Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakt Cocker, jakt golden, bruksschæfer


Blondiemamma

Recommended Posts

De stilles ikke som egen rase nei, men som du sier, så er det varianter innenfor rasene hvor jaktvariantene avles hovedsaklig for det.

Men nå har det kommet "bruksklasse" innenfor de flere brukshundraser hvor hunder som er brukspremiert kan stille. I denne klassen deles det ut eget cert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har det kommet "bruksklasse" innenfor de flere brukshundraser hvor hunder som er brukspremiert kan stille. I denne klassen deles det ut eget cert

Dette stemmer ikke. Det deles bare ut ett cert per kjønn per rase, men i noen raser deles certet kun ut til hunder fra brukshundklasse (det gjelder vel først og fremst stående fuglehunder, støvere og jagende spisshunder). Også andre raser har brukshundklasse, uten at det har noen betydning for utdeling av cert (bl.a. gjelder dette mynder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Det deles bare ut ett cert per kjønn per rase, men i noen raser deles certet kun ut til hunder fra brukshundklasse (det gjelder vel først og fremst stående fuglehunder, støvere og jagende spisshunder). Også andre raser har brukshundklasse, uten at det har noen betydning for utdeling av cert (bl.a. gjelder dette mynder).

Åja daså, når jeg har stilt vorstehhund har certet blitt delt ut i brukshundklassen, så jeg tenkte det var i tillegg til et annet cert (det som alltid har vært, som nå blir delt ut i bhk/btk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja daså, når jeg har stilt vorstehhund har certet blitt delt ut i brukshundklassen, så jeg tenkte det var i tillegg til et annet cert (det som alltid har vært, som nå blir delt ut i bhk/btk)

Nei, det er fremdeles bare ett cert. I de rasene der certet blir delt ut i brukshundklassen (bl.a. vorsteh, ja), blir det ikke delt ut noe cert i bhk/btk. Det er det samme certet som alltid har vært, og reglene er for så vidt de samme, bare at de som har jaktpremiering nå blir stilt i egen klasse. Før stilte de jo i aldersbestemte klasser, og certet ble delt ut i den nå forsvunne vinnerklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er fremdeles bare ett cert. I de rasene der certet blir delt ut i brukshundklassen (bl.a. vorsteh, ja), blir det ikke delt ut noe cert i bhk/btk. Det er det samme certet som alltid har vært, og reglene er for så vidt de samme, bare at de som har jaktpremiering nå blir stilt i egen klasse. Før stilte de jo i aldersbestemte klasser, og certet ble delt ut i den nå forsvunne vinnerklassen.

Derfor må en vorstehhund være brukspremiert for å oppnå noe cert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor må en vorstehhund være brukspremiert for å oppnå noe cert?

Jepp, og sånn har det vært så lenge jeg kan huske.

Alt står i utstillingsreglene som du finner på http://www.nkk.no

Litt av grunnen til at det ikke finnes samme grad av oppsplitting i en show- og en bruksvariant på enkelte raser er vel at de må være brukspremierte før de kan få cert. I Norge er dette tydelig på de stående fuglehundene, kanskje spesielt setter-rasene, der man i utlandet har langt mer ekstreme utstillingshunder enn her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og sånn har det vært så lenge jeg kan huske.

Var det ikke tidligere slik at en ikke-premiert brukshund kunne oppnå cert, men bare ikke championat? Altså kunne den oppnå 3 cert, og i ettertid bli brukspremiert og dermed bli utstillingschampion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke tidligere slik at en ikke-premiert brukshund kunne oppnå cert, men bare ikke championat? Altså kunne den oppnå 3 cert, og i ettertid bli brukspremiert og dermed bli utstillingschampion

Jo jeg mener det var sånn.. mener ene engelsksetteren til en venninne av meg for 15 år siden var en av landets mestvinnende engelske setter, men ble aldri champion pga den ikke var jakttrent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de må "alltid" hatt jaktpremiering for å kunne ta cert, men kravene for championat er enda strengere. Kravet for deltakelse i bruks for bl.a. engelsk setter og vorsteh (og dermed også for å kunne tildeles cert) er minimum 3. premie på prøve for fuglehunder i Norden, mens for å bli champion må de ha 1. premie fra jaktprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de må "alltid" hatt jaktpremiering for å kunne ta cert, men kravene for championat er enda strengere. Kravet for deltakelse i bruks for bl.a. engelsk setter og vorsteh (og dermed også for å kunne tildeles cert) er minimum 3. premie på prøve for fuglehunder i Norden, mens for å bli champion må de ha 1. premie fra jaktprøve.

Hm.. Kanskje det var at hun hadde en premiering men ikke gos nok til å bli champion da? Jeg husker ikke.. Var bare 15 år den gang. .men husker i hvertfall at de gjorde det veldig ,veldig bra uten at hun ble champion..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de må "alltid" hatt jaktpremiering for å kunne ta cert, men kravene for championat er enda strengere. Kravet for deltakelse i bruks for bl.a. engelsk setter og vorsteh (og dermed også for å kunne tildeles cert) er minimum 3. premie på prøve for fuglehunder i Norden, mens for å bli champion må de ha 1. premie fra jaktprøve.

Ok - takk for oppklaring :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kunne/kan fortsatt blir BIR uten å nødvendigvis ta certet, eller? Mener jeg har hørt det :)

Jada, alle hunder kan få CK og konkurrere i BTK/BHK, selv om de ikke er jaktpremiert. I prinsippet vil en hund av rase med brukskrav for cert kunne bli Bamsevinner uten å være champion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...