Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpt akvarium i dag!:)

Toya

Recommended Posts

*Flirer* Fiskesuppe er jo og fint :ahappy:

WUHU, JA! JO FLER JO BEDRE hihi.. gjerne litt av de som kan spise hverandre også, så får man litt action i hverdagen ( det var ironi for den som ikke skjønte det) hihi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Kampfisker er utrolig fine. Jeg har en turkis, rosa/lilla, hvit og svart (han er en fargerik kar) hann. Du må se etter de med litt "morsomme" farger. Birger var helt hvit da jeg kjøpte hann, men han har skiftet farge helt :ahappy:

Lykke til med akvarie, og du bilder? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan godt ta ett par, men have in mind NYBEGYNNER karr, sikkert hauger av feil på det haha :ahappy:

kan ikke kjøpe fisk på en stund da, prøver å finne ut av hva jeg skal ha i karret, :P

Lars ville ha reke, men jeg tenker fisk + reke = fisk spise reke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duuuu, slutt å si at du kommer til å gjøre feil i annenhver setning a :ahappy: Syns det er flott at du spør og graver sånn som du gjøre :P

Og man kan fint ha reker og fisk sammen, man må bare sørge for å finne en bra kombinasjon :P Men ja, rekebebiser blir ofte tygget på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...

jeg syntes vannet mitt ser litt gromsete ut,

enda jeg har skylla de stenene godt før jeg la de oppi, kan det ha noe med at jeg har putta oppi sånn Plantastart tablet og sånn guffe som jheg visstnok måtte ha oppi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...

jeg syntes vannet mitt ser litt gromsete ut,

enda jeg har skylla de stenene godt før jeg la de oppi, kan det ha noe med at jeg har putta oppi sånn Plantastart tablet og sånn guffe som jheg visstnok måtte ha oppi?

Det er nok en blanding av oksygen og støv men etter en dag eller to har det roet seg. Heeeelt normalt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en blanding av oksygen og støv men etter en dag eller to har det roet seg. Heeeelt normalt. :P

ok beroligende å høre :P

P1010023.jpg

ser uansett ca sånn ut.. tok i går:)

dobbeltposter litt igjejn jeg...

Ser når jeg leter etter fisk på det akvaforumet marianne, så ser man ganske ofte at det er hannene som har masse fine farger og sånn, mens det som regel står at hunnene er "kjedeligere" i fargene og sånn?

Går ikke hannfisk bra sammen av ulike arter? eller er det sånn at man ikke bør ha for mange hanner i ett og samme karr?

Det var vel dagens spørsmål fra grønningen :P

litt trippel post, men er min tråd hihi.. og har blitt bitt av fiskesyken så vi får bære over oss med det :P

har jo søkt litt og sett litt også har jeg finni noen fisker som jeg syntes var litt fine.. men så er det det om disse passer sammen etc etc... så need help nok en gang...

here goes :

blå fisk

fine fisk

bivittatum

diplotaenia

kul fisk

øksefisk

c. habrosus

Fin fisk

fairweatheri

fin fisk

rositae

A. trifasciata

rødhalerasbora

gul sverddrager

Indianerplaty

ja jeg vet det er noen fisk, og det jeg da så fint lurer på er hva av de der som går best med min elskverdige kampfisk hihi.. for kampfisk skal inn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo søkt litt og sett litt også har jeg finni noen fisker som jeg syntes var litt fine.. men så er det det om disse passer sammen etc etc... så need help nok en gang...

here goes :

blå fisk

Denne går helt fint i karet ditt. Men da vil du måtte enten investere i ei mallehule eller lage en hule selv av stein for at fisken skal trives og føle seg trygg (og kanskje yngle :P )

Denne sammen med kampfisk kan bety finnenapping og sykdom.

Denne går helt fint sammen med kampfisk, men kan nok være vanskelig å få tak i i handelen.

Denne er en jordspiser (gjelder alle apistogramma) og forutsetter derfor at du bytter ut grusen din med sand. Kan også være noe aggresiv ved lek og dermed nappe kampfisken som er en treg svømmer.

Denne går også helt fint, men krever masse, masse planter i karet og gjerne litt brunt vann.

Denne går også helt fint, men vær obs på at dette er en skjør fisk med høy sykdomsfaktor og høy dødelighet. Skal du ha Øksefisk er det uhyre viktig at du har gode rutiner på vannbytte og veldig stabile verdier (ingen nybegynnerfisk med andre ord...)

Denne går helt fint i karet ditt men kan være vanskelig å få tak i. En corydoras som er ganske lik og mer vanlig i handelen er C. pygmaeus. Corydoras krever også at du bytter ut grusen din med sand.

Denne er såpass hissig at du absolutt ikke bør holde den sammen med en så treg fisk som kampfisk. Denne går best sammen med små og kjappe tetraer.

Disse er levendefødere og krever annen PH og GH enn kampfisken.

Denne burde gå, men trives best på en PH helt nede i 5,5 som kan bli i laveste laget for kampfisken.

Denne krever minimum 110 liter pga aktiv adferd og revirhevdende.

