Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpt akvarium i dag!:)

Toya

Recommended Posts

Skrevet
*Flirer* Fiskesuppe er jo og fint :ahappy:

WUHU, JA! JO FLER JO BEDRE hihi.. gjerne litt av de som kan spise hverandre også, så får man litt action i hverdagen ( det var ironi for den som ikke skjønte det) hihi :P

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Kampfisker er utrolig fine. Jeg har en turkis, rosa/lilla, hvit og svart (han er en fargerik kar) hann. Du må se etter de med litt "morsomme" farger. Birger var helt hvit da jeg kjøpte hann, men han har skiftet farge helt :ahappy:

Lykke til med akvarie, og du bilder? :P

Skrevet

Ja kan godt ta ett par, men have in mind NYBEGYNNER karr, sikkert hauger av feil på det haha :ahappy:

kan ikke kjøpe fisk på en stund da, prøver å finne ut av hva jeg skal ha i karret, :P

Lars ville ha reke, men jeg tenker fisk + reke = fisk spise reke.

Skrevet

Duuuu, slutt å si at du kommer til å gjøre feil i annenhver setning a :ahappy: Syns det er flott at du spør og graver sånn som du gjøre :P

Og man kan fint ha reker og fisk sammen, man må bare sørge for å finne en bra kombinasjon :P Men ja, rekebebiser blir ofte tygget på :P

Skrevet

Så morsomt. Det var mye lærerikt her.. :P Takk for at du graver og spørr slik.. :P

Lell om jeg ikke skal ha karr på noen år.. (tror jeg da iallefall :P )

Blir morsomt å se bilder!

Skrevet

hmmm...

jeg syntes vannet mitt ser litt gromsete ut,

enda jeg har skylla de stenene godt før jeg la de oppi, kan det ha noe med at jeg har putta oppi sånn Plantastart tablet og sånn guffe som jheg visstnok måtte ha oppi?

Skrevet
hmmm...

jeg syntes vannet mitt ser litt gromsete ut,

enda jeg har skylla de stenene godt før jeg la de oppi, kan det ha noe med at jeg har putta oppi sånn Plantastart tablet og sånn guffe som jheg visstnok måtte ha oppi?

Det er nok en blanding av oksygen og støv men etter en dag eller to har det roet seg. Heeeelt normalt. :P

Skrevet
Det er nok en blanding av oksygen og støv men etter en dag eller to har det roet seg. Heeeelt normalt. :P

ok beroligende å høre :P

P1010023.jpg

ser uansett ca sånn ut.. tok i går:)

dobbeltposter litt igjejn jeg...

Ser når jeg leter etter fisk på det akvaforumet marianne, så ser man ganske ofte at det er hannene som har masse fine farger og sånn, mens det som regel står at hunnene er "kjedeligere" i fargene og sånn?

Går ikke hannfisk bra sammen av ulike arter? eller er det sånn at man ikke bør ha for mange hanner i ett og samme karr?

Det var vel dagens spørsmål fra grønningen :P

litt trippel post, men er min tråd hihi.. og har blitt bitt av fiskesyken så vi får bære over oss med det :P

har jo søkt litt og sett litt også har jeg finni noen fisker som jeg syntes var litt fine.. men så er det det om disse passer sammen etc etc... så need help nok en gang...

here goes :

blå fisk

fine fisk

bivittatum

diplotaenia

kul fisk

øksefisk

c. habrosus

Fin fisk

fairweatheri

fin fisk

rositae

A. trifasciata

rødhalerasbora

gul sverddrager

Indianerplaty

ja jeg vet det er noen fisk, og det jeg da så fint lurer på er hva av de der som går best med min elskverdige kampfisk hihi.. for kampfisk skal inn :P

Skrevet
har jo søkt litt og sett litt også har jeg finni noen fisker som jeg syntes var litt fine.. men så er det det om disse passer sammen etc etc... så need help nok en gang...

here goes :

blå fisk

Denne går helt fint i karet ditt. Men da vil du måtte enten investere i ei mallehule eller lage en hule selv av stein for at fisken skal trives og føle seg trygg (og kanskje yngle :P )

Denne sammen med kampfisk kan bety finnenapping og sykdom.

