Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele i bil ikke lov?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Ei dame på treningen kom gående bort til meg å sa:" Du vet vel at det der ikke er lov? Altså å ha hunden løs i baksetet på bilen." Jeg sier at jeg bruker sele på hunden, og da sier hun at det heller ikke er lov. Fordi at hvis det skulle skje en ulykke og jeg feks må bli reddet, så må de sykebil folka vente på politet først som da må ta livet av hunden/ gi den sprøyte i baksetet før de kan hjelpe meg.. At jeg kan risikerer å blø ihjel, og at hunden risikerer å bli avliva..

Noen som vet om dette stemmer?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo bare helt banalt ut! Det er da klart hjelpemannskapet ikke kan la deg blø ihjel fordi det ligger en hund i baksetet ?? Den skjønte jeg ikke.... Det må da være viktigere å hjelpe et menneske i nød, enn en hund som lider? Og hva har det med saken å gjøre at det ligger en hund i baksetet anyway? Den utgjør jo ingen fare, ettersom den er i selen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe med at en skadet redd hund vil være så uberegnlig og farlig å beskytte eieren sin i så stor grad at den rett og slett kan bli så aggresiv at hjelpemannskapet ikke kommer til eieren uten å bli angrepet?? :)

Men hunden sitter jo fast i sele?

Synes dette hørtes veldig merkelig ut, kan ikke tenke meg at ambulansepersonell lar være å redde mennesker fordi det sitter en hund i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunden sitter jo fast i sele?

Synes dette hørtes veldig merkelig ut, kan ikke tenke meg at ambulansepersonell lar være å redde mennesker fordi det sitter en hund i baksetet.

Hvis bilen er smadret i fronten, så må kanskje redningsfolkene ta seg inn gjennom bakluka eller bakdørene, og hvis det sitter en redd skadet hund og viser tenner, så kan jeg jo forstå skeptisen.. det er jo liksom ikke meningen at de skal bli skadet selv på jobb når de skal redde ut skadde/døende mennesker.. men jeg ANER ikke om det var dette som var grunnen til det evnt forbudet altså. .var bare en tanke som datt ned i hodet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slik jeg forstod det var det at hunden selv ble en trussel mot de som skal hjelpe deg. At kanskje hunden er skadet og biter rundt seg, eller er vettskremt eller skal forsvare eier osv. Derfor må de vente på "hjelp" av noen som kan ta seg av hunden. Og hunden har god rekkevidde selv med sele, ihvertfall en større type hund. Siden den tross alt kan snu seg rundt, sitte osv.

På en måte skjønner jeg problemstillingen, men om det er noen "lov" på det tviler jeg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge norsk lov, er en hund det samme som en ting/eiendel. Dermed går hunden inn under sikring av last. Så det eneste en ikke kan gjøre, er å la hunden gå løs i kupeen. Har en nett mellom bakrommet i en stasjonvogn, så regnes dette som sikring av last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Tibia

Har aldri hørt om at det ikke er lov med sele i bilen. Det finnes faktisk godkjente hundeseler til bruk i bil. Men sele er nok ikke like trygt for store hunder som bur. Så har man stor hund så må man nesten også ha stor bil for å få plass til buret. Et godt argument for en mindre hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ingen lov mot å ha hunden i sele i bilen. Det er påbudt å sikre last i bilen, og hunder regnes som last. Bakdelen ved å ha hunden i sele er at de er langt fra sikre. Dette viser godt dette Test av sele og bur

Her testa dem én sele. Det finnes sikkert seler som er langt bedre enn denne, men det er vel liten tvil om at bur er det sikreste. Uansett er det helt utrolig hva folk skal bry seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her testa dem én sele. Det finnes sikkert seler som er langt bedre enn denne, men det er vel liten tvil om at bur er det sikreste. Uansett er det helt utrolig hva folk skal bry seg med.

Det kan nok hende det, at der finnes seler som er langt bedre enn denne, men når man f.eks ser på barneseter og tester av disse, så er det mange som er feller for barna og ikke gir den sikkerhet som de lover.

Selv bruker jeg bur, solid sveiset bur, for sammenleggbare bur klapper lett sammen i en smell.

Nå vil jeg vel ikke kalle det å bry seg med ting, dersom man til andre sier at noe ikke er tillatt pga. diverse.

Det foreligger ingen forbud mot bruk av selv som jeg finner noe sted, men jeg kan forstå dersom det ble forbudt, både pga. sikkerheten for hund (og eier) men også for eventuelt redningsmannskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...