Gå til innhold
Hundesonen.no

Pittbullen Emely


Red Merle

Recommended Posts

Først og fremst, jeg er ingen fan av metodene til Cæsar Millan. Og selvom jeg lager denne tråden, betyr ikke det at jeg forsvarer ham på noen måte, selv om det kan se sånn ut. Jeg gidder ikke å svare på spørsmål som blir rettet til meg personelig, om hva jeg synes og ikke... For det er ikke det dette handler om.

I dag, kom den i posten, hundeviskeren dvd, sesong 1, som jeg har kjøpt.

Bladde meg frem til kapittelet om Pittbullen Emely. Rett og slett får å se om klippet på Youtube som ble omtalt i Hundesport nr 6-7 2008, er så særiøst som de sier.

Hva fant jeg ut? For det første så er filmen om Emely minst 16 minutter lang, klippet på youtube er 3 min langt.

Før scenen der Emely blir "kvalt", forklarer Cesar Millan faktisk eierene om muligheten for at problemet kan skyldes mangelende sosialisereing/tidligere erafringer/ treumatiske oplevelser, genteikk/helse/rase, aktivisering og boforhold.

Men han forteller også eierene at en del av problemet kan være det at de ikke er dominatene nok (altså kosekvente nok). Og at manglen på regler kan ha gitt Emely for mye makt. Eierene sier selv at de ikke tør/vil gå tur med Emely, fordi hun er vanskelig i møte med andre hunder. De sier også at hun er så gira at hun kveler seg selv, at tungen blir blå og at hun får puste problemer.

I artikkelen står det også at kroppsspråket til Emely viser at hun er leken, og veldig gira. Ja det er jeg enig i, for det så jeg selv. Etter 'kvele episoden' som den er kjent som, tar Cesar med seg Emely hjem til hundepsykologi senteret sitt. Indroduseringen gikk helt fint, og Emely gikk etterhvert inn i flokken. Da eieren kommer på besøk, for og lære å utsondere riktig 'energi' (eller vise riktig kroppsspårk), bli Emely igjen dominant. Når eieren skal holde henne, blir Emely stresset, og Cæsar overtar. I det han skal ta tak i båndet går Emely til angrep på en springer spaniel. Jeg vile ikke kalt det for en advarsel, for Emely tok tak i nakken/halsen på springeren, og ristet den slik hunder "dreper" byttet/leken sine. Og viste tydelig at hun mente alvor og ville "ta" ham. Springeren skrek noe voldsomt når den ble angrepet! den fikk tydeligvis store smerter..

Hvis Emely bare hadde vært leken, hvorfor angrep hun springeren da? Hun hadde vært på hundesenteret i 43 dager, og blitt vandt til flokken og hundene. Hvordan kan folk gjøre opp en mening om en person og hans metoder av et 3 minutters klipp på youtube? Som mangler over 13 minutter med informasjon? Av filmen jeg så på dvd, og den jeg så på Youtube, fikk jeg helt forskjellig inntrykk av.... Jeg fikk inntrykk av at filmen på youtube er laget for at det skal se ut som at hunden bli kvalt.. Jeg fikk ikke intrykk av dette i original versjonen...

Hva synes dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om dette?

Vel siden du spør, så syns jeg dette var helt elendig tilpassning av kriteriet i noe som skulle/burde vært under kontroll og siden kriteriet er en av grunnpilarene i hundelæring og trening så syns jeg dette var misslykket.

Før scenen der Emely blir "kvalt", forklarer Cesar Millan faktisk eierene om muligheten for at problemet kan skyldes mangelende sosialisereing/tidligere erafringer/ treumatiske oplevelser, genteikk/helse/rase, aktivisering og boforhold.

Men han forteller også eierene at en del av problemet kan være det at de ikke er dominatene nok (altså kosekvente nok). Og at manglen på regler kan ha gitt Emely for mye makt. Eierene sier selv at de ikke tør/vil gå tur med Emely, fordi hun er vanskelig i møte med andre hunder. De sier også at hun er så gira at hun kveler seg selv, at tungen blir blå og at hun får puste problemer.

Dette syns jeg blir for mye omtrentlig og ingenting konkret å bygge konstruktivt videre læring på.

I artikkelen står det også at kroppsspråket til Emely viser at hun er leken, og veldig gira. Ja det er jeg enig i, for det så jeg selv. Etter 'kvele episoden' som den er kjent som, tar Cesar med seg Emely hjem til hundepsykologi senteret sitt. Indroduseringen gikk helt fint, og Emely gikk etterhvert inn i flokken. Da eieren kommer på besøk, for og lære å utsondere riktig 'energi' (eller vise riktig kroppsspårk), bli Emely igjen dominant. Når eieren skal holde henne, blir Emely stresset, og Cæsar overtar. I det han skal ta tak i båndet går Emely til angrep på en springer spaniel. Jeg vile ikke kalt det for en advarsel, for Emely tok tak i nakken/halsen på springeren, og ristet den slik hunder "dreper" byttet/leken sine. Og viste tydelig at hun mente alvor og ville "ta" ham. Springeren skrek noe voldsomt når den ble angrepet! den fikk tydeligvis store smerter..

Ja Emely er leken og veldig gira? Det skurrer egentlig litt i mine ører, men ok. La oss gå ut i fra at hun er leken og ikke aggresiv i den settingen og at hun tilpasset seg fint flokken på hundesenteret. Når eieren kommer burde det ringe en bjelle hos Millan, og han burde bedt eieren om å bare være i rommet uten å tilnærme seg Emely og vende seg litt bort. Så jobbe gradvis med å nærme seg. Det gikk galt når eieren overtok og Millan burde forutsett dette og sett signalene tidligere siden har er så "dyktig". Han burde senket kriteriene. Den kvelningsepisoden burde han også tatt på seg selv..."dum trener "dum trener".

Hvis Emely bare hadde vært leken, hvorfor angrep hun springeren da?
Fordi Millan ikke gjorde jobben sin. Fordi Millan ikke klarte å forutse og lese Emelys signaler, fordi Millan burde sett at eieren var triggeren og satt inn en lære og shapingprosess mellom de to i et kontrollert miljø. Men her ble resultatet "brannslokking" av noe som i utgangspunktet skulle være kontrollert. Så hva jeg syns om dette? Det forteller i alle fall meg at denne hundeviskeren ikke kan nok om det han driver på med og heller burde drive med vedhogst og at Emely fikk understreket at vold fortsatt er de spillereglene som gjelder i sin verden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...