Gå til innhold
Hundesonen.no

Jack Russell Terrier?


Linevh

Recommended Posts

Hei :icon_redface:

Jeg har nå tenkt på ny hund i en god stund. I og med at jeg har hatt en liten hund før, basenji. Vurderer jeg å kjøpe en liten hund igjen. Har lest mye om JRT, men lurer på om denne rasen er noe å anbefale?

Kanskje dere som har peiling kan fortelle meg ulemper eller negative sider ved denne rasen? Og hva som er positivt :)

Takknemlig for svar :)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm. Nå har ikke jeg hatt min jrt så veldig lenge. Ikke hadde jeg noe spess erfaring med rasen før jeg fikk han heller.

Det som er negativt med rasen - er vel ingen ting spesielt. Det er ingen spesielle sykdommer de har lett for å få osv.

Det kommer selvfølgelig ann på hvordan du tenker deg at din hund skal være. Hvis du mener at en tur på 20min om dagen burde holde. så er jrt en negativ ting for deg å ha.

Hunden krever mye morsjon. Ikke at det nødvendigvis er noe negativt med det.

De fleste av jrt har også ett ganske stort jakt instinkt, så Når hunden er over valpestatiet burde den få andre type hjernetrim oppgaver, slik at den får "uttømt" sitt jakt instink. heller ikke noe negativt med det, så lenge man vet at det må gjøres. Hunden bør ikke jages opp i leker som det å kaste pinner og baller osv. (begrenset) da det fremmer jaktinstinket enda mer. og når man ikke får utrøp på det instinket så kan det bygge opp stress. De har også en tendens til å være veldig stae. men det har vel ganske mange hunder. Den korthårede varianten røyter en del :D

Det er masse positivt med rasen.

De fleste terriere er veldig lærevillige. Hunden passer utmerket i hundesporter og jakt. (etter jakt linjer)

den er liten og lett å ha med å gjøre, lett å ta med seg på steder. Den er ikke redd for ting og tar en utfording med logrende hale :)

Elsker mennesker og barn og alt som beveger seg egentlig. (kommer også ann på individer)

jeg kan egentlig ikke utdype meg noe mer enn dette ettersom min jrt enda bare er valp. men hittil har alt vært supert ;) en kjempe rase i liten kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, skjønner :) Men vi er en aktiv familie, og jeg liker å ha med hunden på joggeturer osv. Og foreldrene mine går alltid en times tur i skogen + to litt kortere turer :D Så vi trenger en aktiv hund!

siden jeg har hatt en aggressiv hund som min 1. hund, vil jeg ikke at dette skal skje igjen med den nye hunden.. Den var skeptisk og aggressiv mot fremmede, noe jeg ikke vil den skal være. Også må den være glad i barn. sånne ting liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det høres ut som jacken passer godt inn egentlig. Jeg har aldri hørt om noen jrt som er agresive.(kkke at jeg kjenner så mange men!)

Men det er viktig og trene opp valpen sosialt. At den møter mange barn, fremmede, andre hunder osv. Da slipper man mest sannsynelig en agresiv og skeptisk hund. for de fleste valper er åpne for de fleste nye ting. (da er det viktig emd bra opdrett)

Som sagt Theo elsker alt som går på to ben (4 også forsovidt), og han blir nesten sur på meg når jeg ikke lar han hilse på alle som går forbi. men det er viktig at de lærer det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så godt å høre :)

Ja, det sier seg selv kanskje :) at man må sosialisere hunden når den er liten. Men det var det vi gjorde. Men PLUTSELIG , helt uten videre begynte han å knurre mot fremmede, så mot oss. Han elsket barn og mennesker, og det å bli kost. Men som jeg sa, dette ble brått snudd. Vi har ingen anelse om hva som var grunnen. Men det kan være en liten mulighet for at det skjedde da han ble skremt av en diger hund når han var valp.. Eller at han rett og slett hadde en hjerneskade, som først kom frem i litt eldre alder.

Beklager:p, men jeg er bare livredd for at dette kan skje med andre hunder/ny hund..

