Gå til innhold
Hundesonen.no

Sminke på småjenter


Mirai

Recommended Posts

Jeg synes ungdomsskolen er et greit skille. Da kommer de fleste i puberteten, og det ser mer naturlig ut med sminke på ei jente som har begynt å få pupper, enn på ei på sju år som bare er barnet enda. Samtidig har selvsagt venner endel å si; er man ikke kommet så langt i puberteten som de andre har, vil man vel likevel bruke sminke selv. Noen kommer jo også i puberteten fryktelig tidlig, og da er det kanskje ekstra viktig å la de "være barn"?

Selv begynte jeg med sminke på videregående, og bruker maskara ganske ofte. Litt sjeldnere nå, siden de hundene jeg "jobber med" om dagen bryr seg døyten om jeg sminker meg eller ikke.. :) Skal jeg noe sted; butikken eller på finere middag, er det fremdeles stort sett maskara det går i. Noen ganger, spesielt om vinteren når jeg er bleik og kanskje huden ikke er på topp, bruker jeg litt dekk-krem og rouge. Leppestift har jeg, det samme med øyenskygge, men jeg får det aldri skikkelig til. Dessuten kler jeg ikke så mye sminke pga de trekkene jeg har, og dermed begrenser det seg selv. Det verste var da jeg skulle gifte meg og ble sminket hos frisøren noen timer før vielsen. Syntes selv jeg så ut som en **** etterpå, og på vei til kirken klarte jeg å gni av meg det meste av det overflødige. (Fikk ingen prøvetime for sminken, bare frisyren, så vi hadde ikke avtalt noe på forhånd, jeg sa bare der og da at jeg ikke ville ha for mye. Lurer på hvordan det hadde blitt hvis jeg ville hatt mer..)

Hvis jeg får barn en gang, vil jeg prøve å stoppe sminkebruk før ungdomsskolen. Ekstrem sminkebruk vil også bli snakket om hvis det blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vet jeg, men i drammen er visst dette fortsatt "in"

Her også!

Jeg begynte med sminke i 10'ende klasse og egentlig aldri brukt veldig mye. (aldri sett ut som om jeg har tryna oppi sminkeskuffen for å si det sånn). Og jeg syns ikke noe om å bruke sminke så tidlig som på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Selv begynte jeg å bruke sminke i 8. Før det sminket jeg meg sånn av og til. Bruker bare maskara og lipgloss fortsatt, aldri fundation/brunkrem eller eyeliner.

De fleste begynner vel å sminke seg i 5-6-7. klasse? Eller tar jeg helt feil? Syns det er greit at 10 åringer sminker seg, selv om det ikke bestandig ser like pent ut, så føler de seg kanskje penere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vet jeg, men i drammen er visst dette fortsatt "in"

Ja, det er veldig "inn" her. Liker det veeeeldig lite. Skikkelig grusomt syns jeg rett og slett det er. Jenter fra 10 og oppover som virkelig ser ut som de har stryna i malingsbøtta, og for ikke og glemme den blonde "pulesveisen".

Jeg har selv aldri brukt sminke. Jeg er 18 nå, og er den eneste i vennekretsen som ikke bruker sminke. Syns det er veldig greit egentlig. Sparer jo endel tid og penger :lol:

Syns ikke noe om småjenter med sminke jeg heller. Ungdomsskolen er vel kanskje den naturlige grensen. Håper bare det er flere som klarer stå imot den brunkremtrynetrenden <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte når jeg var 11 år å eksprimentere med sminke. Da var det snakk om kline sølv lebestift over øye og ramme det hele inn med svart kajal og mascara. Så igrunn ikke så veldig lekkert ut, men jeg syntes selvfølgelig at jeg var kjempe stilig. Og det var jo da alle de andre jentene i klassen begynte å sminke seg også.

Men nå synes jeg det var litt tidlig, men samtidig er det bare sminke og det er normalt at unge jenter intresserer seg for dette. Drømmen er jo å bli "stor". Men skulle jeg satt en alder på det synes jeg 13-14 år er greit. Men det kommer jo ikke til å skje.. Men hvis jeg får en datter en gang skal jeg for enhver pris prøve å unngå at forfengeligheten starter for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest jannern22

nå er ikke jeg no stor fan av at jenter kliner på seg masse sminke for å se bedre ut... men vil si ungdomsskolen... må bare flire hvis jeg ser noen barneskole jenter som er oversminka, og uheldigvis det skjer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det inntrykket av at de fleste jenter begynner med sminke i 13 års alderen/da de begynner på ungdomsskolen, for da har de endelig blitt tenåringer. Å bruke sminke er jo på en måte med på å vise at "endelig er jeg ungdom, og kan gjøre litt mer voksne ting".. Jeg er enig i at 13 - 14 åringer som nærmest sminker seg som horer, ikke er særlig pent eller heldig. Men jeg synes at når man har nådd tenårene, så er det greit at de prøver ut litt sminke.

Selv begynte jeg og venninner såvidt med sminke i 7.klasse. Da prøvde vi oss litt med øyeskygge og mascara inni mellom, men ikke noe mer. Men i løpet av ungdomsskoleårene, ble det nok mer og mer sminke og mer og mer til daglig. Det blir som en vane, på en måte..

Jeg synes sminke kan være både gøy og fint - det er da stas å kunne pynte seg opp litt til fine anledninger. Men må også si jeg er litt lei av å bruke sminke, og skulle gjerne ha sluppet det. Men siden jeg har uren hud, klarer jeg ikke å la være. Hadde jeg ikke hatt problemer med huden min, hadde jeg definitivt droppet en del av sminken til daglig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har en gutt på 15 år som går i 10 kl. i hans klasse begynte noen av jentene å sminke seg i 6-7 kl.

Det var flere ganger dem kom å ringte på hos oss ,som jeg nesten trodde dem hadde fått blåveis.

Det er ikke mye fint syn.

Men når de kom i 8 kl var det flere jenter som begynte med vitt pudder og svart rundt øya (Emo ) sier sønnen min at det heter.

Og dem ser jo syke ut.

Så heller litt sminke enn Emo stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...