Gå til innhold
Hundesonen.no

Doping?

mene

Recommended Posts

Nå har jeg prøvd å følge med i tråden om alle KO. Og det jeg ikke kan begripe, (beklager, jeg æ'kke så smart), er hvorfor det ikke gjøres dopingkontroller også i eksteriørbedømming? LP? Agility? For det vi driver med er da sport eller? <_< Hvis denne oppdretteren lenge har vært mistenkt for å dope ned hundene sine før bedømming, hvorfor er ikke dette undersøkt og evt. påtalt da? Hundekjørerne kan få dopingtestet hundene sine. Er resultatetene de oppnår "mer verdt" en f.eks. en BIG for en utstiller? Er det fordi hundekjøring er en sport godkjent av Norges idrettsforbund? Har ikke NKK noe regelverk for doping, hva finnes fra FCI? Noen som vet mer enn meg om dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjøres ikke fordi det koster penger, og det er ikke så vanlig å dope hundene (gi dem beroliggende). Man kan gi beskjed til sekretæriatet at man har mistanke om at en hund er dopet, men det er du selv som må stå for koastnadene av at det blir utført en test.

Ang. disse KO'ene så ble det vel sendt inn prøver av hårsekker og diverse for test av doping og DNA prøver, men eieren sende inn blodprøve av en annen hund enn den aktuelle hunden, derfor fant de ingen beviser, hverken på doping eller på annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hvis eieren hadde mulighet til å sende inn prøver uten at det var kontrollør til stede, dvs. at en uavhengig person verifiserer at prøven faktisk er tatt fra hund som er mistenkt dopet, så er det IKKE en dopingkontroll. Hvis hunden også er DNA-testet, i samme slengen, så kan det aldri avles på hunden som gikk utstilt i dopet tilstand da. I og med at dens DNA "henger" på en annen hund.... På den annen side, hvis det er mulig for "hvem som helst" å "bestille" dopingkontroll av annen manns hund begynner jo dette å bli skikkelig morsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det bør testes. Hunder kan jo gå på smertestillende, f.eks rimadyl, under konkurranser uten at dette oppdages. Ikke bare vil en hund som til vanlig har vondt, yte bedre, men det er jo meget etisk betenkelig å konkurrere med en hund som har smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...