Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trengs ?


Kristiin

Recommended Posts

Hei .

Skal snart anskaffes kattunge her i gården.

Hva er det katten trenger ?

Vi har hatt katt i familien siden jeg kan huske, og i vinter forsvant katten vår.

Øremerking skal til! Hva koster det? Bor i Trondheim.

Noen vaksinger som er veldig viktig?

Driver å lurer på om jeg skal ringe på denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Fresten, noen som vet hva det koster og sterilisere kanin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kattkasse, kanskje et klorestativ, matskål og masse leker :)

hmm de øremerker ikke her vet jeg.. men microship, og kun den koster 3-5 hundre.

Du får det billigere hvis du steriliserer samtidig.

søøøøøøøøt :)

ps: jeg hadde tatt to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kattekasse og klorestativ (som kanin også bruker :) ) fra gammel pusen.

Trengs matskål og endel leker da :)

Hva er best av øremerking og chip da ?

Vet at de har register på dyrebeskyttelsen, så kan finne eieren vis du finner en katt med ørenummer :)

Vet ikke helt om jeg skal ha hunn- eller hann pus enda. Er egentlig hipp som happ for meg :)

Så så det blir nå eventuelt sterilisering/kastrering samtidig :)

Edit; enig ! Hel skjønn!

Ser også litt på disse: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katter trenger matskåler,dokasse,leker,klorebrett\klorestativ... velger du kattunger skal den ha 1.vaksine når den er 12 uker,så 2. vaksine når den er 16 uker. etter det trenger den bare vaksine en gang i året.... chip er bedre enn nr i øret, for det vil bli borte etterhvert og kan være vanskelig å lese. men velger du chip så skal katten også merkes med M el ID sånn at de som evt. finner den ser at den er merket :) skal du ha kattunge syns jeg du skal ta 2,det er ikke noe mere jobb enn 1,og de har selskap i hverandre når du er borte :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tatt fra buddy.no:

Krav til miljø og nødvendig utstyr

Kattehold innebærer utgifter til utstyr og mat. Alle dyr kan bli syke og trenge tilsyn av veterinær, noe som også medfører utgifter. Katten bør vaksineres årlig. Den bør behandles mot innvollsorm 1-2 ganger årlig hvis den er innekatt og 2-4 ganger årlig hvis den er utekatt.

Katter som ikke skal brukes i avl bør kastreres/steriliseres for å hindre uønsket formering. Alle katter bør ID-merkes med øretatovering eller microchip. Det bør beregnes minst 2000-3000 kr årlig i utgifter når man har katt.

Kattetoalett/sandkasse

Selv om katten din etter hvert får lov til å være ute vil den sette pris på et kattetoalett inne. Du kan velge en billig plastbalje eller "luksusmodellen" utstyrt med høytsittende avtakbart lokk med dør. Det finnes mange typer kattesand eller kattestrø. Kattetoalettet må rengjøres ofte slik at katten ønsker å benytte det. Plasser aldri toalettet i nærheten av kattematen.

Transportbur

Et transportbur er nyttig når katten skal fraktes, f.eks. til veterinær. Dersom katten aksepterer buret som soveplass vil den lettere la seg transportere senere. Innrett buret slik at det blir godt å ligge i. Sett buret på en lun plass hjemme, helst et sted der katten har utsikt. Katten vil da oppfatte buret som en hule og bruke det som soveplass. Lær barn at katten skal få være i fred når den er på soveplassen.

Katteleker

Lek øver opp kattens motorikk, ivaretar kattens behov for aktivitet og atspredelse og skaper vennskapsbånd mellom katten og deg. Spesielle katteleker fås kjøpt i dyrebutikker, men katten setter like stor pris på garnnøster, doruller, trådsneller eller tøybiter som knyttes fast i en snor. Lekene må ikke være så små at katten kan svelge dem.

Børste

Børster for korthårede og langhårede katter fås i dyrebutikker. Langhårede katter må børstes regelmessig for å motvirke tover i pelsen.

Klorebrett/klorestativ

Klorebrett eller klorestativ fås kjøpt i dyrebutikk og kan avverge kloring på møbler. Skru opp klorebrettet på en dørkarm eller et annet utspring og heng en lekemus e.l. på brettet. Da er det større sjanse for at katten vil bruke det.