Denne går helt fint sammen med kampfisk, men kan nok være vanskelig å få tak i i handelen.

Denne er en jordspiser (gjelder alle apistogramma) og forutsetter derfor at du bytter ut grusen din med sand. Kan også være noe aggresiv ved lek og dermed nappe kampfisken som er en treg svømmer.

Denne går også helt fint, men krever masse, masse planter i karet og gjerne litt brunt vann.

Denne går også helt fint, men vær obs på at dette er en skjør fisk med høy sykdomsfaktor og høy dødelighet. Skal du ha Øksefisk er det uhyre viktig at du har gode rutiner på vannbytte og veldig stabile verdier (ingen nybegynnerfisk med andre ord...)

Denne går helt fint i karet ditt men kan være vanskelig å få tak i. En corydoras som er ganske lik og mer vanlig i handelen er C. pygmaeus. Corydoras krever også at du bytter ut grusen din med sand.

Denne er såpass hissig at du absolutt ikke bør holde den sammen med en så treg fisk som kampfisk. Denne går best sammen med små og kjappe tetraer.

Disse er levendefødere og krever annen PH og GH enn kampfisken.

Denne burde gå, men trives best på en PH helt nede i 5,5 som kan bli i laveste laget for kampfisken.

Denne krever minimum 110 liter pga aktiv adferd og revirhevdende.

Denne går kjempefint sammen med kampfisk i karet ditt. Fargerik og flott er den også.

Skrevet

ja, nå er det bare å få tak i fisk om en tid...

står å godgjør seg nå dette karret mitt...

får evt ta en titt til i det forumet. og se om det er andre fisk som kan være fine :P

men ang sånn hule til den blå sugefisken, er det nok med sånn rot som jeg har inni? den rota er hul.

Skrevet

Du kan kjøpe en skiferhule, eller en kokosnøtthule, jeg har begge deler, men det skiferhulen som blir mest brukt av mallene. Men mallene til en venninne lekte og la egg i en kokosnøtthule :P

Akkurat nå er kokosnøttene mine fine gjemmesteder for acaraene som legger egg :P

IMG_1728.jpg

Skrevet
Guppyen er fin å se på, men tåler veldig lite og får lett sykdom og stryker med. Bare ha det i bakhodet :P

da glemmer man den guppy fisken...

orker ikke syke dyr..

samboeren her sitter å ser på reker, men da fyker ting gjennom hue mitt, funker reker og kampfisk sammen? syntes det hørtes litt sånn "fy fy " ut i hodet, så en kul reke som var rød med hvite striper på hihi :P og jeg bare, kampfisken har kommet i hodet mitt for å bli samme hvor kule de rekene er hihi...

Skrevet

Jeg vil nok tippe at rekene vil forsvinne ganske fort ja, ihvertfall hvis det er de små rekene.. Men har ikke hatt de sammen med kampfisk så jeg vet ikke, men vil regne med det :P

Skrevet
Jeg vil nok tippe at rekene vil forsvinne ganske fort ja, ihvertfall hvis det er de små rekene.. Men har ikke hatt de sammen med kampfisk så jeg vet ikke, men vil regne med det :P

http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1116

var sånn reke som det der han hadde lyst på

men jeg tenkte med meg selv at de kunne lett bli spist?

Skrevet
http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1116

var sånn reke som det der han hadde lyst på

men jeg tenkte med meg selv at de kunne lett bli spist?

De blir snaddermat for kampfisken - garantert! Her har t.o.m indianergoby (1/4 av størrelsen til kampfisken) tatt slike reker.

Og ang. guppy så er den som tidligere nevnt en levendeføder som krever andre vannverdier enn kampfisken.

Skrevet
De blir snaddermat for kampfisken - garantert! Her har t.o.m indianergoby (1/4 av størrelsen til kampfisken) tatt slike reker.

