Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trengs ?

Kristiin

Recommended Posts

Hei .

Skal snart anskaffes kattunge her i gården.

Hva er det katten trenger ?

Vi har hatt katt i familien siden jeg kan huske, og i vinter forsvant katten vår.

Øremerking skal til! Hva koster det? Bor i Trondheim.

Noen vaksinger som er veldig viktig?

Driver å lurer på om jeg skal ringe på denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Fresten, noen som vet hva det koster og sterilisere kanin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kattkasse, kanskje et klorestativ, matskål og masse leker :)

hmm de øremerker ikke her vet jeg.. men microship, og kun den koster 3-5 hundre.

Du får det billigere hvis du steriliserer samtidig.

søøøøøøøøt :)

ps: jeg hadde tatt to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kattekasse og klorestativ (som kanin også bruker :) ) fra gammel pusen.

Trengs matskål og endel leker da :)

Hva er best av øremerking og chip da ?

Vet at de har register på dyrebeskyttelsen, så kan finne eieren vis du finner en katt med ørenummer :)

Vet ikke helt om jeg skal ha hunn- eller hann pus enda. Er egentlig hipp som happ for meg :)

Så så det blir nå eventuelt sterilisering/kastrering samtidig :)

Edit; enig ! Hel skjønn!

Ser også litt på disse: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katter trenger matskåler,dokasse,leker,klorebrett\klorestativ... velger du kattunger skal den ha 1.vaksine når den er 12 uker,så 2. vaksine når den er 16 uker. etter det trenger den bare vaksine en gang i året.... chip er bedre enn nr i øret, for det vil bli borte etterhvert og kan være vanskelig å lese. men velger du chip så skal katten også merkes med M el ID sånn at de som evt. finner den ser at den er merket :) skal du ha kattunge syns jeg du skal ta 2,det er ikke noe mere jobb enn 1,og de har selskap i hverandre når du er borte :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tatt fra buddy.no:

Krav til miljø og nødvendig utstyr

Kattehold innebærer utgifter til utstyr og mat. Alle dyr kan bli syke og trenge tilsyn av veterinær, noe som også medfører utgifter. Katten bør vaksineres årlig. Den bør behandles mot innvollsorm 1-2 ganger årlig hvis den er innekatt og 2-4 ganger årlig hvis den er utekatt.

Katter som ikke skal brukes i avl bør kastreres/steriliseres for å hindre uønsket formering. Alle katter bør ID-merkes med øretatovering eller microchip. Det bør beregnes minst 2000-3000 kr årlig i utgifter når man har katt.

Kattetoalett/sandkasse

Selv om katten din etter hvert får lov til å være ute vil den sette pris på et kattetoalett inne. Du kan velge en billig plastbalje eller "luksusmodellen" utstyrt med høytsittende avtakbart lokk med dør. Det finnes mange typer kattesand eller kattestrø. Kattetoalettet må rengjøres ofte slik at katten ønsker å benytte det. Plasser aldri toalettet i nærheten av kattematen.

Transportbur

Et transportbur er nyttig når katten skal fraktes, f.eks. til veterinær. Dersom katten aksepterer buret som soveplass vil den lettere la seg transportere senere. Innrett buret slik at det blir godt å ligge i. Sett buret på en lun plass hjemme, helst et sted der katten har utsikt. Katten vil da oppfatte buret som en hule og bruke det som soveplass. Lær barn at katten skal få være i fred når den er på soveplassen.

Katteleker

Lek øver opp kattens motorikk, ivaretar kattens behov for aktivitet og atspredelse og skaper vennskapsbånd mellom katten og deg. Spesielle katteleker fås kjøpt i dyrebutikker, men katten setter like stor pris på garnnøster, doruller, trådsneller eller tøybiter som knyttes fast i en snor. Lekene må ikke være så små at katten kan svelge dem.

Børste

Børster for korthårede og langhårede katter fås i dyrebutikker. Langhårede katter må børstes regelmessig for å motvirke tover i pelsen.

Klorebrett/klorestativ

Klorebrett eller klorestativ fås kjøpt i dyrebutikk og kan avverge kloring på møbler. Skru opp klorebrettet på en dørkarm eller et annet utspring og heng en lekemus e.l. på brettet. Da er det større sjanse for at katten vil bruke det.

