Gå til innhold
Hundesonen.no

En til hund....

ToneC

Recommended Posts

Jeg har begynt å lete etter hund nr 2. Jeg har tenkt på dette lenge, men nå som Spike er blitt skadet har jeg funnet ut at det er på tide å begynne å titte etter planlagte kull. Jeg ser primært etter en _liten_ sheltie som ikke er altfor pysete (jepp, jeg er fan av avreagering), og som kan egne seg til agility (primært), lydighet og litt spor. Problemet er at jeg ikke er inne i rasen i det hele tatt, og finner lite om helse etc på dogweb. Er det noen som har noen tips til noen gode oppdrettere/fine planlagte kull som jeg kan titte på? Hva er det som er viktig å se etter, hvilke sykdommer er mest vanlige? Jeg har hatt masse sykdomstrøbbel med min første hund, så vil gjerne ha liten sannsynlighet for sykdom. Er det lett å finne en bra sheltie her, eller er det lettere over grensen? Grunnen til at selve hunden må være liten er mest av praktiske årsaker (jeg reiser mye, samt har armer som ikke fungerer så bra)...

Foreløpig er jeg veldig i planleggingsfasen, jeg må blant annet overtale samboer først, noe som ikke er så lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye bra her i Norge, og mange spennende kull som er under planlegging :) Det er mange jeg ville anbefalt, så send bare en PM om du vil! :) Angående helse så varierer det vel litt, jeg har egentlig ikke møtt noen som har hatt spesielle plager, men øyne er jo en av tingene Sheltien plages mest med. Det samme gjelder når det kommer til pysefaktoren :) Min er reservert, men er en super agilityhund f.eks. Hun er uredd samtlige hinder (mye mer uredd enn ikke-reserverte hunder jeg har holdt på med), har en utrolig fart og arbeidsvilje og er ekstremt lettlært. Grunnen til at hun ikke er kommet "lenger", er meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye bra her i Norge, og mange spennende kull som er under planlegging :) Det er mange jeg ville anbefalt, så send bare en PM om du vil! :) Angående helse så varierer det vel litt, jeg har egentlig ikke møtt noen som har hatt spesielle plager, men øyne er jo en av tingene Sheltien plages mest med. Det samme gjelder når det kommer til pysefaktoren :P Min er reservert, men er en super agilityhund f.eks. Hun er uredd samtlige hinder (mye mer uredd enn ikke-reserverte hunder jeg har holdt på med), har en utrolig fart og arbeidsvilje og er ekstremt lettlært. Grunnen til at hun ikke er kommet "lenger", er meg :P

At de plages blir litt feil, det er noe CRD ja, men dette plager ikke hunden :P PRA er jo uhyre sjelden, og det er vel det eneste som går utover hundens ve og vel som forekommer.

Så lenge man er villig til å lete over hele landet er det mer enn nok utvalg i Norge :) Men å finne en valp fra et planlagt kull som skal ende opp liten, det er helt umulig. Størrelse er umulig å si noe om før man har faktiske valper å beregne størrelse på, for kombinasjoner av linjer kan slå ut veldig ulikt. Men klart, det finnes små avlstisper, og sjansen for å få en liten valp etter en liten tispe er jo der. Jeg har ei tispe på nedre grense selv, og en venn av meg har ei som er rett under nedre grense og to på den mindre siden. Ellers er det mer vanlig med tisper på idealhøyde og oppad nå for tiden har jeg inntrykk av, men dette svaier veldig det også.

Vil du vite mer, bare send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de plages blir litt feil, det er noe CRD ja, men dette plager ikke hunden :) PRA er jo uhyre sjelden, og det er vel det eneste som går utover hundens ve og vel som forekommer.

Så lenge man er villig til å lete over hele landet er det mer enn nok utvalg i Norge :) Men å finne en valp fra et planlagt kull som skal ende opp liten, det er helt umulig. Størrelse er umulig å si noe om før man har faktiske valper å beregne størrelse på, for kombinasjoner av linjer kan slå ut veldig ulikt. Men klart, det finnes små avlstisper, og sjansen for å få en liten valp etter en liten tispe er jo der. Jeg har ei tispe på nedre grense selv, og en venn av meg har ei som er rett under nedre grense og to på den mindre siden. Ellers er det mer vanlig med tisper på idealhøyde og oppad nå for tiden har jeg inntrykk av, men dette svaier veldig det også.

Vil du vite mer, bare send PM.

Og hvem sa noe om CRD? Vel, ordet plages var noe jeg brukte for å si at øyesykdommer forekommer på rasen, uten at det trenger å bety fysiske plager :) CRD er jo uansett ikke en positiv ting, og det beste hadde vært om man hadde blitt "kvitt" det helt.

Har også snakket med en del med Sheltier med tette tårekanaler (deriblant min), i tillegg til øyehår som står feil. Men det er vel ikke stort verre enn hos andre småhundraser.

Edit: Tilføyd noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Er det ikke slik at denne rasen har blitt bedre de seneste årene? Mindre reservert etc. Mener å ha hørt det nemlig..

Edit: En ting til; har hørt at vi i Norge har mer arbeidsvillige og bedre sheltier enn i Sverige.. stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...