Gå til innhold
Hundesonen.no

Grønn gugge i øyne


Recommended Posts

Hei!

Jeg har en sheltie som for tiden har mye gugge i øynene (ofte er det grønt). Det kom på vårparten - kan det være noe reaksjon på pollen eller lignende?

Andre som har opplevd det samme? Og i såfall, er det noe som kan gjøres eller må det gå sin gang?

Det kan nevnes at broren hans har akkurat det samme, og det kom på rundt samme tid.

Takk for svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja! :lol:

Er glad jeg spurte.. Men snodig at både min og broren hans fikk det omtrent samtidig.

Takk for svar, skal få han til vetrinæren!

Muligens fordi øyebetennelse er veldig smittsomt?

Hampus har fått det et par ganger, og jeg løper til veterinæren ved første symptom for å slippe å få det på LInus og kattene som han lever tett sammen med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gi øyerens et forsøk, jeg..

Sånn helt vanlig øyerens for hunder - vaske/skylle øyet (øynene) godt i et par, tre, fire dager - og som regel har det da gått over.

Mine får sånn når det begynner å bli finere i været, og de ligger mere ute og sover, graver i hagen eller herjer med hverandre..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gi øyerens et forsøk, jeg..

Sånn helt vanlig øyerens for hunder - vaske/skylle øyet (øynene) godt i et par, tre, fire dager - og som regel har det da gått over.

Mine får sånn når det begynner å bli finere i været, og de ligger mere ute og sover, graver i hagen eller herjer med hverandre..

Susanne

Jeg kan jo prøve med dette først. :lol: Skal bare passe hunden frem til onsdag, før jeg overtar den rundt 1 juli. Men skal snakke med han som har han nå, for å få han til å gå til dyrlegen hvis ikke øyerens fungerer.

Jeg er ikke så dreven når det gjelder sykdommer/infeksjoner på hunder, men bruker du kun vann? Eller er det et spesifisert middel du bruker?

Og bruker du en veldig våt klut for å vaske/skylle øynene, eller har du andre metoder? :)

Takk for svar! Det er utrolig godt å ha dette forumet! Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo prøve med dette først. :lol: Skal bare passe hunden frem til onsdag, før jeg overtar den rundt 1 juli. Men skal snakke med han som har han nå, for å få han til å gå til dyrlegen hvis ikke øyerens fungerer.

Jeg er ikke så dreven når det gjelder sykdommer/infeksjoner på hunder, men bruker du kun vann? Eller er det et spesifisert middel du bruker?

Og bruker du en veldig våt klut for å vaske/skylle øynene, eller har du andre metoder? :)

Takk for svar! Det er utrolig godt å ha dette forumet! Hehe..

Om du skal skylle øynene på hunden bør du nok bruke øyebadevann eller lignende fra apoteket.

Jeg gjør det i tillegg til salve / øyedropper ved betennelse.

Skylle godt og tørke det som kommer ut med myk klut eller papir.

Husk å vaske fingrene dine godt etterpå, for om betennelsen er bakteriell smitter den veldig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sånt middel som er til å skylle øynene til hunder, jeg. Akkurat nå har jeg en fra KW hjemme, før det en fra Meku - tror begge heter øyebadevann eller noe tilsvarende.

Jeg bruker ikke mer medisin enn det som er nødvendig, så noen gode øyevask pleier ofte å kunne løse opp smårusk som kan være irriterende for hunden.

Det samme med ørene - hvis hunden plutselig får økt "guffe" i ørene, og blir ekkel - vask ørene godt noen ganger med kort intervall.

Funker det - så funker det.

Det VIKTIGE er selvsagt at man må prøve dette FØR hunden har noe ubehag selv (f.eks. kløe, smerte, veldig rød/irritert). Med en gang man ser at hunden faktisk har vondt, så må man til dyrlege å få det fikset, selvsagt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal skylle øynene på hunden bør du nok bruke øyebadevann eller lignende fra apoteket.

Jeg gjør det i tillegg til salve / øyedropper ved betennelse.

Skylle godt og tørke det som kommer ut med myk klut eller papir.

Husk å vaske fingrene dine godt etterpå, for om betennelsen er bakteriell smitter den veldig lett.

Jeg bruker sånt middel som er til å skylle øynene til hunder, jeg. Akkurat nå har jeg en fra KW hjemme, før det en fra Meku - tror begge heter øyebadevann eller noe tilsvarende.

Jeg bruker ikke mer medisin enn det som er nødvendig, så noen gode øyevask pleier ofte å kunne løse opp smårusk som kan være irriterende for hunden.

Det samme med ørene - hvis hunden plutselig får økt "guffe" i ørene, og blir ekkel - vask ørene godt noen ganger med kort intervall.

Funker det - så funker det.

Det VIKTIGE er selvsagt at man må prøve dette FØR hunden har noe ubehag selv (f.eks. kløe, smerte, veldig rød/irritert). Med en gang man ser at hunden faktisk har vondt, så må man til dyrlege å få det fikset, selvsagt.

Susanne

Tar med begge innleggene her jeg, siden de dreier seg om mye av det samme.

Tusen takk for tipsene! Det er ikke tegn til at hunden har vondt eller at dette er plagsomt akkurat nå. Skal få kjøpt slik øyebadevann og renset det. Går det ikke over innen kort tid, bærer det til doktoren! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste frøkna her har fått det nå på ene øyet, og grunnen kan være så enkel som at hun har ligget i trekk i bilen (noe hun har gjort), og siden valper ikke er så flinke å blunke så mye selv, så kan de bli litt irritert. Jeg venter litt og ser om det går over, før jeg begynner å skylle med øyebadevann, evt kald kamille-te. Er det smittsomt kan andre hunder i nærheten få det, men akkurat det Aynï har ser ikke ut til å være smittsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare bruke vann som har blitt kokt opp i stedenfor disse "øyebadevann" sakene? Jeg ville iaf startet i den enden, før en eventuelt må ha sterkere lut. Unødvendig å ta i bruk for mye halvveis medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare bruke vann som har blitt kokt opp i stedenfor disse "øyebadevann" sakene? Jeg ville iaf startet i den enden, før en eventuelt må ha sterkere lut. Unødvendig å ta i bruk for mye halvveis medisiner.

Vil ikke kalle øyebadevann for medisin

Det er vel mer en saltvannsoppløsning som er "ren".

Min erfaring ved bruk på meg selv, er at øyebadevann svir langt mindre og virker mer skånsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...