Katteluke eller utendørs ly

Bor du i et strøk hvor katten kan være ute er det praktisk både for katten og deg at den har egen inngang. Er du redd fremmede katter skal benytte døren kan du velge en modell med magnetlukking som fås kjøpt i dyrebutikk. Katten din får da en liten magnet i halsbåndet sitt som gir adgang gjennom døren. Bor du litt oppe i etasjene kan du lage en kattestige opp til verandaen din eller et åpent vindu. Har du ikke mulighet for å ha katteluke bør du lage en lun og beskyttet plass til katten ute slik at den kan søke ly for vær og vind.

Halsbånd

Selv om katten er microchippet eller øremerket, bør den ha halsbånd. Dette signaliserer til fremmede at katten har en eier. Velg et med strikk i, slik at katten kan vri seg ut hvis den skulle henge seg opp. Merk halsbåndet med ditt telefonnummer og navn.

Fôring

Katten bør ha én matskål til tørrfôr og én til våtfôr, i tillegg til vannskål. Matskålene bør plasseres et sted der katten kan spise i fred, f.eks. i et hjørne på kjøkkenet eller under et bord. Matskålene må vaskes daglig. Tørrfôr bør alltid stå fremme. Katten er først og fremst en kjøtteter, og rått kjøtt (gjerne med bein) eller kokt kjøtt (unngå kokte bein av fisk og fugl) kan gjerne erstatte tørrfôret innimellom. De fleste katter liker også svært godt kokt, hvit fisk som for eksempel seifilet.

Kattunger bør få kattungefôr når de får tørrfôr. Gi ikke katten melk, mange katter får diaré av dette. Friskt vann bør fylles opp hver dag.

De fleste katter spiser av og til gress, og ofte kaster de opp litt etterpå. Man mener at dette er katters naturlige måte å få i seg fiber og kvitte seg med hårballer på. Dersom katten din er innekatt vil den sette pris på å få litt kattegress. Frø fås kjøpt i hagesentre eller i dyrebutikker. Kattegress vil også gjøre det mindre fristende for katten din å tygge på stueplanter. Mange av dem kan være giftige.

Sikring av farer i huset

I et hus finnes mange farer for en uerfaren katt, særlig for en kattunge. Små kattunger kan drukne i klosettskålen, gjemme seg i peisen, under badekaret og inni sofaen. Alle katter som er uvante med livet i et hus kan brenne seg på komfyren og strykejernet, slikke på kniver som ligger fremme, og sovne i tørketrommel eller vaskemaskin, under motoren på bilen og inni skap eller kommodeskuffer som blir lukket. Forebygg farlige situasjoner så langt du kan.

Samvær med katten

En katt som er vant til kjærlig nærkontakt med mennesker i de aller første leveukene vil vanligvis like å bli koset med, løftet, båret og holdt resten av livet. For at din katt skal bli lett å håndtere er det viktig å bli kjent med katten.

Dersom katten din gjør noe galt så vis den rolig hva som er riktig. Hopper f.eks. katten opp på kjøkkenbordet, løft den rolig ned mens du gjentar ordet “nei”. Vær tålmodig og bli aldri sint. Når katten gjør noe riktig bør du rose den slik at den forstår hva som er ønsket oppførsel. Katten kan lære å forstå mange ord, men forvent ikke at den skal oppføre seg som en hund.

Innekatter bør aktiviseres for ikke å mistrives. Katter leker fint alene, men best med hverandre og med deg! Det beste er om katten får gå fritt i boligen og har mulighet for å klatre på noe, samt å jakte. Klatringen kan foregå på møbler e.l. og jaktatferden kan få utspill gjennom lek med andre katter eller med mennesker, f.eks. ved at man drar en leke i en snor på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kattekasse og klorestativ (som kanin også bruker :P ) fra gammel pusen.

Trengs matskål og endel leker da :P

Hva er best av øremerking og chip da ?

Vet at de har register på dyrebeskyttelsen, så kan finne eieren vis du finner en katt med ørenummer :P

Vet ikke helt om jeg skal ha hunn- eller hann pus enda. Er egentlig hipp som happ for meg ;)

Så så det blir nå eventuelt sterilisering/kastrering samtidig :P

Edit; enig ! Hel skjønn!

Ser også litt på disse: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Mine er øremerket, men jeg kommer til å chippe dem. Rett og slett fordi øremerkingen blir mer utydelig ettersom årene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...