod, og trodde du hadde kjøpt alle fiskene på èn gang. Men husk at det er ikke antallet fisker som er avgjørende om de passer i akvariet - det er delvis måten fiskene lever på og delvis størrelsen deres. Med andre ord så vil 15 stk. kongotetra være ALT for mye i en 60 liter, mens 15 stk. neontetra vil være akkurat passe :wub: Tror egentlig at du forstår det, men er glad i å poengtere :lol:

Flott at du skaffer større kar til scalarene - det er flotte fisker som fortjener god svømmeplass. ¨

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg - misforstod, og trodde du hadde kjøpt alle fiskene på èn gang. Men husk at det er ikke antallet fisker som er avgjørende om de passer i akvariet - det er delvis måten fiskene lever på og delvis størrelsen deres. Med andre ord så vil 15 stk. kongotetra være ALT for mye i en 60 liter, mens 15 stk. neontetra vil være akkurat passe :wub: Tror egentlig at du forstår det, men er glad i å poengtere :D

Flott at du skaffer større kar til scalarene - det er flotte fisker som fortjener god svømmeplass. ¨

Lykke til videre.

ok :lol:

Ja, skal ha ett 260 eller noe når jeg får hele huset selv, og da skal de flytte :D

har ett par kamerater som sier "du kan trygt ta oppi fler" jeg bare.. nei de skal ha plass de som bor der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Det spørs hvilken type fisk du liker. Jeg kan vel ikke si spesifikt hvilken fisk som passer til ditt akvarium, det er begrenset men du har store mengder å velge mellom. Noen av de fiskene som trenger stor plass er Discus og Scalarer, Ciklider trenger også en del plass ettersom de kan bli ganske store. Kampfisk er veldig flott i akvariet, men du må være obs på at "hunnene" du får kjøpt i butikken kan vise seg å være viltfangede hanner, som de fleste forveksler med hunner. Det kan ødelegge den fine lange finnen til hannen din med slosskamper og krangling :rolleyes:

Jeg selv ville started med ca 10 stk neon i akvariet :) Noen molly eller sverddrager, botia og to algespisere :P Det er passende nybegynner fisker :lol: Mollyene er også veldig lette å få små fiskebeibiser på :huh:

Det er selvfølgelig veldig viktig at du husker å la vannet stå i en ca. 3 uker med planter, sand og pumpe i gang 24/7 før du tenker på å kjøpe deg fisk :closedeyes:

Lykke til med akvariet ditt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...