Gå til innhold
Hundesonen.no

Kryp


minstemann

Recommended Posts

jepp, nå er jeg igang med å trene kryp -og er ikke helt sikker på om jeg vet hva jeg gjør.. De to øktene vi har hatt har jeg lokket henne med bøyd rygg. En metode som forsåvidt ser ut til å virke, om noget tregt..

Vurderte også å bruke targetstick, er det noen som har erfaringer med det? Og er det noen som har noen erfaring med targetstick uten å ha brukt klikker.. Jeg tok med targetstick, klikker, hund og godbiter ut igår og syns det var alt for mye å holde rede på :console: Så om jeg kunne ha brukt target uten klikker så hadde det vært det beste -for meg- men ser for meg at det er vanskelig å være presis nok da.. Hunden har aldri møtt en klikker før heller, så for henne spiller det mindre rolle.

For å oppsummere de rotete tankene: Er det noen som har tips til nyinnlæring av kryp, og evt har noen heftige og saklige synspunkter på den ene metoden fortreffelighet framfor den andre... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Guest Kåre Lise

Utrolig at ingen har svart her da...

Targetstick ! :angry:

Men da må du betinge klikkeren først og få opp interessen for den og sticken.

Har aldri giddi lært ferdig kryp her men kan lett la bikkja feie gulvet med å krype litt etter targetsticken. null problem.

Husk at det kan like gjerne gjøres med lokking men du slipper avlæringa av godbiten foran nesa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler kryp mye om å lære hunden teknikken for kryp, og å bygge opp muskler slik at hunden er i stand til å uføre øvelsen korrekt over en periode. Det er slitsomt for de å bruke kroppen på denne unaturlige måten, og en av de viktigste tingene man må ha helt klart for seg er: Det tar TID!

Kryp er en øvelse som typisk ikke ser ut til å fungere overhode, før hunden plutselig har teknikken inne og man ser at den har forstått. Hvordan man kommer dit er for meg knekkende likegyldig, og jeg tror ikke en metode er mer vellykket enn den andre. Jeg har brukt "alle" metoder på en og samme hund avhengig av hva problemet har vært der og da. Jeg har brukt lokking for å få hunden til å strekke seg fremover. Samme med target, for å venne ham til at jeg står oppreist. Jeg har også brukt "avstandbelønning" på venstre side av hunden for å venne ham til å gå rett fremover og ikke sperre, noe som er et vanlig problem.

Å få noen til å klikke for deg er også utrolig nyttig. Her snakker vi en stund frem i tid når hunden har forstått at den skal krype. Da kan du gå normalt, og hunden blir klikket for når den er godt nede med kroppen og albuene og går rett fremover. Jeg ville også fokusert på at hunden faktisk skal ha kontakt med deg og ikke bare rase avgårde. Du skal gjøre holdter og vendinger inni der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med targetstick, klikker, hund og godbiter ut igår og syns det var alt for mye å holde rede på :D Så om jeg kunne ha brukt target uten klikker så hadde det vært det beste -for meg- men ser for meg at det er vanskelig å være presis nok da.. Hunden har aldri møtt en klikker før heller, så for henne spiller det mindre rolle.

Det finst targetstick med klikkert på seg, det kjøpte vi fra canis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...