Gå til innhold
Hundesonen.no

Hesteraser

Wheaten terrier

Hvilken av disse hesterasene?  

156 stemmer

1. 1.

• Nordlandshest/Lyngshest
      12
    • Fjording
      17
    • Islandshest
      30
    • Araber (ganske foskjellig fra de andre her da:P)
      27
    • Døl eller Haflinger eller Newfoundlandshest
      25
    • Andre
      45

Recommended Posts

Skrevet

Jeg liker forsåvidt disse rasene jeg også. Men de er ikke yndlingene mine. Liker veldig godt Hannoveranere, Pintoer og Holsteinere jeg da.

Velg ut i fra hva du skal bruke den til du :angry: Hvis du skal konkurrere eller noe burde du velge en lettere variant, hvis det bare er for kos så er disse rasene suuupre :) Nordlandshesten har utrolig godt gemytt og tåler røff bruk.

MVH Jeanette :)

• Svar 146
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

har alltid likt fjordinger. Men ikke alle (noen er av den trege/tunge typen), vil ha de med ltt fart i.

*savne Hera*

men liker arabere også veldig godt.

Men fjording ligger nok høyest på lista mi :huh:

Skrevet

Grå fjording er nyyydelig! :huh: Var på Etnemarknaden i helga, og der var det en grå hingst, slank og stram med maaasse lugg å kraftig hale! den var sååå nydelig! :)

for de som vil, kan ta seg en tur innom VIPen min på Hestemarked.no. Har masse bilder av hestene, og andre sine hester der! Håper på innlegg i gjesteboka :P

VIP Pøbla

• 2 weeks later...
Skrevet

Arabere :):) ÅÅÅÅ min alldeles ynglings rase da ;)

Blir nok, eller kanskje ikke den heste rasen jeg skal ha når jeg skal ha hest :D

De er jo ganske dyre da, men ellers åååååååååååååååååååååååå

• 2 weeks later...
Skrevet

Glemte å legge inn bilde av araberen min tidligere i tråden her.

Lugano.jpg

Bildet over er av meg og araberhingsten min Lugano tatt på Halden festning under en araberhest utstilling på midten av 1980 tallet.

Får ta med et bilde av min venninnes nydelige Frieser hoppe også. Dette er Shakira, og bildet tok jeg søndag 27. august 2006.

• 9 months later...
Skrevet

En gang døl alltid døl!! Jeg har vokst opp med det og kommer nok alltid til å ha en av de. Kommer nok til å ha mangen andre raser også, for å "teste de ut", der i bland tenesse walking horse, utrolig flotte hester, jeg er veldig fasinert av de:)

• 1 month later...
Skrevet

Tinker! Helt garantert! de er stødige,god lynne,snille,barnevennlige,myke og fine bevegelser,nydelig utseende (masse hovskjegg) kunne fortsatt lenger men hadde nok aldri blitt ferdig=p

Skrevet

Islenderne rocker :)

elsker den flotte manen og halen, 5 gangartene, og digger passgang! Og jeg synes Islenderne er så nusselige med den "ståmanen" :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Caroline skrev: Har sett islendinger som imponerer i dressur og sprang, men har virkelig det til gode hos nordl./lyngsen. Da har jeg sett finere fjordinger. Men vis meg gjerne gode eksemplarer! Så kanskje jeg liker de hakket bedre ;)

Hva mente du med "da har jeg sett finere fjordinger"? :glare: mistenker at du ikke synes fjordinger går fint i dressur/sprang?

og som dere sikkert da skjønner, er fjordingen min absolutte favoritt ;)

ingenting kan måle seg med en fjording på sitt beste i dressur :wub:

ellers liker jeg godt islendere (red ei nydelig skimmelhoppe ett års tid, og skulle egentlig ha henne på helfôr før jeg falt for fjordhoppa Jenka, og kjøpte henne. Islandshoppa, som forøvrig heter Gledi frà Melsætra, hadde jeg uansett ikke kunnet kjøpt a.fordi eier ikke ville selge, b.fordi prisen var en smuule for høy :P )

Men synes de er litt små ;p

Araberen er min favoritt blant de edlere rasene, sammen med trakheneren og oldenburgeren :D

Likevel er det de litt tyngre rasene, og da helst de norske, som står mitt hjerte nærmest :D

• 4 weeks later...
  • 1 month later...
Skrevet

Favoritt hesterase er Araber helt klart!! :lol:

Ponnirase er Welsh ponniene!!Jeg passer en welsh, hun er nyydelig + disse er heeelst siinsyykt pene!! :angel: :o

deedee%201.JPGfeelance1.jpgstallions%20in%20field%20010.jpgdowlais%20show%20022.jpg

• 1 month later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...