Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valpen til å la være pus


LeneG

Recommended Posts

I tillegg til Bonnie så har vi 4 katter.

En av dem (Tøffen) leker mye med Bonnie men Bonnie vil ikke slutte å leke når pus har fått nok.

Pus får aldri gå ifred her inne. Med en gang Bonnie ser Tøffen så kaster hun seg over han.

Tøffen er også litt tilbakestående tror jeg for han har ikke vett på og passe seg selv.

De andre kattene har oppnådd litt mer respekt da de har langet ut klørne en del ganger.

Jeg kunne tenkt meg å lære inn en "la pus være" kommando men er litt i tvil om hvordan jeg skal gjøre det.

Pus er så bevegelig og uforutsigbar så jeg vet ikke om det i det hele tatt går.

Er det noen som har noe forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær inn "slutt med det du driver med" eller "gå bort derfra"-kommando, og bruk den når hun maser på pus?

Her heter det faktisk "gå bort derfra". :rolleyes:

Takk :D

Har du noe bra forslag til å lære inn en slik kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D

Har du noe bra forslag til å lære inn en slik kommando?

Tja, her i huset kommer sånt ganske naturlig av seg selv, egentlig, uten noe hokus-pokus. Har bare sagt ifra med morsk stemme, og etterhvert kobler valpen ordene selv, og morskheten har blitt unødvendig. Men det kommer jo an på hva slags metoder du vil bruke da, og hvor lydhør valpen er. Avlede valpen med noe annet når du har påkallet dens oppmerksomhet er jo en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. mener at han er litt dum. Han går ikke unna bikkja selv om bikkja plager ham.

Men er du sikker på at pus er plaget? Jeg klarer ikke å tyde det helt her når Lillepus er møkk lei Flippa eller hva. Men siden jeg stadig tar feil på akkurat det området, så lar jeg dem leke så lenge de vil.

Men når det er sagt så er det jo uansett gull verdt å ha en slik "nok" kommando. Jeg øver inn innkalling på Flippa, med LIllepus som forstyrrende element her i hagen og det går så det griner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, her i huset kommer sånt ganske naturlig av seg selv, egentlig, uten noe hokus-pokus. Har bare sagt ifra med morsk stemme, og etterhvert kobler valpen ordene selv, og morskheten har blitt unødvendig. Men det kommer jo an på hva slags metoder du vil bruke da, og hvor lydhør valpen er. Avlede valpen med noe annet når du har påkallet dens oppmerksomhet er jo en god idé.

Ja jeg har den morske stemmen jeg også men det gir hun F i så lenge hun kan ta pus.

Tror ikke jeg er så dominerende ( den stemmen funker ikke på ungene heller ;) )

Har prøvd med godbit og klikkeren og jeg får avledet henne litt men plutselig blir det for fristende og da er jo hele poenget borte.

Det er vanskelig når det jeg skal ha henne bort fra beveger seg hele tiden.

Men er du sikker på at pus er plaget? Jeg klarer ikke å tyde det helt her når Lillepus er møkk lei Flippa eller hva. Men siden jeg stadig tar feil på akkurat det området, så lar jeg dem leke så lenge de vil.

Men når det er sagt så er det jo uansett gull verdt å ha en slik "nok" kommando. Jeg øver inn innkalling på Flippa, med LIllepus som forstyrrende element her i hagen og det går så det griner :hyper:

En del ganger så tror jeg leken deres går bra for pus men når Bonnie er i "raptusmodus" så er hun altfor uforsiktig.

Det fyker dotter med hår og katta skriker.

De har ett merkelig forhold de to :) Pus kan spise av maten til Bonnie og da går bare Bonnie bort til matfatet og spiser ved siden av pus. Uten å kjefte.

Pus har jo hatt Bessie hos seg siden han ble født så han har ett koseforhold til hund fra før av. Bonnie vil ikke kose, hun vil bare leke og akkurat det er nok litt frustrerende.

Nå er det ikke bare Tøffen dette gjelder heller da. Jeg har jo 3 katter til som jeg skulle ønske kunne få gå i fred inne.

Alt dette avtar vel litt etterhvert hos Bonnie også. Får bare håpe ikke noen av pusene stikker før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg trappegrind slik at pusene kan være i kjeller eller oppe, uten at Peico får jaget dem.

De har soveplass i høyden.

Da han var valp gjerdet jeg inne et krok i stua hvor de hadde leker, kattemøbler, do og mat på trimpordet.

Men nå har de mat og do og soveplass på vaskerommet med katteluke inn til vaskerommet. Kattemøblene er ikke lenger gjerdet inne.

De leker sammen hund og pus, de går tur sammen, sover sammen, men vil kattene ha fred, så får de fred.

Den ene katten, Knerten, han var det som var "dum" hos oss, fant seg i altfor mye fra valpen. De er perlevenner den dag i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk! Dette var veldig oppklarende!😊😊
    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...