Så vi er veldig nøye med hvilken rase vi velger osv..

Men takk for gode svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei du :frantics:

jeg har selv en jack russell terrier, har ikke hatt henne så lenger. hun er ikke mer enn 4 månder.

men er stoor fornøyd me henne. jack russell er en liten hund med myye energi og ikke minst personlighet! jeg er mye alene pga samboeren min jobber i nordsjøen, så hun er virkeligt godt selskap! det som er veldig postitivt med henne er at hun er både vill og leken, men samtidig roligt og utroligt kosen! hun er også en veldig glad hund, tror denne rasen grenerelt er ganske fornøde og loggrende. :| min glae i barn, voksne og andre dyr.. har jo selfølgelit noe med hva den blir vandt med som liten.

de er også veldig lærerike og glad i å lære. min kan allerede noen lette triks/ting.

og hu er veeldig glad i oppmerksomhet. kanskje litt for glad :o hehehe..

så jeg vil på det aller sterkeste anbefale en jack russel terrier om du ønske deg en liten hund. men husk, små hunder trenger like mye mosjon og aktivitet som andre store hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JRT er raskt blitt veldig populær, av den grunn tror jeg det lønner seg å gjøre grundig research før man bestemmer seg for valp. Mitt inntrykk er at både utseende og temperament kan variere en hel del, og at det kan avles på det meste uten at man risikerer å bli sittende igjen med valper. Jeg har til og med møtt en hanhund som knurret og gjorde utfall mot tispa mi - ikke særlig sjarmerende.

Begge JRT-eierne som har uttalt seg her har valper. Mitt inntrykk er at det innen de fleste terrier-raser finnes voksne individer om ikke alltid er like tålmodige med andre hunder av samme kjønn, og også en del som beholder et temmelig høyt aktivitetsnivå i voksen alder (uten valpens store behov for hvile).

Vet at denne linken har vært anbefalt til interesserte av rasen før - skrevet av rase-entusiaster:

http://www.therealjackrussell.com/breed/baddog.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Det jeg har hørt er at du like gjerne kan ha en stor brukshund som å ha en JRT.. Mye hund i liten kropp..

Jaja, jeg vet at en JRT er en stor hund i liten kropp. men pappa er redd for store hunder:p, og i tillegg synes han det er mer praktisk med små hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
    • Du skrev selv i startinnlegget at du er kjent med littermate syndrome, så da har du allerede en del av svaret. Klart de kommer til å ha trygghet i hverandre den første tiden, men er det verdt utfordringene som kan vare langt forbi valpetiden og ut i voksenlivet også? Det krever store mengder arbeid for å unngå at de blir emosjonelt avhengige av hverandre, og begge valpene vil derfor kreve individuell tid til trening og sosialisering. To kullsøsken kommer til å plukke opp hverandres uvaner like raskt som vaner, som kan være vanskelige å få bukt med fordi de forsterker hverandre. (For ikke å snakke om renslighetstrening av to valper samtidig...)
    • Det er mer enn dobbelt så mye jobb. Fordi de trekker hverandre opp når de er lekne, overtrøtte, overgira, ufokuserte osv. og det gjør det vanskeligere å trene dem sammen. Og som patricia nevner over, så må de dermed ha mye tid separat med en-til-en trening, tur, miljøtrening, i hovedsak alt man gjør med en valp av grunntrening, miljøtrening og hverdagslydighet må gjøres separat. Og det vil likevel være vanskeligere, fordi når de er sammen så vil de trekke hverandre opp og være mer opptatte av hverandre enn av deg.  
    • Ulempen er ( for kjøper) at valpene trenger mye tid hver for seg, med tanke på miljøtrening, oppdragelse , å oppleve verden på egen pote, kort sagt, å bli to selvstendige, sosiale, veloppdragne individer. Enkelt sagt, dog så vanskelig og tidkrevende.  
    • Hva er ulempene da? Fordelene er at valpene har hverandre og de har trygghet i hverandre når de blir tatt vekk fra valpemor og de andre søsknene.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...