Katteluke eller utendørs ly

Bor du i et strøk hvor katten kan være ute er det praktisk både for katten og deg at den har egen inngang. Er du redd fremmede katter skal benytte døren kan du velge en modell med magnetlukking som fås kjøpt i dyrebutikk. Katten din får da en liten magnet i halsbåndet sitt som gir adgang gjennom døren. Bor du litt oppe i etasjene kan du lage en kattestige opp til verandaen din eller et åpent vindu. Har du ikke mulighet for å ha katteluke bør du lage en lun og beskyttet plass til katten ute slik at den kan søke ly for vær og vind.

Halsbånd

Selv om katten er microchippet eller øremerket, bør den ha halsbånd. Dette signaliserer til fremmede at katten har en eier. Velg et med strikk i, slik at katten kan vri seg ut hvis den skulle henge seg opp. Merk halsbåndet med ditt telefonnummer og navn.

Fôring

Katten bør ha én matskål til tørrfôr og én til våtfôr, i tillegg til vannskål. Matskålene bør plasseres et sted der katten kan spise i fred, f.eks. i et hjørne på kjøkkenet eller under et bord. Matskålene må vaskes daglig. Tørrfôr bør alltid stå fremme. Katten er først og fremst en kjøtteter, og rått kjøtt (gjerne med bein) eller kokt kjøtt (unngå kokte bein av fisk og fugl) kan gjerne erstatte tørrfôret innimellom. De fleste katter liker også svært godt kokt, hvit fisk som for eksempel seifilet.

Kattunger bør få kattungefôr når de får tørrfôr. Gi ikke katten melk, mange katter får diaré av dette. Friskt vann bør fylles opp hver dag.

De fleste katter spiser av og til gress, og ofte kaster de opp litt etterpå. Man mener at dette er katters naturlige måte å få i seg fiber og kvitte seg med hårballer på. Dersom katten din er innekatt vil den sette pris på å få litt kattegress. Frø fås kjøpt i hagesentre eller i dyrebutikker. Kattegress vil også gjøre det mindre fristende for katten din å tygge på stueplanter. Mange av dem kan være giftige.

Sikring av farer i huset

I et hus finnes mange farer for en uerfaren katt, særlig for en kattunge. Små kattunger kan drukne i klosettskålen, gjemme seg i peisen, under badekaret og inni sofaen. Alle katter som er uvante med livet i et hus kan brenne seg på komfyren og strykejernet, slikke på kniver som ligger fremme, og sovne i tørketrommel eller vaskemaskin, under motoren på bilen og inni skap eller kommodeskuffer som blir lukket. Forebygg farlige situasjoner så langt du kan.

Samvær med katten

En katt som er vant til kjærlig nærkontakt med mennesker i de aller første leveukene vil vanligvis like å bli koset med, løftet, båret og holdt resten av livet. For at din katt skal bli lett å håndtere er det viktig å bli kjent med katten.

Dersom katten din gjør noe galt så vis den rolig hva som er riktig. Hopper f.eks. katten opp på kjøkkenbordet, løft den rolig ned mens du gjentar ordet “nei”. Vær tålmodig og bli aldri sint. Når katten gjør noe riktig bør du rose den slik at den forstår hva som er ønsket oppførsel. Katten kan lære å forstå mange ord, men forvent ikke at den skal oppføre seg som en hund.

Innekatter bør aktiviseres for ikke å mistrives. Katter leker fint alene, men best med hverandre og med deg! Det beste er om katten får gå fritt i boligen og har mulighet for å klatre på noe, samt å jakte. Klatringen kan foregå på møbler e.l. og jaktatferden kan få utspill gjennom lek med andre katter eller med mennesker, f.eks. ved at man drar en leke i en snor på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kattekasse og klorestativ (som kanin også bruker :P ) fra gammel pusen.

Trengs matskål og endel leker da :P

Hva er best av øremerking og chip da ?

Vet at de har register på dyrebeskyttelsen, så kan finne eieren vis du finner en katt med ørenummer :P

Vet ikke helt om jeg skal ha hunn- eller hann pus enda. Er egentlig hipp som happ for meg ;)

Så så det blir nå eventuelt sterilisering/kastrering samtidig :P

Edit; enig ! Hel skjønn!

Ser også litt på disse: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Mine er øremerket, men jeg kommer til å chippe dem. Rett og slett fordi øremerkingen blir mer utydelig ettersom årene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...