Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valpen til å la være pus

LeneG

Recommended Posts

I tillegg til Bonnie så har vi 4 katter.

En av dem (Tøffen) leker mye med Bonnie men Bonnie vil ikke slutte å leke når pus har fått nok.

Pus får aldri gå ifred her inne. Med en gang Bonnie ser Tøffen så kaster hun seg over han.

Tøffen er også litt tilbakestående tror jeg for han har ikke vett på og passe seg selv.

De andre kattene har oppnådd litt mer respekt da de har langet ut klørne en del ganger.

Jeg kunne tenkt meg å lære inn en "la pus være" kommando men er litt i tvil om hvordan jeg skal gjøre det.

Pus er så bevegelig og uforutsigbar så jeg vet ikke om det i det hele tatt går.

Er det noen som har noe forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær inn "slutt med det du driver med" eller "gå bort derfra"-kommando, og bruk den når hun maser på pus?

Her heter det faktisk "gå bort derfra". :rolleyes:

Takk :D

Har du noe bra forslag til å lære inn en slik kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D

Har du noe bra forslag til å lære inn en slik kommando?

Tja, her i huset kommer sånt ganske naturlig av seg selv, egentlig, uten noe hokus-pokus. Har bare sagt ifra med morsk stemme, og etterhvert kobler valpen ordene selv, og morskheten har blitt unødvendig. Men det kommer jo an på hva slags metoder du vil bruke da, og hvor lydhør valpen er. Avlede valpen med noe annet når du har påkallet dens oppmerksomhet er jo en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. mener at han er litt dum. Han går ikke unna bikkja selv om bikkja plager ham.

Men er du sikker på at pus er plaget? Jeg klarer ikke å tyde det helt her når Lillepus er møkk lei Flippa eller hva. Men siden jeg stadig tar feil på akkurat det området, så lar jeg dem leke så lenge de vil.

Men når det er sagt så er det jo uansett gull verdt å ha en slik "nok" kommando. Jeg øver inn innkalling på Flippa, med LIllepus som forstyrrende element her i hagen og det går så det griner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, her i huset kommer sånt ganske naturlig av seg selv, egentlig, uten noe hokus-pokus. Har bare sagt ifra med morsk stemme, og etterhvert kobler valpen ordene selv, og morskheten har blitt unødvendig. Men det kommer jo an på hva slags metoder du vil bruke da, og hvor lydhør valpen er. Avlede valpen med noe annet når du har påkallet dens oppmerksomhet er jo en god idé.

Ja jeg har den morske stemmen jeg også men det gir hun F i så lenge hun kan ta pus.

Tror ikke jeg er så dominerende ( den stemmen funker ikke på ungene heller ;) )

Har prøvd med godbit og klikkeren og jeg får avledet henne litt men plutselig blir det for fristende og da er jo hele poenget borte.

Det er vanskelig når det jeg skal ha henne bort fra beveger seg hele tiden.

Men er du sikker på at pus er plaget? Jeg klarer ikke å tyde det helt her når Lillepus er møkk lei Flippa eller hva. Men siden jeg stadig tar feil på akkurat det området, så lar jeg dem leke så lenge de vil.

Men når det er sagt så er det jo uansett gull verdt å ha en slik "nok" kommando. Jeg øver inn innkalling på Flippa, med LIllepus som forstyrrende element her i hagen og det går så det griner :hyper:

En del ganger så tror jeg leken deres går bra for pus men når Bonnie er i "raptusmodus" så er hun altfor uforsiktig.

Det fyker dotter med hår og katta skriker.

De har ett merkelig forhold de to :) Pus kan spise av maten til Bonnie og da går bare Bonnie bort til matfatet og spiser ved siden av pus. Uten å kjefte.

Pus har jo hatt Bessie hos seg siden han ble født så han har ett koseforhold til hund fra før av. Bonnie vil ikke kose, hun vil bare leke og akkurat det er nok litt frustrerende.

Nå er det ikke bare Tøffen dette gjelder heller da. Jeg har jo 3 katter til som jeg skulle ønske kunne få gå i fred inne.

Alt dette avtar vel litt etterhvert hos Bonnie også. Får bare håpe ikke noen av pusene stikker før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg trappegrind slik at pusene kan være i kjeller eller oppe, uten at Peico får jaget dem.

De har soveplass i høyden.

Da han var valp gjerdet jeg inne et krok i stua hvor de hadde leker, kattemøbler, do og mat på trimpordet.

Men nå har de mat og do og soveplass på vaskerommet med katteluke inn til vaskerommet. Kattemøblene er ikke lenger gjerdet inne.

De leker sammen hund og pus, de går tur sammen, sover sammen, men vil kattene ha fred, så får de fred.

Den ene katten, Knerten, han var det som var "dum" hos oss, fant seg i altfor mye fra valpen. De er perlevenner den dag i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...