Og ang. guppy så er den som tidligere nevnt en levendeføder som krever andre vannverdier enn kampfisken.

Hehe har du fler reker igjen eller vil du ha ny flaskepost? :P Jeg har myyye reker..

Skrevet

vi har da kampfisk og sånn blå sugekopp fisk

hvordan annen fargeklatt kan jeg ha oppi der da tru?

vri hodene deres nå o store akvarie damer :P

godt jeg har noen mange dager på å finne ut hva som skal oppi hihi :P

Skrevet
Hehe har du fler reker igjen eller vil du ha ny flaskepost? :P Jeg har myyye reker..

Ingen reker igjen her nei. Bare gode og mette gobyer. :P

Bestiller gjerne mer flaskepost fra deg men må vente til jeg har flyttet og ikke minst fått gitt bort sajicaene. Vet du om noen som vil ha forresten?

Skrevet
Ingen reker igjen her nei. Bare gode og mette gobyer. :P

Bestiller gjerne mer flaskepost fra deg men må vente til jeg har flyttet og ikke minst fått gitt bort sajicaene. Vet du om noen som vil ha forresten?

Det er bare å si i fra når du er klar og har flyttet :P Nei vet ikke om noen, du får prøve å annonsere dem igjen :P

Skrevet
vi har da kampfisk og sånn blå sugekopp fisk

hvordan annen fargeklatt kan jeg ha oppi der da tru?

vri hodene deres nå o store akvarie damer :P

godt jeg har noen mange dager på å finne ut hva som skal oppi hihi :P

Hvorfor ikke gå for noen litt mer "uvanlige" men dog så enkle nybegynnerfisker?

Her er noen forslag:

Stimfisker som bør være minst 8-10 stk. av (fyller opp midtsjiktet):

Glødebåndstetra

Kileflekktetra

Savannetetra

Parfisker (lager litt liv i midtsjiktet dersom du ikke ønsker stimfisk):

Regnbueciklide

Inka-dvergciklide

Kakadueciklide

Lyrehale Killi

Nigeria Killi

Klovnkilli

Indianergoby

Bunnfisker:

Pygmepansermalle

Dvergpansermalle

Kuhliiål

Dvergbotia

Nå fikk du noen forslag å tygge på tenker jeg. :P

Skrevet

Nigeria Killi

den var litt fin

men så er det den kampfisken da hihi.. finnes ikke annen fisk med sånn haleprakt? Liker litt kampfisken, kan den gå med den? eller blir det krasj? den var kjempe fin, så nå er kampfisken i tenkeboksen hihi

edit : kan man blande stim og parrfisker av de du har listet opp der?

kan bli litt mye i det lille karret mitt føler jeg, hvor mange fisk anbefales å ha i sånnt karr?

Skrevet
Nigeria Killi

den var litt fin

men så er det den kampfisken da hihi.. finnes ikke annen fisk med sånn haleprakt? Liker litt kampfisken, kan den gå med den? eller blir det krasj? den var kjempe fin, så nå er kampfisken i tenkeboksen hihi

edit : kan man blande stim og parrfisker av de du har listet opp der?

kan bli litt mye i det lille karret mitt føler jeg, hvor mange fisk anbefales å ha i sånnt karr?

Skal du ha kampfisk er det to ting du må tenke:

1) ikke ha flere med slør (f.eks. guppy) da dette kan "trigge" kampfisken til å oppføre seg som om den møter en annen kampfisk

2) hold deg unna småagressive fisker og fisker som er kjente finnenappere

Du kan helt fint ha en stim på f.eks. 10 stk av en liten stimfisk og 2-3 individer av parfiskene. I tillegg kan du også ha en liten gruppe på 5-6 bunnfisker.

Det viktigste er å kombinere fisker som oppholder seg i de forskjellige sjiktene i akvariet for å unngå plasskrangel og stress. Antall fisk kommer helt ann på hvilke fisker du velger.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...