Denne går kjempefint sammen med kampfisk i karet ditt. Fargerik og flott er den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nå er det bare å få tak i fisk om en tid...

står å godgjør seg nå dette karret mitt...

får evt ta en titt til i det forumet. og se om det er andre fisk som kan være fine :P

men ang sånn hule til den blå sugefisken, er det nok med sånn rot som jeg har inni? den rota er hul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe en skiferhule, eller en kokosnøtthule, jeg har begge deler, men det skiferhulen som blir mest brukt av mallene. Men mallene til en venninne lekte og la egg i en kokosnøtthule :P

Akkurat nå er kokosnøttene mine fine gjemmesteder for acaraene som legger egg :P

IMG_1728.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppyen er fin å se på, men tåler veldig lite og får lett sykdom og stryker med. Bare ha det i bakhodet :P

da glemmer man den guppy fisken...

orker ikke syke dyr..

samboeren her sitter å ser på reker, men da fyker ting gjennom hue mitt, funker reker og kampfisk sammen? syntes det hørtes litt sånn "fy fy " ut i hodet, så en kul reke som var rød med hvite striper på hihi :P og jeg bare, kampfisken har kommet i hodet mitt for å bli samme hvor kule de rekene er hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tippe at rekene vil forsvinne ganske fort ja, ihvertfall hvis det er de små rekene.. Men har ikke hatt de sammen med kampfisk så jeg vet ikke, men vil regne med det :P

http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1116

var sånn reke som det der han hadde lyst på

men jeg tenkte med meg selv at de kunne lett bli spist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1116

var sånn reke som det der han hadde lyst på

men jeg tenkte med meg selv at de kunne lett bli spist?

De blir snaddermat for kampfisken - garantert! Her har t.o.m indianergoby (1/4 av størrelsen til kampfisken) tatt slike reker.

Og ang. guppy så er den som tidligere nevnt en levendeføder som krever andre vannverdier enn kampfisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir snaddermat for kampfisken - garantert! Her har t.o.m indianergoby (1/4 av størrelsen til kampfisken) tatt slike reker.

Og ang. guppy så er den som tidligere nevnt en levendeføder som krever andre vannverdier enn kampfisken.

Hehe har du fler reker igjen eller vil du ha ny flaskepost? :P Jeg har myyye reker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har da kampfisk og sånn blå sugekopp fisk

hvordan annen fargeklatt kan jeg ha oppi der da tru?

vri hodene deres nå o store akvarie damer :P

godt jeg har noen mange dager på å finne ut hva som skal oppi hihi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe har du fler reker igjen eller vil du ha ny flaskepost? :P Jeg har myyye reker..

Ingen reker igjen her nei. Bare gode og mette gobyer. :P

Bestiller gjerne mer flaskepost fra deg men må vente til jeg har flyttet og ikke minst fått gitt bort sajicaene. Vet du om noen som vil ha forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen reker igjen her nei. Bare gode og mette gobyer. :P

Bestiller gjerne mer flaskepost fra deg men må vente til jeg har flyttet og ikke minst fått gitt bort sajicaene. Vet du om noen som vil ha forresten?

Det er bare å si i fra når du er klar og har flyttet :P Nei vet ikke om noen, du får prøve å annonsere dem igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har da kampfisk og sånn blå sugekopp fisk

hvordan annen fargeklatt kan jeg ha oppi der da tru?

vri hodene deres nå o store akvarie damer :P

godt jeg har noen mange dager på å finne ut hva som skal oppi hihi :P

Hvorfor ikke gå for noen litt mer "uvanlige" men dog så enkle nybegynnerfisker?

Her er noen forslag:

Stimfisker som bør være minst 8-10 stk. av (fyller opp midtsjiktet):

Glødebåndstetra

Kileflekktetra

Savannetetra

Parfisker (lager litt liv i midtsjiktet dersom du ikke ønsker stimfisk):

Regnbueciklide

Inka-dvergciklide

Kakadueciklide

Lyrehale Killi

Nigeria Killi

Klovnkilli

Indianergoby

Bunnfisker:

Pygmepansermalle

Dvergpansermalle

Kuhliiål

Dvergbotia

Nå fikk du noen forslag å tygge på tenker jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nigeria Killi

den var litt fin

men så er det den kampfisken da hihi.. finnes ikke annen fisk med sånn haleprakt? Liker litt kampfisken, kan den gå med den? eller blir det krasj? den var kjempe fin, så nå er kampfisken i tenkeboksen hihi

edit : kan man blande stim og parrfisker av de du har listet opp der?

kan bli litt mye i det lille karret mitt føler jeg, hvor mange fisk anbefales å ha i sånnt karr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nigeria Killi

den var litt fin

men så er det den kampfisken da hihi.. finnes ikke annen fisk med sånn haleprakt? Liker litt kampfisken, kan den gå med den? eller blir det krasj? den var kjempe fin, så nå er kampfisken i tenkeboksen hihi

edit : kan man blande stim og parrfisker av de du har listet opp der?

kan bli litt mye i det lille karret mitt føler jeg, hvor mange fisk anbefales å ha i sånnt karr?

Skal du ha kampfisk er det to ting du må tenke:

1) ikke ha flere med slør (f.eks. guppy) da dette kan "trigge" kampfisken til å oppføre seg som om den møter en annen kampfisk

2) hold deg unna småagressive fisker og fisker som er kjente finnenappere

Du kan helt fint ha en stim på f.eks. 10 stk av en liten stimfisk og 2-3 individer av parfiskene. I tillegg kan du også ha en liten gruppe på 5-6 bunnfisker.

Det viktigste er å kombinere fisker som oppholder seg i de forskjellige sjiktene i akvariet for å unngå plasskrangel og stress. Antall fisk kommer helt ann på hvilke fisker du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...